Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Gjest .......joda............det

"- les Bibelen og finn ut for deg selv!"

En like idiotisk påstand som å be meg se Nosferatu for å finne ut hvordan man dreper vampyrer.

Når det er klart at du ikke ANER hva som står i Bibelen, ei heller å løfte på røva for å finne det ut, så virker du mer dum enn hva godt er når du leser andres påstander om hva som står der (når de selv vet like lite som deg) og tar det for god fisk at det faktisk er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

Når det er klart at du ikke ANER hva som står i Bibelen, ei heller å løfte på røva for å finne det ut, så virker du mer dum enn hva godt er når du leser andres påstander om hva som står der (når de selv vet like lite som deg) og tar det for god fisk at det faktisk er slik.

Nå har jeg faktisk lest en del i bibelen.

Men det har ingenting med saken å gjøre. Jeg har også lest Asbjørnsen og Mo, men jeg flyr ikke rundt og tror på troll og nøkken av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig mennesker som tror at det er handlingene våre som gjør oss til kristne? Da er ikke jeg mye kristen og heller ingen andre. Vi er overhodet ikke noe bedre mennesker enn de ikke-troende. Den eneste forskjellen er at vi tror på Gud og at Jesus var hans sønn som frelste oss alle. De som tror at det er handlingene våre som skal frelse oss er virkelig på villspor. Stakkars folk!!

Var det der til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som deg, så har jeg ikke lest hele tråden. Jeg bare stupte inn her fra 100 nyeste fordi jeg så overskriften og ditt nick.

Jeg klarer ikke å finne de hersketeknikkene du snakker om.

Men du skriver kanskje bare ut fra egen erfaring, ikke om noe som er nevnt her i tråden?

Hva slags hersketeknikker er det du mener kristne bruker overfor sine barn?

Mener det som Keinstein beskriver.

Og jeg snakker utfra egen erfaring ja, men la også til at dette ikke gjelder alle kristne, men en del.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Mener det som Keinstein beskriver.

Og jeg snakker utfra egen erfaring ja, men la også til at dette ikke gjelder alle kristne, men en del.

:-)

"En utbredt herketeknikk er å latterliggjøre for så ville "lede dem bort fra sinnet".

Sinnet har aldri vært der, men det skapes ved å provosere.

Prinsippet er å bryte deg ned for så å bygge deg opp igjen. Skape en stemning som så stemples som negativ, for så å ville "hjelpe" vedkommende ut av denne negative stemningen."

Er det dette du tenker på? Mener du at kristne foreldre latterliggjør og bryter ned sine barn?

Jeg fikk med meg at du skrev at ikke alle kristne gjør det, men noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Var det der til meg?

Ja, den var til deg. Du lurte på hva jeg baserer troen min på. Jeg baserer iallefall ikke troen min på at det er handlingene mine som skal frelse meg, men enkelt og greit troen på Gud og Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En utbredt herketeknikk er å latterliggjøre for så ville "lede dem bort fra sinnet".

Sinnet har aldri vært der, men det skapes ved å provosere.

Prinsippet er å bryte deg ned for så å bygge deg opp igjen. Skape en stemning som så stemples som negativ, for så å ville "hjelpe" vedkommende ut av denne negative stemningen."

Er det dette du tenker på? Mener du at kristne foreldre latterliggjør og bryter ned sine barn?

Jeg fikk med meg at du skrev at ikke alle kristne gjør det, men noen.

Ja, det er dette jeg mener.

Og jeg mener ikke at alle gjør det, men en del gjør det på denne måten. Been there, osv.

Det vil si at enhver form for å ville tenke, handle, ønske annerledes enn kristne retningslinjer og verdier blir slått ned på, og så blir det laget om til en dårlig stemning-situasjon, og videre skjer det som du allerede har beskrevet. Da kommer foreldrene og "redder" ungen igjen ved hjelp av kristne formaninger, bønn og sist, men ikke minst - samvittighetspress. Så til de grader også.

Sånn har jeg hatt det. Og jeg skjønner at du gjerne vil diskutere dette, men jeg orker ikke å gå så mye mer inn på det. Jeg har brukt så sykt mye energi på å komme ut av dette, og på å komme fri fra det å bli trengt opp i et hjørne hver eneste gang jeg har ytret noe imot den eneste sannhet at jeg rett og slett ikke orker å ta en diskusjon på det.

Det har ikke med deg å gjøre, Ulvinnen, for jeg sier ikke at du gjør det sånn. Men jeg har vært så langt nede etter dette at jeg simpelthen ikke orker å komme i en diskusjon om det igjen. Det tapper meg sånn for energi, og det orker jeg ikke.

Derfor bekreftet jeg bare det keinstein skrev, at sånn var min erfaring også, men uten å gå inn i en diskusjon på det. Og la til at ikke alle gjør det sånn heldigvis.

ok?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få poengtere at adventistsamfunnet er et kristent kirkesamfunn og ikke en sekt.

Sitat : "Det er fremdeles forbudt med kaffe, te, alkohol, røyking, dans, kortspill + alt det andre..."

Sekterisk = skiller seg ut fra andre.

De som f eks tolker bibelen strengere, mer detaljert og lar den påvirke livet sitt mer enn de andre i samme kirke, altså de som tror på "samme gud" tilhører en sekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heh-heh...bibelhistorie er stappfullt av incest, overgrep på og mishandling/drap av både barn og voksne, og annet snadder. Det var nok en flott tid å leve i for enkelte psykopater."

Noe som viser at det var like ille på den tiden, som nå.

Javisst var det det. Det er bare det at maktmennesker i enda større grad kunne tillate seg nøyaktig hva de ville.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hvilket kirkesamfunn det er snakk om. Det kan nemlig variere.

I adventistsamfunnet var det (i hvertfall i min barndom) synd å gå på kino, synd å onanere, man skulle helst ikke spise kjøtt, kortspill var synd, man skulle absolutt ikke drikke alkohol eller ha sex før ekteskapet. Det var ikke lov å drikke cola eller kaffe. Kommer ikke på flere ting.

Men jeg vet at de har blitt mye mer liberale de siste årene.

Er det adventistene som har hviledag på lørdag, i steden for på søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det adventistene som har hviledag på lørdag, i steden for på søndag?

Ja, og de kan ikke handle engang på sabbaten. I gamle dager hadde de faktisk egne skoler, fordi bara deres ikke kunne gå på skolen på sabbaten. Det var 6-dagers skoleuke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Ja, det er dette jeg mener.

Og jeg mener ikke at alle gjør det, men en del gjør det på denne måten. Been there, osv.

Det vil si at enhver form for å ville tenke, handle, ønske annerledes enn kristne retningslinjer og verdier blir slått ned på, og så blir det laget om til en dårlig stemning-situasjon, og videre skjer det som du allerede har beskrevet. Da kommer foreldrene og "redder" ungen igjen ved hjelp av kristne formaninger, bønn og sist, men ikke minst - samvittighetspress. Så til de grader også.

Sånn har jeg hatt det. Og jeg skjønner at du gjerne vil diskutere dette, men jeg orker ikke å gå så mye mer inn på det. Jeg har brukt så sykt mye energi på å komme ut av dette, og på å komme fri fra det å bli trengt opp i et hjørne hver eneste gang jeg har ytret noe imot den eneste sannhet at jeg rett og slett ikke orker å ta en diskusjon på det.

Det har ikke med deg å gjøre, Ulvinnen, for jeg sier ikke at du gjør det sånn. Men jeg har vært så langt nede etter dette at jeg simpelthen ikke orker å komme i en diskusjon om det igjen. Det tapper meg sånn for energi, og det orker jeg ikke.

Derfor bekreftet jeg bare det keinstein skrev, at sånn var min erfaring også, men uten å gå inn i en diskusjon på det. Og la til at ikke alle gjør det sånn heldigvis.

ok?

:-)

Jeg sendte et svar her som ble borte? Jeg risikerer vel at det kommer dobbelt opp, men skal svare en gang til.

Jeg var ikke ute etter å diskutere med deg, jeg ble bare interesert i å finne ut hva du mente, siden det du beskriver er helt utenfor min erfaringsbakgrunn.

Jeg skjønner godt at dette har vært vondt for deg. Skremmende å høre at at sånt har foregått/foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de kan ikke handle engang på sabbaten. I gamle dager hadde de faktisk egne skoler, fordi bara deres ikke kunne gå på skolen på sabbaten. Det var 6-dagers skoleuke da.

Minns jeg hadde hørt det skjønner du.

Men hvis en velger å melde seg ut av menigheten, blir de da avvist av familige og menighet slik som de i jehova menighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minns jeg hadde hørt det skjønner du.

Men hvis en velger å melde seg ut av menigheten, blir de da avvist av familige og menighet slik som de i jehova menighet?

Det har jeg aldri hørt, så det vet jeg faktisk ikke. Men de er ikke-dømmende over andres tro eller hva de spiser eller drikker... Men forrakter paven og mener han er antikrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

"Kanskje du bare har opplevd dette tidligere med mennesker som du har diskutert dette med. Og dermed forventer du at jeg skriver med samme "baktanker"."

Jaha. Og her har faktisk du like mange "baktanker" som du påstår jeg har - ved å si at jeg reagerer sikkert slik jeg gjør fordi jeg ilegger deg meninger jeg har lest hos andre.

Også en form for hersketeknikk.

Alt kan leses som hersketeknikk dersom man leter. Det med tidligere erfaringer og tolkningsrammer er jo et psykologisk faktum.

Dessuten synes humlepungen har rett i at det er stor forskjell på den støtte div nick får her inne. Keinstein og prozak får lite skjenn for sine nedlatende uttaleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært saklig i hele diskusjonen. Det er mer enn hva man kan si om Prozak og keinstein.

De hamrer løs, med sin tro og overbevisning, uten at andre har sjanse til å forsvare seg.

Om vi tror, hva i helsike er så galt i det?

"uten at andre har sjanse til å forsvare seg"

Hvem skal forsvare hva?

Ingen har da nektet noen å forsvare noe.

Hvis noen vil forsvare at kristne (religiøse) har en eksklusiv rett til å oppføre seg som de vil og påvirke barn som de vil, så gjør det.

Hvis noen mener at mennesker får nye evner, myndighet eller kvalifikasjoner ved å bli religiøs (utnevne seg selv), så gjør det.

Jeg vil alltid bekjempe religiøs påvirkning av barn, psykisk svake/syke, mennesker i livskriser og andre som ikke har all sin fornuft i behold eller er psykisk utviklingshemma.

Det er mange som bl a er ute etter å få makt over barn, komme seg inn i skoler og barnehager, ta fra dem barndom, fritid og frihet, forvirre og forstyrre deres sunne oppvekst, begå seksuelle, fysiske og psykiske overgrep osv. Under dekke av religion, av forstyrrede mennesker.

Stopper vi ikke slikt, så kan vi ikke se oss i speilet og kalle oss ansvarlige voksne borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan leses som hersketeknikk dersom man leter. Det med tidligere erfaringer og tolkningsrammer er jo et psykologisk faktum.

Dessuten synes humlepungen har rett i at det er stor forskjell på den støtte div nick får her inne. Keinstein og prozak får lite skjenn for sine nedlatende uttaleser.

Hersketeknikken ville ikke synes om bare religiøse passet sine egne saker og lot være å påvirke andre. Det kalles hersketeknikkk når de prøver å ta kontroll over andres liv og tanker.

Kunne de bare passe sine egne saker! Men nei, de må moralisere, skape press, formidle intoleranse, fordømme, diskriminere, ekskludere osv. Til og med drepe. Typiske forsøk på å kontrollere andre og deres liv og tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...