Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Det har jeg aldri hørt, så det vet jeg faktisk ikke. Men de er ikke-dømmende over andres tro eller hva de spiser eller drikker... Men forrakter paven og mener han er antikrist.

Tror jeg må begynne å studere litt religioner i fritiden, synes det er spennende og se forskjellen på hva folk tror og hvilke regler de lever etter osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

ylvali1365381015

Hersketeknikken ville ikke synes om bare religiøse passet sine egne saker og lot være å påvirke andre. Det kalles hersketeknikkk når de prøver å ta kontroll over andres liv og tanker.

Kunne de bare passe sine egne saker! Men nei, de må moralisere, skape press, formidle intoleranse, fordømme, diskriminere, ekskludere osv. Til og med drepe. Typiske forsøk på å kontrollere andre og deres liv og tanker.

Liker ikke misjonering jeg heller. Men du søker jo også å påvirke oss her inne med dine kampanjer, muslimer er en rød tråd, men også gjennom andre innlegg med klart retorisk innhold.

Det gjør da de fleste i diskusjoner, forsøker å påvirke andre, mener jeg?

Og mange benytter hersketeknikker, bevisst eller ubevisst.

God helg til deg, forresten!

Vi har barnefri og skal straks åpne en flaske god vin... ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"uten at andre har sjanse til å forsvare seg"

Hvem skal forsvare hva?

Ingen har da nektet noen å forsvare noe.

Hvis noen vil forsvare at kristne (religiøse) har en eksklusiv rett til å oppføre seg som de vil og påvirke barn som de vil, så gjør det.

Hvis noen mener at mennesker får nye evner, myndighet eller kvalifikasjoner ved å bli religiøs (utnevne seg selv), så gjør det.

Jeg vil alltid bekjempe religiøs påvirkning av barn, psykisk svake/syke, mennesker i livskriser og andre som ikke har all sin fornuft i behold eller er psykisk utviklingshemma.

Det er mange som bl a er ute etter å få makt over barn, komme seg inn i skoler og barnehager, ta fra dem barndom, fritid og frihet, forvirre og forstyrre deres sunne oppvekst, begå seksuelle, fysiske og psykiske overgrep osv. Under dekke av religion, av forstyrrede mennesker.

Stopper vi ikke slikt, så kan vi ikke se oss i speilet og kalle oss ansvarlige voksne borgere.

Jeg er ikke ute etter makt eller å tvangslære andre noe som helst..

Men jeg krever respekt for at jeg har valgt å tro. Jeg respekterer at du ikke tror.

Men å skremme livet av folk med dine grusomme tanker om hva kristne gjør, og her setter du alle i samme bås, vitner ikke akkutat til din fordel.

At en prest gjør noe forferdelig er ikke det samme som at alle prester gjør det!

Jeg ser at noen kristne er fanatiske og det er like ille som alle andre fanatikere. Høybråten har ikke noen status i mine øyne f. eks.

Mine barn ble ikke døpt som spebarn, men tok selv valget om de ville døpe seg eller ikke. Samtlige er døpt, men bare den yngste på 13 tror. Jeg setter uendelig pris på at de kan tenke selv og ta sine valg.

De færreste kristne er ikke terrorister mot barn eller verden rundt. De lever sine liv med skuffelser og motgang som alle andre. Har både adventister og Jehovas vitner i familien og aldri opplevd noe som helst press.

Levde som ikke-kristen i 28 år av mitt liv, og tok konsekvensene av det. Ble gift på kontor, noe annet ville vært hyklersk i mine øyne. Jeg hadde òg tusenvis av argumenter mot de "prefekte" kristne. Stor var min forundring over all ydmykheten jeg møtte blant dem.

Drittsekker finnes i alle samfunn, og hvis de ønsker å gå med nesa i sky fulle av arroganse og bedrevitende, så er det neppe til Guds ære, men deres egen. Jesus var ikke-agressiv i sin forkynnelse og befalte sin disipler om straks å forlate ett hus de ikke var velkommen til.

Jeg er så langt fra perfekt jeg kan komme og jeg vet om alle mine feil og mangler, men det gir meg også styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke misjonering jeg heller. Men du søker jo også å påvirke oss her inne med dine kampanjer, muslimer er en rød tråd, men også gjennom andre innlegg med klart retorisk innhold.

Det gjør da de fleste i diskusjoner, forsøker å påvirke andre, mener jeg?

Og mange benytter hersketeknikker, bevisst eller ubevisst.

God helg til deg, forresten!

Vi har barnefri og skal straks åpne en flaske god vin... ;-D

Jeg går ikke løs på enkeltpersoner i RL og på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter makt eller å tvangslære andre noe som helst..

Men jeg krever respekt for at jeg har valgt å tro. Jeg respekterer at du ikke tror.

Men å skremme livet av folk med dine grusomme tanker om hva kristne gjør, og her setter du alle i samme bås, vitner ikke akkutat til din fordel.

At en prest gjør noe forferdelig er ikke det samme som at alle prester gjør det!

Jeg ser at noen kristne er fanatiske og det er like ille som alle andre fanatikere. Høybråten har ikke noen status i mine øyne f. eks.

Mine barn ble ikke døpt som spebarn, men tok selv valget om de ville døpe seg eller ikke. Samtlige er døpt, men bare den yngste på 13 tror. Jeg setter uendelig pris på at de kan tenke selv og ta sine valg.

De færreste kristne er ikke terrorister mot barn eller verden rundt. De lever sine liv med skuffelser og motgang som alle andre. Har både adventister og Jehovas vitner i familien og aldri opplevd noe som helst press.

Levde som ikke-kristen i 28 år av mitt liv, og tok konsekvensene av det. Ble gift på kontor, noe annet ville vært hyklersk i mine øyne. Jeg hadde òg tusenvis av argumenter mot de "prefekte" kristne. Stor var min forundring over all ydmykheten jeg møtte blant dem.

Drittsekker finnes i alle samfunn, og hvis de ønsker å gå med nesa i sky fulle av arroganse og bedrevitende, så er det neppe til Guds ære, men deres egen. Jesus var ikke-agressiv i sin forkynnelse og befalte sin disipler om straks å forlate ett hus de ikke var velkommen til.

Jeg er så langt fra perfekt jeg kan komme og jeg vet om alle mine feil og mangler, men det gir meg også styrke!

Ordet "alle" er ikke nevnt.

At kristne samles og føler samhold er greit. Bare de lar andres liv og tanker være i fred.

En som ber i privaten er greit, men en nabo måtte henge opp et kors ute på veggen hvor alle kunne se det, hvorfor? De har sin gud, hvorfor trenger de andre menneskers "respekt"? Hvorfor skal andre vite og ta hensyn til at de er religiøse?

Hvis jeg gjør noe guden ikke liker, så er det jeg som må ta konsekvensen. Hvorfor vil noen absolutt komme og "redde" meg fra gudens vrede?

Det dreier seg om kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg må begynne å studere litt religioner i fritiden, synes det er spennende og se forskjellen på hva folk tror og hvilke regler de lever etter osv....

Det er kjempespennede! Jeg gjorde det før jeg ble en troende. Leste tilogmed Koranen. Har en samling om verdens religioner og det er mange bøker det...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Det har jeg da aldri mistenkt deg for... ;-) Hvordan det, forresten?

Jeg påvirker, men på en måte hvor folk kan velge. De kan la være å lese.

Et barn kan ikke velge, en syk kan ikke velge. De velmenende er overbevist om at guden er til nytte og "glede". Men det viser seg at forbønner og religiøse utspill skaper -mer- angst og uro hos syke. De religiøse gjør best i passe sine egne saker, da de ikke er så kvalifiserte som de tror selv. Tro er ikke en egenskap, og kvalifiserer ikke til noe. Heller ikke respekt, det er ingen prestasjon eller nyttig viten. Det er like personlig, velkomment og nyttig som en urinlekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg påvirker, men på en måte hvor folk kan velge. De kan la være å lese.

Et barn kan ikke velge, en syk kan ikke velge. De velmenende er overbevist om at guden er til nytte og "glede". Men det viser seg at forbønner og religiøse utspill skaper -mer- angst og uro hos syke. De religiøse gjør best i passe sine egne saker, da de ikke er så kvalifiserte som de tror selv. Tro er ikke en egenskap, og kvalifiserer ikke til noe. Heller ikke respekt, det er ingen prestasjon eller nyttig viten. Det er like personlig, velkomment og nyttig som en urinlekkasje.

Knegger igjen! ;-P

Du er deg selv lik da i det minste! Tror jammen jeg liker deg godt,jeg, selv om vi ofte er uenige i sak. Iallefall delvis/gradvis uening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "alle" er ikke nevnt.

At kristne samles og føler samhold er greit. Bare de lar andres liv og tanker være i fred.

En som ber i privaten er greit, men en nabo måtte henge opp et kors ute på veggen hvor alle kunne se det, hvorfor? De har sin gud, hvorfor trenger de andre menneskers "respekt"? Hvorfor skal andre vite og ta hensyn til at de er religiøse?

Hvis jeg gjør noe guden ikke liker, så er det jeg som må ta konsekvensen. Hvorfor vil noen absolutt komme og "redde" meg fra gudens vrede?

Det dreier seg om kontroll.

Noen mennesker er bare slik. Det står ingenting i Bibelen om at de skal oppføre seg slik, tvertimot, vi skal ikke være dommere for noen.

Jeg ville aldri påpekt dine handlingsmåter, uten å være spurt Har mer enn nok med meg selv og mine feil. men om du gjorde noe kriminelt ville jeg tatt affære.

Vi mennesker har fått fri vilje, så hvorfor skulle ikke jeg respektere at du bruker din frie vilje til det du vil! Fri vilje betyr ikke å gjøre/være som meg...Noen kristne tror kanskje det, men det er feil!

Høybråten har noe av den tankegangen, ikke drikke, ikke røyke! For meg blir det bare så dumt! Det er greit at kristne har verdier, men å påtvinge alle sine egne verdier, er ikke greit!

Respekt for hverandre i et samfunn er viktig for alle. Og respekt er ikke det samme som at du er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimre mimre

Er det adventistene som har hviledag på lørdag, i steden for på søndag?

Ja, det stemmer at de har hviledag på lørdag, i likhet med jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimre mimre

Minns jeg hadde hørt det skjønner du.

Men hvis en velger å melde seg ut av menigheten, blir de da avvist av familige og menighet slik som de i jehova menighet?

Man blir ikke utstøtt av familien og menigheten om man velger å melde seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke nødvendigvis. Men det å tro så blind på noe skrevet av mennesker, jupp, det er idioti.

Det er Bibelen selv som sier at tro er for dårer :) Troen på korset er kun mulig for dårer, står det. M.a.o.man kan ikke tenke seg til og selv finne ut av troen på offeret på korset med eget hode. Derfor er tro for dårer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...