Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Gjest Humlepungen

"De ti bud er en bra rettesnor å starte med."

Helt vanlig moral og empati er bra å starte med, ikke hva en gud befaler.

Der det finnes uvitenhet, angst, uforutsigbarhet og overtro, der finnes det rom for guder. Legger du til depresjoner og skyldfølelse, da har du en katastrofe som venter på å skje.

Reliøse som ikke passer sine egne saker, de vil ha makt over andre. Om ikke mye makt, så litt. De vil ha samhold og aksept som de ikke får hos andre enn de som lever i den samme løgnen. De trenger et liv, om det så bare bygger på overtro.

Huffda.

Ikke være så sint vet du. Kristendommen er en fin ting. Om noe blir negativt i kristen sammenheng så er det mennesker selv som står for det.

Hører du bærer mye sinne i sammenheng med religion. Kanskje du skal prøve å komme til en slags ro inne i deg selv. Hvorfor være så sint på noe du sier du ikke tror på?

Vi er uenige. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest .....joda.........det

Sint på Gud?

Jeg har da aldri uttrykt meg negativt om Gud.

Jeg har derimot uttrykt meg negativt om dere som tar en bok eller tre for god fisk.

Temmelig rart at du er så overbevist om at det er en eventyrbok, og jeg er så overbevist om at det er en bok med forfattere som er påvirket av Gud under nedskrivingen.

Du må gjerne tro det er en eventyrbok, men Bibelen har overlevd heksejakt og brenning og holdt seg i 2000 år.

Mange av tingene som står i angående normer og regler for levemåter og liv, har stor verdi i seg å følge for de beskytter oss mot mye elendighet som man kan oppleve.

Der du finner eventyr, finner millioner av mennesker trøst, håp og gode råd.

Lev ditt liv som du vil, så lever vi vårt liv som vi vil.

Arroganse finner du i begge leirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gifte kan skille seg, men ikke gifte seg på nytt før den tidligere ektefellen er død."

Står da vitterlig i Bibelen at eneste skilsmissegrunn er utroskap og da er man fri til å gifte seg igjen.

Ja, det stemmer! Og tilogmed innen konservative kretser ser de nå også vold, som en skilsmissegrunn, og åpent for gjengifte!

Visste jeg ikke fikk med meg alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare snakk om "en bok".

Fakta: En slik fantastisk og sammensatt skapelse som verden/universet og sjelen din er... ja det er 100% umulig at det har skjedd ut av ingenting.

Og som jeg skrev før. Da er det opp til deg å begynne å søke. Da ville du sett at det ikke bare er en bok.

Men uansett hva jeg skriver her til deg så blir det opp til deg selv å søke. Jeg prøver ikke å presse eller mase noen til å tro noe som helst. Dette er noe som du må søke. Eller rettere sagt. Kanskje det vil søke deg.

Ha en god natt. Nå er det bysselalle tid for SDD.

"Fakta: En slik fantastisk og sammensatt skapelse som verden/universet og sjelen din er... ja det er 100% umulig at det har skjedd ut av ingenting."

Jeg har da heller aldri nektet for at det kan finnes en høyere makt.

Men jeg nekter å tro på en bok skrevet av eventyrere. En bok hvor vann blir gjort om til vin, vann deles og folk står opp den tredje dag.

Dette er skrevet av mennesker over en svært lang periode. Mennesker gjør feil.

At det kan finnes et eller annet har jeg aldri nektet for, men det er stor forskjell på å være åpen for at det finnes en høyere makt, og ldet å eve sitt liv etter en bok skrevet av eldgamle eventyrfortellere.

Og ja: De 10 Bud er fine retningslinjer, men det har med sunn fornuftig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDD virker som at han har DOL som religion, he he. Men han om det.

Det virker som at han er sint på Gud egentlig. Men hvordan kan han være sint på noen han ikke tror på?

Dette er påstander og spørsmål som er veldig kejnte, og veldig meningsløse.

www.herregud.com har listet opp alle disse platthetene i mengdevis.

Hver jul kommer det :

vi er så gode og snille at vi ikke trenger juleøl i klasse F for å feire frelseren, vår lykke over frelseren er rus nok.

Ingen forstår budskapet, bare de selv, men det spiller ingen rolle for dem. Helt likegyldig til resten av verden. De pakker seg inn i uforståeligheter og går inn i en drømmeverden der ingen kan nå dem med sin plagsomme virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av konservativ kristen kan variere. Jeg vil kun referere min kjennskap til baptistene, Guds Hvite Lam hvor vedkommende kun leste 'korrekte' bøker, kun omgikk kristne. Kunne ikke ta imot gaver. Måtte ikke planlegge sin tilværelse, men stole på at Herren ordnet opp.

Selvfølgelig brukte han ikke tid på dans, kortspill, ikke-religiøs kultur. Selvfølgelig sto han imot fristelser som kjødets lyst. Og selvfølgelig er alle mennesker hvite i himmelen, for der er alt perfekt.

Vel, dette var bare noe.

Klart Norge har sine grupper og sekter. Men så lenge staten er sekulær og ikke styres av slike grupper, lever vi godt i felles land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Temmelig rart at du er så overbevist om at det er en eventyrbok, og jeg er så overbevist om at det er en bok med forfattere som er påvirket av Gud under nedskrivingen.

Du må gjerne tro det er en eventyrbok, men Bibelen har overlevd heksejakt og brenning og holdt seg i 2000 år.

Mange av tingene som står i angående normer og regler for levemåter og liv, har stor verdi i seg å følge for de beskytter oss mot mye elendighet som man kan oppleve.

Der du finner eventyr, finner millioner av mennesker trøst, håp og gode råd.

Lev ditt liv som du vil, så lever vi vårt liv som vi vil.

Arroganse finner du i begge leirer.

"Temmelig rart at du er så overbevist om at det er en eventyrbok, og jeg er så overbevist om at det er en bok med forfattere som er påvirket av Gud under nedskrivingen."

Synes ikke det er spesielt rart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .....joda.........det

"Fakta: En slik fantastisk og sammensatt skapelse som verden/universet og sjelen din er... ja det er 100% umulig at det har skjedd ut av ingenting."

Jeg har da heller aldri nektet for at det kan finnes en høyere makt.

Men jeg nekter å tro på en bok skrevet av eventyrere. En bok hvor vann blir gjort om til vin, vann deles og folk står opp den tredje dag.

Dette er skrevet av mennesker over en svært lang periode. Mennesker gjør feil.

At det kan finnes et eller annet har jeg aldri nektet for, men det er stor forskjell på å være åpen for at det finnes en høyere makt, og ldet å eve sitt liv etter en bok skrevet av eldgamle eventyrfortellere.

Og ja: De 10 Bud er fine retningslinjer, men det har med sunn fornuftig å gjøre.

"Men jeg nekter å tro på en bok skrevet av eventyrere. En bok hvor vann blir gjort om til vin, vann deles og folk står opp den tredje dag."

Det kalles mirakler.

Det at du nekter å tro at det kan ha skjedd, er strengt tatt litt vel arrogant.

Finnes der en høyere makt, som har skapt jorden og oss, så kan Han gjennomføre hvilke mirakler det måtte være.

Man må jo gjerne si at evolusjonsteorien og Bigbang teorien også isåfall er mirakler! like uforklarelig er de teoriene (som ikke heller er bevist)..

Hele jorden og dens skapninger bare av noen små atomer som klæsjet litt sammen.

Som med vår "eventyrbok", så må du lenger ut på landet med de teoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helt vanlig moral og empati er bra å starte med, ikke hva en gud befaler."

Det sier du.

Så tror vi andre hva vi vil.

Mot alle odds, så lever det mennesker i dag komplett lykkelige og friske uten noen guds hjelp.

Jeg leste her om dagen at folk som ble bedt for på sykehus faktisk hadde sterkere angst, høyere blodtrykk og dårligere livskvalitet enn de som ikke ble det (eller ikke visste om at de ble det). Religion er angstskapende og forringer livskvaliteten til halve jordas befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg visste mer om religion enn de gjorde, og ville se hva som var så spesielt ved Jesus. Og jeg hatet dette pratet om synd, jeg forsto ikke hva de pratet om.

Klart man ikke tar alt som god fisk, man må ha tidsperspektiv og sunn kritisk fornuft. Har lest de gamle troende filosofene og kommet til at Gud finnes. Altfor få bevis på det motsatte...

Jeg er veldig liberal på mange områder. Og holder meg laaangt unna fordømming av noen...

Men hvordan vet du hva som er sant og hva som ikke er sant, eventuelt om det i det hele tatt er noe som stemmer?

Det vet du selvfølgelig ikke.

Og ja: jeg vet det er derfor det heter "tro".

Men det går an å tro på en høyere makt uten å legge noe mennesker har skrevet til grunn for sin tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .....joda.........det

Mot alle odds, så lever det mennesker i dag komplett lykkelige og friske uten noen guds hjelp.

Jeg leste her om dagen at folk som ble bedt for på sykehus faktisk hadde sterkere angst, høyere blodtrykk og dårligere livskvalitet enn de som ikke ble det (eller ikke visste om at de ble det). Religion er angstskapende og forringer livskvaliteten til halve jordas befolkning.

"eligion er angstskapende og forringer livskvaliteten til halve jordas befolkning."

For noen så gjør det kanskje det. Og spesielt dem som gjør ondskap i Guds navn.

For andre IKKE.

Halve jordas befolkning er det ikke, ettersom ulike religioner tiltrekker mer og mer folk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men jeg nekter å tro på en bok skrevet av eventyrere. En bok hvor vann blir gjort om til vin, vann deles og folk står opp den tredje dag."

Det kalles mirakler.

Det at du nekter å tro at det kan ha skjedd, er strengt tatt litt vel arrogant.

Finnes der en høyere makt, som har skapt jorden og oss, så kan Han gjennomføre hvilke mirakler det måtte være.

Man må jo gjerne si at evolusjonsteorien og Bigbang teorien også isåfall er mirakler! like uforklarelig er de teoriene (som ikke heller er bevist)..

Hele jorden og dens skapninger bare av noen små atomer som klæsjet litt sammen.

Som med vår "eventyrbok", så må du lenger ut på landet med de teoriene.

"Det kalles mirakler. Det at du nekter å tro at det kan ha skjedd, er strengt tatt litt vel arrogant."

Nei, det er det ikke.

Det største mirakelet er at så mange tror det de leser.

"Finnes der en høyere makt, som har skapt jorden og oss, så kan Han gjennomføre hvilke mirakler det måtte være."

Selvsagt. Men det vil ikke si at noen av miraklene i bibelen faktisk er et resultat av mennesker som veldig gjerne ville tro. Eventuelt sinnsyke forfattere.

"Man må jo gjerne si at evolusjonsteorien og Bigbang teorien også isåfall er mirakler! like uforklarelig er de teoriene (som ikke heller er bevist).."

Jeg aner ikke hvordan jorden ble til. Kanskje det var en høyere makt som snekra den sammen.

Men hva har det med en bok skrevet av mennesker å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda.

Ikke være så sint vet du. Kristendommen er en fin ting. Om noe blir negativt i kristen sammenheng så er det mennesker selv som står for det.

Hører du bærer mye sinne i sammenheng med religion. Kanskje du skal prøve å komme til en slags ro inne i deg selv. Hvorfor være så sint på noe du sier du ikke tror på?

Vi er uenige. Slik er det bare.

HAHA?

Jeg bare ler, ikke noe annet. Slike som deg må jo undervurdere andres intelligens mer enn sunt er.

Hvilke nye egenskaper eller evner får en som blir kristen?

Ingen. De bare kompliserer eget og andres liv enda mer.

En kristen manipulerende drittsekk blir ikke mindre manipulerende og ikke mindre drittsekk av å være kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at du sier det, når du selv ikke har lest hva det handlet om, men velger å ta prozak sitt "ord" for det.

Mange var svært syndig da GT ble skrevet og Gud tillot at det hendte fordi isralittene var "harde" i hjertet sitt. Men det betyr ikke at Han velsignet det.

"- les Bibelen og finn ut for deg selv!"

En like idiotisk påstand som å be meg se Nosferatu for å finne ut hvordan man dreper vampyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .....joda.........det

Men hvordan vet du hva som er sant og hva som ikke er sant, eventuelt om det i det hele tatt er noe som stemmer?

Det vet du selvfølgelig ikke.

Og ja: jeg vet det er derfor det heter "tro".

Men det går an å tro på en høyere makt uten å legge noe mennesker har skrevet til grunn for sin tro.

Ja, det går også ann å rane i hytt og pine, fordi man driter i at det finnes noe som heter lover.

Man tror på det man tror på når det føles rett i sinn og hjerte. Når man har søkt blandt mange religioner og satt seg inn i hver enkelt av dem.

Når man føler at DETTE er hva det handler om.

Bibelen er grunnlaget for Gud og slik man kjenner Gud og Jesus. Bibelen er grunnlaget for at man tror på skapelsen i den formen som er gjengitt.

Bibelen er grunnlaget for Kristendommen.

Hvis man da vedkjenner seg kristendommen, så vedkjenner man seg Bibelen.

Det at du velger å tro på et eller annet i det høye, er ditt valg.

Men det viser meg at du ikke har søkt for fem flate øre, ei heller satt deg inn i Bibelen.

For hadde du det, så hadde ditt svar vært helt annerledes.

Å tro "på høyere makter" gjør man fordi man er for lat til å faktisk søke, lete og prøve å forstå.

Å tro "på høyere makter" gjør man fordi det er det letteste.

Da trenger man ikke å forholde seg til en dritt, man kan bare leve livet sitt akkurat som man vil og drite i det faktum at i Bibelen står det "tro er død uten gjerninger".

Its the easy way out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eligion er angstskapende og forringer livskvaliteten til halve jordas befolkning."

For noen så gjør det kanskje det. Og spesielt dem som gjør ondskap i Guds navn.

For andre IKKE.

Halve jordas befolkning er det ikke, ettersom ulike religioner tiltrekker mer og mer folk hver dag.

Spør folka på flukt i Darfur hva de mener om islam og hvorfor de er på flukt, spør krigsmennene hvorfor de forfølger annerledestenkende: Fordi guden hater vantro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kalles mirakler. Det at du nekter å tro at det kan ha skjedd, er strengt tatt litt vel arrogant."

Nei, det er det ikke.

Det største mirakelet er at så mange tror det de leser.

"Finnes der en høyere makt, som har skapt jorden og oss, så kan Han gjennomføre hvilke mirakler det måtte være."

Selvsagt. Men det vil ikke si at noen av miraklene i bibelen faktisk er et resultat av mennesker som veldig gjerne ville tro. Eventuelt sinnsyke forfattere.

"Man må jo gjerne si at evolusjonsteorien og Bigbang teorien også isåfall er mirakler! like uforklarelig er de teoriene (som ikke heller er bevist).."

Jeg aner ikke hvordan jorden ble til. Kanskje det var en høyere makt som snekra den sammen.

Men hva har det med en bok skrevet av mennesker å gjøre?

"Det største mirakelet er at så mange tror..."

Ja det er sant det... Tro er for dårer vet du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du hva som er sant og hva som ikke er sant, eventuelt om det i det hele tatt er noe som stemmer?

Det vet du selvfølgelig ikke.

Og ja: jeg vet det er derfor det heter "tro".

Men det går an å tro på en høyere makt uten å legge noe mennesker har skrevet til grunn for sin tro.

Hvordan ville du ha formet deg om du skulle berette om skapelsen til mennesker for 6000 år siden?

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Gud skapte himmel og jord, for så å skape to mennesker. Om det skjedde akkurat slik er meg revnende likegyldig. Hovedpoenget er at det var Gud som sto bak.

Hovedpoenget med GT er at den leder oss til NT og Jesus. At bøkene ble skrevet 60 eller 90 år etter Jesus død, forandrer ingenting for meg. Jesus er hele poenget med hele Bibelen!

Derfor er det så mye enklere å tro på "høyere makter" enn nettopp på Jesus.

Hvis du hadde lest hele Bibelen nøye, ville du se den røde tråden som går gjennom hele boka, frem til Åpenbaringen av Johannes.

Jødene hadde aldri overlevd som gruppe i troen på En GUD, om de ikke hadde fått hjelp, fra nettopp Gud.

Men til syvende og sist er det troen som er det avgjørende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går også ann å rane i hytt og pine, fordi man driter i at det finnes noe som heter lover.

Man tror på det man tror på når det føles rett i sinn og hjerte. Når man har søkt blandt mange religioner og satt seg inn i hver enkelt av dem.

Når man føler at DETTE er hva det handler om.

Bibelen er grunnlaget for Gud og slik man kjenner Gud og Jesus. Bibelen er grunnlaget for at man tror på skapelsen i den formen som er gjengitt.

Bibelen er grunnlaget for Kristendommen.

Hvis man da vedkjenner seg kristendommen, så vedkjenner man seg Bibelen.

Det at du velger å tro på et eller annet i det høye, er ditt valg.

Men det viser meg at du ikke har søkt for fem flate øre, ei heller satt deg inn i Bibelen.

For hadde du det, så hadde ditt svar vært helt annerledes.

Å tro "på høyere makter" gjør man fordi man er for lat til å faktisk søke, lete og prøve å forstå.

Å tro "på høyere makter" gjør man fordi det er det letteste.

Da trenger man ikke å forholde seg til en dritt, man kan bare leve livet sitt akkurat som man vil og drite i det faktum at i Bibelen står det "tro er død uten gjerninger".

Its the easy way out.

Vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...