Gå til innhold

Jeg klarer ikke jobben likevel


Gjest hva gjør jeg nå

Anbefalte innlegg

Lenge siden du skrev dette. Men takk for informasjonen.

Jeg mener for øvrig at det er idiotisk å bruke pliktoppfyllende jenter som bufre for giddalause medelever, ikke minst gutter.

Hadde gruppene blitt satt sammen annerledes ville det blitt mer tydelig hvor dårlig denne undervisningsformen kan fungere.

Også idiotisk å gi dem samme karakter.

mvh

Veldig enig. Det er ikke bra for "unnasluntrerne" heller, for på denne måten lærer de ihvertfall aldri noe, og det blir ikke engang oppdaget at de sluntrer unna. Eller læreren lukker øynene for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    14

  • Atene

    11

  • PieLill

    9

  • laban

    8

Mest aktive i denne tråden

Lenge siden du skrev dette. Men takk for informasjonen.

Jeg mener for øvrig at det er idiotisk å bruke pliktoppfyllende jenter som bufre for giddalause medelever, ikke minst gutter.

Hadde gruppene blitt satt sammen annerledes ville det blitt mer tydelig hvor dårlig denne undervisningsformen kan fungere.

Også idiotisk å gi dem samme karakter.

mvh

Jeg tror ikke lærerne heller er så begeistret for denne undervisningsformen. Men de er pålagt å kjøre prosjekter, og så setter de sammen gruppene slik at det ikke skal falle helt fra hverandre.

Dette er jo egentlig en annen diskusjon. Men jeg skrev innlegget til informasjon for de som tror det er gjort på etpar minutter om dagen å følge opp at leksene er gjort. Leksene idag er helt annerledes enn de var da mange av oss gikk på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Det er ikke bra for "unnasluntrerne" heller, for på denne måten lærer de ihvertfall aldri noe, og det blir ikke engang oppdaget at de sluntrer unna. Eller læreren lukker øynene for det.

Det man også kan spørre seg om er læringsverdien ved slikt gruppearbeid. Altså varige kunnskaper per brukte time.

Svært mange elever ville lært mye mer om de fikk lære på "gamlemåten" og at gruppearbeid ble brukt i mindre grad og da til å lære prosjekt- og gruppearbeid.

I det eksemplet som ble gitt her har to elever lært at gruppearbeid er noe dritt. En har ikke lært noe som helst annet enn å melde seg ut. Og de to guttene har lært at det fint går an å presse gjennom sin vilje for så å lempe alt arbeidet over på andre. - Og komme unna med det, endog får god uttelling.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lærerne heller er så begeistret for denne undervisningsformen. Men de er pålagt å kjøre prosjekter, og så setter de sammen gruppene slik at det ikke skal falle helt fra hverandre.

Dette er jo egentlig en annen diskusjon. Men jeg skrev innlegget til informasjon for de som tror det er gjort på etpar minutter om dagen å følge opp at leksene er gjort. Leksene idag er helt annerledes enn de var da mange av oss gikk på skolen.

Ja, det er en annen debatt, men samtidig en side ved den saken som ble tatt opp.

Slik jeg husker leksene fra da jeg var barn kunne de være både tidkrevende og omfattende og man kom ikke unna med mye slendrian før det viste på karakterene.

Men vi visste alltid hva leksene gikk ut på. Og det var vi selv som høstet det vi sådde og ikke sådde.

Med mine unger har jeg alt fra første klasse iblant sottet med en en følelse at jeg ikke vet helt hva som skal gjøre og når det er gjort.

Jeg tror forresten at om lærerne hadde hatt mot til å dele inn klassen slik at de som fortjente hverandre fikk jobbe sammen på godt og vondt, ville det ikke nødvendigvis falt sammen.

Selv tenårsgutter kan skjønne at de må gjøre noe når ingen andre gjør det. Og skjønner de det ikke får de virkelig som fortjent. Læringsutbyttet ville blit langt større for alle. Enten de lærte mye fag, eller at de lærte at ansvarsløshet straffer seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Her er et eksempel på oppgaver som de får når de er på alder med sønnen til trådstarter. Hvis noen tror jeg overdriver, tar de veldig feil. Det er heller ikke bare ett slikt prosjekt pr. semester, det er flere.

Det er langt og har ingen direkte sammenheng med trådstarters sak, men det gir en idé om hvordan dagens skole skiller seg fra den vi selv gikk på.

Det er tverrfaglig gruppeprosjekt om verdensrommet. Lærerne har delt inn i grupper, elevene har altså ikke valgt hverandre. I eksempelgruppa er det to gutter (X og Y) og tre jenter (A, B og C). Prosjektet teller i tre fag, natur & miljø (det faglige lærestoffet), norsk og engelsk (presentasjonsdelen). Alle velger selv detaljtema som skal godkjennes av lærer, og resultatet skal presenteres av gruppa i fellesskap, for hele klassen. Gruppa kan selv velge virkemidler, bortsett fra at de må ha noe som kan vises fram fra PC i Powerpoint, og de skal lage et sammendrag av resultatene på engelsk som både skal framføres og leveres inn. Hver enkelt skal også skrive en kort prosjektrapport om arbeidsprosessen på norsk, som også skal leveres.

Avsatt tid er 10 timer, mandagens siste dobbelttime, onsdagens to siste dobbelttimer av og en dobbelttime på fredag. Dessuten den første timen neste mandag, for å samkjøre presentasjonen som følger rett etterpå. I løpet av onsdagen skal hver gruppe få veiledning.

Foreldrene skriver under på at disse prosjekttimene kan disponeres fritt utenfor skolens område, f.eks. på biblioteket eller hjemme. De har nemlig tilgang til skolens datarom bare den timen som er rett før framføringen den siste mandagen.

Ingen får gå noe sted før tema er godkjent den første dagen. Gruppa diskuterer temavalg. Guttene insisterer på at de skal velge "Liv på andre planeter". Jente A og B synes dette høres vel science fiction-aktig ut, og vil helle velge en planet eller en romferd, fordi det er lettere å finne stoff om sånt. Jente C er totalt uinteressert og lar dem krangle. Til slutt må jentene gi seg, siden gutta truer med å ikke bidra hvis temaet blir for kjedelig. De får godkjent "Liv på andre planeter" som tema av læreren. Det er nå en time igjen av både skoledagen og prosjekttiden. De går hjem til X, som har det beste datautstyret, for å se om de finner noe på Internett. Alle har PC hjemme, men X argumenterer med at han er den eneste med fargeskriver.

Det viser seg imidlertid at denne guttens datautstyr også inkluderer en haug med spill som Y ikke har sett før. De to gutta benytter enhver anledning til å hoppe av temaet for å se på spillene sammen. C, som i utgangspunktet ikke er interessert i prosjektet, blir lei av dem og setter seg foran TVen i stedet. A og B forsøker å sette opp en liste med deltemaer og blir enige om at B skal dra på biblioteket tirsdag kveld mens A skal fylle ut temalisten og renskrive den slik at de har noe å vise fram på veiledningen onsdag. Snart er timen ute, og gutta kaster seg over dataspillene for alvor. Alle drar senere hver til sitt for å øve til tirsdagens KRL-prøve.

Onsdagen forlanger jentene at de skal være på skolen for å få gjort noe. B har tatt med noen bøker og tidsskrifter fra biblioteket, men det er ikke så mye å finne siden temaet er såpass ullent, og mye er på engelsk med mange faguttrykk. De forsøker å fylle ut temalisten med referanser til undelaget de har funnet, men C, X og Y bidrar lite. A blir såpass sur at hun nevner dette for læreren når det blir deres tur til å få veiledning. X og Y forsikrer da at de skal ta ansvaret for presentasjonsdelen, for de er eksperter på Powerpoint. Læreren, som selv ikke er spesielt god på PPT, synes ikke dette høres så urimelig ut. Hun minner dem på at de må skille mellom fakta og spekulasjoner, at de ikke må skrive ukritisk av fra Internett, og at også linker må oppgis på kildelista. Mer tid har hun ikke til dem, da hele trinnet har samme prosjekt. Den andre natur & miljø-læreren, som skulle ha veiledet halvparten, er hjemme med sykt barn.

A og B blir ferdige med disposisjonen og sender X og Y hjem til X for at de skal legge den inn i PPT som første del av presentasjonen og for selv å få arbeidsro. C oppfatter dette som en slutt på fellestiden og drar på kjøpesenteret. A og B sitter tiden ut og forsøker å få litt innhold i de enkelte punktene. Det de ikke rekker, deler de mellom seg. A skal reise bort i helgen, så de må komme et stykke innen fredag. Men de har lekser i de fagene som ikke inngår i prosjektet, bl.a. en diger mattelekse til torsdag, så det er ikke mye tid igjen.

Status fredag er at de har overskriftene på presentasjonen på en PPT-side, stoff til etpar sider til på en kladd som foreløpig er nokså uryddig, men mangler en slags konklusjon, både på norsk og engelsk. B spør om noen vil komme hjem til henne i helgen, men får liten repons. A er bortreist, C vil ikke og Y skal spille håndballcup og kan ikke. Alle disse tre sier de har nok med å få skrevet prosjektrapporten til mandag. X sier han kan legge inn resten i PPT, men da må han få ferdige underlag senest søndag morgen. Etter en lang diskusjon går han dessuten med på å bruke stavekontrollen, noe jentene ser er helt nødvendig etter å ha sett siden han allerede har laget. Så begynner en debatt om hvem som skal gjøre hva på mandagen, og om hva som egentlig skal stå i en prosjektrapport, og den varer til dagen er ute.

Så fredag kveld er B fortvilet - hun ser at hun sitter igjen med halve prosjektet alene. Hun må få noe fornuftig inn på de sidene de skal presentere i PPT, skrive en slags konklusjon, oversette den til engelsk, skrive manus til mandagens presentasjon og dessuten prosjektrapporten og kildeoversikten. Hun vet godt at alle bør delta på presentasjonen, men også at C og Y ikke kan brukes til noe som helst hvis de ikke har noe de kan lese direkte opp fra. Siden alle fem kommer til å få samme karakter, synes hun det er mye å tape på å gi blaffen. Hun ligger selv godt an i norsk og engelsk, litt svakere i natur & miljø.

Hva gjør du da som mor til B? Lover du å sette deg ned på lørdag og hjelpe til med å få stoffet deres i litt mer fast form, slik at hun kan ta fri på søndagen, eller sier du at det er hennes ansvar og at hun får bruke hele helgen, noe som betyr at hun også må ta jobben til X siden hun neppe blir ferdig i tide? Eller sier du at det spiller ingen rolle om hun pådrar seg én dårlig karakter i tre fag, noe hun selv er uenig i? Kan det tenkes at å hjelpe til med dette vil kreve litt mer av deg også, enn om de bare skulle pugget noen fakta om solsystemet? Og hvis du har et barn til som skulle vært på samme håndballcup som Y, hva gjør du da?

Jeg forventer ingen svar, jeg ville bare konkretisere hva vi snakker om.

Jeg har jobba som lærer i noen år nå og har aldri opplevd å være i klasser der man har jobba slik - nettopp fordi det vanligvis ikke vil fungere og at svært mange av elevene ikke vil få utbytte av det.

På de skolene jeg har jobba har det vært mest tradisjonelle lekser som "Gjør oppg. 2 og 3 s. 25" eller "tre oppgaver videre i matte", evt. "lim arket inn i boka di og løs oppgavene".

Det jobbes med prosjektarbeid, men da nesten alltid _på_ skolen under veileding av lærer. Prosjektarbeidene blir mer lærerstyrt enn det som kommer fram i det du skrev. Det kan f.eks. være å velge seg et land å skrive om. Dette er også tverrfaglig arbeid (norsk, samfunnsfag etc.).

Det vanlige er også at dersom foreldre føler at barna sliter med leksene og blir sittende for lenge med dem, så kan læreren gjøre avtale om at barnet sitter i f.eks. maks 30 min med lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba som lærer i noen år nå og har aldri opplevd å være i klasser der man har jobba slik - nettopp fordi det vanligvis ikke vil fungere og at svært mange av elevene ikke vil få utbytte av det.

På de skolene jeg har jobba har det vært mest tradisjonelle lekser som "Gjør oppg. 2 og 3 s. 25" eller "tre oppgaver videre i matte", evt. "lim arket inn i boka di og løs oppgavene".

Det jobbes med prosjektarbeid, men da nesten alltid _på_ skolen under veileding av lærer. Prosjektarbeidene blir mer lærerstyrt enn det som kommer fram i det du skrev. Det kan f.eks. være å velge seg et land å skrive om. Dette er også tverrfaglig arbeid (norsk, samfunnsfag etc.).

Det vanlige er også at dersom foreldre føler at barna sliter med leksene og blir sittende for lenge med dem, så kan læreren gjøre avtale om at barnet sitter i f.eks. maks 30 min med lekser.

Den tråden er noen år gammel. Jeg ville bare få litt perspektiv på påstanden om at foreldre som føler avmakt overfor ansvaret som følger med skolearbeidet, er psyke eller uegnet til å ha barn.

Det kan tenkes at pendelen har svingt litt tilbake når det gjelder prosjektorientert undervisning. Jeg håper det - det var ganske slitsomt, for både elever, lærere og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den tråden er noen år gammel. Jeg ville bare få litt perspektiv på påstanden om at foreldre som føler avmakt overfor ansvaret som følger med skolearbeidet, er psyke eller uegnet til å ha barn.

Det kan tenkes at pendelen har svingt litt tilbake når det gjelder prosjektorientert undervisning. Jeg håper det - det var ganske slitsomt, for både elever, lærere og foreldre.

Ok:)

Jeg tror nok pendelen har svingt litt tilbake, ja. For noen år siden var vel lærere livredde for ikke å følge opp den prosjektbaserte undervisningen mens jeg nå har inntrykk av at det har roa seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...