Gå til innhold

Bone bruise laterale femurcondyl

gutt23

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja, det var dette som var vedlagt MR bildene mine. Legen min har jeg ikke hørt noe fra. Etter å ha undersøkt selv så har jeg funnet ut at det er et mikroskopisk brudd i lårbenets ytterste hode.

Kan jeg trene? Må jeg ta det med ro? Hva gjør jeg?

MR viste også lett hydrops.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gjest gutt28

hei,

med bone bruise skal du taar det med ro. ikke faar et slag paa kneet. pass spesiell med kontakt sport. haandball...

vennlig hilsen

gutt28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

HEI. Bone bruise i laterale femurcondyl betyr at det er økt væskemengde på utsiden av lårben-delen av kneet. Denne væsken kan være blod (og da som du anfører skyldes mikrobrudd i lårbenet her) eller det kan være betennelsesvæske. MR kan ikke skille mellom disse to mulighetene. Uansett er dette noe vi ofte ser i samband med en kneskade. Det er intet stort problem, men det gir ofte smerter. Vi har imidlertid ingen dokumentasjon på at hvile hjelper noe. En slik bone bruise forsvinner i løpet av 2-3 mnd hos de aller aller fleste. Du kan følgelig trene, men det er jo ikke forbudt å bruke hodet selv om du har skadet kneet. Ikke tren slik at smertene øker fra dag til dag. Men om du har litt vondt, og det ikke blir verre ettersom dagene går, kan du bare trene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...