Gå til innhold

FU: arr


pekkaline

Anbefalte innlegg

Gjest midia

To ganger haka og to ganger kneet, jøss.

Jeg så ei jente en sommer som hadde stått på glassbrodd på stranda. Det var ikke småtteri med blod da. De fikk henne på legevakt, så det gikk nok helst bra.... Det er fint med plastflasker nå, da blir det mindre slike uhell. Men blåskjell mm er der jo enda...

au det minner meg på den natta jeg tråkket i glass skår og fikk en fin bit i hælen.

Dette var på en rølpefest og jeg var godt i farta, lurer på hvor vondt det hadde vært uten alkohol som smertestillende!?

måtte til lege å skjære ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pekkaline

    58

  • morsan

    12

  • Lillemus

    7

  • Peachy

    7

Mest aktive i denne tråden

Nå ble nok den omtalte keiseren (jeg husker ikke hvem det var) tatt med keisersnitt fordi mora ikke klarte å føde ham på vanlig måte, ikke fordi han skulle bli keiser.

ok, jeg tenkte det var meninga at kvinnen måtte dø for den nye keiseren. Men det er fint hvis det ikke var sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I romertiden innførte en av keiserene en lov som påla borgerene ved en gravid kvinnes død å skjære opp livmoren slik at barnet kunne overleve".

Så flott! Tenk, før den tid så har vel babyene bare dødd etterhvert da. Huff så grusomt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg tenkte det var meninga at kvinnen måtte dø for den nye keiseren. Men det er fint hvis det ikke var sånn! :)

Nei, jeg lurer på om hun ikke var dødelig såret av ett eller annet og at de derfor skar opp magen for å redde den kommende keiseren, mora ville altså dødd uansett. Såvidt jeg husker, men det er mulig jeg tar feil altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skjedde dette? De kalte fisken noe merkelig på Malaysisk, men legen oversatte det til "scissor-fish".

Jeg så heller ikke fisken. Merka bare at noe stakk meg oppå tåa. Det pipla blod utfra et sår som kunne minne om sår fra gammeldags barberblad (ca 3 cm langt).

Jeg fikk iallefall masse antibiotika (typisk for Asiatiske land), så resten av turen tror jeg at jeg var mer eller mindre småpussa;-)

Jeg husker ikke helt hvor de var. (har send sms til ho nå). Tror de kalte denne fisken for blåfisk? Gutten ble temmelig slakk husker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keisersnitt ja. Hvorfor heter det det egentlig? Vet du?

"Det er flere mulige forklaringer på hvorfor prosedyren har fått navnet keisersnitt. Èn forklaring, og kanskje den mest utbredte, er at keiser Julius Cæsar skal ha blitt født på denne måten. (Dette har trolig ikke skjedd, for Cæsars mor skal ha vært i live helt til han ble voksen, og en slik prosedyre ville hun neppe ha overlevd med teknologien som var tilgjengelig på den tiden.)

Det latinske navnet er sectio caesarea, og det _kan_ henspeile på keiser Cæsar, men mest sannsynlig kommer det av en lov i det gamle Romerriket som sa at en døende kvinne måtte forløses på denne måten for å berge livet til barnet. Denne loven het lex caesarea. Loven var ikke oppkalt etter caesar, slik man kan tro, men er en avledning av det latinske ordet for å skjære/kutte; caedere. "

http://tinylink.com/?TQZgRAtGb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girasol

Jeg har to arr. Ett etter en underlivsoperasjon - ca.20 sting med stiftemaskin :) Og så har jeg et arr på venstre ringefinger etter 6 sting jeg måtte sy en gang fingern min revna fordi jeg datt ned fra et gjerde og havna oppi en rosebusk :o)

Men begge arrene er som dere skjønner veldig diskret, tror ingen andre enn meg og min mann ser dem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

au det minner meg på den natta jeg tråkket i glass skår og fikk en fin bit i hælen.

Dette var på en rølpefest og jeg var godt i farta, lurer på hvor vondt det hadde vært uten alkohol som smertestillende!?

måtte til lege å skjære ja :(

Alkohol er en bra ting! ;) Ja den døyver smertene, helt utrolig. Men da sydde du i beruset tilstand og uten ekstra bedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett flott arr etter keisersnitt. Det dekkes av trusa.

Så har jeg et søtt arr på håndleddet etter at jeg la hendene mine på ei takke som lita. Arret har flyttet seg til siden etterhvert som jeg har vokst.

Ellers har jeg et par småarr på hånda etter at en hund bet meg.

Endel skrubbsårarr på knærne har jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Alkohol er en bra ting! ;) Ja den døyver smertene, helt utrolig. Men da sydde du i beruset tilstand og uten ekstra bedøvelse?

Husker ikke helt.

Ble ikke sydd da han ikke trengte å åpne så stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg husker ikke helt hvor de var. (har send sms til ho nå). Tror de kalte denne fisken for blåfisk? Gutten ble temmelig slakk husker jeg....

Ok, jeg var også litt uttafor etterpå, men er litt usikker på om det kanskje bare var en psykisk reaksjon. En ansatt ved strandbaren der det skjedde ble nemlig skikkelig opphissa og fløy rundt for å få fatt i en taxisjåfør som kunne kjøre meg til sykehuset. Jeg trodde jo nesten jeg var døden nær ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skjedde dette? De kalte fisken noe merkelig på Malaysisk, men legen oversatte det til "scissor-fish".

Jeg så heller ikke fisken. Merka bare at noe stakk meg oppå tåa. Det pipla blod utfra et sår som kunne minne om sår fra gammeldags barberblad (ca 3 cm langt).

Jeg fikk iallefall masse antibiotika (typisk for Asiatiske land), så resten av turen tror jeg at jeg var mer eller mindre småpussa;-)

De kalte den blåfisk. De som bodde der sa den kunne ta liv. Som å bli stukket av fjesing sa de der.Han ble rød og hovnet veldig opp, men fikk også antibiotika.

Så skummelt det kan være..... Godt de ikke finnes her langs kysten, enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to arr. Ett etter en underlivsoperasjon - ca.20 sting med stiftemaskin :) Og så har jeg et arr på venstre ringefinger etter 6 sting jeg måtte sy en gang fingern min revna fordi jeg datt ned fra et gjerde og havna oppi en rosebusk :o)

Men begge arrene er som dere skjønner veldig diskret, tror ingen andre enn meg og min mann ser dem ;-)

Med stiftemaskin?!? Hehe, ja det er vel å håpe at kun din mann ser dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ok, jeg var også litt uttafor etterpå, men er litt usikker på om det kanskje bare var en psykisk reaksjon. En ansatt ved strandbaren der det skjedde ble nemlig skikkelig opphissa og fløy rundt for å få fatt i en taxisjåfør som kunne kjøre meg til sykehuset. Jeg trodde jo nesten jeg var døden nær ;-)

Du skal visstnok ikke le av fisk og maneter og koraller og den slags rundt asia, ting vi her tar som en selvfølge at er helt harmløst.

Blir man bitt eller stukket, eller brenner seg på en manet, er det visst anbefalt å ta strake veien til sykehuset.

Sikkert litt mer grums i fiskene der nede enn her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett flott arr etter keisersnitt. Det dekkes av trusa.

Så har jeg et søtt arr på håndleddet etter at jeg la hendene mine på ei takke som lita. Arret har flyttet seg til siden etterhvert som jeg har vokst.

Ellers har jeg et par småarr på hånda etter at en hund bet meg.

Endel skrubbsårarr på knærne har jeg også.

Så fint du omtaler arrene, flott og søtt :)

Hundebitt, huff, da er du skeptisk vil jeg tro? Jeg er det etter en hund bet armen min for et par år siden. Han fikk heldigvis ikke for godt tak i meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Med stiftemaskin?!? Hehe, ja det er vel å håpe at kun din mann ser dem :)

Ja, faktisk er det sånn at de fleste sting stiftes nå om dagen. Jeg husker jeg blei helt bleik da jeg skulle ta ut stingene mine hos sykesøster på legesenteret, og så var det stifter, ikke tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arr etter keisersnitt etter å ha opperert ut cyste på eggstokken.

Fint du fikk ut den da! Keisersnitt er greit å skjule også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk er det sånn at de fleste sting stiftes nå om dagen. Jeg husker jeg blei helt bleik da jeg skulle ta ut stingene mine hos sykesøster på legesenteret, og så var det stifter, ikke tråd...

Jøssunavn, ok da er jeg forberedt om det skulle skje meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...