Gå til innhold

Koldtbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med gravet laks med sennepssaus! :-)

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• birdie

2

• illuminatum

2

• flowy

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du har jo fått mange gode forslag her, men vil bare si at når vi har hatt koldtbord er røykalaksen, eggerøra, karbonadene og kyllinglåra gått først. Selv liker jeg ikke kald kylling og kald karbonade så godt, men det gjør tydeligvis andre.

Enig med deg mht kalt karbis og til dels også kald kylling, og ettersom jeg også kan styre meg for røkalaks er det i hvertfall ikke meg som bidrar til at slik mat forsvinner fort! ;-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja! *grøss* Men mange liker det sikkert, ettersom det er så vanlig på koldtbord;-)

Rekekabaret er jo bare så godt da, med god remuladesaus til. Namnam...............................

Gjest prust
Skrevet

Hva er aspic?

Aspic er det samme som kabaret. ALtså en slags buljong-gelé som en har mat oppi. Når den stivner, blir det veldig lekkert!

Jeg pleier å bruke hardkokte egg, reker, erter, gulrøtter og litt fiskepinner. Legger dette fint i en bolle (den skal snus, så en må tenke på hvordan den blir opp-ned), og heller gel¨´een forsiktig oppi. Dette står i kjøleskapet og stivner til dagen etter. Med mammas deilige remuladesaus til, er det knallgodt :-)

Ikke noe grøssing av det, takk!

Gjest prust
Skrevet

Du har jo fått mange gode forslag her, men vil bare si at når vi har hatt koldtbord er røykalaksen, eggerøra, karbonadene og kyllinglåra gått først. Selv liker jeg ikke kald kylling og kald karbonade så godt, men det gjør tydeligvis andre.

kylling og karbonader må jo varmes! Legges i langpanne i steikeovnen, og tas ut like før en skal spise!

Gjest prust
Skrevet

Hjemmelaget potetsalat... Høres godt ut. Grillsesongen begynner snart, og vi pleier å spise mye potetsalat. Har du oppskrift?

Skal finne den ikveld! Den er med rømme og majones altså!

Gjest Elextra
Skrevet

hva med:

spansk tortilla (omelett), chorizo, asparges med spekeskinke, ovnstekte poteter, køfke, empanadillas, friterte akkarringer, aioli også selvsagt god skinke

Now we're talking :-).

Har ikke særlig sans for tradisjonelt norsk koldtbord, som i mine øyne er litt tungt og tamt, men middelhavsmat à la det du nevner er nydelig, så jeg ville nok også heller valgt tapasvarianter.

Gjest midia
Skrevet

Koldtbord pleier jeg og Lurveline å lage til 17 mai hvert år så er vi en svær bataljon som kommer for å fråtse i seg godsakene :)

Her har du våre spesialiteter:

Karbonader m/løk

Kylling (karbis og kylling varmes litt i ovnen)

Spekebrett med spekeskinke,fenalår, morr og div andre spekepølser.

Aspik

Røkt laks

Roastbiff

Skinkestek

Rakfisk

Reker

Potetsalat

Majones

Waldorfsalat

Remulade

Loff

Smør

Mandelpoteter

Flatbrød

Forslag til pynt:

Sitron, tomat, agurk, appelsin, salatblader, løk, rødbeter, kiwi, sølv løk, druer.

Vi bruker masse aluminiumsfolie for å bygge opp under maten på serveringsfatene og tar oss tid til å pynte masse rundt.

Lykke til!!

Skrevet

Ser du har fått tipsene jeg hadde tenkt å ramse opp. Ville bare si at guuuri så sulten jeg ble!!! Lykke til med forberedelser og dåp! :)

Skrevet

Kabaret, karbonader, eggerøre med laks eller skinke, kylling, potetsalat, salat, roastbeef eller stek.

Og litt utradisjonelt. Jeg synes det er deilig med et fat med grønnsaker og dip.

Det var det jeg kom på i farta:-)

illuminatum
Skrevet

Dette her hørtes mer ut som tapas?

og er det også, men det er da vel ikke problem å ha litt annerledes på et koldtbord?

Koldtbord=kald mat

Tapas=små retter under lokk

Synes det passer veldig godt sammen :-)

Gjest trultemor26
Skrevet

og er det også, men det er da vel ikke problem å ha litt annerledes på et koldtbord?

Koldtbord=kald mat

Tapas=små retter under lokk

Synes det passer veldig godt sammen :-)

Ja, det har du rett i!

Takk for gode og spennende forslag!

Skrevet

kylling og karbonader må jo varmes! Legges i langpanne i steikeovnen, og tas ut like før en skal spise!

Jeg har aldri fått varm kylling eller varme karbonader til koldtbord, men neste gang vi skal ha koldtbord selv skal jeg se om ikke det lar seg gjøre å varme opp. Vi har alltid bestilt ferdig til serveringstidspunkt. Flere selskaper med koldtbord jeg har vært i har vært i lokaler uten oppvarmingsmuligheter, så da er det ikke så greit å få det oppvarmet.

Skrevet

Kom på en ting til:

Dette er en oppskrift på tunfisksalat med majones som jeg synes er kjempegod! :-) Jeg tar det på gefühlen, så derfor litt omtrentlig:

Ha majones i en bolle og smakstilsett den med kvernet pepper, et par dråper hvitvinseddik og bittelitt sennep.

Bland oppi: Tunfisk fra boks (vann), grønne oliven delt opp, maiskorn fra boks, eventuelt søt paprika delt opp i små biter.

Rør sammen og ha oppi glassbolle.

- - -

Jeg liker også eggesalat, og utgangspunktet er nokså likt, men jeg bruker da ikke eddik, og så bruker jeg mer sennep. Oppi der has kokt egg delt opp i båter. For å få farge på kan det være fint å bruke rød, søt paprika her også, eller ingen ting.

mariaflyfly
Skrevet

Noe ekkelt noe!! ;-)

Amen!

Jeg er en av dem som håper cabareten dør ut med år foreldregenerasjon. ;)

Skrevet

Vi er glade i fiskemat når vi skal ha koldtbord, og har både ovnsbakt og røkt ørret, reker, lodderogn (alle tre fargene) med rømme og finhakket løk til, fiskemousse, og ofte crabsticks/lobster nabs (eller hva det nå heter, slike surumi-biter i lake, med hummersmak). Til jul vil gjerne mannfolka ha ulike typer sild (tomat-, krydder-, karri-) også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...