Gå til innhold

hvem er honnør på buss?


Gjest løvetann-piken

Anbefalte innlegg

Gjest løvetann-piken

En jente på rundt 30 år kjøpte honnørbillett på bussen i dag. Jeg trodde eldre var honnør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hentet fra trafikanten.no:

"Honnørrabatt

Honnørrabatt er 50% rabatt som gis for reisende over hele landet. I Oslo vil det si at en honnørreisende betaler halv pris i forhold til voksen takst, enten vedkommende bruker enkeltbillett eller kort (tilsvarende barnetakst). Honnørrabatt gis ikke på reiser til nattakst.

For å få honnørrrabatt må man enten være a) 67 år eller eldre, B) uføretrygdet, c) ledsaker som reiser sammen med person som har rett til honnør-billett etter punkt a eller b, d) blind, e) ledsager som reiser sammen med blind."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdede er også honnør. De skal ha et spesielt honnørkort.

Av og til skal det ikke så mye til før hvermannsen ender opp med honnørkort! ;-)

Jeg kjøpte klippekort av bussjåføren en gang og betalte full voksenpris. Jeg la sånn halvveis merke til at det var andre fargenyanser på kortet, men det var nyttår og jeg tenkte at de sikkert hadde fått ny layout.

Kortet var nesten brukt opp da jeg tilfeldigvis så at det sto "barn/honnør" på det! *he he*

Litt bittert at jeg faktisk betalte full pris, da;-) Lurer på om sjåføren dermed fikk overskudd i kassa som han putta i lomma? Eller kanskje han var like overrasket som jeg var?

Litt flaut var det jo å tenke på at jeg gang på gang hadde fått ymse bussjåfører til å stemple kortet som jeg holdt fram, der jeg sto på morgenbussen inn til sentrum og så akkurat ut som om jeg skulle på jobb, ja! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til skal det ikke så mye til før hvermannsen ender opp med honnørkort! ;-)

Jeg kjøpte klippekort av bussjåføren en gang og betalte full voksenpris. Jeg la sånn halvveis merke til at det var andre fargenyanser på kortet, men det var nyttår og jeg tenkte at de sikkert hadde fått ny layout.

Kortet var nesten brukt opp da jeg tilfeldigvis så at det sto "barn/honnør" på det! *he he*

Litt bittert at jeg faktisk betalte full pris, da;-) Lurer på om sjåføren dermed fikk overskudd i kassa som han putta i lomma? Eller kanskje han var like overrasket som jeg var?

Litt flaut var det jo å tenke på at jeg gang på gang hadde fått ymse bussjåfører til å stemple kortet som jeg holdt fram, der jeg sto på morgenbussen inn til sentrum og så akkurat ut som om jeg skulle på jobb, ja! ;-)

Jeg må desverre fortelle deg at her fikk sjåføren overskudd i kassa hvis han talte opp selv. De pengene gikk sannsynligvis rett i hans lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må desverre fortelle deg at her fikk sjåføren overskudd i kassa hvis han talte opp selv. De pengene gikk sannsynligvis rett i hans lomme.

Ja, jeg regnet med det! :-) Men jeg håper jo at utdelingen av honnørkortet var en glipp og ikke en bevisst handling, men pytt sann.... Jeg hadde jo betalt det jeg skulle betale, så jeg ble jo ikke snytt for noe som helst.

Men lurer på hva som hadde skjedd i en evt kontroll. Kontrollerer de om du faktisk har rett til honnørkort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg regnet med det! :-) Men jeg håper jo at utdelingen av honnørkortet var en glipp og ikke en bevisst handling, men pytt sann.... Jeg hadde jo betalt det jeg skulle betale, så jeg ble jo ikke snytt for noe som helst.

Men lurer på hva som hadde skjedd i en evt kontroll. Kontrollerer de om du faktisk har rett til honnørkort da?

Det tror jeg de gjør. Men det kommer vel an på hvor lat/snill kontrolløren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg de gjør. Men det kommer vel an på hvor lat/snill kontrolløren er.

Ja ja, jeg ble heldigvis ikke kontrollert! :-)

Og hadde de gjort det før jeg selv så at jeg hadde fått honnørkort, så hadde fått sett ekte overraskelse i anskiktet mitt og kanskje trodd meg *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, jeg ble heldigvis ikke kontrollert! :-)

Og hadde de gjort det før jeg selv så at jeg hadde fått honnørkort, så hadde fått sett ekte overraskelse i anskiktet mitt og kanskje trodd meg *he he*

Sikkert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg de gjør. Men det kommer vel an på hvor lat/snill kontrolløren er.

Jeg har honnørkort og kjøpte en billet på en 7/11 i Oslo, gikk på trikken, og der stormet det inn kanskje 10 kontrollører med virkelig agressivt uttrykk i øynene. Jeg satt jo ikke akkurat med hverken honnørkortet eller billetten i hånda og han ble såå sint. Han sto nærmest der og trippet og jeg fikk jo helt panikk. Men jeg hadde mitt på det tørre, men de hadde tydeligvis ikke tid til å vente noen sekunder.. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har honnørkort og kjøpte en billet på en 7/11 i Oslo, gikk på trikken, og der stormet det inn kanskje 10 kontrollører med virkelig agressivt uttrykk i øynene. Jeg satt jo ikke akkurat med hverken honnørkortet eller billetten i hånda og han ble såå sint. Han sto nærmest der og trippet og jeg fikk jo helt panikk. Men jeg hadde mitt på det tørre, men de hadde tydeligvis ikke tid til å vente noen sekunder.. *grøss*

Irriterende... Jeg kunne i en sånn situasjon blitt fristet til å somle ekstra med å finne frem honnørbeviset, bare for å triumfere til sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende... Jeg kunne i en sånn situasjon blitt fristet til å somle ekstra med å finne frem honnørbeviset, bare for å triumfere til sist.

Tro meg, med den kjempen av en fyr foran deg, med raseri i blikket, så hadde du ikke tort det :-)

Poenget var at de stormet så mange inn ved ett stopp, sjekket alle før neste stopp, så jeg ødela jo hele opplegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, med den kjempen av en fyr foran deg, med raseri i blikket, så hadde du ikke tort det :-)

Poenget var at de stormet så mange inn ved ett stopp, sjekket alle før neste stopp, så jeg ødela jo hele opplegget

Nei, jeg hadde nok ikke turt det, men jeg hadde nok vært fristet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro meg, med den kjempen av en fyr foran deg, med raseri i blikket, så hadde du ikke tort det :-)

Poenget var at de stormet så mange inn ved ett stopp, sjekket alle før neste stopp, så jeg ødela jo hele opplegget

Forøvrig, om du hadde glemt honnørkortet ditt, kunne du laget en avtale om å fremvise det senere for busselskapet (i alle fall hvis du bor i Oslo). Så slipper man bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har honnørkort og kjøpte en billet på en 7/11 i Oslo, gikk på trikken, og der stormet det inn kanskje 10 kontrollører med virkelig agressivt uttrykk i øynene. Jeg satt jo ikke akkurat med hverken honnørkortet eller billetten i hånda og han ble såå sint. Han sto nærmest der og trippet og jeg fikk jo helt panikk. Men jeg hadde mitt på det tørre, men de hadde tydeligvis ikke tid til å vente noen sekunder.. *grøss*

Oj, da hadde jeg fått panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, om du hadde glemt honnørkortet ditt, kunne du laget en avtale om å fremvise det senere for busselskapet (i alle fall hvis du bor i Oslo). Så slipper man bot.

Nei, bor ikke i Oslo, så er heller uavnt med kontroller, helt sikkert derfor jeg fikk helt panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har honnørkort og kjøpte en billet på en 7/11 i Oslo, gikk på trikken, og der stormet det inn kanskje 10 kontrollører med virkelig agressivt uttrykk i øynene. Jeg satt jo ikke akkurat med hverken honnørkortet eller billetten i hånda og han ble såå sint. Han sto nærmest der og trippet og jeg fikk jo helt panikk. Men jeg hadde mitt på det tørre, men de hadde tydeligvis ikke tid til å vente noen sekunder.. *grøss*

Sånne sjokk-kontroller har jeg opplevd også, på t-banen i oslo. Og det er skikkelig guffent, selv om man sitter der og har månedskort. Jeg får hjertetklapp, jeg. Skjønner at de vil hindre at folk stikker av uten å bli kontrollert, men de kan til tider ha litt ufine geriljametoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bor ikke i Oslo, så er heller uavnt med kontroller, helt sikkert derfor jeg fikk helt panikk.

Fullt mulig det gjelder i andre byer også, men det er i Oslo jeg en gang i tiden leste meg gjennom regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne sjokk-kontroller har jeg opplevd også, på t-banen i oslo. Og det er skikkelig guffent, selv om man sitter der og har månedskort. Jeg får hjertetklapp, jeg. Skjønner at de vil hindre at folk stikker av uten å bli kontrollert, men de kan til tider ha litt ufine geriljametoder...

Ja, jeg fikk i hvert fall panikk. Ga han jo først billetten, den var rimelig i nærheten, så ga han meg et blikk som nesten sa: " der tok jeg deg, du din snikete kjerring", mens jeg stresset enda mer med å finne honnørkortet. Hmm, kanskje de jobber på provisjon? Og at jeg med å ha alle papirene i orden ødela sjansen hans til å tjene litt ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...