Gå til innhold

Aktiv narkoman og høgskoleutdanning?


trubaduren

Anbefalte innlegg

Jeg undres hva dere tenker om denne problemstillingen? Det at studenter går gjennom 3 studieår på høgskole til bachelorgrad samtidig som de aktivt bruker illegale rusmiddler, hasj, amfetamin m.m. Altså studenter som blir barneværnpedagoger, vernepleiere, sosionomer og sykepleiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jeg er ikke for dop men.......

Jeg gjør meg ingen spesielle tanker. De er vel som snittet av befolkningen de også, det er ikke alltid utdannelsen bestemmer hva slags liv du lever på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Jeg synes ikke det er ok. Det sier noe om egne holdninger og grenser. Har man dårlige grenser og "issues" som kan gjenspeile seg i den jobben man gjør, så bør man sørge for å få bukt med det først. Før man jobber med mennesker som kan bli skadelidende av det.

Mener nå jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter skikkethetsvurdering som skal benyttes til å feks sile ut folk med store rusproblemer eller psykiske problemer som gjør at de ikke er egnet til å ha en slik jobb.

Jeg har lest det hefte og det er veldig formelt og jeg fostå at for å faktisk nekte en person å studere videre så skal det bevises og jeg vil tro at om det er en person som feks røyker hasj på fritida og ikke er veldig preget av sitt rusmisbruk så kan det være vanskelig å bevise det. I praksisperioden kan det også bli avdekket hvorvidt man er egnet eller ikke. Så det finnes mekanismer for å sile ut de som kanskje ikke egner seg. Men slik jeg har forstått det blir omtrent ingen fratatt lisensen sin feks. Det har skjedd noen få ganger hvor det har vært så soleklart , kommet ruset på jobb , hatt sex med pasient etc.

I de mere grensetilfellene hvor personen kanskje ruser seg på fritida men likevel fungerer greit kan det være vanskelig å kunne sanksjonere eller gjøre noe med rett og slett.

På universitetet i USA ville de innføre en regel hvor de kunne utvise veldig psykisk syke de mente kunne være til fare for studenter etc (tenk på skyteepisodene) . Men det kom fram til at dette ville bryte mot anti-diskriminerings lovverket.

Dessverre er det jo sånt at de fleste såkalte narkomane er ikke de som henger på plata eller som ser mest sliten ut , men helt vanlige mennesker med rimelig stort funksjonsnivå.

Og om en person har et rusproblem vil det bety at han er uegnet som barnevernspedagog. Bør det være lov å gi noen sparken fra jobben om de drikker seg full i helga eller røyker hasj feks?

Det å være påvirket på jobb er selvfølgelig helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør meg ingen spesielle tanker. De er vel som snittet av befolkningen de også, det er ikke alltid utdannelsen bestemmer hva slags liv du lever på fritiden.

En barnevernpedagog kommer ofte i kontakt med foreldre som har et rusproblem og hvor barnevernet må gripe inn. De jobber også med forebygging for barn og unge samt med ungdom som har kommet ut å kjøre i forhold til rus. Det jeg snakker om er studenter som ikke bare ruser seg i helgene, men også i den vanelige student hverdag, på skole eller universitet. Hasj, og annen narkotika må skaffes tilveie ulovelig på samme måte som de med rusproblemer må skaffe seg det. Dette virker å være et økende problem. Jeg spør, vil noen sette seg bak i flyet om man vet at piloten er ruset på amfetamin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er ikke for dop men......

En barnevernpedagog kommer ofte i kontakt med foreldre som har et rusproblem og hvor barnevernet må gripe inn. De jobber også med forebygging for barn og unge samt med ungdom som har kommet ut å kjøre i forhold til rus. Det jeg snakker om er studenter som ikke bare ruser seg i helgene, men også i den vanelige student hverdag, på skole eller universitet. Hasj, og annen narkotika må skaffes tilveie ulovelig på samme måte som de med rusproblemer må skaffe seg det. Dette virker å være et økende problem. Jeg spør, vil noen sette seg bak i flyet om man vet at piloten er ruset på amfetamin?

Nei, jeg vil ikke sitte på et fly, hvor piloten er ruset, men det har vel ikke noe med om en person tar høgskole utdanning eller ikke. Å utdanne seg som pilot, trenger en ikke høgskoleutdanning til. Har du nok penger til å ta flytimer, vil de aller fleste klare å bli "piloter" hvis de bare vil. Jeg skjønnte ærlig talt ikke ditt poeng med piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...