Gå til innhold

Optimal medisinering under/etter ECT - NHD


lof

Anbefalte innlegg

Begynner nå å nærme meg avslutningen på ECT behandlingen. Skulle gjerne sett at jeg var litt mer stabil. Føler meg ganske bra innimellom, men det skal lite til før depresjonen virker tung igjen.

Jeg må derfor begynne å sette min lit til medisinene:

Kuttet ut Noritren for ei uke siden (clean cut - uten problem), og begynte rett på 10 mg Cipralex. Ikke noe særlig oppstartsbivirkninger av cipralexen bortsett fra litt uro.

Jeg bør vel også ha en stabiliserende medisin (Diagnose endogen tilbakevendende unipolar depresjon)? Når burde jeg begynt på den? Jeg går jo på Tegretol mot mulig epilepsi, men jeg er redd denne ikke er optimal og at dosen er for lav (200 mg morgen og kveld). Hvilken strategi ville du valgt? Hvor lenge må man vente på stabiliserende effekt? Kan man kombinere Tegretol og Litium? Virker Litium raskere enn andre stabilisatorer?

Hvordan virker Wellbutrin (Zyban?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min første tanke er å spørre behandleren om Tegretol kan erstattes av Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er å spørre behandleren om Tegretol kan erstattes av Lamictal.

Det har jeg allerede spurt om, men det virker ikke som om samarbeidet mellom nevrologisk og psykiatrisk er spesielt bra. Derfor kunne en løsning være både Tegretol og Litium, der nevrologene kan bry seg om Tegretolen og psykiaterene kan bry seg om Litiumen.

Hvordan ville du eventuelt gjort et skifte til Lamictal, og hvor stor dose må man opp I og hvor raskt kan man komme opp I riktig dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det har jeg allerede spurt om, men det virker ikke som om samarbeidet mellom nevrologisk og psykiatrisk er spesielt bra. Derfor kunne en løsning være både Tegretol og Litium, der nevrologene kan bry seg om Tegretolen og psykiaterene kan bry seg om Litiumen.

Hvordan ville du eventuelt gjort et skifte til Lamictal, og hvor stor dose må man opp I og hvor raskt kan man komme opp I riktig dose?

Lamictal må opptrappes langsomt. Når en kom på 200 mg ville jeg seponert Tegretol over en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg allerede spurt om, men det virker ikke som om samarbeidet mellom nevrologisk og psykiatrisk er spesielt bra. Derfor kunne en løsning være både Tegretol og Litium, der nevrologene kan bry seg om Tegretolen og psykiaterene kan bry seg om Litiumen.

Hvordan ville du eventuelt gjort et skifte til Lamictal, og hvor stor dose må man opp I og hvor raskt kan man komme opp I riktig dose?

Jeg har bare en kommentar til dette med samarbeidet mellom nevrologer og psykiatere. Nevrologer utpreger seg innen helsevesenet etter min oppfatning, ved at de stort sett aldri samarbeider (eller snakker) med andre enn seg selv. De er også kjent for å være vesentlig mer opptatt av sykdommene enn av pasientene.

Uansett; lykke til med utfordringene videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal må opptrappes langsomt. Når en kom på 200 mg ville jeg seponert Tegretol over en uke.

Siste spørsmål: på hvilket tidspunkt I ECT serien starter du med stabiliserende medisinering? Og på hvilket tidspunkt starter du med AD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...