Gå til innhold

Ripsbærsyltetøy.


mbf

Anbefalte innlegg

Jeg har laget syltetøy av rips nå.Måtte koke det fordi jeg ikke har konservering å ha i,butikken er jo stengt.Har tilsatt sukker,men hva kan jeg gjøre for å få det tykkere?Det er så altfor tynt.Blir så rennende å ha på skivene.Skal gi det bort i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dorien

Kan du lage gele av det? Ripsgele til å ha på brødskiva. Det laget alltid min tante. Vet ikke hvordan hun laget det, men gjetter på at det var gelantin inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du lage gele av det? Ripsgele til å ha på brødskiva. Det laget alltid min tante. Vet ikke hvordan hun laget det, men gjetter på at det var gelantin inne i bildet.

Ja,jeg lurer på om jeg ikke da må ha gelatin?Tror nok det.

Jeg laget en liten jevning med potetmel og vann og hadde i.Blir nok mer dessert enn syltetøy,men shitt au :-)

Gikk helt greit og det smaker himmelsk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg lurer på om jeg ikke da må ha gelatin?Tror nok det.

Jeg laget en liten jevning med potetmel og vann og hadde i.Blir nok mer dessert enn syltetøy,men shitt au :-)

Gikk helt greit og det smaker himmelsk :-)

Nei, du bruker ikke gelatin når du lager ripsgele. Du koker safta ut av ripsen med litt vann og så siler du saften og koker inn den med sukker (mye sukker!) og så stivner det helt av seg selv. Jeg har laget det flere ganger. Kjempegodt! Nesten enda bedre om du blander i litt solbær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bruker ikke gelatin når du lager ripsgele. Du koker safta ut av ripsen med litt vann og så siler du saften og koker inn den med sukker (mye sukker!) og så stivner det helt av seg selv. Jeg har laget det flere ganger. Kjempegodt! Nesten enda bedre om du blander i litt solbær også.

Det må jeg prøve en gang!Tusen takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Det må jeg prøve en gang!Tusen takk for tipset :-)

Hvis jeg ikke husker helt feil fra barndommen, må bærene tas tidlig - altså før de blir for modne. Bare et lite tips, altså. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke husker helt feil fra barndommen, må bærene tas tidlig - altså før de blir for modne. Bare et lite tips, altså. :-)

Takk for det :-)

De var modne nå da jeg plukket dem, men ikke overmodne. Gikk greit med 1 ss potetmel i litt vann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...