Gå til innhold

Dagens egoistiske foreldre.


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Jeg lurer på:

Hvordan kan det ha seg at det er som mange flere Thailendere enn normenn når Thailand er et så grusomt sted for en baby å være? Kanskje vi burde starte en ny næring her til lands: "Gi babyen den beste starten et barn kan få; Ta et år i norsk ro og norsk klima!" Utlendingene vil nok stått i kø for å betale i dyre dommer for et år i vårt forgjettede land.

Hvordan kan det ha seg at hjemmets ro er livsviktig det første året, men så blir den plutselig livsfarlig når mamma skal ut i jobb? Da er det barnehagens kaotiske gjennomtrekk og støy som gjør susen.

Og hvorfor er det så mye viktigere hvor man er enn hva man gjør der man er?

Og hvor i all verden fant dama sitt statistiske materiale for å hevde at mange, de fleste eller få.

mvh

Jeg er overhodet ikke enig i damens uttalelser altså, men hun har nok sikkert rett i at spedbarn ikke har samme motstandskraft for fremmede bakterier slik som oss. Jeg har selv vært i Thailand og fikk skikkelig matforgiftning. Jeg har hørt om flere barn som har vært i Spania og fått kraftig diare pga at de svelget alt for mye av vannet i svømmebassenget.

Det er den fremmede bakteriekulturen som er farlig for små barn, i tillegg til varmen da selvfølgelig.

Jeg skjønner også hva hun snakker om angående press fra andre foreldre om ikke å være kjedelig, komme seg ut og oppleve noe. Har selv følt dette presset når vi hadde små barn. Nå stoppet det seg selv pga elendig økonomi da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er overhodet ikke enig i damens uttalelser altså, men hun har nok sikkert rett i at spedbarn ikke har samme motstandskraft for fremmede bakterier slik som oss. Jeg har selv vært i Thailand og fikk skikkelig matforgiftning. Jeg har hørt om flere barn som har vært i Spania og fått kraftig diare pga at de svelget alt for mye av vannet i svømmebassenget.

Det er den fremmede bakteriekulturen som er farlig for små barn, i tillegg til varmen da selvfølgelig.

Jeg skjønner også hva hun snakker om angående press fra andre foreldre om ikke å være kjedelig, komme seg ut og oppleve noe. Har selv følt dette presset når vi hadde små barn. Nå stoppet det seg selv pga elendig økonomi da.

Alle bakterier er jo like fremmede for spebarn og dem (spebarna altså) putter man kanskje ikke i bassenget. Og barn her til lands opplever også både matforgiftning og vann fra vannverk som ikke gjør jobben sin. Et godt planlagt og vel gjennomtenkt utenlandsopphold, er ikke verre enn en tur på hytta to timers kjøring unna.

Noen barn er fra de blir født reserverte og kan reagere negativt både på for mange folk rundt seg og bytte av miljø. Andre barn ser ut til å mene at hele verden er skapt for deres velbefinnende og har høy toleranse på miljøbytte og gjennomtrekk av mennesker.

Det hun beskriver er ikke tatt ut av løse lufta. For noen går det sikkert over stokk og stein med reising og andre aktiviteter. Men hvordan hun i ekspertenes navn, blant annet på bakgrunn helsesøstrenes rapportering om det som nok er ekstremutgavene, kan påstå at dette representerer flertallet av småbarnsforeldre er helt utfattelig. Det får henne til å miste det meste av troverdigheten.

Jeg visste ikke at det fantes så mange meninger i hele verden før jeg fikk barn. Jeg kan kanpt huske en eneste ting vi gjorde eller ikke gjorde med førsten som ikke på en eller annen måte ble kommentert og/eller kritisert av en eller annen. Heldigvis hadde vi et avslappet forhold til all synsingen. Faren var at de gode rådene skulle drukne i alt vi sa ha og ja til.

;-)

Sammfunnets press på nybakte foreldre og småbarnsfamilier om hvordan de bør være, hvordan de skal organisere seg, hva de skal gjøre når og hvordan er en konstant størrelse. Innholdet av presset er derimot en serdeles ustabil størrelse.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal vi krangle om da?

Akseptabel leggetid for småbarnsforeldre?

;-)

mvh

Hehe.. Ja, det kan vi godt krangle om, siden vi legger oss så tidlig om kvelden mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke enig i damens uttalelser altså, men hun har nok sikkert rett i at spedbarn ikke har samme motstandskraft for fremmede bakterier slik som oss. Jeg har selv vært i Thailand og fikk skikkelig matforgiftning. Jeg har hørt om flere barn som har vært i Spania og fått kraftig diare pga at de svelget alt for mye av vannet i svømmebassenget.

Det er den fremmede bakteriekulturen som er farlig for små barn, i tillegg til varmen da selvfølgelig.

Jeg skjønner også hva hun snakker om angående press fra andre foreldre om ikke å være kjedelig, komme seg ut og oppleve noe. Har selv følt dette presset når vi hadde små barn. Nå stoppet det seg selv pga elendig økonomi da.

"Jeg har selv vært i Thailand og fikk skikkelig matforgiftning. Jeg har hørt om flere barn som har vært i Spania og fått kraftig diare pga at de svelget alt for mye av vannet i svømmebassenget"

Voksne og større barn er langt mer utsatt enn spebarn om man gjør ting riktig. Jeg ville ikke ha gitt annet enn grøt laget av kokt vann, melk laget av kokt vann, middag fra glass, frukt fra glass til spebarnet.

Jeg ville ikke ha latt et spebarn bade i bassenget og jeg ville ikke ha utsatt spebarnet for direkte sol i det hele tatt.

Jeg ville ha sørget for myggnetting både i senga og vogna.

Da er man rimelig trygg på at ting skal gå bra.

Har 3 barn og har vært i Venezuela, Egypt og i europa med baby.

I Egypt (med førstefødte) fikk jeg og mannen min litt diare, ikke verre enn at vi var oppegående. Babyen var frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

"Jeg har selv vært i Thailand og fikk skikkelig matforgiftning. Jeg har hørt om flere barn som har vært i Spania og fått kraftig diare pga at de svelget alt for mye av vannet i svømmebassenget"

Voksne og større barn er langt mer utsatt enn spebarn om man gjør ting riktig. Jeg ville ikke ha gitt annet enn grøt laget av kokt vann, melk laget av kokt vann, middag fra glass, frukt fra glass til spebarnet.

Jeg ville ikke ha latt et spebarn bade i bassenget og jeg ville ikke ha utsatt spebarnet for direkte sol i det hele tatt.

Jeg ville ha sørget for myggnetting både i senga og vogna.

Da er man rimelig trygg på at ting skal gå bra.

Har 3 barn og har vært i Venezuela, Egypt og i europa med baby.

I Egypt (med førstefødte) fikk jeg og mannen min litt diare, ikke verre enn at vi var oppegående. Babyen var frisk.

"Voksne og større barn er langt mer utsatt enn spebarn om man gjør ting riktig. Jeg ville ikke ha gitt annet enn grøt laget av kokt vann, melk laget av kokt vann, middag fra glass, frukt fra glass til spebarnet.

Jeg ville ikke ha latt et spebarn bade i bassenget og jeg ville ikke ha utsatt spebarnet for direkte sol i det hele tatt.

Jeg ville ha sørget for myggnetting både i senga og vogna."

Det er vel kanskje fordi mange foreldre ikke tar de samme forhåndsregler som deg at slike utenlandsturer kritiseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Voksne og større barn er langt mer utsatt enn spebarn om man gjør ting riktig. Jeg ville ikke ha gitt annet enn grøt laget av kokt vann, melk laget av kokt vann, middag fra glass, frukt fra glass til spebarnet.

Jeg ville ikke ha latt et spebarn bade i bassenget og jeg ville ikke ha utsatt spebarnet for direkte sol i det hele tatt.

Jeg ville ha sørget for myggnetting både i senga og vogna."

Det er vel kanskje fordi mange foreldre ikke tar de samme forhåndsregler som deg at slike utenlandsturer kritiseres?

Men da burde man kritisere hvordan man innretter seg i utlandet, ikke bare befale folk å plent holde seg hjemme til barna er fire.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte at du ikke kritiserte. Jeg reagerte på det hun sa. Akkurat som at alle som oppholder seg utenfor landets grenser er umodne og egoistiske.

De som er umodne utenfor landets grenser er det også hjemme. Det var nok derfor hun greide å provosere en del foreldre som hun sa hun gjorde.

Så du forreste Sommeråpent i går? De snakket om den samme saken der, og hun psykologen som var der - presiserte at de foreldre de kom i kontakt med, tross alt var de som virkelig fikk problemer, men et de aller fleste foreldre klarte dette kjempefint... Så jeg tror vi må skylde på avisene her jeg, som ikke helt har klart å fremstille saken på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forreste Sommeråpent i går? De snakket om den samme saken der, og hun psykologen som var der - presiserte at de foreldre de kom i kontakt med, tross alt var de som virkelig fikk problemer, men et de aller fleste foreldre klarte dette kjempefint... Så jeg tror vi må skylde på avisene her jeg, som ikke helt har klart å fremstille saken på riktig måte.

Men er det avisen eller artikkelforfatteren som har funnet på å bruke utsagn som 'de fleste', 'mange' og 'få'?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det avisen eller artikkelforfatteren som har funnet på å bruke utsagn som 'de fleste', 'mange' og 'få'?

mvh

Jammen, det vet da vel ikke jeg! Jeg bare ga en tilbakemeldig på hovedinnlegget jeg, og synes hele uttalelsen ble nyansert utover dagen. Det er da ikke JEG som har disse meningene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det avisen eller artikkelforfatteren som har funnet på å bruke utsagn som 'de fleste', 'mange' og 'få'?

mvh

Jeg vil tippe det er avisen.

Har selv blitt intervjuet mange ganger og det er helt utrolig hvordan en journalist kan skrive om det som blir sagt, til og med endre meninger. Og får de noe riktig kan du være sikker på at det skrives som sitat fra feil person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, det vet da vel ikke jeg! Jeg bare ga en tilbakemeldig på hovedinnlegget jeg, og synes hele uttalelsen ble nyansert utover dagen. Det er da ikke JEG som har disse meningene!!

Selvfølgelig vet vi ikke det. Men det ville vært interessant å vite fordi det har mye med troverdigheten til spesialisten å gjøre.

For øvrig er det stort sett alltid en tabbe å la seg intervjue om man vil ha fram et bestemt budskap sånn noe lunde saklig. Journalister er ikke i stand til å ikke forvrenge det man sier.

Da bør man heller skrive en kronikk. Det har man kontroll over.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på:

Hvordan kan det ha seg at det er som mange flere Thailendere enn normenn når Thailand er et så grusomt sted for en baby å være? Kanskje vi burde starte en ny næring her til lands: "Gi babyen den beste starten et barn kan få; Ta et år i norsk ro og norsk klima!" Utlendingene vil nok stått i kø for å betale i dyre dommer for et år i vårt forgjettede land.

Hvordan kan det ha seg at hjemmets ro er livsviktig det første året, men så blir den plutselig livsfarlig når mamma skal ut i jobb? Da er det barnehagens kaotiske gjennomtrekk og støy som gjør susen.

Og hvorfor er det så mye viktigere hvor man er enn hva man gjør der man er?

Og hvor i all verden fant dama sitt statistiske materiale for å hevde at mange, de fleste eller få.

mvh

Nå kan man jo ikke sammenligne babyer i Thailand med babyer i Norge da. Da kommer vi inn på genetikk, og mennesker som er født i dette landet. Thailandske barn er mer beskyttet for sykdommer som kan vise seg å være livsfarlige for norske babyer, som ikke er født med denne beskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man jo ikke sammenligne babyer i Thailand med babyer i Norge da. Da kommer vi inn på genetikk, og mennesker som er født i dette landet. Thailandske barn er mer beskyttet for sykdommer som kan vise seg å være livsfarlige for norske babyer, som ikke er født med denne beskyttelsen.

Imunforsvaret trenes i stor grad opp etter at barnet er født. Det er i liten grad genetisk i hva det takler, men er mer avhengig av hva det er "trent" til å takle. En baby har et uerfarent imunforsvar over alt i verden.

Verden blir også mindre og mindre i et smittemessig aspekt.

Dessuten kommer det mange barn, noen babyer, til Norge ved f.eks. adopsjon. Dette skulle da vært livsfarlig for disse barna, men det ser ut til å gå ganske greit.

Det er noen steder hverkan barn eller voksne bør reise, men ellers går det stort sett helt fint om man skaffer seg tilstrekkelig kunnskaper og tar sine forhåndsregler.

Hvis man fullammer kan man ha det ganske lettvindt og trygt på reise.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imunforsvaret trenes i stor grad opp etter at barnet er født. Det er i liten grad genetisk i hva det takler, men er mer avhengig av hva det er "trent" til å takle. En baby har et uerfarent imunforsvar over alt i verden.

Verden blir også mindre og mindre i et smittemessig aspekt.

Dessuten kommer det mange barn, noen babyer, til Norge ved f.eks. adopsjon. Dette skulle da vært livsfarlig for disse barna, men det ser ut til å gå ganske greit.

Det er noen steder hverkan barn eller voksne bør reise, men ellers går det stort sett helt fint om man skaffer seg tilstrekkelig kunnskaper og tar sine forhåndsregler.

Hvis man fullammer kan man ha det ganske lettvindt og trygt på reise.

mvh

Selvfølgelig er det genetikk inne i bildet, det sier seg selv...Men du har tydeligvis gjort deg opp en mening om dette temaet, og er ikke innstilt på å se andre sider av saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det genetikk inne i bildet, det sier seg selv...Men du har tydeligvis gjort deg opp en mening om dette temaet, og er ikke innstilt på å se andre sider av saken...

Dette har ingen ting med hva jeg har bestemt meg for å mene å gjøre.

Hvor godt eller dårlig imunforsvaret fungerer på ulike områder, kan i høy grad være genetisk betinget. Men dette knytter seg primært til individer og ikke til befolkningsgrupper.

En babys imunforsvar er utrent og ikke forberedt på å takle spesielt mye, enten barnet er født i Norge eller Thailand. En baby har ikke øvd seg hverken på europeisk eller asiatisk smitte. Etter som barnet vokser vil imunforsvaret "trenes" opp. Det er slik det fungerer. En baby må så langt det er mulig beskyttes mot smitte, hvor enn på kloden barnet befinner seg.

Om det du sier stemmer, at imunforsvaret spesifitet er genetisk betinget, skulle folk av en annen etnisk opprinnelse hele livet igjenom være mer utsatt for smittsom sykdom enn normalbefolkningen.

Det er selvsagt steder jeg ikke ville tatt med en baby pga høy smittefare. Det kan være et slumområde i India eller en infeksjonsavdeling på et norsk sykehus. Eller hjem til venner som har omgangssyke.

Om man klarer å følge de samme hygienereglene og smittevernreglene som hjemme, er det et fett hvilket land man befinner seg i for babyen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Voksne og større barn er langt mer utsatt enn spebarn om man gjør ting riktig. Jeg ville ikke ha gitt annet enn grøt laget av kokt vann, melk laget av kokt vann, middag fra glass, frukt fra glass til spebarnet.

Jeg ville ikke ha latt et spebarn bade i bassenget og jeg ville ikke ha utsatt spebarnet for direkte sol i det hele tatt.

Jeg ville ha sørget for myggnetting både i senga og vogna."

Det er vel kanskje fordi mange foreldre ikke tar de samme forhåndsregler som deg at slike utenlandsturer kritiseres?

"Det er vel kanskje fordi mange foreldre ikke tar de samme forhåndsregler som deg at slike utenlandsturer kritiseres?"

Jeg vet ikke helt om du skjønte hvor jeg ville med innlegget.

Det er stemplet hun satte på foreldre som oppholder seg utenfor Norge, jeg reagerer på. Hun kalte dem egoistiske og umodne.

Noen er egoistiske og umodne UAVHENGIG av hvilket land de oppholder seg i. Disse vil også være egoistiske og umodne i Norge og blir det ikke plutselig FORDI de tar en utelandstur.

Håper du skjønte bedre hva jeg mente nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingen ting med hva jeg har bestemt meg for å mene å gjøre.

Hvor godt eller dårlig imunforsvaret fungerer på ulike områder, kan i høy grad være genetisk betinget. Men dette knytter seg primært til individer og ikke til befolkningsgrupper.

En babys imunforsvar er utrent og ikke forberedt på å takle spesielt mye, enten barnet er født i Norge eller Thailand. En baby har ikke øvd seg hverken på europeisk eller asiatisk smitte. Etter som barnet vokser vil imunforsvaret "trenes" opp. Det er slik det fungerer. En baby må så langt det er mulig beskyttes mot smitte, hvor enn på kloden barnet befinner seg.

Om det du sier stemmer, at imunforsvaret spesifitet er genetisk betinget, skulle folk av en annen etnisk opprinnelse hele livet igjenom være mer utsatt for smittsom sykdom enn normalbefolkningen.

Det er selvsagt steder jeg ikke ville tatt med en baby pga høy smittefare. Det kan være et slumområde i India eller en infeksjonsavdeling på et norsk sykehus. Eller hjem til venner som har omgangssyke.

Om man klarer å følge de samme hygienereglene og smittevernreglene som hjemme, er det et fett hvilket land man befinner seg i for babyen.

mvh

Ikke helt enig med deg i at babyer fødes nærmest "nøytrale" når det gjelder immunforsvar.

Fostere blir vel også utsatt for bakterier og smitte også i mors liv, og bygger seg dermed opp et visst immunforsvar allerede før de blir født?

En baby vil derfor, allerede som nyfødt, ha mye bedre forutsetninger

for å tåle bakterier/smitte som er vanlige morens miljø, enn bakterier og smitte

fra fremmede miljøer.

Så forutsetningenen for å tåle ulike typer smitte som spebarn, tror jeg ikke har noe med hverken gener, ( med unntak av arvelige sykdommer) eller type folkeslag å gjøre.

Men rett og slett hvilken bakteriemiljø både mor og barn er vant til å bli utsatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med deg i at babyer fødes nærmest "nøytrale" når det gjelder immunforsvar.

Fostere blir vel også utsatt for bakterier og smitte også i mors liv, og bygger seg dermed opp et visst immunforsvar allerede før de blir født?

En baby vil derfor, allerede som nyfødt, ha mye bedre forutsetninger

for å tåle bakterier/smitte som er vanlige morens miljø, enn bakterier og smitte

fra fremmede miljøer.

Så forutsetningenen for å tåle ulike typer smitte som spebarn, tror jeg ikke har noe med hverken gener, ( med unntak av arvelige sykdommer) eller type folkeslag å gjøre.

Men rett og slett hvilken bakteriemiljø både mor og barn er vant til å bli utsatt for.

Barnets imunforsvar er i hovedsak utrent når det blir født. (Jeg er usikker på når i fosterstadiet imunforsvaret begynner å komme i beredskap.) Så hvor barnet oppholde seg spiller liten rolle i forhold til typer smitte. Det er liten forskjell på en thailandsk forkjølelse og en norsk.

Det som derimot er svært vesentlig er muligheten man har til å beskytte barnet mot smitte, samt hvor alvorlig smitte barnet eksponeres for. Og det er ikke likt over hele verden.

Jeg ser ikke det store problemet med å ta med barnet til et annet kontinet, men man tar det selvsagt ikke med hvor som helst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingen ting med hva jeg har bestemt meg for å mene å gjøre.

Hvor godt eller dårlig imunforsvaret fungerer på ulike områder, kan i høy grad være genetisk betinget. Men dette knytter seg primært til individer og ikke til befolkningsgrupper.

En babys imunforsvar er utrent og ikke forberedt på å takle spesielt mye, enten barnet er født i Norge eller Thailand. En baby har ikke øvd seg hverken på europeisk eller asiatisk smitte. Etter som barnet vokser vil imunforsvaret "trenes" opp. Det er slik det fungerer. En baby må så langt det er mulig beskyttes mot smitte, hvor enn på kloden barnet befinner seg.

Om det du sier stemmer, at imunforsvaret spesifitet er genetisk betinget, skulle folk av en annen etnisk opprinnelse hele livet igjenom være mer utsatt for smittsom sykdom enn normalbefolkningen.

Det er selvsagt steder jeg ikke ville tatt med en baby pga høy smittefare. Det kan være et slumområde i India eller en infeksjonsavdeling på et norsk sykehus. Eller hjem til venner som har omgangssyke.

Om man klarer å følge de samme hygienereglene og smittevernreglene som hjemme, er det et fett hvilket land man befinner seg i for babyen.

mvh

Bare for å presisere, så har jeg aldri sagt at det er feil av foreldre å dra utenlands med barna sine. Det jeg opprinnelig diskuterte var framstillingen av saken, slik den sto i Aftenposten og Dagsavisen... Uttalelsene ble nyansert utover dagen, og det presisert at de foreldrene og barna som helsevesenet kom i kontakt med, var de det selvsagt hadde gått "galt" med, enten fysisk eller sosial/psykisk.

Jeg tenkte heller ikke bare på sykdommer når jeg snakket om genetikk. Jeg tenkte f.eks. på varme - mennesker som fødes på sørlige breddegrader, er bedre genetisk rustet til å tåle solen og varme og også faktisk til å tåle diverse matvarer. Jeg husker ikke utbredelsen av dette, men jeg vet at f.eks. japanere ikke har utviklet det genet som gjør at mennesker tåler kumelk, og det dette gener typisk sitter i kroppen til nordboere... Til en viss grad gjelder dette også motstandsdyktighet mot bakterier og andre skumle ting, immunforsvaret til den enkelte baby er helt riktig utrent, men foreldrenes gener fører videre diverse motstandsdyktighet likevel - bare se innfødte folkegrupper som overhodet ikke hadde noen genetisk beskyttelse mot "vestens sykdommer" under imperialismen (hele folkgrupper døde ut som følge av dette). Selvfølgelig et ekstremt eksempel i disse dager, men dette for å illustrere poenget mitt.

Når mennesker - som du påpeker i et av dine innlegg - tar forholdsreger med tanke på solen/varmen, mat (joda, babyene blir i all hovedsak ammet, men morens matinntak påvirker melken og går over til barnet), bakterieflora og vann så er det overhodet ikke noe problem å ta med barna utlenlands i kortere eller lengre perioder. Det er noe jeg ikke trenger diskuterer engang, det er utelukkende opp til hver enkelt familie. Men jeg kastet meg inn i diskusjonen for å nyansere litt på det som ble skrevet i avisene, samt å påpeke av medier ofte har en tendens til å vri på ting som blir sagt, og at det kanskje ikke fra ekspertenes side var ment som om at _alle_ foreldre som tar med seg barna sine utenlands, er uansvarlige - men noen er det, og de MÅ gis en advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke uttale meg om det med utenlandsreiser, da jeg ikke har verken personlig erfaring eller kjennskap til hvor utbredt det egentlig er.

Men jeg reagerer på at en behandlende psykolog uttaler at "Det store flertallet setter ikke barnet først". Hun, i likhet med alle andre fagpersoner, ser vel et begrenset utvalg familier og slett ikke noe tverrsnitt av befolkningen. Det er ingen grunn til å tro at "det store flertall" er verken slik eller sånn, selv om det finnes problemtilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...