Gå til innhold

Rismengde tørr vs kokt / kikerter


Lillemus

Anbefalte innlegg

Hvor mye tørr (altså ukokt) ris tilsvarer 100 g kokt? Jada, jeg kan jo bare prøve meg frem, men jeg tenke at noen kanskje visste. :o)

Og hva med næringsinnholdet i hermetiske kikerter? Fant ut at det i hermetiske tørre kikerter er 329 kcal/100 g, det var da veldig mye? Det er jo over det dobbelte av pasta og langt over det dobbelte at naturris? Tenkte det som en erstatning, men det virkelig plutselig ikke så lurt alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HVis jeg ikke tar helt feil, så tror jeg ca. 30 gram tørr ris blir ca. 100 gram kokt.

Tusen takk, da skal jeg veie opp og sjekke. Takk og takk! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kikerter er godt, men temmelig mektig, og det forundrer meg ikke at det har langt høyere kaloriinnhold enn ris. En hiver ikke i seg kikerter i samme mengde som ris, for å si det sånn. Jeg ville ikke anse kikerter som en erstatning for ris, snarere en siderett, eventuelt et innhold i gryter, salater etc.

Men nøyaktig kaloriinnhold vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikerter er godt, men temmelig mektig, og det forundrer meg ikke at det har langt høyere kaloriinnhold enn ris. En hiver ikke i seg kikerter i samme mengde som ris, for å si det sånn. Jeg ville ikke anse kikerter som en erstatning for ris, snarere en siderett, eventuelt et innhold i gryter, salater etc.

Men nøyaktig kaloriinnhold vet jeg lite om.

Jeg får se om jeg finner en boks på butikken og lese litt på den tror jeg. Husker søstra mi pleide å spise kikerter til salater og annen middag istedet for poteter/pasta/ris da hun fulgte en slags lett-lindberg-kosthold og hun gikk en del kilo ned i vekt. Men det er jo ikke sikkert hun stappet innpå med kikerter da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ang. kikerter.

Prøvde vektklubben på dette.

100 gram kikerter, kokte, 115 kcal,

100 gram kikerter, tørkede, 320 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kikerter.

Prøvde vektklubben på dette.

100 gram kikerter, kokte, 115 kcal,

100 gram kikerter, tørkede, 320 kcal.

Ah, da så det straks mer "spiselig" ut. ;o) Tusen takk igjen! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter er VELDIG bra for deg. De har få kalorier (uten at jeg husker nøyaktig), og et høyt innhold av proteiner.

Om du leser om glykemiske indekser (hvordan matvarer påvirker blodsukkeret) så er disse omtrent på topp. Med liten påvirkning på blodsukkeret er dette stabilt, og forbrenningen stabil. Det er bra for folk som vil ned i vekt.

Kjøp dem gjerne tørkede. Legge i vann over nattan og kokes møre. Dette er en tidkrevende prosess, men ertene holder seg noen dager i kjøleskap, og du kan også fryse dem. Jeg bruker dem hovedsaklig i wok. Helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter er VELDIG bra for deg. De har få kalorier (uten at jeg husker nøyaktig), og et høyt innhold av proteiner.

Om du leser om glykemiske indekser (hvordan matvarer påvirker blodsukkeret) så er disse omtrent på topp. Med liten påvirkning på blodsukkeret er dette stabilt, og forbrenningen stabil. Det er bra for folk som vil ned i vekt.

Kjøp dem gjerne tørkede. Legge i vann over nattan og kokes møre. Dette er en tidkrevende prosess, men ertene holder seg noen dager i kjøleskap, og du kan også fryse dem. Jeg bruker dem hovedsaklig i wok. Helt OK.

De finnes hermetisk også, det er sikkert enklere. Har smakt det en gang og mener å huske at det var ganske godt så jeg tror jeg skal prøve det igjen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes hermetisk også, det er sikkert enklere. Har smakt det en gang og mener å huske at det var ganske godt så jeg tror jeg skal prøve det igjen. :o)

Sikkert greit nok. Men jeg mener å huske at de du koker selv er litt bedre, og ikke minst mye billigere. Og selv om det tar lang tid (mange timer), så bruker du veldig lite tid alikevel. Det tar jo ikke lang tid å legge dem i bløtt, eller å sette dem til koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sikkert greit nok. Men jeg mener å huske at de du koker selv er litt bedre, og ikke minst mye billigere. Og selv om det tar lang tid (mange timer), så bruker du veldig lite tid alikevel. Det tar jo ikke lang tid å legge dem i bløtt, eller å sette dem til koking.

Ca hvor lang tid tar det og koke de møre, har du noe ca. tid?

Og da holder de en stund i kjøleskapet, slik at du kan koke opp for noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca hvor lang tid tar det og koke de møre, har du noe ca. tid?

Og da holder de en stund i kjøleskapet, slik at du kan koke opp for noen dager?

Ca. en times koketid. De holder noen dager, men du kan også fryse dem. Spiller jo ingen rolle om de er fryst om du skal bruke dem i f.eks. wok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ca. en times koketid. De holder noen dager, men du kan også fryse dem. Spiller jo ingen rolle om de er fryst om du skal bruke dem i f.eks. wok.

Takk for svar. 1 times koketid var jo ikke så lenge da.

Skal de brukes i wok gjør det jo ingenting om de er frosset, nei.

Igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter er VELDIG bra for deg. De har få kalorier (uten at jeg husker nøyaktig), og et høyt innhold av proteiner.

Om du leser om glykemiske indekser (hvordan matvarer påvirker blodsukkeret) så er disse omtrent på topp. Med liten påvirkning på blodsukkeret er dette stabilt, og forbrenningen stabil. Det er bra for folk som vil ned i vekt.

Kjøp dem gjerne tørkede. Legge i vann over nattan og kokes møre. Dette er en tidkrevende prosess, men ertene holder seg noen dager i kjøleskap, og du kan også fryse dem. Jeg bruker dem hovedsaklig i wok. Helt OK.

Tror du ikke de var utsolgt for kikerter på min lokale dagligvare!? *Snøft* Skal titte litt rundt i morra og se om jeg finner. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...