Gå til innhold

vondt under det ene beiner


Anbefalte innlegg

Hei! Er aktiv løper, begynte for noen dager siden, fikk vondt i hæl, fant noen vonde punkter på den ene oversiden av hælen, men dette har nå forplantet seg til at jeg har vondt på flere steder under beinet, det gjør vondt når jeg går, spesielt er det vondt etter trening, men selve løpeturen kan foregå uten problem. Noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Mye og ensidig løping fører ofte til vondt i og rundt hælen og i selve fotsålen. Det siste kan gi virkelig trøbbel og kan vare lenge hvis man ikke "tar det på alvor". Såkalt hælspore er en overbelastnings-betennelse (inflamasjon) i senefestet til hælbeinet.

Behandlingen er først og fremst avlastning, dvs. alternativ trening som sykkel, svømming , styrketrening av resten av kroppen osv. Beinet i bøtte med isvann 10-15 min. dgl. kan også være bra.

Hvis hælsporeproblemet vedvarer, har vi ofte god hjelp av ultralyd/sjokkbølgebehandling. Som forebyggende tiltak videre: bruk bare gode sko med bra støtte.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...