Gå til innhold

Vondt på innsiden av kne


Gjest Aktiv_mosjonist

Anbefalte innlegg

Gjest Aktiv_mosjonist

Hei Jeg har nå fått kjenning med litt vondt på siden av kneet. Det er på innsiden, og det er vondest når det blir bøyd. Når kneet er rett kjenner jeg det så vidt omtrent helt på siden, mens når det er bøyd kjennes det ut som litt nærmere mot kneskålen, men ikke på. Kjente det første gang etter en langtur ute, og sto da over en dag, og når jeg begynte å løpe igjen kjente jeg ingenting før etter 20minutter hvor det ble gradvis verre. Når jeg økte farten, ble det mer eller mindre borte. Etter trening ble det ganske vondt når det ble kaldt og kjenner det også dagen etter, selvom det ikke er vondt. Trener normalt 5-6dager i uka og har gjort det ganske lenge. Har også 4 forskjellige løpesko jeg varierer med. Lurer litt på hva den kan være og hvordan jeg skal behandle, forebygge og ikke minst trene for å holde en hardt opparbeidet form. Det var ikke noe plutselig vridning som forårsaket det vonde. Kom veldig gradvis. Setter pris på råd. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Mye løping gir ganske ofte slike lette "overbelastning-betennelser/inflamasjon". Det kommer lettere om vinteren enn om sommeren. Avkjøling av kneet (bruk ull over leddet), glatt underlag øker sjangsene for dette. Variere sko slik du gjør er bra. Ellers gir skiturer og sykkel gode variasjonsmuligheter og reduserer mulighetene for belastningsskader.

Det er som oftest sidebåndene (ligamentene) som blir skadelidende men det kan også være leddhinnen inne (synovialhinnen) i selve kneet som blir betent.

Men hva gjøre når skaden er der?: alternativ trening og kanskje betennelsesdempende medisin en ukes tid pleier å være tilstrekkelig. Går det imidlertid ikke som forventet, bør nok legen se nærmere på det.

God jul og lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye løping gir ganske ofte slike lette "overbelastning-betennelser/inflamasjon". Det kommer lettere om vinteren enn om sommeren. Avkjøling av kneet (bruk ull over leddet), glatt underlag øker sjangsene for dette. Variere sko slik du gjør er bra. Ellers gir skiturer og sykkel gode variasjonsmuligheter og reduserer mulighetene for belastningsskader.

Det er som oftest sidebåndene (ligamentene) som blir skadelidende men det kan også være leddhinnen inne (synovialhinnen) i selve kneet som blir betent.

Men hva gjøre når skaden er der?: alternativ trening og kanskje betennelsesdempende medisin en ukes tid pleier å være tilstrekkelig. Går det imidlertid ikke som forventet, bør nok legen se nærmere på det.

God jul og lykke til !!

Hei igjen

Takk for svar sist. Jeg prøver igjen da det nå er gått 3uker da jeg prøvde min siste løpetur. Etter 20minutter (akkurat som sist gang) kom det krypende the vonde på innsiden av kne igjen som gradvis ble verre, så stoppet etter 30min. På kvelden og dagen etter var det ømt i området. Nå 2 dager etter merker jeg ingenting, så det tar ca 20min rolig løping før det kommer tilbake. Under løping kjennes det vonde ut som det sitter på innsiden (venstre for) for kneskåla på høyre bein. Ikke helt inntil kneskål. Kan nesten tro at det er noe som gnisser og blir betent over tid! Noen ideer? evt hvor jeg bør henvende meg for å ta en undersøkelse. Begynner å frykte for løpesesongen og i tillegg noe rastløs. Buskerud/Bærum/Oslo innenfor mitt området.

mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...