Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sonny_74

For ti år siden fikk jeg en kraftig strekk i høyre lår (fremside) på en treningsøkt (amerikansk fotball). Denne fikk ikke leget seg helt før jeg igjen var på banen og slo den skikkelig opp igjen. Den plaget meg over lengre tid (3 mnd), og medførte at min am-fotball karriere gikk over i historiebøkene. De neste årene var jeg ikke noe plaget med låret, sikkert mye pga mindre belastning på låret. Men for 3 år siden var jeg i alpene og stod på telemark (noe jeg har gjort de siste 15 årene). 2. dag på ski kjente jeg "strekken" kom snikende tilbake, og 3.dag måtte jeg kapitulere pga smertene. Etter det har jeg vært plaget med det høyre låret hver gang jeg er ute på telemark kjøring. Det kommer ikke ved første sving, men etter en dag med telemark-kjøring er låret forferdelig stivt og smertefult. Selv med veldig god oppvarming stivner lår-musklaturen i høyre ben (lår fremside). Hva kan jeg gjøre for å forhindre at låret stivner etter en dag på telemark-ski ? PS! Jeg opplever ikke det samme grad ved feks lav-gange, utfall eller knebøy. Sannsynligvis pga dette pågår over kortere økter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295164-strekk-i-l%C3%A5r-fremside/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

En slik kraftig strekk som du beskriver er som oftest noe mer. Dvs. muskelfibre ryker og det oppstår blødninger. I reperasjonsfasen blir det innvekst av bindevev ofte med nerver i tillegg. Blodsirkulasjonen kan totalt sett blir dårligere og det hele kan ende opp med en muskel som fungerer dårligere ved krevende belastninger.

Jeg synes du skal la en idrettsmedisiner f. eks. på NIMI se på dette. Er det slik jeg antyder, kan f. eks. trykkbølgebehandlig hos en fysioterapeut bedre plagene.

Godt Nytt År og lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...