Gå til innhold

vond rygg og seng


Gjest BEM 30 år

Anbefalte innlegg

Gjest BEM 30 år

Hei Har hatt vond rygg i snart halvt år og vært til lege. Prøver å følge råd om å gå i ulendt terreng. Jeg sykler ellers til jobb og spiller innebandy. Får vondt stort sett bare når jeg sover, typisk i korsryggen, men også en del høyere i ryggsøylen under skulderbladene/ved nederste ribben. Problemet kan nok skyldes en utslitt seng og at jeg sover på magen. Når jeg står opp er jeg normalt bra etter 10-30 min og det hjelper å snu seg på ryggen, men jeg snur meg tilbake straks jeg sovner. Problemet er at det er vanskelig å finne gode råd for valg av seng når man sover på magen (min erfaring er at de fleste er godt tilpasset sideleie eller at man sover på ryggen); jeg får ein uheldig svai nesten i alle senger jeg sover i. Har du eller noen hos dere gode råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg forguder tempursenga mi, men det er en smaksak. Jeg veksler på å sove på rygg og mage, men senga er super uansett. Jeg har skikkelig tempurseng, ikke bare overmadrass, det er ikke nok for min vonde rygg, men den som har tempur ned i madrassen og i tillegg overmadrass, er god.

Sambo har bedre søvn i den også. Svindyr, men for meg var det verdt hver eneste krone, for nå fungerer jeg noenlunde om morgenen, og våkner ikke ørten ganger pga ryggsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et velment tips

Dette er litt på siden, men kjenner til en ung mann som også hadde vondt i ryggen, det viste seg å være noe med testiklene. Det gjelder sikkert svært få av dem med ryggplager, men bare for å nevne det.... Like greit å få det sjekket, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

En ting er sengen men hva med ryggtrening ellers.? Jeg synes du skal snakke med legen din igjen om det er nødvendig med noe mere undersøkelser. Spør også om å få henvisning til en fysioterapeut for styrke- og stabiliserings-trening. Styrking av den såkalte kjerne (core m.)- muskulaturen ved slynge (terapimaster)-trening, kan være aktuelt -- og effektivt. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke ligge noen minutter på sofaen på magen engang - kun hvis jeg har en liten pute under magen/hoftene. Den retter vel ut svaien antar jeg og da går det helt fint, da kan jeg ligge lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...