Gå til innhold

Hva gjør en når ungdommen ber oss......

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp oss før vi tørner
Skrevet

foreldre om å reise til helvete, sier vi er stygge, hater oss, vi trenger hjelp, har ingenting med ungdommen å gjøre, ja de grusomste ting en kan tenke seg kommer ut av munnen på vår 15 åring? Kjenner at vi som foreldre blir svært forferdet og såret inn i sjela. Ingen former for respekt eller anger.

Vi prøver så langt det lar seg gjøre å være forståelsesfull, gir frihet under ansvar, og mye omsorg. Forteller hvor mye hun betyr for oss, men ingenting nytter. Ungdommen driter i oss, og gjør akkurat hva hun ønsker.

Har mest lyst å rømme.....pga fortvilelse og oppgitthet.

Grunnen i dag for at ungdommen lirte av seg alt det stygge var fordi lærer ringte å sa at hun hadde skulket skolen i dag. Da vi tok det opp med henne på en ordentlig måte begynte hennes oppkast mot oss. Hun tåler ingen former for konfrontasjoner, da blir hun i angrepsposisjon.

Fortsetter under...

Gjest Elextra
Skrevet

Kanskje større sjanse for relevante svar om du poster innlegget på tenåringsforumet (foreldre-tenåringer).

Skrevet

La det gå inn det ene øret, og ut det andre..

Grenser, og konsekvenser..

Skrevet

"Vi prøver så langt det lar seg gjøre å være forståelsesfull, gir frihet under ansvar, og mye omsorg. Forteller hvor mye hun betyr for oss, men ingenting nytter. Ungdommen driter i oss, og gjør akkurat hva hun ønsker."

Det er her mange foreldre bommer totalt, med å være altfor "forståelsesfulle" og dillete. Fra barna er helt små bør foreldre gi beskjeder og korreksjoner på en slik måte at barnet ikke engang blir fristet til kverulering. Man bør rett og slett være mye strengere enn hva jeg ser mange av dagens foreldre tørr å være.

Frihet under ansvar osv osv er jo bare tull all den tid ungen viser så tydelig at hun er totalt mangelfullt oppdratt.

Oppdragelse, konsekvenser, ikke dillprate og la henne kverulere. Dere har muligens ennå sjans til å sanksjonere henne (f.eks inndra lommepenger, mobil, pc, innetider), men stort sett er det for sent å begynne oppdragelse når ungen er 15.....

Skrevet

"Vi prøver så langt det lar seg gjøre å være forståelsesfull, gir frihet under ansvar, og mye omsorg. Forteller hvor mye hun betyr for oss, men ingenting nytter. Ungdommen driter i oss, og gjør akkurat hva hun ønsker."

Det er her mange foreldre bommer totalt, med å være altfor "forståelsesfulle" og dillete. Fra barna er helt små bør foreldre gi beskjeder og korreksjoner på en slik måte at barnet ikke engang blir fristet til kverulering. Man bør rett og slett være mye strengere enn hva jeg ser mange av dagens foreldre tørr å være.

Frihet under ansvar osv osv er jo bare tull all den tid ungen viser så tydelig at hun er totalt mangelfullt oppdratt.

Oppdragelse, konsekvenser, ikke dillprate og la henne kverulere. Dere har muligens ennå sjans til å sanksjonere henne (f.eks inndra lommepenger, mobil, pc, innetider), men stort sett er det for sent å begynne oppdragelse når ungen er 15.....

Jeg er så enig, så enig!!!! Jeg tror mange foreldre i dag er alt for redde for å sette grenser for ungene sine og istedet diller dem bort. Unger tar da for søren ikke skade av å vite hvor skapet skal stå!

Skrevet

Jeg er så enig, så enig!!!! Jeg tror mange foreldre i dag er alt for redde for å sette grenser for ungene sine og istedet diller dem bort. Unger tar da for søren ikke skade av å vite hvor skapet skal stå!

Ja, unger tar faktisk skade av foreldre som ikke har skjønt dette! Jeg vil si det grenser til omsorgssvikt når foreldre er så tafatte at de ikke greier å oppdra ungene på en slik måte at de kan ferdes i samfunnet og opptre normalt sammen med sine medmennesker.

Jeg blir helt matt når jeg hører at foreldre nærmest kryper sammen som piska skinn når tenåringen lirer av seg eder og galle.

Tidligere tids (?) pedagogikk som gikk på å snakke, diskutere, dille og "bli enige" med unger er så total feilslått. Noen ganger må det bare være slik at foreldrene bestemmer uten diskusjon. Punktum!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...