Gå til innhold

Ukas trening


Lillemus

Anbefalte innlegg

Ja, jeg kan også mange salmer fra hine hårde dager.

Vi måtte stå ved siden av pultene våre og resitere tekstene i kor...:-( Det var stort sett bare tekstene vi lærte...

Senere fikk vi en lærerinne som var mer musikalsk interessert, og da _sang_ vi dem faktisk, og ettersom jeg liker å synge, satte jeg pris på mange av dem. Særlig dem som ikke var så altfor treige.

Husker at jeg likte veldig godt "Din rikssak Jesus være skal" og "Deg være ære";-)

De to salmene har da også veldig flotte melodier.

Akkurat som påskesalmen "O salige stund uten like", for å være litt høykirkelig og aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    20

  • mariaflyfly

    9

  • frosken

    7

  • laban

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener bestemt å ha lest en seriøs artikkel en gang, som handlet om den sangen. En lege mente at tidsfaktoren ikke var så avgjørende for den sykdommen (lungebetennelse?) at det var nødvendig å sprengkjøre hesten.

Jammen bar jeg ikke hørte det som barn!! ;-)

Jeg har heldigivis forlengst kommet over det, men jeg var veldig slik som barn at jeg gråt mer av dyr som døde enn mennesker (på film, i historier, sanger osv, ikke i det virkelige liv*S*)

Det er fortsatt etstet inn i minnet hvordan jeg først hørte om romhunden Laika: Det var på bit for bit med Roald Øyen, hvor han sier omtrent følgende etter at deltagerne hadde gjettet riktig bilde:

"...hunden Laika, som ble skutt opp i verdensrommet, men som aldri vendet tilbake..."

Jeg gråt i timesvis etterpå - var helt utrøstelig ved tanken på den stakkars hunden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to salmene har da også veldig flotte melodier.

Akkurat som påskesalmen "O salige stund uten like", for å være litt høykirkelig og aktuell.

Den kan jeg ikke.

På konfirmantleir lærte jeg noen mer moderne salmer som jeg likte veldig godt, særlig "Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene" og "jeg kan klatre over fjellet, løpe rundt i skog og hei".

*mimrer om min kvasireligiøse fortid*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen bar jeg ikke hørte det som barn!! ;-)

Jeg har heldigivis forlengst kommet over det, men jeg var veldig slik som barn at jeg gråt mer av dyr som døde enn mennesker (på film, i historier, sanger osv, ikke i det virkelige liv*S*)

Det er fortsatt etstet inn i minnet hvordan jeg først hørte om romhunden Laika: Det var på bit for bit med Roald Øyen, hvor han sier omtrent følgende etter at deltagerne hadde gjettet riktig bilde:

"...hunden Laika, som ble skutt opp i verdensrommet, men som aldri vendet tilbake..."

Jeg gråt i timesvis etterpå - var helt utrøstelig ved tanken på den stakkars hunden;-)

Du har sikkert sett den svenske filmen "Mitt liv som hund"?

Jeg kan tenke meg at mange barn som vokste opp på Laikas tid, følte det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert sett den svenske filmen "Mitt liv som hund"?

Jeg kan tenke meg at mange barn som vokste opp på Laikas tid, følte det samme som deg.

Ja, jeg synes det var mer enn grusomt nok å høre om Laika et par tiår etter at hunden ble skutt opp i verdensrommet - tør ikke engang tenke på hvordan det hadde vært å oppleve det "live".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg herper enda mer!! ;-) Hadde dere virkelig tenkt å lure dere unna ved å gjemme denne diskusjonen på et så treigt forum som Trening??? ;-p

Jeg grein av Vesleblakken - kunne ikke skjønne hvorfor Blakken måtte dø for å redde barnet...;-)

Det var en julaften for omlag 10 år siden (?) at jeg og søstrene mine (alle voksne) så Vesleblakken på tv og vi hylgrein så tårene spratt alle tre! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

De to salmene har da også veldig flotte melodier.

Akkurat som påskesalmen "O salige stund uten like", for å være litt høykirkelig og aktuell.

"Deg være ære" har melodi av Händel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en julaften for omlag 10 år siden (?) at jeg og søstrene mine (alle voksne) så Vesleblakken på tv og vi hylgrein så tårene spratt alle tre! :o)

Oi - kanskje jeg ikke er kurert jeg heller, hvis bare den rette 'settingen' kommer?

Jeg er fortsatt veldig bløt for dyr, altså, og snufser meg gjennom noen episoder av "animal rescue" på Discovery. Men jeg skjønte at jeg langt i fra er så bløt som jeg brukte å være en gang jeg så på et dyrlegeprogram fra USA, der noen kom med sin gamle ilder, som led av nyresvikt eller noe slikt, og de gjerne ville ha nyretransplantasjon for å redde dyret. DA var jeg bare hoderystende til det hele;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg le godt her :D Det ser jo veldig rart ut, ja. Det jeg mente er at jeg pleier å trene hver dag, mens denne uka var det kun 2 dager det var verdt å skrive opp antall steg. Jeg har trent nesten hver dag siden begynnelsen av januar, mens denne uka har vært tung. Den dagen jeg hadde 40 tusen steg var litt spesiell. Jeg ble pisket i konkurranse av en venninne. Nesten hele dagen gikk i det. Dagen etter orket jeg nesten ikke trå på bena.

Da synes jeg du skal være fornøyd alikevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, den husker jeg også.

Jeg likte veldig godt "da jeg fylte mitt ellevte år", "bålets flammer stiger høyt mot sky" og "all verden kaller det vemmeligt"

Ja, de husker jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg herper enda mer!! ;-) Hadde dere virkelig tenkt å lure dere unna ved å gjemme denne diskusjonen på et så treigt forum som Trening??? ;-p

Jeg grein av Vesleblakken - kunne ikke skjønne hvorfor Blakken måtte dø for å redde barnet...;-)

Har ikke hørt om Vesleblakken, jeg!!!!

Trodde mine sangglade foreldre hadde dekket de fleste hullene.....

Fikk forresten forbud av pappa mot å synge "I en sal på hospitalet"!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

*he he* Ja, det kan du si, men det er altså en gammel speidersang der man holder hender og går i ring og synger mens man skal ta masse dype knebøy. Ikke noe for gamle, stive knær...;-)

Nei. det var ikke noe for mine utrente knær nei.... Er fremdeles helt gåen.

Det er til og med vondt å sette seg ned når jeg skal på do!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*snufs*

Den har jeg faktisk ikke hørt før!

Du er nok for ung. Sangen var stadig på Ønskekonserten da jeg var liten.

Den finnes i bokform og jeg vet ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Du er nok for ung. Sangen var stadig på Ønskekonserten da jeg var liten.

Den finnes i bokform og jeg vet ikke hva.

Er kanskje litt yngre enn deg, men føler meg nok ikke blant de unge lenger... ;-) Er 37...

Problemet er vel heller at jeg aldri har vært noen radiolytter, har knapt nok hørt på ønskekonserten noensinne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. det var ikke noe for mine utrente knær nei.... Er fremdeles helt gåen.

Det er til og med vondt å sette seg ned når jeg skal på do!

*knegg* uffda....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt yngre enn deg, men føler meg nok ikke blant de unge lenger... ;-) Er 37...

Problemet er vel heller at jeg aldri har vært noen radiolytter, har knapt nok hørt på ønskekonserten noensinne.....

Det var noe vi gjorde før fjernsynet kom, skjønner du... :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt yngre enn deg, men føler meg nok ikke blant de unge lenger... ;-) Er 37...

Problemet er vel heller at jeg aldri har vært noen radiolytter, har knapt nok hørt på ønskekonserten noensinne.....

Knapt hørt på ønskekonserten?? Det må ha vært kulturbestemt og ikke aldersbestemt, for jeg er ikke så veldig mange årene eldre enn deg, men dette var noe mormoren min syntes var veldig stas! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe vi gjorde før fjernsynet kom, skjønner du... :-))

...og også litt etterpå, for oss som alltid har hatt TV;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...