Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær, de skal få et pengeløp i sommergave. Litt usikker, men regner med det blir mellom 3.000 og 5.000 - jeg vil de skal merke det, så det må være igjen litt etter skatt osv.

Og så har jeg en ansatt med høyt fravær (20%), men h*n har vært flink og tatt litt ekstra ansvar når avdelingslederen har vært borte - og skal derfor også få en belønning. Men hva? Det er ikke aktuelt at det blir så mye som de to andre, for de er i en særstilling og har gjort en kjempeinnsats dette året.

Det må være noe mer enn en flaske vin liksom, det får jo alle likevel...

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • tzatziki1365380058

    7

Jeg syns det er feil å belønne folk på grunnlag av at de ikke har hatt fravær. Belønning pga. flott innsats kan være ok, men det kan være mange grunner til stort sykefravær.

Hvordan tror du de som ikke får noen form for belønning vil føle seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olkij

Helt enig med de andre her. Det er å skape grobunn for misnøye å belønne noen få av et gjeng med ansatte. Helt på trynet spør du meg. Det er mange årsaker til fravær og vanligvis ikke noe man kan noe for......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med resten.

Men en annen ting er at du gir "bonuser" av ulik størrelse fordi du mener de har ytt ulik innsats. isåfall synes jeg den tredje burde få en bonus i form av penger, og ikke slik at to får penger og en får en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi likt selv om det kanskje ikke er rettferdig. Tenk deg selv hvordan du hadde følt deg. Den personen som har litt fravær er nok godt klar over det selv (forhåpentligvis).

Kanskje denne personen stiller mer opp neste perioden som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis h*n har hatt 20% fravær, er jo 4.000 80% av 5.000..

Ergo utgjør ikke den "rettferdige" differansen mer enn en tusenlapp,- gidder du å gjøre forskjell for så lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så synes jeg ikke det er noen gode ide og gi belønning for null fravær. Gjelder dette ansatte i barnehage?. Jeg må jo si at jeg hadde vært glad om de holdt seg hjemme om de hadde snev av omgangssyke, sterk forkjølelse osv. Jeg tror heller ikke dette gjør at arbeidsmiljøet blir så bra.

Mitt råd: finn heller på en liten sommergave til alle de ansatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg grublet. Jeg ville gitt alle lik pengesum. Så kan du gi et ekstra gavekort til de som har gjort en ekstra innsats utover normalen (etter hva jeg forstår). Frisørsalong er jo oppkvikkende og gledelig sted å få gavekort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du grunnen til fraværet?

På den ene siden argumenter du hardt i diskusjoner når diskusjonen dreier seg om å sende/ikke sende syke barn i barnehagen.

Man skal holde seg hjemme når man er syk sier du, fordi de kan smitte resten av arbeidsstokken din.

Nå vil du altså " straffe" den som har holdt seg hjemme.

HVOR ER LOGIKKEN?

Ikke kom å si at du ikke straffer noen, for selvfølgelig gjør du det. Jeg regner med at det ikke er så veldig mange ansatte du har.

Hvis du vil ha et et hyggelig arbeidsmiljø i bedriften, tar du med deg alle ut på en middag i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dine ansatte organiserer seg og tar rotta på deg!!

Maken til moral hos en sjef, har jeg aldri sett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

Jeg vet at flere arbeidsgivere belønner ansatte for å være uten fravær, men jeg kan ikke forstå tanken bak. Når du gjør det så sier du samtidig at du tror de som er syke bare er "syke". det synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er en kjempeinnsats å ikke være syk. Sykdom rår man bare ikke over, og er man syk nok må man bli hjemme. Du er heldig som har friske ansatte.

Å gå på jobb når man er syk er dårlig butikk for en bedrift fordi det kan resultere i stort langtidsfravær på sikt så det er formodentlig ikke det disse ansatte har gjort?

Hvis innsatsen du nevner ikke har noe med ikke-sykdom å gjøre må du framheve det og ikke det faktum at de ikke har sykefravær.

Som leder ville jeg gitt alle mine ansatte anledning til å trimme i arbeidstiden, halv time hver dag i, det forebygger sykdom og kan bidra til gladere ansatte og dermed enda bedre arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg håper dine ansatte organiserer seg og tar rotta på deg!!

Maken til moral hos en sjef, har jeg aldri sett!!

Du har kanksje ikke vært i den rollen heller?

Har opplevd "sykefravær" som er frisørbesøk, tanteungebarn besøk etc etc.. Frekkheten lenge leve. Glad for å bli kvitt vedkommende.

Hva som forsårsaket fravær hos den personen til trådstarter vites ikke.

Tror ikke jeg ville basert meg på belønningsystem. Men heller en tale i forbindelse med sommeravslutning hvor alle positive ting fremheves og de ansatte får ros for innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan huske, har jeg ikke hatt sykefravær på mange år. Men jeg får ingen påskjønnelse for det. Ville ikke hatt heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg tror du blir sett på som en shitstirrer og vil skape mer splid enn entusiasme blandt de ansatte ved å gjøre på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ille å utbetale bonus etter fravær. I en barnehage med mange kvinnelige ansatte kan det stimulere til at den andre parten blir hjemme med barna når barna er syke. Det er bonuser og provisjoner på mange arbeidsplasser og en av forutsetningene for å få det er at en er tilstede, ellers får en for eksempel ikke solgt noe. Og som selvstendig næringsdrivende har jeg funnet ut at det nytter ikke for meg å være syk, oppdragene skal gjøres uansett.

I en barnehage har dette en kostnadsside også, så dette blir på en måte å la ansatte ta del i at de ikke påfører bedriften de kostnadene.

Imidlertid synes jeg at en bonusordning, som er hva jeg kaller dette, bør være forutsigelig og målbar. Dvs. premissene settes først, og det bør unngås kriterier som kan oppleves som trynetillegg. Deretter kommer en slags bonusinntjeningsperiode og til slutt belønningen.

Dersom oppmøte skal inngå i bonusgrunnlaget, så bør bonusen vektes heller enn at en bare får dersom en har null fravær. Ellers vil én dags fravær føes fryktelig dyrt.

Bonus er et slags minefelt der en risikerer at de som er mest motivert blir mer motivert, mens de som er minst motivert blir mindre motivert. Mye av jobben som gjøres på en arbeidsplass er usynlig for ledelsen. Det er bedre å gi alle det samme enn å risikere at miljøet blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...