Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Ja, gi dine ansatte avspasering eller lønn for det de har jobbet ekstra. Det har de krav på! Og sett inn vikar for de som er borte. Både for personalets skyld, og for barnas!

Men herregud da....

Vi har ALLTID vikar når noen er borte. Og; ingen har vært der utover arbeidstiden sin - men de har gjort en ekstra innsats de burde belønnes for.

Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • tzatziki1365380058

    7

Persille1365381127

Får de ikke lønn for å ta ekstra timer når noen er borte? Eller skaffer du ikke vikarer, sånn at de som er igjen må jobbe for flere?

Jeg syns du burde gi dine ansatte lønn for utført arbeid, ikke belønne at noen stiller opp frivillig.

Vi har ALLTID vikar når noen er borte, og alle får alltid overtid.

Dette er snakk om å gjøre mer enn det som er forventet i den stillingen de har, når de faktisk er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Inlegget ditt begynner med at du vil belønne to for ikke å ha fravær.

Ser du forandrer motiv nedover i tråden etter motbør.

Neida - det gjør jeg ikke.

Jeg skriver ikke at de ikke har vært syke noen gang, jeg skriver at de ikke har noe fravær. Og med det så mener jeg akkurat det - de har ikke fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I motsetning til mange andre her, er jeg ikke enig i at bonus må være lik for alle i et firma for å være rettferdig. Jeg tror også man skal være relativt blåøyd for å tro at en lik bonus for alle vil virke motiverende for alle. Tvert imot, hva er vitsen med å stå på når det ikke blir sett uansett, og alle får likt?

Men: premissene må være kjente og oppnåelige i utgangspunktet. Og målbare. Man kan ikke sette dem i etterkant. Og jeg syns aldri at null fravær skal være et premiss for bonus uansett.

En annen ting er at minimalt fravær normalt vil gjøre det lettere å oppnå en bonus, men det blir indirekte, og er ikke det samme som å bli målt på fravær direkte.

Jeg tror at en påskjønnelse som du skisserer her vil koste mer enn det smaker for firmaet ditt, og syns heller du skulle vri hodet ditt for å finne på noe annet.

Det er ikke sånn at de aldri har vært borte fra jobben, men de har ikke noe fravær - jeg kan ikke gå i detalj på hva jeg legger i det; men kort fortalt handler det om at disse to alltid stiller opp ekstra når det trengs, fordi andre er fraværende. De sier alltid ja, de er aldri negative, og de bidrar alltid til fellesskapet.

Sånne ting er ikke veldig lette å måle, men vi har ting vi lett kan måle - som de er målt på, og får uttelling for nå til sommeren. Det gjelder selvfølgelig alle.

Vi har blant annet arbeidsinnsats, hvor fornøyd foreldrene er, punktlighet, at ting er levert når de skal osv. Ting som er enkle å måle :)

Den tredje har mye fravær, som gjør at det regelmessig må dekkes opp arbeidsoppgaver av andre. Men; h*n har i tillegg vært veldig flink til å ta ansvar på sin avdeling når avdelingsleder er borte. Det får h*n ikke lønn for, og det ligger ikke i stillingen - derfor vil jeg at h*n også skal få en påskjønnelse for det.

Det er heller ikke noe som er enkelt å måle, men jeg vil for det første at de alle tre skal føle at jobben de gjør ses og blir verdsatt - men også at de andre skal se at det hjelper å gjøre en innsats for fellesskapet utover det stillingen krever.

Så det blir en skjønnspott i tillegg til den målbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Poenget er jo at de har gjort andres jobb i tillegg til sin egen, fordi andre ikke har vært tilstede av forskjellige årsaker.

Disse tre har gjort en ekstra innsats i år, og skal belønnes for det.

Det er ekstremt stor forskjell på å belønne for ekstra innsats og å belønne for ekstra fravær. Det er det siste du skriver at du har tenkt å gjøre, i hovedinnlegget.

Påskjønne for ekstra innsats er fint, men da bør det være avtalt på forhånd at slik påskjønnelse kan oppnås, og hvilke kriterier som må oppfylles for å få en slik påskjønnelse. Vilkårlig påskjønnelse fordi noen har gjort en "ekstra innsats", får fort farge av å være trynetillegg i stedet, og er en ordning som gjør at det blir veldig vanskelig å sikre rettferdighet i lengden så lenge det bare er deg og ditt hode som avgjør. Du er vel ikke mer enn et menneske du heller, og blir helt opplagt farget av folk rundt deg, personlig kjemi osv, uansett hvor bevisst du forsøker å være på det. Dersom du altså er som andre folk på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

På en måte synes jeg det er bra at de som stiller opp masse ekstra uten å egentlig få noe igjen for det der og da får en belønning til sommeren. Men på en annen måte blir det litt feil om du har andre ansatte som faktisk ikke KAN gjøre noe ekstra pga helse osv og har en del fravær. Men om det er pga skulk osv så har dem jo valget selv. Da kan det føre til at de stiller opp mer.

Vi snakker ikke fravær pga sykdom - det er ikke noe man kan noe for. Jeg kan ikke gå i detalj på det, men et eksempel kan være forsentkomming, eller at man ikke kommer til avtalte møter, etc.

De andre tingene er ting alle kunne gjort, men noen gidder aldri gjøre mer enn de MÅ, og helst ikke det heller.

Senest i går hadde vi en diskusjon om man skal føre reell arb.tid eller full dag uansett når man jobber på timer. For meg er det greit at de går en halvtime tidligere og fører full dag dersom det ikke er barn igjen, men da forventer jeg også at jeg ikke får en regning på overtid om de må bli ti minutter ekstra en dag.

Nå er vi så heldige at barnehagen er tom mellom fire og halv fem selv om det er åpent til fem. Det fører til at sistevakten nesten alltid jobber en halvtime mindre enn de andre - og det vil jeg ha litt goodwill igjen for. De som da skal krangle på å få en halvtime overtid når de har måttet være ti minutter over tiden sin en dag, de ser ikke at de ville gått i klart minus om jeg hadde satt opp et stemplingsur f.eks. Jeg gjør selvfølgelig ikke det da...

Men det handler litt om bevisstgjøring, det lønner seg ikke for noen å ha rigide systemer, men det lønner seg alltid å gjøre litt ekstra for noen andre.

De som gidder å bli ti minutter ekstra, gidder å montere nye møbler så jeg slipper å ringe snekkeren, gidder å rydde på lageret, gidder å hjelpe til før sommeravslutningen osv - de får igjen for det senere.

De som aldri gidder å gjøre noen ting for fellesskapet, de får ikke noe annet enn lønnen sin heller - og selvfølgelig det man gjør for alle (middag, fester, gaver, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Innlegget ditt begynner m at du vil belønne to fordi de ikke har fravær.

Ja, men det er ikke det samme som at de alltid er på jobben. Det må kunne gå an å stille spørsmål uten å begrunne absolutt alt i detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Spiller ingen rolle. Dersom det er helt ubegrunnet fravær, så er det en ting. Men da er det vel heller oppsigelsesgrunn i forhold til den som skulker, enn belønningsgrunn for de som er der.

Annet fravær enn sykdom har også årsaker man ikke nødvendigvis har kontroll over, gamle foreldre, feks.

Du burde ta deg et kurs i organisasjonspåsykologi, for arbeidsmiljø skjønner du opplagt ikke noe av!

Vin er helt ok for de som tåler det. Du vet ikke hvem som tåler det, og en arbeidsgiver bør holde seg langt borte fra å oppmuntre til alkoholbruk så lenge de ikke har FULL kontroll på ansattes forhold til alkohol. Og dersom du ikke bor sammen med dine ansatte, så er det ikke mulig at du har en slik kontroll.

Ekstra viktig, siden de færreste arbeidsgivere er spesielt velvillig innstilt til folk som viser seg å ha et alkoholproblem. Da bør man, om arbeidsgiver, heller ikke oppmuntre til alkoholbruk.

Jeg hadde satt pris på å få vin selv, for all del. Men det er noe med arbeidsgiveransvaret som bør tas alvorlig, også i forhold til rusproblematikk.

Jeg kjenner de som jobber hos meg ganske godt... Og hun som er gravid får noe annet enn vin.

Det er jo greit å vite at du er så forutinntatt, da skal jeg ta det i betrakning heretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ALLTID vikar når noen er borte, og alle får alltid overtid.

Dette er snakk om å gjøre mer enn det som er forventet i den stillingen de har, når de faktisk er på jobb.

''Dette er snakk om å gjøre mer enn det som er forventet i den stillingen de har, når de faktisk er på jobb.''

Det er ikke snakk om å gjøre mer enn hva som er forventet, når du forventer at de skal gjøre mer enn forventet..

Da er jo forventningene der likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da ville jeg berømt alle tre for sin insats, uten å nevne sykemeldinger.

Jeg har ikke tenkt å si noe om sykemeldinger :)

Det er jo ikke sånn at jeg sier ordrett videre det jeg skriver her, og jeg har heller ikke skrevet noe om å være syk.

Men; spørsmålet lå i hva de skulle få i belønning? Penger trigger de fleste, mer enn gaver de ikke har bruk for eller lyst på. Penger er litt vrient å gi dem pga regnskap osv, men de kan jo få gavekort selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Dette er snakk om å gjøre mer enn det som er forventet i den stillingen de har, når de faktisk er på jobb.''

Det er ikke snakk om å gjøre mer enn hva som er forventet, når du forventer at de skal gjøre mer enn forventet..

Da er jo forventningene der likevel.

Nei, poenget er at jeg ikke forventer at de skal gjøre disse tingene - de hadde falt på meg om de ikke gjorde det.

Men når de nå gjør det, så skal de få belønning for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ekstremt stor forskjell på å belønne for ekstra innsats og å belønne for ekstra fravær. Det er det siste du skriver at du har tenkt å gjøre, i hovedinnlegget.

Påskjønne for ekstra innsats er fint, men da bør det være avtalt på forhånd at slik påskjønnelse kan oppnås, og hvilke kriterier som må oppfylles for å få en slik påskjønnelse. Vilkårlig påskjønnelse fordi noen har gjort en "ekstra innsats", får fort farge av å være trynetillegg i stedet, og er en ordning som gjør at det blir veldig vanskelig å sikre rettferdighet i lengden så lenge det bare er deg og ditt hode som avgjør. Du er vel ikke mer enn et menneske du heller, og blir helt opplagt farget av folk rundt deg, personlig kjemi osv, uansett hvor bevisst du forsøker å være på det. Dersom du altså er som andre folk på det området.

Det er ikke bare meg som avgjør :)

Det er en eier til, og avdelingslederne har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da....

Vi har ALLTID vikar når noen er borte. Og; ingen har vært der utover arbeidstiden sin - men de har gjort en ekstra innsats de burde belønnes for.

Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.

''Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.''

Og i et svar lenger opp her skriver du om hvor "dårlig gjort" det er når ansatte krever overtid for å være utover arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt å si noe om sykemeldinger :)

Det er jo ikke sånn at jeg sier ordrett videre det jeg skriver her, og jeg har heller ikke skrevet noe om å være syk.

Men; spørsmålet lå i hva de skulle få i belønning? Penger trigger de fleste, mer enn gaver de ikke har bruk for eller lyst på. Penger er litt vrient å gi dem pga regnskap osv, men de kan jo få gavekort selvfølgelig...

Kinogavekort, hvis de bor i / nær Oslo. De kan brukes både når man kjøper billett på nett og direkte i luka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Der jeg jobber (også en bhg) er det en selvfølge og en del av jobben at man trår til ekstra ved personalmangel og "gjør andres jobb" i tillegg til sin egen. Forskjellige folk løser dette på litt forskjellig måter, noen må dyttes litt på mens andre bare gjør det; men uansett er ikke dette noe som skal belønnes ekstra med penger eller gave synes jeg. Det er da bare sånn det er, og spesielt i en bhg...!

Såklart ikke alle arbeidsoppgaver som er like enkelt å ta over, men hos oss er det da bare sånn at er det en eller fler borte, så skal de som er "igjen" på jobb strekke seg laaangt for å få gjennomført dagen/uka/mnd som planlagt og normalt. Vi får en ekstra klapp på skuldra, men jeg synes pengebelønning blir veldig feil: som sagt gjør de faktisk bare jobben sin som forventet.

Men jeg synes ikke det er riktig å forvente at noen skal gjøre noe mer enn jobben sin. Når de gidder å bruke ekstra energi, eller fritid på å bidra ekstra - så skal det belønnes.

Jeg tar aldri ekstra innsats som noen selvfølge, og jeg hadde blitt sur om noen tok min ekstra innsats av fri vilje som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.''

Og i et svar lenger opp her skriver du om hvor "dårlig gjort" det er når ansatte krever overtid for å være utover arbeidstiden.

Nei, da har du ikke lest riktig.

Det jeg ikke liker er når man jobber på timer, fører full tid selv om man går en time tidligere - og krever en halvtime overtid for å være ti minutter ekstra.

Enten får de føre korrekt tid på alt, eller så får vi ta det litt skjønn alle sammen.

Det kan ikke være sånn at de fører tid etter den modellen som lønner seg best personlig, men ikke blir riktig til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kinogavekort, hvis de bor i / nær Oslo. De kan brukes både når man kjøper billett på nett og direkte i luka.

Takk, godt forslag - det er jo noe alle gjør også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''De tre skal belønnes for å ha gjort disse tingene, det inngår ikke i jobben deres, de får ikke betalt for det''

Inngår det ikke i jobben deres å møte på jobb hver dag, når de ikke er syke?

Jo, men det inngår ikke i jobben deres å gjøre andres oppgaver når de er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Innledningsvis knytter du bonusen direkte opp mot fraværet, senere synes innsatsen og ansvaret å bety vel så mye. Ikke så lett å bli klok på grunnlaget for bonusen, egentlig.

Nei, men grunnlaget trenger dere ikke egentlig tenke så mye på - det er en modell som er satt opp fra før, med forskjellige kriterier.

Det jeg lurer på er hva belønningen skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, da har du ikke lest riktig.

Det jeg ikke liker er når man jobber på timer, fører full tid selv om man går en time tidligere - og krever en halvtime overtid for å være ti minutter ekstra.

Enten får de føre korrekt tid på alt, eller så får vi ta det litt skjønn alle sammen.

Det kan ikke være sånn at de fører tid etter den modellen som lønner seg best personlig, men ikke blir riktig til slutt.

''Det jeg ikke liker er når man jobber på timer, fører full tid selv om man går en time tidligere - og krever en halvtime overtid for å være ti minutter ekstra.''

Skjønner deg godt, slik var det der jeg jobbet tidligere også.

Da hadde vi mer fast arbeidstid, og enkelte kom stadig litt sent eller gikk litt tidlig, men var snare til å føre overtid om de var en halvtime ekstra.

Så fikk vi stempling og dette var ikke mulig lenger. Føltes uvant med stempling i begynnelsen, men for de av oss som stadig kom litt før og ble litt lenger var det greit å få dette synliggjort :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...