Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

"Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å finne noe dritt du tror du kan bruke?"

Hm.. som du skriver i tråden til "uegnet som sjef?" - (etter hukommelsen) man må tåle tilbakemeldinger, selv om man ikke alltid får høre det man ønsker.

"Har du tungt for det"... ærlig talt, Persille!

Jeg er da ikke deres sjef? Jeg har ikke noe behov for å ta på meg den profesjonelle rollen på et nett-forum!

Og, vedkommende kritiserer ALT jeg skriver konstant, uten evne til å se andre sider av saken, eller tenke litt lenger enn akkurat det h*n har erfaring med selv. I tillegg blir jeg tillagt holdninger jeg ikke har, om forventninger, overtidsnekt og andre ting - ting som er diktet opp i vedkommendes hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • double

    7

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Hvorfor syns du det er fint at babyløven ikke jobber hos deg da?

Fordi jeg ikke er interessert i å ha ansatte som ikke ser verdien av å bidra til fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det var svært så hissig du var da..

Nei, det bare irriterer meg at du ikke kan prøve å være litt konstruktiv fremfor å være ute etter å "ta" meg på alt hele tiden.

Hva med å svare på det jeg spør om, i stedet for å trekke inn alt mulig annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ikke deres sjef? Jeg har ikke noe behov for å ta på meg den profesjonelle rollen på et nett-forum!

Og, vedkommende kritiserer ALT jeg skriver konstant, uten evne til å se andre sider av saken, eller tenke litt lenger enn akkurat det h*n har erfaring med selv. I tillegg blir jeg tillagt holdninger jeg ikke har, om forventninger, overtidsnekt og andre ting - ting som er diktet opp i vedkommendes hode.

Vel, nå lyver du også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Poenget er at dere ikke nøyer dere med å få et generelt overslag, enkelte av dere må ha alle detaljer i alt.''

Neida, men det er naturlig at folk tolker et spørsmål for å kunne gi det svaret de synes passer best, og når du gir lite info, så kan det hende at tolkningene avviker mer fra hva du mener er realitetene.

Du selv vet jo at med "fravær" så sikter du til slikt som f eks forsentkomming til møter osv, men det er ikke rart at mange andre og meg selv inkludert antar at du sikter til sykdomsfravær.

''men det er ikke rart at mange andre og meg selv inkludert antar at du sikter til sykdomsfravær.''

Det er jo fordi dere er forutinntatte? Det er ikke fordi jeg har sagt noe om det.

Og det er greit at dere er det, men da får dere la være å kritisere meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vel, nå lyver du også..

Om hva da? At du kritiserer alt? At jeg ikke er din sjef? At jeg ikke trenger å være profesjonell her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hmm.. Tydeligvis veldig mange som har misforstått deg i denne tråden. Det kunne ikke tenkes at det er du selv som er for utydelig? Hvis du vil ha relevant svar på et spørsmål, må også opplysningene du gir være riktige. Man skriver ikke belønning for manglende fravær, hvis man mener belønning for arbeidsinnsats utover det vanlige. Tror du vi er synske? Hvis det du skal spørre om er taushetsbelagt syns jeg du heller får la være å legge det ut på et offentlig forum.

Jeg syns det er vanskelig å forstå hva du mener. Håper du ikke er like tvetydig ovenfor barna i barnehagen. De må jo bli totalt forvirret..

Jeg skrev: ''Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær, de skal få et pengeløp i sommergave. Litt usikker, men regner med det blir mellom 3.000 og 5.000 - jeg vil de skal merke det, så det må være igjen litt etter skatt osv.''

Det står ikke noe sted der at belønning ene og alene gikk på dette, og det var for å skille dem fra den andre som har gjort en annen type innsats - fordi jeg mener det er to forskjellige ting.

Jeg ba om råd til gave/belønning - da kunne du svart på hva du ville blitt glad for å få, fremfor å kritisere at de får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, men man gir jo penger i vanlig lønn, så da har man jo rutiner for utbetaling av pengebeløp, regnskapsføring og lønnsrapportering av dette også.

Ja, men da er det litt andre betingelser - så det blir mindre gunstig for oss alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Gavekort til div. behandlinger. Spa, hudpleie, fotpleie er jo veldig flott å få, vet ikke helt hvilken pris du har tenkt men. Tar meg sjelden råd til slikt selv, men er jo utrolig godt for kropp og sjel da.

Takk for godt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.''

Hvorfor sa du ikke det med en gang. Dette er jo en forståelig forklaring.

''Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær, de skal få et pengeløp i sommergave. Litt usikker, men regner med det blir mellom 3.000 og 5.000 - jeg vil de skal merke det, så det må være igjen litt etter skatt osv.''

''Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.''

Nå må du bestemme deg da. Skal de få penger eller noe annet. Trodde det bare var den tredje personen som skulle få gave jeg. Det var det du skrev først.

Kanskje det går litt surr i varmen?

Nei, jeg skrev at de to første skulle få et pengebeløp, og den siste visste jeg ikke.

De to første får i form av gavekort tenker jeg, rene penger er vanskelig ifht utgifter, kostnader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I motsetning til utrolig mange i denne tråden, så skjønner jeg deg godt, jeg, og er helt enig i bonusordningen din. Det er absolutt på sin plass å premiere de som gjør mer enn det jobben forventer av dem, skulle jo bare mangle!

Personlig tenkte jeg umiddelbart på gavekort på en reise. Det er jo veldig mange supertilbud på helgeturer til andre byer i Norge, så for et gavekort på 3-5000,- kommer de godt avgårde.

Alternativt betalt fridag m/skikkelig spa, frisør inkludert.

Ser mange hyler opp om at dette vil gjøre arbeidsmiljøet dårlig osv., men det har jeg liten tro på. Slike bonussystemer har jeg vært med på i flere bedrifter før, og kan ikke si annet enn at det har ført til positiv innsats fra flere. At fravær er en del av kriteriet er også ganske naturlig, for selv om man ikke kan noe for at man er syk - så ER man faktisk ikke på jobb og kan da heller ikke yte noe ekstra. Ikke engang jobben sin, og heldige som vi er i dette landet, så får vi allikevel full betaling når vi er syke.

Å behandle alle likt til enhver tid er bare tull. Vi er ulike mennesker, vi yter ulike, vi liker ulikt osv.. Å premiere de som står på ekstra er kjempebra!

Synes du tar godt vare på dine ansatte, jeg!

Dette får du sikkert pepper for, men takk :)

Reisegavekort var jo en super idé da - det skal jeg jammen meg sjekke ut i morgen!

Du vet ikke tilfeldigvis om noe sted man kan kjøpe dette, og bruke det på både fly og hotell? Og ikke type charter f.eks? Travellink kanskje? Hm.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ser poenget ditt, bare så det er sagt :)

Men det må formuleres på en måte som belønner de som fortjener det, uten å være demotiverende for resten. Det må virke som en motivasjonsfaktor :)

Ja, her gjelder det å trå forsiktig. Jeg skjønner deg bedre nå. Første innlegg ble litt sånn i forhold til hvem som hadde minst fravær osv. Når det er andre faktorer som er viktigere, så synes jeg kanskje ikke dette er like ille allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Synes egentlig at det er ganske utrolig at du som leder bruker så mye tid på DOL i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Synes egentlig at det er ganske utrolig at du som leder bruker så mye tid på DOL i arbeidstiden.

Jeg jobber ikke i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babyløven

Fordi jeg ikke er interessert i å ha ansatte som ikke ser verdien av å bidra til fellesskapet.

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke ser verdien av å bidra for fellesskapet? Du vet ikke hvordan jeg er i min jobb!

Det jeg sa, var at jeg ikke ville jobbet under en sjef som deg! Jeg ville rett og slett ikke hatt deg som sjef, hvis du hadde favorisert meg for det lille ekstra jeg hadde gjort, i forhold til de andre ansatte!

Hadde jeg vært en av de tre som fikk bonus, hadde jeg ikke likt det! Jeg mener det er med på å skape splid i arbeidsmiljøet! Men jeg tror ikke du ser det slik! Men jeg tror veldig mange ville oppleve det på den måten mange her inne sier.

Etter å ha lest om dine ansatte gjennom flere år, så kan jeg ikke forstå at du vil utsette deg selv og tre ansatte for slik splittelse! Har ikke du hatt nok trøbbel?

Uansett, tror ikke du vil se det på den måten! Og jeg tror okke du oppnår noe positivt ved å gi bonus til tre ansatte!

Hva har alle de andre gjort galt som ikke fortjener bonus? Vært syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det litt andre betingelser - så det blir mindre gunstig for oss alle :)

Det skjønner jeg, men skulle jeg ha fått 5 000 kroner fra sjefen, ville jeg helst ha hatt det i cash og ikke i gavekort som var bundet opp! :-)

Noe annet vhis det er snakk om 500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg har jobbet som skoleleder i 8 år, og lærer før det. Jeg har fått mange hyggelige, små gaver av foreldre, elever og kollegaer alle disse årene jeg har jobbet i skolen. Men jeg har til gode å gi eller få vin i jobbsammenheng. Det har jeg ikke hørt om at noen andre ansatte har fått heller.

Vi får vin av sjefen noen ganger hvert år vi.

Til jul, påske, sommer og av og til når det har vært mye å gjøre. Så her hos oss er det vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det skjønner jeg, men skulle jeg ha fått 5 000 kroner fra sjefen, ville jeg helst ha hatt det i cash og ikke i gavekort som var bundet opp! :-)

Noe annet vhis det er snakk om 500 kroner.

Ja, men du kan få det i universalgavekort - og de er ikke bundet opp på samme måte. Nesten alle forretninger (unntatt matvarer og polet) tar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke ser verdien av å bidra for fellesskapet? Du vet ikke hvordan jeg er i min jobb!

Det jeg sa, var at jeg ikke ville jobbet under en sjef som deg! Jeg ville rett og slett ikke hatt deg som sjef, hvis du hadde favorisert meg for det lille ekstra jeg hadde gjort, i forhold til de andre ansatte!

Hadde jeg vært en av de tre som fikk bonus, hadde jeg ikke likt det! Jeg mener det er med på å skape splid i arbeidsmiljøet! Men jeg tror ikke du ser det slik! Men jeg tror veldig mange ville oppleve det på den måten mange her inne sier.

Etter å ha lest om dine ansatte gjennom flere år, så kan jeg ikke forstå at du vil utsette deg selv og tre ansatte for slik splittelse! Har ikke du hatt nok trøbbel?

Uansett, tror ikke du vil se det på den måten! Og jeg tror okke du oppnår noe positivt ved å gi bonus til tre ansatte!

Hva har alle de andre gjort galt som ikke fortjener bonus? Vært syke?

De har ikke gjort noe galt, de har bare ikke gjort noe ekstra. Og det plager meg ikke at du ikke vil jobbe for meg :)

Btw; utropstegn har bedre effekt når man ikke bruker så mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Dette får du sikkert pepper for, men takk :)

Reisegavekort var jo en super idé da - det skal jeg jammen meg sjekke ut i morgen!

Du vet ikke tilfeldigvis om noe sted man kan kjøpe dette, og bruke det på både fly og hotell? Og ikke type charter f.eks? Travellink kanskje? Hm.

Takk! :)

Ticket kanskje.

Vi ga gavekort fra Ticket til en mann tidligere, kunne brukes både på fly og hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...