Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Det er ikke kriteriet heller :)

Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.

Fordi det er disse to som ikke har noe fravær, så faller de samme tingene alltid på dem - og aldri på noen andre. Derfor er det enklere for meg å skrive den ene setningen - enn å forklare i det vide og brede hva kriteriene for ekstra påskjønnelse er.

Og den ene som skal belønnes for innsatsen har jo mye fravær, 20% - så det er ikke det alene som er grunnlaget :)

Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.

Ja, det er helt klart enklere å skrive "Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær" enn "Jeg har to ansatte som har gjort en ekstra innsates"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • tzatziki1365380058

    7

Nei, jeg forventer det ikke - det er jo nettopp derfor jeg belønner det. Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å finne noe dritt du tror du kan bruke?

Nettopp fordi jeg ikke forventer at folk skal gjøre noe mer enn det de får betalt for, så blir jeg positivt overrasket når det gjør det. Det letter meg for arbeid, og det skal de belønnes for.

Hadde man forventet det hadde man jo ikke verdsatt det.

Det var svært så hissig du var da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er ikke kriteriet heller :)

Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.

Fordi det er disse to som ikke har noe fravær, så faller de samme tingene alltid på dem - og aldri på noen andre. Derfor er det enklere for meg å skrive den ene setningen - enn å forklare i det vide og brede hva kriteriene for ekstra påskjønnelse er.

Og den ene som skal belønnes for innsatsen har jo mye fravær, 20% - så det er ikke det alene som er grunnlaget :)

Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.

Jeg synes gavekort er ok. Men summen behøver ikke være så høy - det viktigste er vel rosen og anerkjennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at dere ikke nøyer dere med å få et generelt overslag, enkelte av dere må ha alle detaljer i alt.

Noen ganger er det ikke nødvendig å detaljopplyse om alt, og noen ganger kan jeg ikke gjøre det.

Noen ganger MÅ jeg vri litt på sannheten for at det ikke skal bli helt gjennomsiktig, og noen ganger stiller jeg spørsmål på vegne av andre (sånn som det med aksjene) så jeg sitter ikke på alle svarene.

Når jeg poster et spørsmål, så har jeg ikke svaret - da hadde jeg ikke spurt. Da er det heller ikke så lett å vite hvilken informasjon som trengs for å besvare spørsmålet tilstrekkelig.

Stiller du tilleggsspørsmål, så får du svar - og så får jeg den hjelpen jeg er ute etter.

Om du begynner å anta ting på egne vegne, noe du f.eks gjør konstant, så oppstår det misforståelser.

Om du hadde svart på akkurat det jeg spurte om; hva belønningen skulle være - så hadde diskusjonen stoppet der. I stedet må du kommentere hvorfor jeg gjør slik eller sånn, hvem som bestemmer, hva du ville tenkt dersom osv. Det er ikke det jeg lurer på, avgjørelsen er tatt, parametrene er bestemt - sånn er det. Det vi lurer på er; hva belønner vi med?

Du er utrolig forutinntatt når det kommer til meg og mitt virke, det er helt greit det - det får jo du stå for selv, men du kan ikke forvente at jeg skal tilfredsstille ditt behov for ekstra informasjon når det ikke egentlig vedkommer saken.

''Poenget er at dere ikke nøyer dere med å få et generelt overslag, enkelte av dere må ha alle detaljer i alt.''

Neida, men det er naturlig at folk tolker et spørsmål for å kunne gi det svaret de synes passer best, og når du gir lite info, så kan det hende at tolkningene avviker mer fra hva du mener er realitetene.

Du selv vet jo at med "fravær" så sikter du til slikt som f eks forsentkomming til møter osv, men det er ikke rart at mange andre og meg selv inkludert antar at du sikter til sykdomsfravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kriteriet heller :)

Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.

Fordi det er disse to som ikke har noe fravær, så faller de samme tingene alltid på dem - og aldri på noen andre. Derfor er det enklere for meg å skrive den ene setningen - enn å forklare i det vide og brede hva kriteriene for ekstra påskjønnelse er.

Og den ene som skal belønnes for innsatsen har jo mye fravær, 20% - så det er ikke det alene som er grunnlaget :)

Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.

''Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort''

Er vel ikke store forskjellen på det? Man kan jo ikke bare gi ansatte gavekort uten å regnskapsføre eller lønnsrapportere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort''

Er vel ikke store forskjellen på det? Man kan jo ikke bare gi ansatte gavekort uten å regnskapsføre eller lønnsrapportere det.

Gavekort får man bilag for når man kjøper - i motsetning til rene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Det er ikke kriteriet heller :)

Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.

Fordi det er disse to som ikke har noe fravær, så faller de samme tingene alltid på dem - og aldri på noen andre. Derfor er det enklere for meg å skrive den ene setningen - enn å forklare i det vide og brede hva kriteriene for ekstra påskjønnelse er.

Og den ene som skal belønnes for innsatsen har jo mye fravær, 20% - så det er ikke det alene som er grunnlaget :)

Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.

Gavekort til div. behandlinger. Spa, hudpleie, fotpleie er jo veldig flott å få, vet ikke helt hvilken pris du har tenkt men. Tar meg sjelden råd til slikt selv, men er jo utrolig godt for kropp og sjel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort får man bilag for når man kjøper - i motsetning til rene penger.

Ja, men man gir jo penger i vanlig lønn, så da har man jo rutiner for utbetaling av pengebeløp, regnskapsføring og lønnsrapportering av dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

I motsetning til utrolig mange i denne tråden, så skjønner jeg deg godt, jeg, og er helt enig i bonusordningen din. Det er absolutt på sin plass å premiere de som gjør mer enn det jobben forventer av dem, skulle jo bare mangle!

Personlig tenkte jeg umiddelbart på gavekort på en reise. Det er jo veldig mange supertilbud på helgeturer til andre byer i Norge, så for et gavekort på 3-5000,- kommer de godt avgårde.

Alternativt betalt fridag m/skikkelig spa, frisør inkludert.

Ser mange hyler opp om at dette vil gjøre arbeidsmiljøet dårlig osv., men det har jeg liten tro på. Slike bonussystemer har jeg vært med på i flere bedrifter før, og kan ikke si annet enn at det har ført til positiv innsats fra flere. At fravær er en del av kriteriet er også ganske naturlig, for selv om man ikke kan noe for at man er syk - så ER man faktisk ikke på jobb og kan da heller ikke yte noe ekstra. Ikke engang jobben sin, og heldige som vi er i dette landet, så får vi allikevel full betaling når vi er syke.

Å behandle alle likt til enhver tid er bare tull. Vi er ulike mennesker, vi yter ulike, vi liker ulikt osv.. Å premiere de som står på ekstra er kjempebra!

Synes du tar godt vare på dine ansatte, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til utrolig mange i denne tråden, så skjønner jeg deg godt, jeg, og er helt enig i bonusordningen din. Det er absolutt på sin plass å premiere de som gjør mer enn det jobben forventer av dem, skulle jo bare mangle!

Personlig tenkte jeg umiddelbart på gavekort på en reise. Det er jo veldig mange supertilbud på helgeturer til andre byer i Norge, så for et gavekort på 3-5000,- kommer de godt avgårde.

Alternativt betalt fridag m/skikkelig spa, frisør inkludert.

Ser mange hyler opp om at dette vil gjøre arbeidsmiljøet dårlig osv., men det har jeg liten tro på. Slike bonussystemer har jeg vært med på i flere bedrifter før, og kan ikke si annet enn at det har ført til positiv innsats fra flere. At fravær er en del av kriteriet er også ganske naturlig, for selv om man ikke kan noe for at man er syk - så ER man faktisk ikke på jobb og kan da heller ikke yte noe ekstra. Ikke engang jobben sin, og heldige som vi er i dette landet, så får vi allikevel full betaling når vi er syke.

Å behandle alle likt til enhver tid er bare tull. Vi er ulike mennesker, vi yter ulike, vi liker ulikt osv.. Å premiere de som står på ekstra er kjempebra!

Synes du tar godt vare på dine ansatte, jeg!

''I motsetning til utrolig mange i denne tråden, så skjønner jeg deg godt, jeg, ''

I motsetning til utrolig mange i denne tråden svarte du først etter at Persille hadde forklart nærmere hva som menes med "fravær" samt hvorfor hun vil påskjønne akkurat disse ansatte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''I motsetning til utrolig mange i denne tråden, så skjønner jeg deg godt, jeg, ''

I motsetning til utrolig mange i denne tråden svarte du først etter at Persille hadde forklart nærmere hva som menes med "fravær" samt hvorfor hun vil påskjønne akkurat disse ansatte ;-)

Det er jeg klar over, men jeg gjorde meg opp en mening umiddelbart etter hovedinnlegget. Det kan forsåvidt ikke dere vite, da, men siden jeg tilkjennegjorde at jeg hadde lest tråden så måtte jeg vel regne med en slik kommentar...

Ja-ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, men jeg gjorde meg opp en mening umiddelbart etter hovedinnlegget. Det kan forsåvidt ikke dere vite, da, men siden jeg tilkjennegjorde at jeg hadde lest tråden så måtte jeg vel regne med en slik kommentar...

Ja-ja.

''så måtte jeg vel regne med en slik kommentar...

Ja-ja.''

???

Jøss! Tok du _det_ negativt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, men man gir jo penger i vanlig lønn, så da har man jo rutiner for utbetaling av pengebeløp, regnskapsføring og lønnsrapportering av dette også.

Er ingen spesialist på dette, men vet fra egen arbeidsplass at gaver i penger er vanskelig (evt. dyrere skattemessig) enn gavekort o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

''så måtte jeg vel regne med en slik kommentar...

Ja-ja.''

???

Jøss! Tok du _det_ negativt??

Neiiii - det skulle henge på en ;-) til slutt - sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hør, jeg tar svaret ditt til etterretning. Faren min er alkoholiker - og jeg kjenner godt til problemet.

Men; de som jobber hos meg er +/- 20 år, de er ikke umiddelbart i denne faresonen. Ja, jeg vet at alder ikke er relevant - men de drikker heller ikke vin i den mengden, de drikker øl og sprit. Og jeg har festet med dem mange nok ganger til å se hva de drikker, og jeg har vært bortreist over flere dager med alle sammen - så jeg vet hva de konsumerer.

De drikker akkurat som de fleste andre 20-åringer.

Til sommeren får de vin, til jul får de gaver. Til påske får de påskeegg, til bursdagen sin får de blomster, og ellers tar vi det litt som det kommer.

Du er ikke den eneste arbeidsgiver som gir vin til sine ansatte. Og det kan godt være at i dette tilfellet, så har du så god oversikt en arbeidsgiver kan ha om ansattes alkoholforbruk.

Jeg synes det er en uting at arbeidsgiver gir vin uansett - det er unødvendig, det gir feil signal, og i de tilfellene man ikke kjenner, eller mistolker ansattes forhold til alkohol, så kan man risikere å virkelig skape problemer for mottakeren.

Derfor mener jeg det jeg mener. Men du er som sagt ikke noe arbeidsgiver-unntak på vinfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Om du prøvde å ikke være så negativ og forutinntatt - så hadde det kanskje gått litt greiere.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har erfart det

Du er ikke den eneste arbeidsgiver som gir vin til sine ansatte. Og det kan godt være at i dette tilfellet, så har du så god oversikt en arbeidsgiver kan ha om ansattes alkoholforbruk.

Jeg synes det er en uting at arbeidsgiver gir vin uansett - det er unødvendig, det gir feil signal, og i de tilfellene man ikke kjenner, eller mistolker ansattes forhold til alkohol, så kan man risikere å virkelig skape problemer for mottakeren.

Derfor mener jeg det jeg mener. Men du er som sagt ikke noe arbeidsgiver-unntak på vinfronten.

''Jeg synes det er en uting at arbeidsgiver gir vin uansett - det er unødvendig, det gir feil signal, og i de tilfellene man ikke kjenner, eller mistolker ansattes forhold til alkohol, så kan man risikere å virkelig skape problemer for mottakeren.''

:nikker heftig:

Eksen min er alkoholiker. Han drakk ikke en dråpe i løpet av de første 10 årene vi var sammen. Så fikk han ny jobb, med gaver i form av alkohol, og en forventning fra arbeidsgiver om å være med på fester med kundene. Det gikk som det gikk. Jeg advarte ham også, men han trodde han kunne takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det tror jeg kommer litt an på hvordan man formulerer det.

Om du sier; du har vært så mye syk - så du får ikke noen bonus (satt på spissen), så er det demotiverende.

Om man sier; du har bidratt så bra til å få hjulene til å gå rundt dette året, når vi har slitt med mye vikarer og ustabilitet. Du har påtatt deg ekstra oppgaver, alltid vært blid, og alltid gitt det lille ekstra - du fortjener en belønning, for jeg vet at det har kostet deg både tid og krefter. Da blir det annerledes.

Samtidig må man belønne alle for innsatsen året gjennom - alle har tross alt bidratt med noe, så alle må føle at de betyr noe, men noen kan godt bemerkes litt ekstra.

Hos oss er det sånn at alle vet hvem det er som har gjort noe ekstra hele veien, så det er ingen overraskelse. Og jeg har ikke tenkt å fortelle alle hva disse tre får, de får en konvolutt - så blir det opp til dem om de vil fortelle eller ikke.

Hmm, jeg må nok gruble litt videre på dette her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at dere ikke nøyer dere med å få et generelt overslag, enkelte av dere må ha alle detaljer i alt.

Noen ganger er det ikke nødvendig å detaljopplyse om alt, og noen ganger kan jeg ikke gjøre det.

Noen ganger MÅ jeg vri litt på sannheten for at det ikke skal bli helt gjennomsiktig, og noen ganger stiller jeg spørsmål på vegne av andre (sånn som det med aksjene) så jeg sitter ikke på alle svarene.

Når jeg poster et spørsmål, så har jeg ikke svaret - da hadde jeg ikke spurt. Da er det heller ikke så lett å vite hvilken informasjon som trengs for å besvare spørsmålet tilstrekkelig.

Stiller du tilleggsspørsmål, så får du svar - og så får jeg den hjelpen jeg er ute etter.

Om du begynner å anta ting på egne vegne, noe du f.eks gjør konstant, så oppstår det misforståelser.

Om du hadde svart på akkurat det jeg spurte om; hva belønningen skulle være - så hadde diskusjonen stoppet der. I stedet må du kommentere hvorfor jeg gjør slik eller sånn, hvem som bestemmer, hva du ville tenkt dersom osv. Det er ikke det jeg lurer på, avgjørelsen er tatt, parametrene er bestemt - sånn er det. Det vi lurer på er; hva belønner vi med?

Du er utrolig forutinntatt når det kommer til meg og mitt virke, det er helt greit det - det får jo du stå for selv, men du kan ikke forvente at jeg skal tilfredsstille ditt behov for ekstra informasjon når det ikke egentlig vedkommer saken.

Hmm.. Tydeligvis veldig mange som har misforstått deg i denne tråden. Det kunne ikke tenkes at det er du selv som er for utydelig? Hvis du vil ha relevant svar på et spørsmål, må også opplysningene du gir være riktige. Man skriver ikke belønning for manglende fravær, hvis man mener belønning for arbeidsinnsats utover det vanlige. Tror du vi er synske? Hvis det du skal spørre om er taushetsbelagt syns jeg du heller får la være å legge det ut på et offentlig forum.

Jeg syns det er vanskelig å forstå hva du mener. Håper du ikke er like tvetydig ovenfor barna i barnehagen. De må jo bli totalt forvirret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...