Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Det er ikke kriteriet heller :)

Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.

Fordi det er disse to som ikke har noe fravær, så faller de samme tingene alltid på dem - og aldri på noen andre. Derfor er det enklere for meg å skrive den ene setningen - enn å forklare i det vide og brede hva kriteriene for ekstra påskjønnelse er.

Og den ene som skal belønnes for innsatsen har jo mye fravær, 20% - så det er ikke det alene som er grunnlaget :)

Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.

''Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.''

Hvorfor sa du ikke det med en gang. Dette er jo en forståelig forklaring.

''Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær, de skal få et pengeløp i sommergave. Litt usikker, men regner med det blir mellom 3.000 og 5.000 - jeg vil de skal merke det, så det må være igjen litt etter skatt osv.''

''Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.''

Nå må du bestemme deg da. Skal de få penger eller noe annet. Trodde det bare var den tredje personen som skulle få gave jeg. Det var det du skrev først.

Kanskje det går litt surr i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • double

    7

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg forventer det ikke - det er jo nettopp derfor jeg belønner det. Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å finne noe dritt du tror du kan bruke?

Nettopp fordi jeg ikke forventer at folk skal gjøre noe mer enn det de får betalt for, så blir jeg positivt overrasket når det gjør det. Det letter meg for arbeid, og det skal de belønnes for.

Hadde man forventet det hadde man jo ikke verdsatt det.

Hvorfor syns du det er fint at babyløven ikke jobber hos deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes ikke det er riktig å forvente at noen skal gjøre noe mer enn jobben sin. Når de gidder å bruke ekstra energi, eller fritid på å bidra ekstra - så skal det belønnes.

Jeg tar aldri ekstra innsats som noen selvfølge, og jeg hadde blitt sur om noen tok min ekstra innsats av fri vilje som en selvfølge.

Hmmm, da er vi vel forskjellige...

Hvis jeg (ped.leder) er borte tar jeg det faktisk som en selvfølge at de jeg jobber nærmest med påtar seg litt ekstra slik at ikke avd blir for belastende m at jeg er borte (bytte av/ forlenge vakter, fordele alle, også endel av mine; gjøremål mellom seg...).

Hvis kokken vår er borte, er det da en selvfølge at noen av oss andre påtar oss jobben m å besørge mat og oppvask...

Hvis styrer er borte, er det en selvfølge at en av pedagogene tar ansvar for morgenmøtet, evt ped.møte, påtar seg ansvaret akkurat den dagen....

Hos oss ser vi det vel sånn at dersom ikke dette er en selvfølge, og noe man "bare gjør", ja så blir det vanskelig de periodene personalmangel oppstår. Nå har vi et personal som, fordi det ikke ventes noe ekstra, ikke har noe problem med å "bare gjøre" litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det de får påskjønnelse for heller?

De får det fordi de alltid stiller opp utover det de må, utover det stillingene deres sier de skal, og utover det de får betalt for.

Er det påskjønnelse fordi de alltid stiller opp, skjønner jeg det bedre.

Jeg har fått blomster av sjefen en gang i min "karriere". En "uunnværølg" kollega var borte en tid, og vi var 4 stk som måtte dele vedk. arbeidsoppgaver. Da jeg hadde annen sjef, fikk jeg intet i sånne tilfeller. Fikk overtidsbetaling da, om jeg måtte ta "mitt arbeid" på overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes ikke det er riktig å forvente at noen skal gjøre noe mer enn jobben sin. Når de gidder å bruke ekstra energi, eller fritid på å bidra ekstra - så skal det belønnes.

Jeg tar aldri ekstra innsats som noen selvfølge, og jeg hadde blitt sur om noen tok min ekstra innsats av fri vilje som en selvfølge.

Hvis de bruker fritid må de vel kunne få overtidsbetalt eller avspasering?? Jeg syns det blir nedlatende å gi belønning, de har krav på lønn. Syns ikke noe om å oppfordre til veldedighetsarbeid utenom ordinær arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner de som jobber hos meg ganske godt... Og hun som er gravid får noe annet enn vin.

Det er jo greit å vite at du er så forutinntatt, da skal jeg ta det i betrakning heretter :)

Jeg har jobbet som skoleleder i 8 år, og lærer før det. Jeg har fått mange hyggelige, små gaver av foreldre, elever og kollegaer alle disse årene jeg har jobbet i skolen. Men jeg har til gode å gi eller få vin i jobbsammenheng. Det har jeg ikke hørt om at noen andre ansatte har fått heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.''

Og i et svar lenger opp her skriver du om hvor "dårlig gjort" det er når ansatte krever overtid for å være utover arbeidstiden.

Ja, og i et annet innlegg skriver du at de gjør ekstra arbeid i fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.''

Og i et svar lenger opp her skriver du om hvor "dårlig gjort" det er når ansatte krever overtid for å være utover arbeidstiden.

Innlegget under skulle til Persille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da....

Vi har ALLTID vikar når noen er borte. Og; ingen har vært der utover arbeidstiden sin - men de har gjort en ekstra innsats de burde belønnes for.

Dersom noen må være utover arbeidstiden sin får de selvfølgelig overtid.

I et annet innlegg skriver du at de gjør ekstra arbeid i fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så fikk vi stempling og dette var ikke mulig lenger. Føltes uvant med stempling i begynnelsen, men for de av oss som stadig kom litt før og ble litt lenger var det greit å få dette synliggjort :-).''

Og det er nettopp her noe av poenget mitt ligger.

Noen gjør alltid litt ekstra, noen gjør alt de kan for å snike seg unna/gjøre minst mulig. Sånn vil det alltid være på alle arbeidsplasser. Jeg ønsker å ivareta de som vil bidra til at vi får en bra barnehage både for barn, foreldre OG ansatte - de bidrar til fellesskapet. De skal se at det lønner seg, og de skal føle at den innsatsen blir verdsatt. De hadde jo tross alt ikke måttet.

Den ene avdelingsleder synes jeg skulle kjøpe et stemplingsur bare for å få slutt på den ene assistenten som typisk sier "jeg skal ha pengene mine, vi tjener ikke så bra" - selv om h*n mer enn gjerne går hjem en time tidligere. H*n ser ikke at h*n ikke egentlig har krav på de pengene da - men at h*n får dem fordi jeg regner med litt goodwill tilbake en annen gang.

Det skal ikke være lett :)

Hvis vedkommende har avtalt arbeidstid til f eks kl 16, men blir gitt fri fra kl 15, har hxn allikevel krav på lønn for avtalt arbeidstid. Selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende har avtalt arbeidstid til f eks kl 16, men blir gitt fri fra kl 15, har hxn allikevel krav på lønn for avtalt arbeidstid. Selvsagt!

''Hvis vedkommende har avtalt arbeidstid til f eks kl 16, men blir gitt fri fra kl 15, har hxn allikevel krav på lønn for avtalt arbeidstid. Selvsagt!''

Vel.... Jeg jobber vanligvis til kl. 16 på fredager, men de fredagene jeg skal hente ungene går jeg kl. 15:15 og jeg får da ikke betalt de 45 min! De må jobbes inn senere eller tas av allerede opparbeidet plusstid. Om sjefen sier at jeg kan gå en time tidligere i dag fordi hun er grei så betyr ikke det at jeg får betalt for den timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis vedkommende har avtalt arbeidstid til f eks kl 16, men blir gitt fri fra kl 15, har hxn allikevel krav på lønn for avtalt arbeidstid. Selvsagt!''

Vel.... Jeg jobber vanligvis til kl. 16 på fredager, men de fredagene jeg skal hente ungene går jeg kl. 15:15 og jeg får da ikke betalt de 45 min! De må jobbes inn senere eller tas av allerede opparbeidet plusstid. Om sjefen sier at jeg kan gå en time tidligere i dag fordi hun er grei så betyr ikke det at jeg får betalt for den timen.

Hvis det er du som ber om fri har du selvsagt ikke krav på lønn. Hvis man blir gitt fri fordi det ikke lenger er behov for deg, har du krav på full lønn for avtalt arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så fikk vi stempling og dette var ikke mulig lenger. Føltes uvant med stempling i begynnelsen, men for de av oss som stadig kom litt før og ble litt lenger var det greit å få dette synliggjort :-).''

Og det er nettopp her noe av poenget mitt ligger.

Noen gjør alltid litt ekstra, noen gjør alt de kan for å snike seg unna/gjøre minst mulig. Sånn vil det alltid være på alle arbeidsplasser. Jeg ønsker å ivareta de som vil bidra til at vi får en bra barnehage både for barn, foreldre OG ansatte - de bidrar til fellesskapet. De skal se at det lønner seg, og de skal føle at den innsatsen blir verdsatt. De hadde jo tross alt ikke måttet.

Den ene avdelingsleder synes jeg skulle kjøpe et stemplingsur bare for å få slutt på den ene assistenten som typisk sier "jeg skal ha pengene mine, vi tjener ikke så bra" - selv om h*n mer enn gjerne går hjem en time tidligere. H*n ser ikke at h*n ikke egentlig har krav på de pengene da - men at h*n får dem fordi jeg regner med litt goodwill tilbake en annen gang.

Det skal ikke være lett :)

Mener du at hxn bare går hjem en time for tidlig uten videre? Eller ber hxn om å få gå tidligere hjem? Eller er det ikke behov for at alle er der ut tiden fordi alle barna, eller nesten alle, er hentet, eller av andre grunner?

I det første tilfellet er det skulk, og grunnlag for varsel om oppsigelse hvis dette er noe som forekommer ofte. I det andre tilfellet kan du velge å si nei, hvis vedkommende ikke er syk. Eller du kan si ja, og gjøre oppmerksom på at hxn blir trukket i lønn, at hxn må avspasere, eller at hxn må ta det igjen ved en senere anledning. Det ville jeg gjort hvis det er så ofte at det er et problem. Hvis du gir personalet fri fordi det ikke er mer å gjøre, f eks 10 min - 15 min - 1 time - 2 timer, har de uansett krav på full lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Poenget er jo at de har gjort andres jobb i tillegg til sin egen, fordi andre ikke har vært tilstede av forskjellige årsaker.

Disse tre har gjort en ekstra innsats i år, og skal belønnes for det.

Det kan også sees på som en fordekt "straff" for den/de som ikke har kunnet stille 100%. Det er ulike årsaker til fravær, men uansett er dette et gode man har, og som man ikke skal lide for i etterkant!

Jeg synes du er på villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Nei, jeg forventer det ikke - det er jo nettopp derfor jeg belønner det. Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å finne noe dritt du tror du kan bruke?

Nettopp fordi jeg ikke forventer at folk skal gjøre noe mer enn det de får betalt for, så blir jeg positivt overrasket når det gjør det. Det letter meg for arbeid, og det skal de belønnes for.

Hadde man forventet det hadde man jo ikke verdsatt det.

"Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å finne noe dritt du tror du kan bruke?"

Hm.. som du skriver i tråden til "uegnet som sjef?" - (etter hukommelsen) man må tåle tilbakemeldinger, selv om man ikke alltid får høre det man ønsker.

"Har du tungt for det"... ærlig talt, Persille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis vedkommende har avtalt arbeidstid til f eks kl 16, men blir gitt fri fra kl 15, har hxn allikevel krav på lønn for avtalt arbeidstid. Selvsagt!

Jeg gir ingen fri - de går når det ikke er flere barn igjen.

Det betyr ikke at jeg ikke kan finne ting å gjøre frem til vi stenger, og foreldrene har strengt tatt krav på å komme inn i barnehagen innen dens åpningstid, f.eks om de har glemt noe.

Man stenger jo ikke butikken selv om det ikke er kunder der akkurat da - man vet ikke om det kommer noen.

Poenget er at det er greit for meg at de går når det er tomt, jeg kan åpne barnehagen om det kommer foreldre (og har gjort det flere ganger), men da må det også være greit å bli igjen ti minutter en dag om det er behov for det.

Enten så må alle være fleksible, eller så kan ingen være det.

Om de vil sitte her til 17 for å få betalt for hele tiden, så er det selvfølgelig helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I et annet innlegg skriver du at de gjør ekstra arbeid i fritiden.

Ja, noen gjør det også. Man kan godt bruke tid på å tenke ut planer eller aktivitet på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har jobbet som skoleleder i 8 år, og lærer før det. Jeg har fått mange hyggelige, små gaver av foreldre, elever og kollegaer alle disse årene jeg har jobbet i skolen. Men jeg har til gode å gi eller få vin i jobbsammenheng. Det har jeg ikke hørt om at noen andre ansatte har fått heller.

Jeg sitter med minst en kasse vin hver eneste jul - så i min bransje er det det som er det vanlige.

Det står også en kasse på sjefens kontor vi bare kan forsyne oss av når vi mener noen fortjener det (de av oss som har lederansvar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis de bruker fritid må de vel kunne få overtidsbetalt eller avspasering?? Jeg syns det blir nedlatende å gi belønning, de har krav på lønn. Syns ikke noe om å oppfordre til veldedighetsarbeid utenom ordinær arbeidstid.

Jeg har ikke oppfordret til det og ikke bedt dem om det - det er jo det som er hele poenget her. Er det så utrolig vanskelig å akspetere at noen faktisk gjør noe av fri vilje, at jeg blir glad for det og har lyst til å belønne dem for det?

Om noen tilbyr seg å hjelpe deg med noe, og du takker ja - så belønner du dem vel for det i ettertid? Enten ved å hjelpe dem tilbake, gi dem en blomst, en vin eller lignende? Det er normal høflighetå verdsette andres innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hmm, jeg må nok gruble litt videre på dette her ;-)

Jeg ser poenget ditt, bare så det er sagt :)

Men det må formuleres på en måte som belønner de som fortjener det, uten å være demotiverende for resten. Det må virke som en motivasjonsfaktor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...