Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Jeg kjenner de som jobber hos meg ganske godt... Og hun som er gravid får noe annet enn vin.

Det er jo greit å vite at du er så forutinntatt, da skal jeg ta det i betrakning heretter :)

Du er jo helt blind for ting som alle andre kjenner veldig godt til. Det er egentlig helt, helt utrolig!

Har folk alkoholproblemer, så er det ikke noe man får vite av å kjenne dem "ganske godt". De innrømmer det sannsynligvis ikke for seg selv en gang, og langt mindre for sjefen sin, i så fall.

Sannsynligvis har ingen av dine ansatte problemer med alkohol, Men det å belønne med noe som i høyeste grad kan være så skadelig for enkelte mennesker, det er en uting, og arbeidsgivere bør oppføre seg bedre enn som så. Av hensyn til de veldig få det gjelder, som kan få kjempeproblemer av den flaska med vin.Skjønner ikke at en eneste arbeidsgiver vil være med å risikere noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • tzatziki1365380058

    7

Persille1365381127

Jeg hadde aldri fått en slik påskjønnelse for dette jobbåret her. Før jul ble jeg operert og kjempedårlig, så det var rett og slett ikke mulig for meg å gå på jobb selv om jeg virkelig ville....

Noen ganger er også ungene mine syke og mannen min har vært hjemme flere dager enn meg dette året. Grunnen er at i mitt sted MÅ de sette inn en vikar og folk med min kompetanse vokser ikke på trær her vi bor..

Jeg har ikke en eneste gang vært hjemme fordi jeg selv har vært vanlig syk eller sliten. Når jeg var hjemme i forbindelse med operasjonen, prøvde jeg å jobbe litt hjemmefra. Jeg lå på sofaen med PC'n på fanget og prøvde å skrive (klarte ikke å sitte oppreist).

Ja, dette året mener jeg virkelig at jeg burde fått en påskjønnelse for at jeg har klart jobben min så bra og har ytt mer enn det helsen min hadde godt av!

Det ka være ganske så tilfeldig hvem som stiller på jobb hver eneste dag. Jeg synes arbeidsgiver skal stole på at arbeiderne kommer på jobb så sant de kan. En arbeidsgiver som gir ekstra påskjønnelse til de som stiller på jobb hver dag, føler jeg har en svært nedlatende holdning til sine ansatte.

Jeg hadde selv nekta å ta imot en slik påskjønnelse. Det hadde faktisk vært direkte pinlig og minner nesten om "gapestokkmentalitet" med motsatt fortegn.. Beklager...

Vel, hos meg hadde du blitt belønnet for å ta deg bryderiet med å ta ansvar for jobben din (ref. ligge på sofaen med pc'n) når du egentlig var sykemeldt.

Og selv om du har vært bort et halvt år, kunne det fortsatt skjedd noe det siste halve året som gjorde at du gjorde noe ekstra, noe du ikke trengte.

Den siste personen som er nevnt har mye fravær, både sykdom og andre ting - men får likevel en påskjønnelse fordi h*n har vært flink og tatt ansvar når avdelingslederen har vært borte. Da har h*n satt opp timelister, ordnet vikarer, laget ukeplan osv - ting som ellers ville falt på meg. Som takk for hjelpen, for at h*n gjør en innsats utover stillingen ("bare" vanlig assistent), så får h*n en belønning.

Altså har det ikke med sykdom å gjøre - det har noe med den innsatsen man gjør å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er ikke bare meg som avgjør :)

Det er en eier til, og avdelingslederne har noe å si.

Da er det i alle fall litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, godt forslag - det er jo noe alle gjør også :)

Du får dem via oslokinoene nettside eller på kinoene. Det går fort hvis du bestiller på nett - kun postgangen + kanskje 1-2 dager. Beløp velger du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Det jeg ikke liker er når man jobber på timer, fører full tid selv om man går en time tidligere - og krever en halvtime overtid for å være ti minutter ekstra.''

Skjønner deg godt, slik var det der jeg jobbet tidligere også.

Da hadde vi mer fast arbeidstid, og enkelte kom stadig litt sent eller gikk litt tidlig, men var snare til å føre overtid om de var en halvtime ekstra.

Så fikk vi stempling og dette var ikke mulig lenger. Føltes uvant med stempling i begynnelsen, men for de av oss som stadig kom litt før og ble litt lenger var det greit å få dette synliggjort :-).

''Så fikk vi stempling og dette var ikke mulig lenger. Føltes uvant med stempling i begynnelsen, men for de av oss som stadig kom litt før og ble litt lenger var det greit å få dette synliggjort :-).''

Og det er nettopp her noe av poenget mitt ligger.

Noen gjør alltid litt ekstra, noen gjør alt de kan for å snike seg unna/gjøre minst mulig. Sånn vil det alltid være på alle arbeidsplasser. Jeg ønsker å ivareta de som vil bidra til at vi får en bra barnehage både for barn, foreldre OG ansatte - de bidrar til fellesskapet. De skal se at det lønner seg, og de skal føle at den innsatsen blir verdsatt. De hadde jo tross alt ikke måttet.

Den ene avdelingsleder synes jeg skulle kjøpe et stemplingsur bare for å få slutt på den ene assistenten som typisk sier "jeg skal ha pengene mine, vi tjener ikke så bra" - selv om h*n mer enn gjerne går hjem en time tidligere. H*n ser ikke at h*n ikke egentlig har krav på de pengene da - men at h*n får dem fordi jeg regner med litt goodwill tilbake en annen gang.

Det skal ikke være lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jo, men det inngår ikke i jobben deres å gjøre andres oppgaver når de er borte.

Ok, men som sagt syntes du innledningsvis å legge størst vekt på lite fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Du er jo helt blind for ting som alle andre kjenner veldig godt til. Det er egentlig helt, helt utrolig!

Har folk alkoholproblemer, så er det ikke noe man får vite av å kjenne dem "ganske godt". De innrømmer det sannsynligvis ikke for seg selv en gang, og langt mindre for sjefen sin, i så fall.

Sannsynligvis har ingen av dine ansatte problemer med alkohol, Men det å belønne med noe som i høyeste grad kan være så skadelig for enkelte mennesker, det er en uting, og arbeidsgivere bør oppføre seg bedre enn som så. Av hensyn til de veldig få det gjelder, som kan få kjempeproblemer av den flaska med vin.Skjønner ikke at en eneste arbeidsgiver vil være med å risikere noe sånt.

Hør, jeg tar svaret ditt til etterretning. Faren min er alkoholiker - og jeg kjenner godt til problemet.

Men; de som jobber hos meg er +/- 20 år, de er ikke umiddelbart i denne faresonen. Ja, jeg vet at alder ikke er relevant - men de drikker heller ikke vin i den mengden, de drikker øl og sprit. Og jeg har festet med dem mange nok ganger til å se hva de drikker, og jeg har vært bortreist over flere dager med alle sammen - så jeg vet hva de konsumerer.

De drikker akkurat som de fleste andre 20-åringer.

Til sommeren får de vin, til jul får de gaver. Til påske får de påskeegg, til bursdagen sin får de blomster, og ellers tar vi det litt som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du får dem via oslokinoene nettside eller på kinoene. Det går fort hvis du bestiller på nett - kun postgangen + kanskje 1-2 dager. Beløp velger du selv.

Jepp, har gjort det tidligere på jobben - og så kan man få skrevet en hilsen på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da er det i alle fall litt bedre.

Om du prøvde å ikke være så negativ og forutinntatt - så hadde det kanskje gått litt greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ok, men som sagt syntes du innledningsvis å legge størst vekt på lite fravær.

Ja, fordi det er fraværet hos de andre som har skapt problemer - derfor blir det en faktor.

Men det er ikke fraværet i seg selv som lager problemet, det er mangel på utførte oppgaver - altså konsekvensen av fraværet.

Og når fravær ikke skyldes sykdom, så kan man klare å få tid til å sende noen mail, skrive ut planer osv likevel - og på den måten holde på ansvaret sitt, men alle ser det ikke sånn.

Når andre da velger å ta over ansvaret, så synes jeg det er verdt en belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det kan jeg være enig i, men jeg synes heller det er bedre å framheve dette i en "avslutningstale" e.l.

Tenk om læreren skulle gitt bare de flinke barna i klassen en is. De andre fikk ikke fordi de ikke hadde vært gode nok. Ergo er barna stemplet og oppfører seg deretter (dvs. de gidder ikke yte ekstra). Tipper jeg? ;)

Jeg ser det faktisk ikke sånn.

Jeg tenker at når noen ser det lønner seg å gjøre noe ekstra, så motiverer det til å gjøre noe ekstra.

Om det aldri lønner seg å gjøre noe ekstra, så vil ingen gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

For en sjef du er!

Du vet, det er lav arbeidsledighet i dag, og ikke spesielt vanskelig å få jobb i barnehage i Oslo. Hadde jeg opplevd det du har planer om nå, hadde jeg skrevet oppsigelse etter den sommerfesten! Aldri om jeg hadde villet jobbet under slike forhold! Jeg har sjeldent fravær, og jeg hadde ikke likt å bli framhevet slik av en sjef!

Avskjed på grått papir fra meg!

PS. blir aldri begeistret for vin i gave...desverre!

Vil du ha et godt arbeidsmiljø, dropper du bonus til disse tre! Hvis du ønsker mer splid og dårlig miljø blant de ansatte og ovenfor deg selv som sjef. så gi bonus! Tror ikke du vil tjene på det!

Vel, hos meg lønner det seg å jobbe for fellesskapet - om det ikke motiverer deg så er det faktisk helt fint at du ikke jobber hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg aner ikke hva statistikken sier om hva som er "normalt" fravær i en bedrift som din. Men det vet kanskje du?

Hvordan ligger bedriften an ifht fravær sett i lys av dette?

Det er ikke så vanskelig å svare på.

Jeg har en langtidssykemeldt som drar opp snittet, h*n har vært sykemeldt 3,5 av fem måneder. Så har jeg en som er gravid og bare delvis i jobb, hun trekker også opp snittet.

Om vi ser bort fra disse to, og dermed bare ser på "forbigående" sykdom eller hva man skal kalle det - så har vi 5,5% fravær. Det er halvparten av hva som er snittet for barnehager, vi er pålagt å budsjettere med 10%.

Så med andre ord - vi har det ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, hos meg lønner det seg å jobbe for fellesskapet - om det ikke motiverer deg så er det faktisk helt fint at du ikke jobber hos meg :)

Det var det med forventniger igjen da.. som du sier du ikke har, men likevel har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror du liker oppmerksomhet, lange tråder og at folk hisser seg opp..Denne tråden er så typisk deg, begynner med en ting også legger du på andre "relevante" opplysninger etter at tråden har blitt en kilometer lang.

I denne tråden starter du med:

''Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær, de skal få et pengeløp i sommergave.''

Siden skriver du:

''de skal belønnes for at de har stilt opp for fellesskapet hver eneste gang det har vært behov for det''

Akkurat det samme gjorde du nylig i en annen milelang tråd. Du skriver først noe som kan misforstås i alle retninger, også koser du deg over hvor sinte folk kan bli (eller noe i den retning). Og etter noen dager legger du til at du ikke mente svaret ditt generelt, men kun for en konkret situasjon.

Enten gjør du det bevisst eller så skjønner du rett og slett ikke hva du selv egentlig skriver. Og ja, samme gjelder forøvrig i tråden med de aksjene også.

Poenget er at dere ikke nøyer dere med å få et generelt overslag, enkelte av dere må ha alle detaljer i alt.

Noen ganger er det ikke nødvendig å detaljopplyse om alt, og noen ganger kan jeg ikke gjøre det.

Noen ganger MÅ jeg vri litt på sannheten for at det ikke skal bli helt gjennomsiktig, og noen ganger stiller jeg spørsmål på vegne av andre (sånn som det med aksjene) så jeg sitter ikke på alle svarene.

Når jeg poster et spørsmål, så har jeg ikke svaret - da hadde jeg ikke spurt. Da er det heller ikke så lett å vite hvilken informasjon som trengs for å besvare spørsmålet tilstrekkelig.

Stiller du tilleggsspørsmål, så får du svar - og så får jeg den hjelpen jeg er ute etter.

Om du begynner å anta ting på egne vegne, noe du f.eks gjør konstant, så oppstår det misforståelser.

Om du hadde svart på akkurat det jeg spurte om; hva belønningen skulle være - så hadde diskusjonen stoppet der. I stedet må du kommentere hvorfor jeg gjør slik eller sånn, hvem som bestemmer, hva du ville tenkt dersom osv. Det er ikke det jeg lurer på, avgjørelsen er tatt, parametrene er bestemt - sånn er det. Det vi lurer på er; hva belønner vi med?

Du er utrolig forutinntatt når det kommer til meg og mitt virke, det er helt greit det - det får jo du stå for selv, men du kan ikke forvente at jeg skal tilfredsstille ditt behov for ekstra informasjon når det ikke egentlig vedkommer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det var det med forventniger igjen da.. som du sier du ikke har, men likevel har.

Nei, jeg forventer det ikke - det er jo nettopp derfor jeg belønner det. Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å finne noe dritt du tror du kan bruke?

Nettopp fordi jeg ikke forventer at folk skal gjøre noe mer enn det de får betalt for, så blir jeg positivt overrasket når det gjør det. Det letter meg for arbeid, og det skal de belønnes for.

Hadde man forventet det hadde man jo ikke verdsatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tror du ikke de ville forbedret seg så de var de beste neste gang?

Jeg gjør alltid mitt beste på jobb, men jeg kan ikke garantere at barna mine ikke skal bli syke.... De er for små til å være alene hjemme. Jeg kan heller ikke garantere at jeg ikke blir skikkelig syk... Jeg tror på selvoppfyllende profetier. Når noen får "stempel" som "ikke god nok", så vil de heller ikke bli "gode nok".

Selvsagt vet jeg at enkelte kanskje tar seg vel store friheter i forbindelse med jobben, men jeg føler allikevel at en slik ordning vil falle urettferdig ut. Dessuten mener jeg at sjefer bør unngå å favorisere enkeltansatte på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er helt enig i at du kan gi differensiert bonus, men da bør kunne begrunne det godt. Og fravær eller "mangel" på fravær bør IKKE være et av kriteriene.

Det er ikke kriteriet heller :)

Men; andres fravær har påført meg merarbeid. Så har de valgt å ta seg av disse tingene, så jeg skulle slippe. Eller, ikke slippe -men så det ikke blir mer på meg. Det synes jeg er hyggelig, og setter pris på at de gjør en innsats for fellesskapet.

Fordi det er disse to som ikke har noe fravær, så faller de samme tingene alltid på dem - og aldri på noen andre. Derfor er det enklere for meg å skrive den ene setningen - enn å forklare i det vide og brede hva kriteriene for ekstra påskjønnelse er.

Og den ene som skal belønnes for innsatsen har jo mye fravær, 20% - så det er ikke det alene som er grunnlaget :)

Spørsmålet er hva man gir dem? Penger går ikke pga regnskap, skatt osv - så det må i så fall bli gavekort. Gaver er litt teit, ettersom penger gir dem større handlingsrom og bedre følelse av at de får disponere gaven sin selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ser det faktisk ikke sånn.

Jeg tenker at når noen ser det lønner seg å gjøre noe ekstra, så motiverer det til å gjøre noe ekstra.

Om det aldri lønner seg å gjøre noe ekstra, så vil ingen gjøre det heller.

Jeg ser helt klart at det _kan_ ha positiv effekt å gjøre det på denne måten, men de negative konsekvensene mener jeg er større enn de positive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg ser helt klart at det _kan_ ha positiv effekt å gjøre det på denne måten, men de negative konsekvensene mener jeg er større enn de positive...

Det tror jeg kommer litt an på hvordan man formulerer det.

Om du sier; du har vært så mye syk - så du får ikke noen bonus (satt på spissen), så er det demotiverende.

Om man sier; du har bidratt så bra til å få hjulene til å gå rundt dette året, når vi har slitt med mye vikarer og ustabilitet. Du har påtatt deg ekstra oppgaver, alltid vært blid, og alltid gitt det lille ekstra - du fortjener en belønning, for jeg vet at det har kostet deg både tid og krefter. Da blir det annerledes.

Samtidig må man belønne alle for innsatsen året gjennom - alle har tross alt bidratt med noe, så alle må føle at de betyr noe, men noen kan godt bemerkes litt ekstra.

Hos oss er det sånn at alle vet hvem det er som har gjort noe ekstra hele veien, så det er ingen overraskelse. Og jeg har ikke tenkt å fortelle alle hva disse tre får, de får en konvolutt - så blir det opp til dem om de vil fortelle eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...