Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg hadde aldri fått en slik påskjønnelse for dette jobbåret her. Før jul ble jeg operert og kjempedårlig, så det var rett og slett ikke mulig for meg å gå på jobb selv om jeg virkelig ville....

Noen ganger er også ungene mine syke og mannen min har vært hjemme flere dager enn meg dette året. Grunnen er at i mitt sted MÅ de sette inn en vikar og folk med min kompetanse vokser ikke på trær her vi bor..

Jeg har ikke en eneste gang vært hjemme fordi jeg selv har vært vanlig syk eller sliten. Når jeg var hjemme i forbindelse med operasjonen, prøvde jeg å jobbe litt hjemmefra. Jeg lå på sofaen med PC'n på fanget og prøvde å skrive (klarte ikke å sitte oppreist).

Ja, dette året mener jeg virkelig at jeg burde fått en påskjønnelse for at jeg har klart jobben min så bra og har ytt mer enn det helsen min hadde godt av!

Det ka være ganske så tilfeldig hvem som stiller på jobb hver eneste dag. Jeg synes arbeidsgiver skal stole på at arbeiderne kommer på jobb så sant de kan. En arbeidsgiver som gir ekstra påskjønnelse til de som stiller på jobb hver dag, føler jeg har en svært nedlatende holdning til sine ansatte.

Jeg hadde selv nekta å ta imot en slik påskjønnelse. Det hadde faktisk vært direkte pinlig og minner nesten om "gapestokkmentalitet" med motsatt fortegn.. Beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • tzatziki1365380058

    7

candyqueen_83

Jeg hadde aldri fått en slik påskjønnelse for dette jobbåret her. Før jul ble jeg operert og kjempedårlig, så det var rett og slett ikke mulig for meg å gå på jobb selv om jeg virkelig ville....

Noen ganger er også ungene mine syke og mannen min har vært hjemme flere dager enn meg dette året. Grunnen er at i mitt sted MÅ de sette inn en vikar og folk med min kompetanse vokser ikke på trær her vi bor..

Jeg har ikke en eneste gang vært hjemme fordi jeg selv har vært vanlig syk eller sliten. Når jeg var hjemme i forbindelse med operasjonen, prøvde jeg å jobbe litt hjemmefra. Jeg lå på sofaen med PC'n på fanget og prøvde å skrive (klarte ikke å sitte oppreist).

Ja, dette året mener jeg virkelig at jeg burde fått en påskjønnelse for at jeg har klart jobben min så bra og har ytt mer enn det helsen min hadde godt av!

Det ka være ganske så tilfeldig hvem som stiller på jobb hver eneste dag. Jeg synes arbeidsgiver skal stole på at arbeiderne kommer på jobb så sant de kan. En arbeidsgiver som gir ekstra påskjønnelse til de som stiller på jobb hver dag, føler jeg har en svært nedlatende holdning til sine ansatte.

Jeg hadde selv nekta å ta imot en slik påskjønnelse. Det hadde faktisk vært direkte pinlig og minner nesten om "gapestokkmentalitet" med motsatt fortegn.. Beklager...

Jeg syns også det blir feil å gi påskjønnelse for null fravær, men om hun mente å gi ekstra bonus fordi de har ytt mye ekstra så synes jeg det høres bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg syns også det blir feil å gi påskjønnelse for null fravær, men om hun mente å gi ekstra bonus fordi de har ytt mye ekstra så synes jeg det høres bedre ut.

Det kan jeg være enig i, men jeg synes heller det er bedre å framheve dette i en "avslutningstale" e.l.

Tenk om læreren skulle gitt bare de flinke barna i klassen en is. De andre fikk ikke fordi de ikke hadde vært gode nok. Ergo er barna stemplet og oppfører seg deretter (dvs. de gidder ikke yte ekstra). Tipper jeg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det kan jeg være enig i, men jeg synes heller det er bedre å framheve dette i en "avslutningstale" e.l.

Tenk om læreren skulle gitt bare de flinke barna i klassen en is. De andre fikk ikke fordi de ikke hadde vært gode nok. Ergo er barna stemplet og oppfører seg deretter (dvs. de gidder ikke yte ekstra). Tipper jeg? ;)

Tror du ikke de ville forbedret seg så de var de beste neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babyløven

For en sjef du er!

Du vet, det er lav arbeidsledighet i dag, og ikke spesielt vanskelig å få jobb i barnehage i Oslo. Hadde jeg opplevd det du har planer om nå, hadde jeg skrevet oppsigelse etter den sommerfesten! Aldri om jeg hadde villet jobbet under slike forhold! Jeg har sjeldent fravær, og jeg hadde ikke likt å bli framhevet slik av en sjef!

Avskjed på grått papir fra meg!

PS. blir aldri begeistret for vin i gave...desverre!

Vil du ha et godt arbeidsmiljø, dropper du bonus til disse tre! Hvis du ønsker mer splid og dårlig miljø blant de ansatte og ovenfor deg selv som sjef. så gi bonus! Tror ikke du vil tjene på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de som har stått på for å dekke opp for de som har vært borte fortjener en belønning.

Hvordan tror du de som alltid stiller opp føler seg?

Får de ikke lønn for å ta ekstra timer når noen er borte? Eller skaffer du ikke vikarer, sånn at de som er igjen må jobbe for flere?

Jeg syns du burde gi dine ansatte lønn for utført arbeid, ikke belønne at noen stiller opp frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en god idé :)

Ja, gi dine ansatte avspasering eller lønn for det de har jobbet ekstra. Det har de krav på! Og sett inn vikar for de som er borte. Både for personalets skyld, og for barnas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Det er ikke det de får påskjønnelse for heller?

De får det fordi de alltid stiller opp utover det de må, utover det stillingene deres sier de skal, og utover det de får betalt for.

Innlegget ditt begynner m at du vil belønne to fordi de ikke har fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg skrev ikke noe om sykdom - jeg skrev at de ikke hadde noe fravær. Hva jeg legger i det må bli opp til meg :)

Men; tre har gjort en større innsats for fellesskapet enn de andre, og de skal få en påskjønnelse for det.

Inlegget ditt begynner med at du vil belønne to for ikke å ha fravær.

Ser du forandrer motiv nedover i tråden etter motbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg aner ikke hva statistikken sier om hva som er "normalt" fravær i en bedrift som din. Men det vet kanskje du?

Hvordan ligger bedriften an ifht fravær sett i lys av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet.

Men de som har stilt opp hele året fortjener en belønning. Det er ikke rettferdig at alt alltid skal være likt, og de som har stilt opp fortjener en godtgjørelse for det.

I motsetning til mange andre her, er jeg ikke enig i at bonus må være lik for alle i et firma for å være rettferdig. Jeg tror også man skal være relativt blåøyd for å tro at en lik bonus for alle vil virke motiverende for alle. Tvert imot, hva er vitsen med å stå på når det ikke blir sett uansett, og alle får likt?

Men: premissene må være kjente og oppnåelige i utgangspunktet. Og målbare. Man kan ikke sette dem i etterkant. Og jeg syns aldri at null fravær skal være et premiss for bonus uansett.

En annen ting er at minimalt fravær normalt vil gjøre det lettere å oppnå en bonus, men det blir indirekte, og er ikke det samme som å bli målt på fravær direkte.

Jeg tror at en påskjønnelse som du skisserer her vil koste mer enn det smaker for firmaet ditt, og syns heller du skulle vri hodet ditt for å finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at de har gjort andres jobb i tillegg til sin egen, fordi andre ikke har vært tilstede av forskjellige årsaker.

Disse tre har gjort en ekstra innsats i år, og skal belønnes for det.

Der jeg jobber (også en bhg) er det en selvfølge og en del av jobben at man trår til ekstra ved personalmangel og "gjør andres jobb" i tillegg til sin egen. Forskjellige folk løser dette på litt forskjellig måter, noen må dyttes litt på mens andre bare gjør det; men uansett er ikke dette noe som skal belønnes ekstra med penger eller gave synes jeg. Det er da bare sånn det er, og spesielt i en bhg...!

Såklart ikke alle arbeidsoppgaver som er like enkelt å ta over, men hos oss er det da bare sånn at er det en eller fler borte, så skal de som er "igjen" på jobb strekke seg laaangt for å få gjennomført dagen/uka/mnd som planlagt og normalt. Vi får en ekstra klapp på skuldra, men jeg synes pengebelønning blir veldig feil: som sagt gjør de faktisk bare jobben sin som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du liker oppmerksomhet, lange tråder og at folk hisser seg opp..Denne tråden er så typisk deg, begynner med en ting også legger du på andre "relevante" opplysninger etter at tråden har blitt en kilometer lang.

I denne tråden starter du med:

''Jeg har to ansatte uten en eneste dag med fravær, de skal få et pengeløp i sommergave.''

Siden skriver du:

''de skal belønnes for at de har stilt opp for fellesskapet hver eneste gang det har vært behov for det''

Akkurat det samme gjorde du nylig i en annen milelang tråd. Du skriver først noe som kan misforstås i alle retninger, også koser du deg over hvor sinte folk kan bli (eller noe i den retning). Og etter noen dager legger du til at du ikke mente svaret ditt generelt, men kun for en konkret situasjon.

Enten gjør du det bevisst eller så skjønner du rett og slett ikke hva du selv egentlig skriver. Og ja, samme gjelder forøvrig i tråden med de aksjene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

For en sjef du er!

Du vet, det er lav arbeidsledighet i dag, og ikke spesielt vanskelig å få jobb i barnehage i Oslo. Hadde jeg opplevd det du har planer om nå, hadde jeg skrevet oppsigelse etter den sommerfesten! Aldri om jeg hadde villet jobbet under slike forhold! Jeg har sjeldent fravær, og jeg hadde ikke likt å bli framhevet slik av en sjef!

Avskjed på grått papir fra meg!

PS. blir aldri begeistret for vin i gave...desverre!

Vil du ha et godt arbeidsmiljø, dropper du bonus til disse tre! Hvis du ønsker mer splid og dårlig miljø blant de ansatte og ovenfor deg selv som sjef. så gi bonus! Tror ikke du vil tjene på det!

''Avskjed på grått papir fra meg!''

Det er vel arbeidsgiver som avskjediger, og da må du antakelig ha gjort noe alvorlig galt først *S*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har to som ikke har fravær som går utover andre, de skal belønnes for at de har stilt opp for fellesskapet hver eneste gang det har vært behov for det.

Og så har jeg en som har tatt mer ansvar enn h*n skulle, fordi avdelingslederen har vært mye borte.

De tre skal belønnes for å ha gjort disse tingene, det inngår ikke i jobben deres, de får ikke betalt for det - de har gjort det for fellesskapet, og fortjener en påskjønnelse.

''De tre skal belønnes for å ha gjort disse tingene, det inngår ikke i jobben deres, de får ikke betalt for det''

Inngår det ikke i jobben deres å møte på jobb hver dag, når de ikke er syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har to som ikke har fravær som går utover andre, de skal belønnes for at de har stilt opp for fellesskapet hver eneste gang det har vært behov for det.

Og så har jeg en som har tatt mer ansvar enn h*n skulle, fordi avdelingslederen har vært mye borte.

De tre skal belønnes for å ha gjort disse tingene, det inngår ikke i jobben deres, de får ikke betalt for det - de har gjort det for fellesskapet, og fortjener en påskjønnelse.

Innledningsvis knytter du bonusen direkte opp mot fraværet, senere synes innsatsen og ansvaret å bety vel så mye. Ikke så lett å bli klok på grunnlaget for bonusen, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er helt enig i at du kan gi differensiert bonus, men da bør kunne begrunne det godt. Og fravær eller "mangel" på fravær bør IKKE være et av kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Jeg har lest mange av dine innlegg, men nå lurer jeg på hva som skjer... Det dukket opp tre tanker i mitt hode

1) Sjekket klokka for om du kan ha skrevet dette i søvne

2) En som er barnevakt hjemme hos Persille har funnet brukernavnet, passord, logget seg på og skrevet

3) Er i veldig dårlig humør og du har fryktelig lyst til å provosere andre

Dette MÅ være en spøk, garantert.

Neida, dette er et typisk Persille innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det står ikke sykdom, det står fravær - og jeg trenger ikke begrunne det ytterligere for dere.

Vin er en helt fin gave, de får det alltid av foreldrene - og alltid av meg :)

Spiller ingen rolle. Dersom det er helt ubegrunnet fravær, så er det en ting. Men da er det vel heller oppsigelsesgrunn i forhold til den som skulker, enn belønningsgrunn for de som er der.

Annet fravær enn sykdom har også årsaker man ikke nødvendigvis har kontroll over, gamle foreldre, feks.

Du burde ta deg et kurs i organisasjonspåsykologi, for arbeidsmiljø skjønner du opplagt ikke noe av!

Vin er helt ok for de som tåler det. Du vet ikke hvem som tåler det, og en arbeidsgiver bør holde seg langt borte fra å oppmuntre til alkoholbruk så lenge de ikke har FULL kontroll på ansattes forhold til alkohol. Og dersom du ikke bor sammen med dine ansatte, så er det ikke mulig at du har en slik kontroll.

Ekstra viktig, siden de færreste arbeidsgivere er spesielt velvillig innstilt til folk som viser seg å ha et alkoholproblem. Da bør man, om arbeidsgiver, heller ikke oppmuntre til alkoholbruk.

Jeg hadde satt pris på å få vin selv, for all del. Men det er noe med arbeidsgiveransvaret som bør tas alvorlig, også i forhold til rusproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i tankerekken din, og premissene er gitt - nå lurer jeg bare på hva belønningen skal være :)

Penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...