Gå til innhold

Hvordan belønne ansatte?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Har du kun 3 ansatte?

Belønn alle likt du i bonus. Det kan ha god effekt det også på h*n som har mye fravær. Da føler folk seg verdsatt og er villige til å yte litt ekstra.

Kun bonus til noen skaper splid som de andre her sier.

Neida, det er flere enn det - men det er disse tre som har utmerket seg i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    79

  • guttas

    15

  • morsan

    12

  • tzatziki1365380058

    7

Persille1365381127

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1212603645' post='3891878]

Du kødder!? Du gjør ikke forskjell på de 3 ansatte!

Jo, de tre har gjort enn bedre innsats enn de andre - og de skal belønnes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har lest mange av dine innlegg, men nå lurer jeg på hva som skjer... Det dukket opp tre tanker i mitt hode

1) Sjekket klokka for om du kan ha skrevet dette i søvne

2) En som er barnevakt hjemme hos Persille har funnet brukernavnet, passord, logget seg på og skrevet

3) Er i veldig dårlig humør og du har fryktelig lyst til å provosere andre

Dette MÅ være en spøk, garantert.

Disse tre har gjort en bedre innsats enn de andre - så de skal få en ekstra påskjønnelse for det.

Helt alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Personlig ville jeg ha belønnet alle likt ;)

Tror det er godt for arbeidsmoralen!

Ja, kanskje det... Samme belønning for ekstra innsats, uansett hva innsatsen går i...

De tre skal belønnes uansett, for de har gjort en betraktelig større innsats enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Støtter ikke denne idéen i det hele tatt. Siden når fikk man påskjønnelse bare for å gjøre jobben sin??

Dette vil garantert bare skape dårlig stemning...

Poenget er jo at de har gjort andres jobb i tillegg til sin egen, fordi andre ikke har vært tilstede av forskjellige årsaker.

Disse tre har gjort en ekstra innsats i år, og skal belønnes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Er enig i svarene som du har fått fra de andre.

Kan gi noen eksempler fra mitt eget arbeidsliv.

Skal hun få bonus som gikk på jobben med omgangssyke og ikke ville gå hjem selv om de andre påpekte at hun kunne smitte de andre? Hun var skyld i at tre medarbeidere lå nede for full telling.

Skal jeg straffes som ble sykemeldt drøye uka, men allikevel stilte på jobb i påsken for å gjøre en bestemt arbeidsoppgave som de andre ikke kunne? alle andre hadde påskeferie.

Jeg har to som ikke har fravær som går utover andre, de skal belønnes for at de har stilt opp for fellesskapet hver eneste gang det har vært behov for det.

Og så har jeg en som har tatt mer ansvar enn h*n skulle, fordi avdelingslederen har vært mye borte.

De tre skal belønnes for å ha gjort disse tingene, det inngår ikke i jobben deres, de får ikke betalt for det - de har gjort det for fellesskapet, og fortjener en påskjønnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

To "lovlige" fridager :s Høres ut som om han/hun trenger det :o)

Det var en god idé :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Her bruker du splitt og hersk metoden, det er ikke fair overfor de andre ansatte.

Hilsen

De som gjør en innsats utover jobben sin skal belønnes for det, det skal lønne seg å ville bidra til fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Helt enig med de andre her. Det er å skape grobunn for misnøye å belønne noen få av et gjeng med ansatte. Helt på trynet spør du meg. Det er mange årsaker til fravær og vanligvis ikke noe man kan noe for......

Vel, de som har stått på ekstra skal belønnes for det. De hadde ikke måttet, de har gjort en innsats for fellesskapet - og de skal ha en påskjønnelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Neida, man belønner de som alltid stiller opp - det er tanken bak.

Alle får lønn, alle for sommergave, alle får middag. Men; de som stiller opp ekstra hver eneste gang - de fortjener også en ekstra belønning.

Gid, det var sånn på min jobb, da hadde det blitt mye ekstra belønning på meg. *skryte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis h*n har hatt 20% fravær, er jo 4.000 80% av 5.000..

Ergo utgjør ikke den "rettferdige" differansen mer enn en tusenlapp,- gidder du å gjøre forskjell for så lite?

Vel, de belønnes for forskjellige ting - de resterende ansatte får "bare" de vanlige gavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

For å være ærlig så synes jeg ikke det er noen gode ide og gi belønning for null fravær. Gjelder dette ansatte i barnehage?. Jeg må jo si at jeg hadde vært glad om de holdt seg hjemme om de hadde snev av omgangssyke, sterk forkjølelse osv. Jeg tror heller ikke dette gjør at arbeidsmiljøet blir så bra.

Mitt råd: finn heller på en liten sommergave til alle de ansatte

Jeg skrev ikke noe om sykdom - jeg skrev at de ikke hadde noe fravær. Hva jeg legger i det må bli opp til meg :)

Men; tre har gjort en større innsats for fellesskapet enn de andre, og de skal få en påskjønnelse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ok, nå har jeg grublet. Jeg ville gitt alle lik pengesum. Så kan du gi et ekstra gavekort til de som har gjort en ekstra innsats utover normalen (etter hva jeg forstår). Frisørsalong er jo oppkvikkende og gledelig sted å få gavekort fra.

Alle får vanlige sommergaver - dette er det som skal være ekstra til de tre som har gjort mer enn resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Gid, det var sånn på min jobb, da hadde det blitt mye ekstra belønning på meg. *skryte*

Heh, ikke sant? Det er hyggelig at ekstra innsats blir lagt merke til, og når man gjør noe man ikke må gjøre, men som bidrar til fellesskapet - så synes jeg man skal belønnes for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Så vidt jeg kan huske, har jeg ikke hatt sykefravær på mange år. Men jeg får ingen påskjønnelse for det. Ville ikke hatt heller!

Det er ikke det de får påskjønnelse for heller?

De får det fordi de alltid stiller opp utover det de må, utover det stillingene deres sier de skal, og utover det de får betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror du blir sett på som en shitstirrer og vil skape mer splid enn entusiasme blandt de ansatte ved å gjøre på denne måten.

Nei, det tror jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg synes ikke det er så ille å utbetale bonus etter fravær. I en barnehage med mange kvinnelige ansatte kan det stimulere til at den andre parten blir hjemme med barna når barna er syke. Det er bonuser og provisjoner på mange arbeidsplasser og en av forutsetningene for å få det er at en er tilstede, ellers får en for eksempel ikke solgt noe. Og som selvstendig næringsdrivende har jeg funnet ut at det nytter ikke for meg å være syk, oppdragene skal gjøres uansett.

I en barnehage har dette en kostnadsside også, så dette blir på en måte å la ansatte ta del i at de ikke påfører bedriften de kostnadene.

Imidlertid synes jeg at en bonusordning, som er hva jeg kaller dette, bør være forutsigelig og målbar. Dvs. premissene settes først, og det bør unngås kriterier som kan oppleves som trynetillegg. Deretter kommer en slags bonusinntjeningsperiode og til slutt belønningen.

Dersom oppmøte skal inngå i bonusgrunnlaget, så bør bonusen vektes heller enn at en bare får dersom en har null fravær. Ellers vil én dags fravær føes fryktelig dyrt.

Bonus er et slags minefelt der en risikerer at de som er mest motivert blir mer motivert, mens de som er minst motivert blir mindre motivert. Mye av jobben som gjøres på en arbeidsplass er usynlig for ledelsen. Det er bedre å gi alle det samme enn å risikere at miljøet blir dårlig.

Jeg er enig i tankerekken din, og premissene er gitt - nå lurer jeg bare på hva belønningen skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, kanskje det... Samme belønning for ekstra innsats, uansett hva innsatsen går i...

De tre skal belønnes uansett, for de har gjort en betraktelig større innsats enn de andre.

Da ville jeg berømt alle tre for sin insats, uten å nevne sykemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Heh, ikke sant? Det er hyggelig at ekstra innsats blir lagt merke til, og når man gjør noe man ikke må gjøre, men som bidrar til fellesskapet - så synes jeg man skal belønnes for det :)

På en måte synes jeg det er bra at de som stiller opp masse ekstra uten å egentlig få noe igjen for det der og da får en belønning til sommeren. Men på en annen måte blir det litt feil om du har andre ansatte som faktisk ikke KAN gjøre noe ekstra pga helse osv og har en del fravær. Men om det er pga skulk osv så har dem jo valget selv. Da kan det føre til at de stiller opp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...