Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Hva er det som GJØR at lærere synes så innmari synd på seg selv og føler for å fortelle omverdenen hvor utrolig forferdelig mye de jobber, absolutt hele tiden? De gjør alltid et poeng av det - uansett i hvilken sammenheng. Sist var det ei i leggetid - tråden som gjør et poeng av at hun henger i klokkestrengen 46 uker i året, med kommentaren "ja, jeg er lærer".... Som om ikke andre henger i klokkestrengen i 47 uker og vel så det i løpet av året.

Jeg blir så møkklei det!

Jada - de jobber sikkert mye, og nei da - de tjener ikke en million i året, men hva er det som får dem til å tro at andre ikke jobber mye og at alle andre tjener mengder av penger? Og hvordan er det mulig å ikke se hvilke enorme fordeler jobben har - feks i form av lange ferier ("avspasering") og fri når ungene har fri! For ikke å snakke om den fleksibiliteten de har iforhold til å kunne velge arbeidssted. Og pensjonsordning!!

Nei, jeg er ikke misunnelig på lærerne, men jeg er så møkklei av at de tror de har det verst i verden og jobber mer enn absolutt alle andre. De har flaks som har en stor organisasjon i ryggen som har valgt å synliggjøre hvor mye de jobber, i motsetning til folk flest som må kjempe sine egne kamper med arbeidsgivere.

Jeg er siviløkonom, jobber i privat næringsliv, jobber rævva av meg, har 5 uker ferie, ikke betalt overtid, ikke mulighet til avspasering og sliter som en tulling for å få ting til å gå i hop i sommerferien med stengt SFO. Jeg har 55 minutters reisevei til jobb (hver vei), mannen min har 60 minutter - vi har ikke råd til å bo nærmere sentrum, og kollektivtrafikken tar tid. Jeg har 10 års ansiennitet, tjener 430000 i året, pluss noe provisjon som er ren bingo.