Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Hva er det som GJØR at lærere synes så innmari synd på seg selv og føler for å fortelle omverdenen hvor utrolig forferdelig mye de jobber, absolutt hele tiden? De gjør alltid et poeng av det - uansett i hvilken sammenheng. Sist var det ei i leggetid - tråden som gjør et poeng av at hun henger i klokkestrengen 46 uker i året, med kommentaren "ja, jeg er lærer".... Som om ikke andre henger i klokkestrengen i 47 uker og vel så det i løpet av året.

Jeg blir så møkklei det!

Jada - de jobber sikkert mye, og nei da - de tjener ikke en million i året, men hva er det som får dem til å tro at andre ikke jobber mye og at alle andre tjener mengder av penger? Og hvordan er det mulig å ikke se hvilke enorme fordeler jobben har - feks i form av lange ferier ("avspasering") og fri når ungene har fri! For ikke å snakke om den fleksibiliteten de har iforhold til å kunne velge arbeidssted. Og pensjonsordning!!

Nei, jeg er ikke misunnelig på lærerne, men jeg er så møkklei av at de tror de har det verst i verden og jobber mer enn absolutt alle andre. De har flaks som har en stor organisasjon i ryggen som har valgt å synliggjøre hvor mye de jobber, i motsetning til folk flest som må kjempe sine egne kamper med arbeidsgivere.

Jeg er siviløkonom, jobber i privat næringsliv, jobber rævva av meg, har 5 uker ferie, ikke betalt overtid, ikke mulighet til avspasering og sliter som en tulling for å få ting til å gå i hop i sommerferien med stengt SFO. Jeg har 55 minutters reisevei til jobb (hver vei), mannen min har 60 minutter - vi har ikke råd til å bo nærmere sentrum, og kollektivtrafikken tar tid. Jeg har 10 års ansiennitet, tjener 430000 i året, pluss noe provisjon som er ren bingo.

Ja, jeg er så "priviligert" at jeg kan ta ferie når jeg vil - i teorien. I praksis er det klin umulig pga barnas skoleferier og dessuten er det ikke bare læreres arbeidsgiver som legger føringer for når ferie skal tas ut. Mann og jeg har 2 uker ferie sammen i året, resten tar vi hver for oss for å dekke stengt SFO og for å la barna få fri litt av høst- og vinterferie.

Noen lærere som vil bytte???

Dette er virkeligheten for MANGE av oss! Og jeg anser meg faktisk for å være priviligert i forhold til en del venninner som tjener mindre enn meg, har like lang reisevei og lavere lønn, og som sannsynligvis ikke jobber mindre.

Hva ER det med denne martyr - greia blant lærere? Fatter de ikke at arbeidslivet er hardt, for det fleste av oss????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • plommeblomst

    3

Jeg vet ikke helt hvilken lærer du sikter til og i hvilken tråd men du har nok rett i at en del lærere er ganske så flinke på surving:-) Jeg er lærer selv og slett ikke stolt av den siden ved vår yrkesgruppe. Så fort det gjelder en sak som angår lærere i nyhetsbildet så er det en voldsom sutring ute og går. Det er slettes ikke rart vi sliter med rekruttering i yrket vårt:-(

Så konklusjonen må være at det finnes absolutt fornøyde lærere også:-)

Men når det er sagt så kjenner jeg _mange_ lærere som aldri surver og som er veldig glade for jobben de har og som ser alle fordelene ved den. Spesielt småbarnsforeldre som meg selv. Jeg er utrolig glad for at jeg valgte denne utdanninga og jeg stortrives i jobben min. Til høsten har jeg skolebarn og jeg kan være hjemme sammen med han i alle skoleferier. I tillegg har vi fem ferieuker sammen med pappan i løpet av året. Klart vi har det fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murri

Jeg er så enig med deg.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Jobber selv på en skole og den arbeidstiden vi har er jo himelsk. Og lønnen er heller ikke dårlig i forhold til hva mange tjener, og de tenker ikke på at de har 2 mnds betalt ferie.

De valgte selv og bli lærer og bruke år på den utdannelsen, det er masse annet og velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er også lærer og egentlig er det en utmerket jobb å ha når man har små barn. Jeg avspaserer når ungene har ferie og kan gå fra jobb ved 15-16-tida og jobbe når ungene har lagt seg :)

Grunnen til at man hører så mye om lærerne er nok aller helst at de hele tiden må forsvare de lange "feriene" sine. Det er sjelden jeg hører lærere klage på jobben sin, men jeg vet at mange lærere er leie av å hele tiden måtte rettferdiggjøre ting i yrket sitt. Alle har eller har hatt et slags forhold til lærere og har derfor formeninger om hvordan lærerne jobber og det er selvsagt bare positivt med debatter. Jeg synes "angrepene" på lærere er større enn lærernes klaging ;-)

Nå er det jo også slik at fordi lærerne har en stor plass i samfunnet, så fråtser media i saker og ting som omhandler lærere (f.eks. når det er lønnsoppgjør osv). Media vet at dette selger fordi folk flest har en mening.

Jeg er egentlig rimelig fornøyd med lønna mi, men det er en kjensgjerning at jeg har like lang utdanning som en lege (jeg har tilleggsutdanning som lærer), men tjener bare ca 1/3 av legens lønn - og jeg mener min jobb er like viktig som legens ;-)

Nå klager jeg aldri over dette og jeg ville heller ikke bytta med en lege fordi jeg trives å jobbe med barn og unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er så enig med deg.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Jobber selv på en skole og den arbeidstiden vi har er jo himelsk. Og lønnen er heller ikke dårlig i forhold til hva mange tjener, og de tenker ikke på at de har 2 mnds betalt ferie.

De valgte selv og bli lærer og bruke år på den utdannelsen, det er masse annet og velge mellom.

2 mnds betalt ferie? Da lurer jeg på hvilken skole du jobber på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Jeg er også lærer og egentlig er det en utmerket jobb å ha når man har små barn. Jeg avspaserer når ungene har ferie og kan gå fra jobb ved 15-16-tida og jobbe når ungene har lagt seg :)

Grunnen til at man hører så mye om lærerne er nok aller helst at de hele tiden må forsvare de lange "feriene" sine. Det er sjelden jeg hører lærere klage på jobben sin, men jeg vet at mange lærere er leie av å hele tiden måtte rettferdiggjøre ting i yrket sitt. Alle har eller har hatt et slags forhold til lærere og har derfor formeninger om hvordan lærerne jobber og det er selvsagt bare positivt med debatter. Jeg synes "angrepene" på lærere er større enn lærernes klaging ;-)

Nå er det jo også slik at fordi lærerne har en stor plass i samfunnet, så fråtser media i saker og ting som omhandler lærere (f.eks. når det er lønnsoppgjør osv). Media vet at dette selger fordi folk flest har en mening.

Jeg er egentlig rimelig fornøyd med lønna mi, men det er en kjensgjerning at jeg har like lang utdanning som en lege (jeg har tilleggsutdanning som lærer), men tjener bare ca 1/3 av legens lønn - og jeg mener min jobb er like viktig som legens ;-)

Nå klager jeg aldri over dette og jeg ville heller ikke bytta med en lege fordi jeg trives å jobbe med barn og unge :)

Det går ikke an å sammenlikne seg med leger! Alle som gjør det faller gjennom, uansett - bortsett fra ledere i privat næringsliv og en del datafolk (for tida).

Sønnen til en bekjent er var ferdig med turnusen i vinter, og nå tjener han laaaaangt mer enn jeg gjør med lang praksis.

Jeg synes leger er overbetalt, spesielt fastlegene som vel håver inn flere hundre tusen før de har behandlet en eneste pasient, men jeg synes tross alt at de har den aller viktigste jobben i samfunnet vårt også. Vi er ikke mye verdt uten liv og helse i behold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg. Jeg var på et møte med skolen en gang og der begynte læreren og klage og sutre over hvor tøft de hadde de i hverdagen sin og hvor elendig lønn de hadde. Den lille respekten jeg hadde igjen fordi forsvann da. De kan ingen ting om hverken dysleksi eller hva de skal gjøre for barn som strever med skolearbeidet. De skjønner ikke hvorfor barn kan bli urolige i timene. Vår sønn har en grad av dysleksi men ikke nok til at hun kan få ekstrahjelp. Hele ansvaret for læring er satt over på foreldrene når barna sliter. Det eneste læreren ser er en unge som er svak, urolig og en plage for klassen. De sier aldri noe positivt. Huff jeg er så lei den skolen at jeg gruer meg til høsten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

Jeg er også lærer og egentlig er det en utmerket jobb å ha når man har små barn. Jeg avspaserer når ungene har ferie og kan gå fra jobb ved 15-16-tida og jobbe når ungene har lagt seg :)

Grunnen til at man hører så mye om lærerne er nok aller helst at de hele tiden må forsvare de lange "feriene" sine. Det er sjelden jeg hører lærere klage på jobben sin, men jeg vet at mange lærere er leie av å hele tiden måtte rettferdiggjøre ting i yrket sitt. Alle har eller har hatt et slags forhold til lærere og har derfor formeninger om hvordan lærerne jobber og det er selvsagt bare positivt med debatter. Jeg synes "angrepene" på lærere er større enn lærernes klaging ;-)

Nå er det jo også slik at fordi lærerne har en stor plass i samfunnet, så fråtser media i saker og ting som omhandler lærere (f.eks. når det er lønnsoppgjør osv). Media vet at dette selger fordi folk flest har en mening.

Jeg er egentlig rimelig fornøyd med lønna mi, men det er en kjensgjerning at jeg har like lang utdanning som en lege (jeg har tilleggsutdanning som lærer), men tjener bare ca 1/3 av legens lønn - og jeg mener min jobb er like viktig som legens ;-)

Nå klager jeg aldri over dette og jeg ville heller ikke bytta med en lege fordi jeg trives å jobbe med barn og unge :)

De fleste langtidsutdannete kommer vel dårlig ut sammenlignet med leger, så der er lærere absolutt i godt selskap. Så kan man selvsagt mene mangt om legers lønnsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murri

2 mnds betalt ferie? Da lurer jeg på hvilken skole du jobber på ;)

Ja har ikke du lønn 12 mnd i året??

Og hva har du i årslønn? Dere har betalt for en 100 % stilling men fritt i alle skoleferier? Det blir om jeg ikke tar helt feil 81 % stilling. Når dere har 2 mnd fritt og lønn i de mnd så er det jo betalt ferie.

Og en ting er sikert det går ikke ann og sammenligne seg med en lege uansett hvor utdannet du er.Det er et meget spesielt yrke. Og helt enig i trådstarter leger er alt for overbetalte, de og tannleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

2 mnds betalt ferie? Da lurer jeg på hvilken skole du jobber på ;)

Hvor mye ferie har en lærer, da? Og hvor mye er avspasering? I alle andre yrker er evt. avspasering helt individuelt og sjelden ukesvis i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

Jeg må si meg enig med deg - det er den klaginga man blir så lei. Yrkeslivet er tøft for de fleste nå. Ikke har vi med utdannng på tilsvarende nivå noe bedre betalt heller, og aldeles ikke slike avspaseringsmuligheter. Ikke er det noen som forstår noe av det jeg måtte finne på å klage over i mitt yrke heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror som er lærer. Han jobber ca. 50 timer uka +. Han har aldri klaget. Moren min er også lærer. Hun har heller aldri klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka11365381158

Jeg må si meg enig med deg - det er den klaginga man blir så lei. Yrkeslivet er tøft for de fleste nå. Ikke har vi med utdannng på tilsvarende nivå noe bedre betalt heller, og aldeles ikke slike avspaseringsmuligheter. Ikke er det noen som forstår noe av det jeg måtte finne på å klage over i mitt yrke heller ;)

Aldri har lærerne hatt det så fint som nå heller. De drar ukentlig på skoleturer ute i naturen (for en luksus). De overlater alt ansvar på foreldrene når det gjelder læring. Aldri har lærerne hatt så få elever i klassen som i dag også. Klassen til sønnen min er omtrent halvparten så stor som min klasse var da jeg gikk på skolen.

Når det gjelder barna læring så sier lærerne at den innsatsen foreldrene legger i hjelp med skolearbeidet omtrent har alt å si for hvor mye eleven lærer. Det legger alt ansvaret over på foreldrene. Slik var det aldri før. Jeg fikk aldri hjelp med lekser hjemme. Da var det læreren som skulle gjøre denne pedagogiske jobben. Før lærte jo barna noe også på skolen i dag er alt bare syting, klaging og overdreven sårbarhet for kritikk. Stakkars nåde den som kritiserer systemet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri har lærerne hatt det så fint som nå heller. De drar ukentlig på skoleturer ute i naturen (for en luksus). De overlater alt ansvar på foreldrene når det gjelder læring. Aldri har lærerne hatt så få elever i klassen som i dag også. Klassen til sønnen min er omtrent halvparten så stor som min klasse var da jeg gikk på skolen.

Når det gjelder barna læring så sier lærerne at den innsatsen foreldrene legger i hjelp med skolearbeidet omtrent har alt å si for hvor mye eleven lærer. Det legger alt ansvaret over på foreldrene. Slik var det aldri før. Jeg fikk aldri hjelp med lekser hjemme. Da var det læreren som skulle gjøre denne pedagogiske jobben. Før lærte jo barna noe også på skolen i dag er alt bare syting, klaging og overdreven sårbarhet for kritikk. Stakkars nåde den som kritiserer systemet deres.

Jeg foreslår du leser denne linken, i stedet for å finne på din egen statistikk.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/20022003/Stmeld-nr-33-2002-2003-/3/1/3.html?id=329245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det går ikke an å sammenlikne seg med leger! Alle som gjør det faller gjennom, uansett - bortsett fra ledere i privat næringsliv og en del datafolk (for tida).

Sønnen til en bekjent er var ferdig med turnusen i vinter, og nå tjener han laaaaangt mer enn jeg gjør med lang praksis.

Jeg synes leger er overbetalt, spesielt fastlegene som vel håver inn flere hundre tusen før de har behandlet en eneste pasient, men jeg synes tross alt at de har den aller viktigste jobben i samfunnet vårt også. Vi er ikke mye verdt uten liv og helse i behold...

Jeg mente ikke akkurat å sammenligne måten lærere og leger utøver yrkene sine på. Det jeg mente var å sammenligne antall år utdanning og studielån. Jeg mener det blir helt feil å vurdere hvem som har den viktigste jobben i samfunnet. Alle er avhengige av hverandre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

De fleste langtidsutdannete kommer vel dårlig ut sammenlignet med leger, så der er lærere absolutt i godt selskap. Så kan man selvsagt mene mangt om legers lønnsnivå.

Ja, enig i det ;-)

Jeg har heldigvis ca 10 000 kroner mer i årsinntekt enn mannen min som har fem år kortere tid på høyskole/universitet enn meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg er utrolig imponert over den jobben de lærerene jeg er i kontakt med, gjør.

Jeg har to barn i småskolen, og bedre lærere enn det disse har, finnes vel knapt :)

Hverdagen deres består i å forsøke å lære ca 20 vidt forskjellige mennesker noe de trenger for å kunne fungere i samfunnet.

Både vi som foreldre, sjefen og "samfunnet" forventer at barna våre lærer så og så mye, og det under til dels uhyggelige arbeidsforhold.

I tillegg til å lære bort språk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, gymnastikk, religionslære osv, skal de "se" hver eneste elev og høre på hva hver enkelt har å si hver eneste dag.

De skal megle i uante antall konflikter som oppstår når som helst og hvor som helst.

De skal vise omsorg for hver enkelt elev, og selvsagt også stille opp når vi foreldre trenger dem.

De skal forberede timene sine slik at det blir spennende og lærerikt og passer i rammeplanen.

De skal ha møter med skoleledelse, med foreldre og med elever.

Så jeg er kjempeimponert over den innsatsen de gjør.

Jeg vet det finnes lærere som ikke gjør jobben sin godt, og det finnes lærere som gjør jobben sin ekstra godt.

Jeg vet lærere nå sterkt ønsker et godt samarbeid med foreldrene, mer enn våre foreldre ble oppfordret til. Dette ser jeg i grunnen bare på som positivt.

Ja, det tar mer av vår tid, men det er tid vi investerer i barna våre - og er ikke det viktig?

Og når dette er sagt, så har jeg selv startet på lærerutdanning og sluttet. Det var absolutt ikke noe for meg. Takk og lov for at det finnes mange som ikke slutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja har ikke du lønn 12 mnd i året??

Og hva har du i årslønn? Dere har betalt for en 100 % stilling men fritt i alle skoleferier? Det blir om jeg ikke tar helt feil 81 % stilling. Når dere har 2 mnd fritt og lønn i de mnd så er det jo betalt ferie.

Og en ting er sikert det går ikke ann og sammenligne seg med en lege uansett hvor utdannet du er.Det er et meget spesielt yrke. Og helt enig i trådstarter leger er alt for overbetalte, de og tannleger.

Jeg jobber like mange årstimer som andre arbeidere og tar ut overtiden i avspasering. Avspaseringen må skje i barnas skoleferier. Det er jo de færreste lærere som har fri i helgene og på kveldstid (om noen?). Jeg sitter ikke på arbeidsplassen min og jobber på kvelden/i helgene, men står innimellom opp ved sekstiden lørdager og søndager for å unngå at undervisningsplanleggingen går utover ungene ;-)

Jeg pleier også å ta helt fri fra planlegging fredag ettermiddag/kveld. Ellers bruker jeg vanligvis å planlegge mer eller mindre hver eneste kveld i uka og jeg er ikke en gang kontaktlærer ;-)

Jeg sammenligner ikke meg selv med en lege, men sammenligner antall år med utdanning som dermed også påvirker f.eks. studielånet. Jeg har seks år på høyskole/universitet og tjener 365 000 i året i full stilling. Har 14 års ansiennitet.

Det jeg synes er skummelt er at folk ikke ser hvor viktig høyere lønn for lærere er. Jeg tror at med det lønnsnivået vi har idag, så vil vi tilslutt ha stor lærermangel i Norge. Det ringer noen faresignaler når vi nå ser at omtrent hvem som helst kan komme inn på lærerutdanningen. Er det slike lærere vil vil at våre barn og barnebarn i fremtiden skal ha?

Hadde det ikke vært for den gunstige avspaseringsordningen vi lærere har, så hadde jeg funnet meg en annen jobb med bedre lønn, men som småbarnsmor synes jeg at jeg har den perfekte jobben, så jeg klager absolutt ikke. Vil bare at folk skal forstå hva de egentlig snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvor mye ferie har en lærer, da? Og hvor mye er avspasering? I alle andre yrker er evt. avspasering helt individuelt og sjelden ukesvis i strekk.

Det er jo helt logisk at vi må avspasere når elevene har skoleferie ;-P

Vi har fem ukers ferie og resten er avspasering for den overtiden (ubunden arbeidstid) vi jobber. Avspaseringen tar vi to uker i sommerferien, en uke i høstferien, påskeferien og vinterferien, samt juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg er utrolig imponert over den jobben de lærerene jeg er i kontakt med, gjør.

Jeg har to barn i småskolen, og bedre lærere enn det disse har, finnes vel knapt :)

Hverdagen deres består i å forsøke å lære ca 20 vidt forskjellige mennesker noe de trenger for å kunne fungere i samfunnet.

Både vi som foreldre, sjefen og "samfunnet" forventer at barna våre lærer så og så mye, og det under til dels uhyggelige arbeidsforhold.

I tillegg til å lære bort språk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, gymnastikk, religionslære osv, skal de "se" hver eneste elev og høre på hva hver enkelt har å si hver eneste dag.

De skal megle i uante antall konflikter som oppstår når som helst og hvor som helst.

De skal vise omsorg for hver enkelt elev, og selvsagt også stille opp når vi foreldre trenger dem.

De skal forberede timene sine slik at det blir spennende og lærerikt og passer i rammeplanen.

De skal ha møter med skoleledelse, med foreldre og med elever.

Så jeg er kjempeimponert over den innsatsen de gjør.

Jeg vet det finnes lærere som ikke gjør jobben sin godt, og det finnes lærere som gjør jobben sin ekstra godt.

Jeg vet lærere nå sterkt ønsker et godt samarbeid med foreldrene, mer enn våre foreldre ble oppfordret til. Dette ser jeg i grunnen bare på som positivt.

Ja, det tar mer av vår tid, men det er tid vi investerer i barna våre - og er ikke det viktig?

Og når dette er sagt, så har jeg selv startet på lærerutdanning og sluttet. Det var absolutt ikke noe for meg. Takk og lov for at det finnes mange som ikke slutter :)

*Stiller seg bak Jubalong70* Mine unger har også fantastiske lærere! I det store og hele har jeg i grunnen bare skryt å komme med til de aller fleste av lærerne, hjelpelærerne og de på SFO hos oss. :o) Tror vi har vært knakende heldige med valg av skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...