Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Ser du ikke hva jeg skriver? Det er helt uaktuelt å få fri uten lønn der jeg jobber. Har nemlig prøvd.

Det er bra at du ikke er lærer. For maken til person som bare ser problemene og ikke mulighetene har jeg aldri vært borti.

Du slår jo ihjel alle forslag og argumenter på en slik måte at det bare blir patetisk. Få deg en ny jobb da for svarte!!

Det er ikke synd på deg. Jeg vet mange som jobber hardere og ikke en gang har mulighet til å bo hjemme sammen med barna sine på grunn av avstanden til jobb. - og de tjener mindre enn deg. Ingen arbeidsgiver i verden kan nekte deg å gå ned i stilling uten lønn hvis du er sliten.

slutt og syt - gjør noe med livet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • plommeblomst

    3

Gjest sjøstjerna

Det er bra at du ikke er lærer. For maken til person som bare ser problemene og ikke mulighetene har jeg aldri vært borti.

Du slår jo ihjel alle forslag og argumenter på en slik måte at det bare blir patetisk. Få deg en ny jobb da for svarte!!

Det er ikke synd på deg. Jeg vet mange som jobber hardere og ikke en gang har mulighet til å bo hjemme sammen med barna sine på grunn av avstanden til jobb. - og de tjener mindre enn deg. Ingen arbeidsgiver i verden kan nekte deg å gå ned i stilling uten lønn hvis du er sliten.

slutt og syt - gjør noe med livet ditt...

Naivt å tro det.

Det går ann å utdanne seg nærmett ut av arbeidsmarkedet, for å sette det på spissen. At ens utdannelse er så spesifikk at det er bare en type jobb som er i samsvar med utdannelsen. Og om denne type jobb innebærer _mye_ jobb- så gjør det det.

Mye forventes utover vanlig jobb i enkelte yrker. Sies ikke nødvendigvis, skrives ikke- men forventes. Gjøres det ikke så er det ikke du som får fortsatt engasjement feks

Heller ikke helt enkelt å skulle ta ny utdannelse- etter feks 6 års utdannelse på univ. nivå med tilsvarende høy studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

I forhold til utdanningslengde og arbeidsmengde/ansvar sammenlignet med lignende grupper; Ja.

Ja og nei tror jeg.

For tilsvarende finner det jobber i det offentlige hvor siv ing eller mastere tilsettes. Disse har 5 års univ. utdannelse og de får begynnerlønn på ca 320 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Hvorfor er det fire år? Jo, fordi de ikke fulgte med på videregående og må lære opp igjen det de skulle ha lært der. Ettersom du kan komme inn på lærerskolen med veldig dårlige karakterer så blir jo det nødvendig. De skal jo tross alt selv lære bort fag.

Med fem i snitt fra videregående så kunne dere lærere heller lært om hvordan dere skal behandle barn, hvordan dere skal takle kritikk fra foreldre, om dysleksi, atferdsvansker osv. I stede lærer dere fag som dere burde kunne før dere kom inn på lærerskolen. Jeg er desverre blitt ganske så sjokkert over hvor lite lærere kan.

Ja da for du snakke for deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Penger løser ingen problemer så lenge skolen ikke har konkurranse. Foreldre må også få et skikkelig klageorgan.

Vi trenger private skoler så lærerne må konkurrere. Konkurranseinnstinktet gjør at alt er mere profft og vennlig i det private arbeidsliv.

Så du tror altså at å etablere private skoler vil løse alle problemene? Kan det være at det vil gjøre problemene større i det store og hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naivt å tro det.

Det går ann å utdanne seg nærmett ut av arbeidsmarkedet, for å sette det på spissen. At ens utdannelse er så spesifikk at det er bare en type jobb som er i samsvar med utdannelsen. Og om denne type jobb innebærer _mye_ jobb- så gjør det det.

Mye forventes utover vanlig jobb i enkelte yrker. Sies ikke nødvendigvis, skrives ikke- men forventes. Gjøres det ikke så er det ikke du som får fortsatt engasjement feks

Heller ikke helt enkelt å skulle ta ny utdannelse- etter feks 6 års utdannelse på univ. nivå med tilsvarende høy studielån.

Jepp!

Som man reder ligger man. De valg man selv velger i livet, må man selv ta konsekvensene av og gjøre det beste ut av. Man kan ikke dylle seg inn i selvmedlidenhet og misunne andre. Alle (nei, de fleste) har en periode i livet der de jobber hardt, men likevel har dårlig råd og lite tid til barna sine. Også lærere. Jeg vet flere som har sommerjobber fordi de ønsker å spe på lønna. Den er ikke all verden. Veldig mange lærere har mer enn 4 års skolegang. De har også studielån og må kjøre langt til jobb.

Welcome to the reality!! Sånn er verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jepp!

Som man reder ligger man. De valg man selv velger i livet, må man selv ta konsekvensene av og gjøre det beste ut av. Man kan ikke dylle seg inn i selvmedlidenhet og misunne andre. Alle (nei, de fleste) har en periode i livet der de jobber hardt, men likevel har dårlig råd og lite tid til barna sine. Også lærere. Jeg vet flere som har sommerjobber fordi de ønsker å spe på lønna. Den er ikke all verden. Veldig mange lærere har mer enn 4 års skolegang. De har også studielån og må kjøre langt til jobb.

Welcome to the reality!! Sånn er verden...

Javisst må man ta konsekvenser av de valg man har tatt.

Men det blir for naivt å rådgi trådstarter at h*n bare "kan bytte jobb og slutte å klage" eller noe sånt som du skrev. H*n kan ha en for spesialisert utdannelse.

og hvilken 18-19 åring vet konsekvenser av valget av den spesifikke utdannelsen? Såfremt det ikke er nettopp læreryrket som de fleste har en formeing om.

Ja, det er enkelt å være etterpåklok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er veldig mange i videregående skole som har tatt ped ved siden av jobben, enten med redusert stilling eller til og med full stilling.''

Klar over at mange som jobber i skolen får tid til sånt, og det beviser i grunnen igjen at arbeidsbelastningen ikke kan være spesielt stor, evt. at lange ferier gjør det mulig.

Med 45 timers uker i snitt på jobb pluss kveldsarbeid hjemme, og 2 timers reisevei til og fra jobb, små barn, syke foreldre OG svigerforeldre, ikke mulighet til avspasering og heller ikke lange ferier, så er det faktisk ikke mulig. Det er heller ikke sånn at velviljen fra en arbeidsgiver ville være spesielt stor ved at man tar en utdanning som ikke er relevant for jobben.

Det å påstå at det vil la seg gjøre viser bare hvor utrolig lite lærere skjønner av andres situasjon, hvilket nettopp var mitt poeng i startinnlegget.

Det lot seg gjøre for meg ;-)) Men det er jo litt måten man tenker på også da. Ok. det ble mange lange kvelder og i perioder lite søvn, men nå har jeg jo den "perfekte" jobben du misunner oss lærere så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lærernes feil at du sliter i tidsklemma?

Selv er jeg av og til misunnelig på de som har en enkel og grei jobb f.eks i butikk der de ikke trenger å ha "jobben i hodet" hele dagen (og natta).

-men jeg angriper da ikke kassadamene på Rema og forteller dem hvor flott de har det av den grunn!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærernes oppfordring om mer ressurser til skolen blandes ofte sammen med krav om bedring av deres egen arbeidssituasjon. Når skolepolitikk diskuteres, som f.eks. i valgkampen, kan det fort virke som om det er lærerne som fører an og stiller krav. Men det handler om to forskjellige ting, selv om de glir over i hverandre - på en måte som gjør at folk kan få inntrykk av at lærere er en konstant misfornøyd yrkesgruppe.

Siden skolen debatteres omtrent konstant (av en rekke gode grunner), blir det også et evig gnål om hva lærere burde forandre og gjøre mer eller mindre av. En ganske menneskelig reaksjon på dette, er å framheve hva man faktisk utretter allerede.

Alle har sett skolen fra minst én side, i og med at de har gått der selv, og fordi mange har eller har hatt barn der. Dermed føler folk flest seg mye mer meningsberettiget i skolesaker enn f.eks. i diskusjoner rundt helsevesenet, hvor det også stadig mases om ressurser. Noen av disse som ikke har annen bakgrunn enn som elever (for ganske lenge siden) og foreldre, er ganske opphengt i at lærerne burde gjøre mye mer fordi de har så lang ferie. Dette gir de såpass tydelig uttrykk for at mange lærere nærmest på refleks tømmer en beskrivelse ut av seg om alt jobben deres omfatter, spesielt de mindre synlige tingene, hver gang det blir snakk om arbeidsforholdene deres.

Den generasjonen lærere som er omtrent ved pensjonsalder nå, har nok opplevd at ting har forandret seg til det verre. Lærerne har (i likhet med andre tradisjonsrike yrkesgrupper som prester eller bankansatte) gått fra å ha masse "automatisk" autoritet, til å være en vanlig dødelig som man kan kritisere, klage på og saksøke. Dette er på mange måter positivt og en naturlig samfunnsutvikling, men samtidig er det sikkert ikke så hyggelig å vite at f.eks. enkelte foreldre kan si til ungene at læreren må være dum eller lat som valgte et slikt yrke. I tillegg til dette autoritetstapet har lærerjobben til en viss grad blitt endret fra en ganske selvstyrt pedagogisk jobb, til et tungt omsorgsyrke. Dette fordi spesialskolene omtrent har forsvunnet og skolene har større utfordringer med f.eks. elever som ikke snakker norsk. Dette skaper frustrasjon, og frustrerte personer har lett for å klage. Selv om arbeidslivet generelt er blitt hardere, er det nok mange andre yrker som har fått økt godene i større grad enn lærerne.

Noen lærere har nok også fått et litt hardt møte med virkeligheten. Det er selvfølgelig noen som har valgt yrket pga. juni, juli og august og det de trodde var kort arbeidstid. Med de siste årenes utvikling med mer bundet arbeidstid og masse dokumentasjonsarbeid og måling, er det ikke så rart at det klages hvis man i utgangspunktet var dårlig forberedt på at det faktisk ER en jobb.

Det finnes massevis av gode lærere, og det finnes unnasluntrere, latsabber og vanskelige personer også i denne yrkesgruppen, akkurat som i alle andre. Ulempen er at en person som fungerer dårlig sammen med andre mennesker, ofte kan gjemmes litt bort på andre typer arbeidsplasser. Det kan være surt for kollegene å ha en slik person iblant seg, men man kan skjerme kunder / brukere ved å fordele de mest utadrettede oppgavene til andre. Lærere MÅ ha kontakt med elever og foreldre, uansett hvor dårlig dette fungerer. Lærere i feil yrke blir dermed veldig synlige.

Vel talt, Laban!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja til konkurranse

Hvor lett er det å gjøre en god jobb når det ikke investeres i skolen? Jeg er ikke blind for at det finnes dårlige lærere, men dette gjelder alle yrkesgrupper. Hvorfor er det sånn i dag at lærere blir skyldebukker når ikke myndighetene vil investere i en bedre skole? Tror de lærere er Guder som skal få til alt mulig? Tenk på alle gruppene lærere skal stå til rette for, tror du at dette er en "lett" jobb som de som er skoletapere tar fordi de ikke klarer noe annet? Det er en av de vanskeligste jobbene en kan oppdrive - og så velger en skoletaper av alle ting en lærerjobb?

Nei, den må du lenger ut på landet med.

Nei du det er faktum selv om det ikke burde være slik. Du følger tydligvis ikke så mye med.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article266816.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...