Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest har man ikke større problemer.....................

Du ryker i alle fall på en gedigen fordom, nemlig at alle siviløkonomer jobber med tall. Dessuten krever selv den mest infølkte talljobb stort sett masse interaksjon, samarbeid, forhandlinger osv med andre mennesker, så noen hverdag uten å jobbe med mennesker, kan man se langt etter. Derimot har du rett i at de som jobber med tall ikke har mennesker som "sluttprodukt": Jeg derimot, jobber ikke med tall, og jobber direkte med mennesker hele tiden.

Dessuten så er det bare tull at det ene er lettere enn det andre - det har med evner og anlegg å gjøre, først og fremst. En super lærer vil sannsynligvis være en elendig økonomimedarbeider, og omvendt. At du ikke ser at det skyldes evner og anlegg, og ikke at det ene er enklere enn det andre, er merkelig.

Nå vrir du igjen dette i negativ retning. Så klart møter vel dere også mennesker.

Men det blir jo på en helt annen måte - og dere har et helt annet ansvarsområde.

Men det virker som dette bunner i at du er misfornøyd med yrket ditt. Hva med å omskolere deg?

Jeg mener, i stedet for å klage på at andre yrkesgrupper har fordeler og være misfornøyd ved å klage på andre.

Kanksje du bør gå litt i deg selv i stedet for å hisse deg opp over bagatellmessige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • Janna

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest har man ikke større problemer...........

Nei, det er det ikke innenfor de fagene jeg kan undervise i, dessuten har jeg ikke ped. Så det er dessverre ikke mulig.

Kanskje du skal ta ped da? Siden dette virker som et forlokkende yrke for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Selv rett etter god lønnsvekst. ''

Sist lærerne hadde noen lunde god lønnsvekst var vel i 2000, siden har de vel bare sakket mer akterut igjen for hvert år og den såkalt gode lønnsveksten er oppspist for lengst.

Det stemmer det, ja! Jeg ble litt usikker her, for kan bare huske at jeg har fått god lønnsøkning en gang i løpet av mine 14 år som lærer og det var det året jeg hadde svangerskapsperm og ikke fulgte videre godt med ;) Plutselig ble lønnsposen endel tyngre enn før og jeg trodde nesten det hadde skjedd en feil. Skylder på ammetåka ;)

Andre ganger lønna mi øker (så lite at jeg ikke merker det ;)), er det fordi jeg får høyere årsansiennitet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer......

Hvem er alle de som "hater lærere"?

Ikke nok med det, men lærerne har fått mye kjør i media også siste året.

Men hvor lett er det å være lærer når ikke myndighetene investerer i skolen, målet er enhetskole hvor en må takle store sosiale utfordringer men alle krever av lærerne at de omtrent skal utføre mirakler.

Om en tid så blir det vel en ny reform, fordi denne ikke virker bra. Men kunne den ha funket bra dersom skolen fikk tilstrekkelig av midler til å ta inn alle slags elevgrupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer....

Tror du trådstarter virkelig _hater_ lærere?

Jeg antok trådstarter var lei maset om hvor ille det er å jobbe som lærer (eller liknende). Tolket det ikke som HAT:

Er ingen som har trodd her at det er snakk om hat da ;)

Men unødvendige oppgulp over andre, kan ikke stå uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Sikkert ikke på enkelt-lærer nivå.

Men hun i organisasjonen snakker i store ord. Og det blir mye i mediene hvert år hvor ille det er. Selv rett etter god lønnsvekst. Kanskje lærere blir dømt for å være "kravstor" pga dette?

Hvor kravstor går det an å bli når lærere krever å få faktisk samme lønn som de med like lang og krevende utdannelse/arbeid? Er det da ikke rimelig å kreve tilsvarende lønn, eller skal lærerne nøye seg med mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest har man ikke større problemer...

''Selv rett etter god lønnsvekst. ''

Sist lærerne hadde noen lunde god lønnsvekst var vel i 2000, siden har de vel bare sakket mer akterut igjen for hvert år og den såkalt gode lønnsveksten er oppspist for lengst.

...Og det var vel grunnen til streiken og. Som var helt berettiget pga det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ikke nok med det, men lærerne har fått mye kjør i media også siste året.

Men hvor lett er det å være lærer når ikke myndighetene investerer i skolen, målet er enhetskole hvor en må takle store sosiale utfordringer men alle krever av lærerne at de omtrent skal utføre mirakler.

Om en tid så blir det vel en ny reform, fordi denne ikke virker bra. Men kunne den ha funket bra dersom skolen fikk tilstrekkelig av midler til å ta inn alle slags elevgrupper?

Er det ikke slik at norsk skole får mye penger i forhold til antall elever sml andre land det er naturlig å sammenligne seg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvor kravstor går det an å bli når lærere krever å få faktisk samme lønn som de med like lang og krevende utdannelse/arbeid? Er det da ikke rimelig å kreve tilsvarende lønn, eller skal lærerne nøye seg med mindre?

Hva er begynnerlønn for lærer sml med nyutdannet sykepleier eller nyutdannet ingeniør som jobber i offentlig sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

''Ser får meg den kjærringa som preiker lærersak hver vår i lønnsoppgjørstid. Og ser for meg masse skriveri- negativt- i medie vedr hvor ille ting er for lærere.

Dessverre så virker det mot sin hensikt dersom de beste skal få lyst til å utdanne seg til lærer, tror jeg..''

Jeg tror heller folks negative uttalelser om lærere er det som gjør at mange ikke orker å ta lærerutdanning.

Hadde jeg visst hvor mye uvitenhet jeg må tåle omkring min yrkesgruppe, så hadde jeg aldri utdanna meg til lærer. Jeg synes det er ganske leit at jeg skal bli møtt med misunnelse og direkte feiloppfatninger omkring min arbeidssituasjon. Jeg jobber som en helt (og jeg er av den effektive sorten) for å rekke over alt jeg mener jeg bør rekke over - og allikevel er det ikke nok. Da er det ikke rart selvtilliten får en knekk iblant...

(og jeg klager ikke, men forsvarer min yrkesgruppe overfor utenforstående som klager)

Søkertallene har gått ned og hvorfor? Fordi det etterhvert har blitt så mye klaging på lærerne, at statusen har sunket enda mer på den yrkesgruppa. De som får svi for dette i det lange løp, er elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer....

Er det ikke slik at norsk skole får mye penger i forhold til antall elever sml andre land det er naturlig å sammenligne seg med?

Ja det er mulig. Men vi ser jo at det er langt fra i nok i forhold til det skolen er satt til å gjennomføre. Pga enhetskolen er skolevesenet i dag et svært kostbart og ineffektivt prosjekt som krever spisskompetanse og ressurstilgang i mye større grad enn det skolen i dag får.

Den dagen lærerne får tilstrekkelig med etterutdanning, spesialutdanninger, det blir ansatt flere til å ta seg av ulike elevgrupper så kan vi begynne å snakke om et vellykket skolevesen.

Men en stor forutsetninger er at det er ressurser til å møte de kravene myndighetene har satt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Hva er begynnerlønn for lærer sml med nyutdannet sykepleier eller nyutdannet ingeniør som jobber i offentlig sektor?

Skal vi nøye oss med mindre fordi det også finnes andre yrkesgrupper som får altfor lite?

Og dessuten har jo lærere lengre utdanningsløp enn sykepleiere - og dertil høyere studielån.

Akkurat som hun lederen av sosialforundet tror jeg det var, som sto frem og mente at lærerne skulle ikke klage, fordi sosionomene (som har kortere utdanningsløp) hadde dårligere lønn.

Hva skal en med fagforeninger om en ikke kjemper for å komme seg opp og frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer....

Men jeg hører ikke spesielt mye negativt om lærere i forhold til andre yrkesgrupper i blant mine medmennesker i RL.

Og mine tenåringer og deres venner omtaler heller ikke læreryrket negativt.

Jeg ser for meg "kjærringa" (beklager at jeg ikke husker navnet)og grøsser. Tror den klaginga som kommer fra det mennekse hvert år virker mot sin hensikt

Det er vel først og fremst klagingen som har vært fremme i media jeg mener og at det har smittet litt over på opinionen. Og så ser vi vel noen sure oppgulp innimellom her og.

Selv opplever jeg heller ikke mye klaging når jeg sier jeg er lærer. Jeg møter beundring og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Søkertallene har gått ned og hvorfor? Fordi det etterhvert har blitt så mye klaging på lærerne, at statusen har sunket enda mer på den yrkesgruppa. De som får svi for dette i det lange løp, er elevene.

Enda en god grunn til å gi lærerne tilsvarende lønn som yrkesgrupper man kan sammenligne dem med, så slipper lærerne å klage og søkningen til lærerskolene går opp pga høyere lønn og positive holdninger fra ikke-lærere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Det er bra å høre :)

Kanskje det er dialekta du får fnatt av? ;)

Hun har vel vært en svært dyktig leder og virkelig stått på for lærerne, tross dialekt og fremtoning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Enda en god grunn til å gi lærerne tilsvarende lønn som yrkesgrupper man kan sammenligne dem med, så slipper lærerne å klage og søkningen til lærerskolene går opp pga høyere lønn og positive holdninger fra ikke-lærere :)

Ja;)

Minimum utdannelselengde for en lærer er fire år. Men de fleste har mer enn det og jeg har over seks års utdannelse. Selvsagt kunne jeg tenkt meg tilsvarende lønn som for de med tilsvarende utdanningslengde, men det får jeg ikke så lenge jeg er lærer.

Jeg er forøvrig spesialpedagog - men får ikke noe mer utbetalt i lønn.

Den potten går til skolen det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hun har vel vært en svært dyktig leder og virkelig stått på for lærerne, tross dialekt og fremtoning ;)

Hehe, jeg har ikke så veldig ulik dialekt fra henne jeg heller, så måtte bare prøve meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja;)

Minimum utdannelselengde for en lærer er fire år. Men de fleste har mer enn det og jeg har over seks års utdannelse. Selvsagt kunne jeg tenkt meg tilsvarende lønn som for de med tilsvarende utdanningslengde, men det får jeg ikke så lenge jeg er lærer.

Jeg er forøvrig spesialpedagog - men får ikke noe mer utbetalt i lønn.

Den potten går til skolen det gjelder.

Da har vi samme utdannelse, men det hjelper fint lite, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Nei.

Det er diskusjon med argumenter i begge retninger. Hvorfor er det fordom om argument går i en retning- og ikke fordom om det går i annen retning?

Fordi denne diskusjonen startet med et innlegg angående fordommer mot lærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Da har vi samme utdannelse, men det hjelper fint lite, ja ;)

Ja.

Jeg valgte den utdannelsen fordi jeg vil bidra med noe positivt og hjelpe elever som trenger det og fordi jeg synes det er interessant. Og jeg vil fortsette med dette selv om jeg ikke får den lønna jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...