Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Fordommer mot lærere....det er vel tydelig her?

Nei.

Det er diskusjon med argumenter i begge retninger. Hvorfor er det fordom om argument går i en retning- og ikke fordom om det går i annen retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • Janna

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Folk hater lærere, fordi de har så stor makt. Slik er det også med leger, advokater og andre yrkesgrupper med stor makt. Folk liker å legge hatet sitt oppover, fordi de føler seg maktesløse. Lærere har blitt syndebukker for både det ene og det andre. Det er jammen ikke lett å være lærer når jeg leser mye av den skittkastingen av lærere her på DOL...Og noen vil vel aldri bli fornøyde heller.

Hvem er alle de som "hater lærere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Nei.

Det er diskusjon med argumenter i begge retninger. Hvorfor er det fordom om argument går i en retning- og ikke fordom om det går i annen retning?

Jeg har ingen fordommer mot mennesker som jobber med tall. Men jeg kan tenke meg at å jobbe med tall er hakket lettere å forholde seg til, enn å jobbe med mennesker.

Det er jo en veldig generalisering av lærere her i denne debatten da...og hvis ikke generalisering er det samme som fordommer så arrester meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, skole er utrolig viktig.

Der er barna våre, og det er meget viktig at de får en solid grunn-blokk med basiskunnskaper på alle nivå (fag/sosialt etc).

Ser får meg den kjærringa som preiker lærersak hver vår i lønnsoppgjørstid. Og ser for meg masse skriveri- negativt- i medie vedr hvor ille ting er for lærere.

Dessverre så virker det mot sin hensikt dersom de beste skal få lyst til å utdanne seg til lærer, tror jeg..

Det er godt mulig. Nå har jo lærerne en meget sterk organisasjon bak seg fordi vi er så mange medlemmer og det kan kanskje både ha positiv og negativ virkning. For noen år siden fikk lærerne et solid lønnshopp og da ble det visst ganske mye større søkning på lærerhøyskolene. Jeg tror man bør lokke med begynnerlønner på minst 350 000 kroner dersom man skal få flere til å orke å gå så mange år på høyskole/universitet.

Jeg tror også at tankene omkring lønn og utdanning har endret seg de siste årene. Jeg personlig tenkte ikke lønn når jeg valgte utdanning, men jeg observerer at mine to eldste døtre ser på lønn som en viktig faktor når de lurer på hva de skal bli når de "blir store" ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Og ut i fra egne erfaringer danner en ikke fordommer? Kan det hende at du har litt i overkant dårlige erfaringer?

Har møtt gode lærere og har møtt dårlige lærere.

Har venner/venninner som jobber som lærere og har vært i skolen selv.

Men det var da vel ikke lærere på personnivå vi diskuterte her?

Trådstarter var lei av klagingen fra lærere som er kommet frem i media (dårlig lønn etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Hvem er alle de som "hater lærere"?

Nei, jeg vet jo ikke hvem dere her på dol er vet du. Men ser ofte innlegg angående mennesker som synes lærere er arrogante, lite dyktige osv..om det er samme mennesket som har fått "hangup" kan jo ikke jeg vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Folk hater lærere, fordi de har så stor makt. Slik er det også med leger, advokater og andre yrkesgrupper med stor makt. Folk liker å legge hatet sitt oppover, fordi de føler seg maktesløse. Lærere har blitt syndebukker for både det ene og det andre. Det er jammen ikke lett å være lærer når jeg leser mye av den skittkastingen av lærere her på DOL...Og noen vil vel aldri bli fornøyde heller.

Det er godt å få ut gruffet på noen og da er lærerne lette å "ta" fordi alle har en eller annen formening om lærere - enten den formeningen er riktig eller ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg har ingen fordommer mot mennesker som jobber med tall. Men jeg kan tenke meg at å jobbe med tall er hakket lettere å forholde seg til, enn å jobbe med mennesker.

Det er jo en veldig generalisering av lærere her i denne debatten da...og hvis ikke generalisering er det samme som fordommer så arrester meg.

"Men jeg kan tenke meg at å jobbe med tall er hakket lettere å forholde seg til, enn å jobbe med mennesker."

Ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Har møtt gode lærere og har møtt dårlige lærere.

Har venner/venninner som jobber som lærere og har vært i skolen selv.

Men det var da vel ikke lærere på personnivå vi diskuterte her?

Trådstarter var lei av klagingen fra lærere som er kommet frem i media (dårlig lønn etc).

Personnivå? Har jeg heller aldri ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei.

Det er diskusjon med argumenter i begge retninger. Hvorfor er det fordom om argument går i en retning- og ikke fordom om det går i annen retning?

Når man har fordommer, så bunner det oftest i uvitenhet - så jeg tror nok vi kan snakke fordommer mot lærere her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det har vært flere tilsvarende innlegg her på DOL det siste året....

Tror du trådstarter virkelig _hater_ lærere?

Jeg antok trådstarter var lei maset om hvor ille det er å jobbe som lærer (eller liknende). Tolket det ikke som HAT:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har mann ikke større problemer...

Det er godt å få ut gruffet på noen og da er lærerne lette å "ta" fordi alle har en eller annen formening om lærere - enten den formeningen er riktig eller ikke ;-)

Jepp..de som jobber med mennesker blir lett måleskiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest har man ikke større problemer...

"Men jeg kan tenke meg at å jobbe med tall er hakket lettere å forholde seg til, enn å jobbe med mennesker."

Ikke for alle.

Nei ikke alltid og det skrev jeg heller ikke. Men ofte. Jeg kjenner mange som er lærere og jeg kjenner mange økonomer. Og hvis man ikke takler å jobbe med tall, har man ikke i en økonom jobb å gjøre. Samme som at dersom man ikke takler å jobbe med mennesker, så har en ikke noe i en lærerjobb å gjøre. Dette er ikke svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Når man har fordommer, så bunner det oftest i uvitenhet - så jeg tror nok vi kan snakke fordommer mot lærere her...

Så "har ikke større problemer" har også fordom? Mot de som jobber med tall?

Tenker siden vedkommende automatisk mener det er lettere å jobbe med tall enn med mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, skole er utrolig viktig.

Der er barna våre, og det er meget viktig at de får en solid grunn-blokk med basiskunnskaper på alle nivå (fag/sosialt etc).

Ser får meg den kjærringa som preiker lærersak hver vår i lønnsoppgjørstid. Og ser for meg masse skriveri- negativt- i medie vedr hvor ille ting er for lærere.

Dessverre så virker det mot sin hensikt dersom de beste skal få lyst til å utdanne seg til lærer, tror jeg..

''Ser får meg den kjærringa som preiker lærersak hver vår i lønnsoppgjørstid. Og ser for meg masse skriveri- negativt- i medie vedr hvor ille ting er for lærere.

Dessverre så virker det mot sin hensikt dersom de beste skal få lyst til å utdanne seg til lærer, tror jeg..''

Jeg tror heller folks negative uttalelser om lærere er det som gjør at mange ikke orker å ta lærerutdanning.

Hadde jeg visst hvor mye uvitenhet jeg må tåle omkring min yrkesgruppe, så hadde jeg aldri utdanna meg til lærer. Jeg synes det er ganske leit at jeg skal bli møtt med misunnelse og direkte feiloppfatninger omkring min arbeidssituasjon. Jeg jobber som en helt (og jeg er av den effektive sorten) for å rekke over alt jeg mener jeg bør rekke over - og allikevel er det ikke nok. Da er det ikke rart selvtilliten får en knekk iblant...

(og jeg klager ikke, men forsvarer min yrkesgruppe overfor utenforstående som klager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tror du trådstarter virkelig _hater_ lærere?

Jeg antok trådstarter var lei maset om hvor ille det er å jobbe som lærer (eller liknende). Tolket det ikke som HAT:

Men hvor ofte klager lærerne da? Det er jammen ikke ofte jeg ser det... Desto flere som klager på lærerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Så "har ikke større problemer" har også fordom? Mot de som jobber med tall?

Tenker siden vedkommende automatisk mener det er lettere å jobbe med tall enn med mennesker?

"Å jobbe med tall" kan jo bety så mangt. Det hun mente var jo at det ofte er tyngre å jobbe direkte med mennesker enn å jobbe med ting der andre mennesker ikke er involvert på samme måte. Ser man det på den måten, så tror jeg ingen kan være uenige om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Ser får meg den kjærringa som preiker lærersak hver vår i lønnsoppgjørstid. Og ser for meg masse skriveri- negativt- i medie vedr hvor ille ting er for lærere.

Dessverre så virker det mot sin hensikt dersom de beste skal få lyst til å utdanne seg til lærer, tror jeg..''

Jeg tror heller folks negative uttalelser om lærere er det som gjør at mange ikke orker å ta lærerutdanning.

Hadde jeg visst hvor mye uvitenhet jeg må tåle omkring min yrkesgruppe, så hadde jeg aldri utdanna meg til lærer. Jeg synes det er ganske leit at jeg skal bli møtt med misunnelse og direkte feiloppfatninger omkring min arbeidssituasjon. Jeg jobber som en helt (og jeg er av den effektive sorten) for å rekke over alt jeg mener jeg bør rekke over - og allikevel er det ikke nok. Da er det ikke rart selvtilliten får en knekk iblant...

(og jeg klager ikke, men forsvarer min yrkesgruppe overfor utenforstående som klager)

Men jeg hører ikke spesielt mye negativt om lærere i forhold til andre yrkesgrupper i blant mine medmennesker i RL.

Og mine tenåringer og deres venner omtaler heller ikke læreryrket negativt.

Jeg ser for meg "kjærringa" (beklager at jeg ikke husker navnet)og grøsser. Tror den klaginga som kommer fra det mennekse hvert år virker mot sin hensikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...