Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Enig med deg. Jeg var på et møte med skolen en gang og der begynte læreren og klage og sutre over hvor tøft de hadde de i hverdagen sin og hvor elendig lønn de hadde. Den lille respekten jeg hadde igjen fordi forsvann da. De kan ingen ting om hverken dysleksi eller hva de skal gjøre for barn som strever med skolearbeidet. De skjønner ikke hvorfor barn kan bli urolige i timene. Vår sønn har en grad av dysleksi men ikke nok til at hun kan få ekstrahjelp. Hele ansvaret for læring er satt over på foreldrene når barna sliter. Det eneste læreren ser er en unge som er svak, urolig og en plage for klassen. De sier aldri noe positivt. Huff jeg er så lei den skolen at jeg gruer meg til høsten igjen.

Ja, for vi lærere er jo en egen folkerase, så når en lærer ikke kan noe om dysleksi og/eller klager, så er jo alle lærere slik ;-P

Det finnes dårlige arbeidere i alle yrkesgrupper, så det skulle bare mangle om det ikke fantes dårlige lærere også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • plommeblomst

    3

Gjest togli

Det blir innimellom postet innlegg om udugelige og storforlangende lærere her inne. Lærerne klager og syter etc.

På DOL tror jeg det er endel lærere, men jeg har ennå til gode å se et eneste innlegg der lærerne klager over yrket sitt? De innleggene som blir lagt inn her, er postet av ikke-lærere som gjerne vil klage over at lærerne klager :-P

De eneste gangene jeg opplever at lærere klager, er på våren når lønnsoppgjøret er igang (og da må man jo nødvendigvis klage ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkeidagheller

Ja, enig i det ;-)

Jeg har heldigvis ca 10 000 kroner mer i årsinntekt enn mannen min som har fem år kortere tid på høyskole/universitet enn meg ;-)

og jeg har 10 000,- mindre i årsinntekt enn min mann som har 9 års utdanning mindre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murri

Jeg jobber like mange årstimer som andre arbeidere og tar ut overtiden i avspasering. Avspaseringen må skje i barnas skoleferier. Det er jo de færreste lærere som har fri i helgene og på kveldstid (om noen?). Jeg sitter ikke på arbeidsplassen min og jobber på kvelden/i helgene, men står innimellom opp ved sekstiden lørdager og søndager for å unngå at undervisningsplanleggingen går utover ungene ;-)

Jeg pleier også å ta helt fri fra planlegging fredag ettermiddag/kveld. Ellers bruker jeg vanligvis å planlegge mer eller mindre hver eneste kveld i uka og jeg er ikke en gang kontaktlærer ;-)

Jeg sammenligner ikke meg selv med en lege, men sammenligner antall år med utdanning som dermed også påvirker f.eks. studielånet. Jeg har seks år på høyskole/universitet og tjener 365 000 i året i full stilling. Har 14 års ansiennitet.

Det jeg synes er skummelt er at folk ikke ser hvor viktig høyere lønn for lærere er. Jeg tror at med det lønnsnivået vi har idag, så vil vi tilslutt ha stor lærermangel i Norge. Det ringer noen faresignaler når vi nå ser at omtrent hvem som helst kan komme inn på lærerutdanningen. Er det slike lærere vil vil at våre barn og barnebarn i fremtiden skal ha?

Hadde det ikke vært for den gunstige avspaseringsordningen vi lærere har, så hadde jeg funnet meg en annen jobb med bedre lønn, men som småbarnsmor synes jeg at jeg har den perfekte jobben, så jeg klager absolutt ikke. Vil bare at folk skal forstå hva de egentlig snakker om ;)

Ja jeg forstår hva du snakker om jeg gjør det.

Jeg sier heller ikke at yrket er enkelt, men enklere en hva noen av lærerne framstiller.

Jeg sjønner også at det kan være en tøff jobb til tider, som Kaka1 klager på at lærerne krever for mye av foreldre så tror jeg at det kan gå fort andre veien også. Det er en utfordring og skal takkle alle kravene til foreldrene. De krever mer og mer.

Jeg blir lei av og gå øg høre kollegaene mine klage og syte for de har det så tøft, men vi som er assistenter gjør da en jobb vi også og det tenker de vist ikke på. Og jeg har betraktelig dårligere lønn en de og 1 år mindre skole.

Derfor blir jeg fort provosert.

Så tro meg jeg sjønner, men blir irritert over at de tror de har det værre en alle andre når alle yrker har tunge tak.

Men når det er sagt tror jeg de er ekstreme på den skolen jeg jobber på nå, har jobbet på flere men der jeg er nå er det veldig ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det blir innimellom postet innlegg om udugelige og storforlangende lærere her inne. Lærerne klager og syter etc.

På DOL tror jeg det er endel lærere, men jeg har ennå til gode å se et eneste innlegg der lærerne klager over yrket sitt? De innleggene som blir lagt inn her, er postet av ikke-lærere som gjerne vil klage over at lærerne klager :-P

De eneste gangene jeg opplever at lærere klager, er på våren når lønnsoppgjøret er igang (og da må man jo nødvendigvis klage ;-))

''På DOL tror jeg det er endel lærere, men jeg har ennå til gode å se et eneste innlegg der lærerne klager over yrket sitt? De innleggene som blir lagt inn her, er postet av ikke-lærere som gjerne vil klage over at lærerne klager :-P''

Jeg har registrert det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir innimellom postet innlegg om udugelige og storforlangende lærere her inne. Lærerne klager og syter etc.

På DOL tror jeg det er endel lærere, men jeg har ennå til gode å se et eneste innlegg der lærerne klager over yrket sitt? De innleggene som blir lagt inn her, er postet av ikke-lærere som gjerne vil klage over at lærerne klager :-P

De eneste gangene jeg opplever at lærere klager, er på våren når lønnsoppgjøret er igang (og da må man jo nødvendigvis klage ;-))

Jeg lurer egentlig på hva som ligger bak klagingen. Hvorfor man klager. Det er jo ikke akkurat så veldig tiltrekkende med klaging, men hvorfor gjør man det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn....

Vet du hva, jeg er utrolig imponert over den jobben de lærerene jeg er i kontakt med, gjør.

Jeg har to barn i småskolen, og bedre lærere enn det disse har, finnes vel knapt :)

Hverdagen deres består i å forsøke å lære ca 20 vidt forskjellige mennesker noe de trenger for å kunne fungere i samfunnet.

Både vi som foreldre, sjefen og "samfunnet" forventer at barna våre lærer så og så mye, og det under til dels uhyggelige arbeidsforhold.

I tillegg til å lære bort språk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, gymnastikk, religionslære osv, skal de "se" hver eneste elev og høre på hva hver enkelt har å si hver eneste dag.

De skal megle i uante antall konflikter som oppstår når som helst og hvor som helst.

De skal vise omsorg for hver enkelt elev, og selvsagt også stille opp når vi foreldre trenger dem.

De skal forberede timene sine slik at det blir spennende og lærerikt og passer i rammeplanen.

De skal ha møter med skoleledelse, med foreldre og med elever.

Så jeg er kjempeimponert over den innsatsen de gjør.

Jeg vet det finnes lærere som ikke gjør jobben sin godt, og det finnes lærere som gjør jobben sin ekstra godt.

Jeg vet lærere nå sterkt ønsker et godt samarbeid med foreldrene, mer enn våre foreldre ble oppfordret til. Dette ser jeg i grunnen bare på som positivt.

Ja, det tar mer av vår tid, men det er tid vi investerer i barna våre - og er ikke det viktig?

Og når dette er sagt, så har jeg selv startet på lærerutdanning og sluttet. Det var absolutt ikke noe for meg. Takk og lov for at det finnes mange som ikke slutter :)

Jeg er imponert over jobben til enkelte lærere, andre er jeg slett ikke imponert over. Lærere er som alle andre yrkesgrupper sånn sett, synes jeg.

At folk gjør jobben sin er vel strengt tatt lite å være "imponert" over, synes jeg.

Jeg er flink i jobben min, jeg også - skal jeg ha ekstra gullstjerner for det, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''På DOL tror jeg det er endel lærere, men jeg har ennå til gode å se et eneste innlegg der lærerne klager over yrket sitt? De innleggene som blir lagt inn her, er postet av ikke-lærere som gjerne vil klage over at lærerne klager :-P''

Jeg har registrert det samme ;)

Har endelig svart på mailen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva mer å se lengre enn....

Jeg jobber like mange årstimer som andre arbeidere og tar ut overtiden i avspasering. Avspaseringen må skje i barnas skoleferier. Det er jo de færreste lærere som har fri i helgene og på kveldstid (om noen?). Jeg sitter ikke på arbeidsplassen min og jobber på kvelden/i helgene, men står innimellom opp ved sekstiden lørdager og søndager for å unngå at undervisningsplanleggingen går utover ungene ;-)

Jeg pleier også å ta helt fri fra planlegging fredag ettermiddag/kveld. Ellers bruker jeg vanligvis å planlegge mer eller mindre hver eneste kveld i uka og jeg er ikke en gang kontaktlærer ;-)

Jeg sammenligner ikke meg selv med en lege, men sammenligner antall år med utdanning som dermed også påvirker f.eks. studielånet. Jeg har seks år på høyskole/universitet og tjener 365 000 i året i full stilling. Har 14 års ansiennitet.

Det jeg synes er skummelt er at folk ikke ser hvor viktig høyere lønn for lærere er. Jeg tror at med det lønnsnivået vi har idag, så vil vi tilslutt ha stor lærermangel i Norge. Det ringer noen faresignaler når vi nå ser at omtrent hvem som helst kan komme inn på lærerutdanningen. Er det slike lærere vil vil at våre barn og barnebarn i fremtiden skal ha?

Hadde det ikke vært for den gunstige avspaseringsordningen vi lærere har, så hadde jeg funnet meg en annen jobb med bedre lønn, men som småbarnsmor synes jeg at jeg har den perfekte jobben, så jeg klager absolutt ikke. Vil bare at folk skal forstå hva de egentlig snakker om ;)

''Det er jo de færreste lærere som har fri i helgene og på kveldstid (om noen?). Jeg sitter ikke på arbeidsplassen min og jobber på kvelden/i helgene, men står innimellom opp ved sekstiden lørdager og søndager for å unngå at undervisningsplanleggingen går utover ungene ;-)

''

Der har vi det igjen. Du tror at alle andre har fri i helgene, og at ingen andre jobber de fleste kveldene. Det er akkurat det jeg mener med at lærer tror de har det så mye verre enn alle andre.

De FLESTE jobber i helgene og de FLESTE jobber kvelder og jobber når ungene sover, enten morgen eller kveld, dvs dersom de har selvstendige jobber hvor det lar seg gjøre. Blir noe annet med sykepleiere osv som ikke kan jobbe hjemme (men som derimot har ekstravakt-telefonspøkelse hengende over hodet hele tiden), dette er ikke spesielt for lærere! Og det skjønner dere tydeligvis ikke - dere tror fremdeles at dere jobber mye mer enn alle andre, at dere er de eneste som jobber kvelder og helger, og at alle andre får avspasert på samme måte som dere gjør.

Det spesielle med lærerne er den sinnsvakt gode avspaseringsordningen som meg bekjent ikke er noen annen yrkesgruppe til del!

Egentlig burde ALLE hatt like gode muligheter til avspasering osv som lærere, det er sånn det burde være - men sånn er det altså aldeles ikke. Lærerordningen er unntaket.

At dere har fått til en slik fantastisk ordning er vel og bra, men SE det da! Og ikke tro at dere har fått det fordi dere jobber så mye mer enn alle andre,- dere har fått det fordi dere har en gedigen kamporganisasjon bak dere som organiserer tusenvis av medlemmer. Da får den naturligvis også makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for vi lærere er jo en egen folkerase, så når en lærer ikke kan noe om dysleksi og/eller klager, så er jo alle lærere slik ;-P

Det finnes dårlige arbeidere i alle yrkesgrupper, så det skulle bare mangle om det ikke fantes dårlige lærere også.......

Nå skriver jeg jo ut ifra de lærerne som min sønn har hatt. De fortjener ikke en krone mere for jobben i såfall. Er klar over at mange sikkert også gjør en god jobb selv om Norge har dårlig resultat internasjonalt når det gjelder hva elevene lærer.

Få heller ut de dårlige lærerne fra skolen. Jeg vil mye før ha en assistent enn den læreren som min sønn har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber like mange årstimer som andre arbeidere og tar ut overtiden i avspasering. Avspaseringen må skje i barnas skoleferier. Det er jo de færreste lærere som har fri i helgene og på kveldstid (om noen?). Jeg sitter ikke på arbeidsplassen min og jobber på kvelden/i helgene, men står innimellom opp ved sekstiden lørdager og søndager for å unngå at undervisningsplanleggingen går utover ungene ;-)

Jeg pleier også å ta helt fri fra planlegging fredag ettermiddag/kveld. Ellers bruker jeg vanligvis å planlegge mer eller mindre hver eneste kveld i uka og jeg er ikke en gang kontaktlærer ;-)

Jeg sammenligner ikke meg selv med en lege, men sammenligner antall år med utdanning som dermed også påvirker f.eks. studielånet. Jeg har seks år på høyskole/universitet og tjener 365 000 i året i full stilling. Har 14 års ansiennitet.

Det jeg synes er skummelt er at folk ikke ser hvor viktig høyere lønn for lærere er. Jeg tror at med det lønnsnivået vi har idag, så vil vi tilslutt ha stor lærermangel i Norge. Det ringer noen faresignaler når vi nå ser at omtrent hvem som helst kan komme inn på lærerutdanningen. Er det slike lærere vil vil at våre barn og barnebarn i fremtiden skal ha?

Hadde det ikke vært for den gunstige avspaseringsordningen vi lærere har, så hadde jeg funnet meg en annen jobb med bedre lønn, men som småbarnsmor synes jeg at jeg har den perfekte jobben, så jeg klager absolutt ikke. Vil bare at folk skal forstå hva de egentlig snakker om ;)

Jeg synes ikke man bare kan telle antall år som student. For å bli lege må en også ha lagt ned mye innsats for og i hele tatt komme inn på studiet. Dessuten er pensummet og kravet for å fullføre studiet atskillig strengere enn hva det er for en lærer.

Jeg synes derfor det blir helt feil å se på antall år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn....

Jeg mente ikke akkurat å sammenligne måten lærere og leger utøver yrkene sine på. Det jeg mente var å sammenligne antall år utdanning og studielån. Jeg mener det blir helt feil å vurdere hvem som har den viktigste jobben i samfunnet. Alle er avhengige av hverandre uansett.

Jeg tror det er en illusjon å tro at "viktigheten av jobbene" ikke er med og påvirker lønnsutviklingen, og at alle jobber er "like viktige". Det er jo virkelig ikke sånn at en butikk- eller økonomiansatt anses som like viktig som feks en lege, heldigvis, vil jeg nesten si. Dessuten er det jo også sånn at jobber betales bedre jo færre som kan ta dem, og mens hvem som helst kan jobbe i butikk (om enn ikke nødvendigvis være flink til det), så kan ikke alle jobbe som lege.

Antall år med utdanning bør heller ikke telle så veldig isolert sett - det viktige er jo om samfunnet har bruk for kompetansen. Har man 6 års utdanning i bokbinderi (nokså vilt eksempel....), kan man ikke forvente å få samme lønn som leger, selv om utdanningen er like lang. Men dersom man har relevant utdanning og kompetanse som samfunnet etterspør, skal naturligvis kvalifikasjonen belønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

og jeg har 10 000,- mindre i årsinntekt enn min mann som har 9 års utdanning mindre enn meg.

Det er helt utrolig at det skal være så urettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja jeg forstår hva du snakker om jeg gjør det.

Jeg sier heller ikke at yrket er enkelt, men enklere en hva noen av lærerne framstiller.

Jeg sjønner også at det kan være en tøff jobb til tider, som Kaka1 klager på at lærerne krever for mye av foreldre så tror jeg at det kan gå fort andre veien også. Det er en utfordring og skal takkle alle kravene til foreldrene. De krever mer og mer.

Jeg blir lei av og gå øg høre kollegaene mine klage og syte for de har det så tøft, men vi som er assistenter gjør da en jobb vi også og det tenker de vist ikke på. Og jeg har betraktelig dårligere lønn en de og 1 år mindre skole.

Derfor blir jeg fort provosert.

Så tro meg jeg sjønner, men blir irritert over at de tror de har det værre en alle andre når alle yrker har tunge tak.

Men når det er sagt tror jeg de er ekstreme på den skolen jeg jobber på nå, har jobbet på flere men der jeg er nå er det veldig ekstremt.

Ja, jeg tror nok du jobber på en skole der det er et negativt arbeidsmiljø. Jeg har en venninne som jobber på en slik skole og hun er også ram på å klage. Selv har jeg jobbet på mange skoler, men har aldri opplevd at lærere har klaget. Det eneste jeg har opplevd er at lærere har klaget fordi de må rettferdiggjøre de lange "feriene" sine ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg lurer egentlig på hva som ligger bak klagingen. Hvorfor man klager. Det er jo ikke akkurat så veldig tiltrekkende med klaging, men hvorfor gjør man det likevel?

Men hvilke lærere er det som klager da? Jeg kjenner bare en og hun jobber på en skole der ledelsen nok ikke er helt på topp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det er jo de færreste lærere som har fri i helgene og på kveldstid (om noen?). Jeg sitter ikke på arbeidsplassen min og jobber på kvelden/i helgene, men står innimellom opp ved sekstiden lørdager og søndager for å unngå at undervisningsplanleggingen går utover ungene ;-)

''

Der har vi det igjen. Du tror at alle andre har fri i helgene, og at ingen andre jobber de fleste kveldene. Det er akkurat det jeg mener med at lærer tror de har det så mye verre enn alle andre.

De FLESTE jobber i helgene og de FLESTE jobber kvelder og jobber når ungene sover, enten morgen eller kveld, dvs dersom de har selvstendige jobber hvor det lar seg gjøre. Blir noe annet med sykepleiere osv som ikke kan jobbe hjemme (men som derimot har ekstravakt-telefonspøkelse hengende over hodet hele tiden), dette er ikke spesielt for lærere! Og det skjønner dere tydeligvis ikke - dere tror fremdeles at dere jobber mye mer enn alle andre, at dere er de eneste som jobber kvelder og helger, og at alle andre får avspasert på samme måte som dere gjør.

Det spesielle med lærerne er den sinnsvakt gode avspaseringsordningen som meg bekjent ikke er noen annen yrkesgruppe til del!

Egentlig burde ALLE hatt like gode muligheter til avspasering osv som lærere, det er sånn det burde være - men sånn er det altså aldeles ikke. Lærerordningen er unntaket.

At dere har fått til en slik fantastisk ordning er vel og bra, men SE det da! Og ikke tro at dere har fått det fordi dere jobber så mye mer enn alle andre,- dere har fått det fordi dere har en gedigen kamporganisasjon bak dere som organiserer tusenvis av medlemmer. Da får den naturligvis også makt.

Har jeg klaga? Jeg er fornøyd med denne ordningen og trodde jeg klarte å formidle det også?

Jeg bare prøver å fortelle at vi ikke jobber mindre enn andre totalt sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nå skriver jeg jo ut ifra de lærerne som min sønn har hatt. De fortjener ikke en krone mere for jobben i såfall. Er klar over at mange sikkert også gjør en god jobb selv om Norge har dårlig resultat internasjonalt når det gjelder hva elevene lærer.

Få heller ut de dårlige lærerne fra skolen. Jeg vil mye før ha en assistent enn den læreren som min sønn har hatt.

For å få de dårlige lærerne ut av skolen, så må nok desverre også lærerlønna heves. Det er altfor lett å komme inn på lærerskolen, så da må man bare regne med å få middelmådige lærere inn i skolen. Hadde lønna vært mye høyere, hadde også kravene til inntak på lærerutdanninga vært mye høyere og vi hadde fått meget godt kompetente lærere. Dette henger sammen vet du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg synes ikke man bare kan telle antall år som student. For å bli lege må en også ha lagt ned mye innsats for og i hele tatt komme inn på studiet. Dessuten er pensummet og kravet for å fullføre studiet atskillig strengere enn hva det er for en lærer.

Jeg synes derfor det blir helt feil å se på antall år.

Men studielånet er det samme enten du er lærer eller lege (om du da har ekstrautdanning som lege). Det var derfor jeg brukte dette som eksempel. Ellers er det klart det er himmelvid forskjell på kompetansekrav for å komme inn på lærerskolen og legestudiet - og det er jo også derfor vi har endel dårlige lærere ;)

Høyere lønn gir flinkere lærere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke lærere er det som klager da? Jeg kjenner bare en og hun jobber på en skole der ledelsen nok ikke er helt på topp ;)

Jeg tenkte på klaging generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...