Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Men jeg hører ikke spesielt mye negativt om lærere i forhold til andre yrkesgrupper i blant mine medmennesker i RL.

Og mine tenåringer og deres venner omtaler heller ikke læreryrket negativt.

Jeg ser for meg "kjærringa" (beklager at jeg ikke husker navnet)og grøsser. Tror den klaginga som kommer fra det mennekse hvert år virker mot sin hensikt

Det er bra å høre :)

Kanskje det er dialekta du får fnatt av? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • Janna

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Men hvor ofte klager lærerne da? Det er jammen ikke ofte jeg ser det... Desto flere som klager på lærerne ;)

Sikkert ikke på enkelt-lærer nivå.

Men hun i organisasjonen snakker i store ord. Og det blir mye i mediene hvert år hvor ille det er. Selv rett etter god lønnsvekst. Kanskje lærere blir dømt for å være "kravstor" pga dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke alltid og det skrev jeg heller ikke. Men ofte. Jeg kjenner mange som er lærere og jeg kjenner mange økonomer. Og hvis man ikke takler å jobbe med tall, har man ikke i en økonom jobb å gjøre. Samme som at dersom man ikke takler å jobbe med mennesker, så har en ikke noe i en lærerjobb å gjøre. Dette er ikke svart/hvitt.

Ettersom lærerstudiet er så altfor lett å komme inn på så er dette kanskje siste alternativet flere søker på. Dermed så vil det være skoletaperne selv som blir lærere. Ettersom de ikke har fått til skolen selv så vil de trolig ha en lav seltillit. Dette fører igjen til manglende evne til å takle kritikk fra foreldre samt arroganse som er et typisk tegn på dårlig selvtillit.

Det bør bli langt høyere krav for å bli lærer både når det gjelder karakterer for å komme inn og for det de skal lære under utdanningen. Vi har ikke bruke for en udugelig gruppe lærere som ikke kan gjøre en tilfredsstillende jobb. Da sikter jeg altså til de som ikke gjør en god jobb. Det ser faktisk ut som det er litt for mange av dem noe heldigvis politikerne også begynner å innse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ettersom lærerstudiet er så altfor lett å komme inn på så er dette kanskje siste alternativet flere søker på. Dermed så vil det være skoletaperne selv som blir lærere. Ettersom de ikke har fått til skolen selv så vil de trolig ha en lav seltillit. Dette fører igjen til manglende evne til å takle kritikk fra foreldre samt arroganse som er et typisk tegn på dårlig selvtillit.

Det bør bli langt høyere krav for å bli lærer både når det gjelder karakterer for å komme inn og for det de skal lære under utdanningen. Vi har ikke bruke for en udugelig gruppe lærere som ikke kan gjøre en tilfredsstillende jobb. Da sikter jeg altså til de som ikke gjør en god jobb. Det ser faktisk ut som det er litt for mange av dem noe heldigvis politikerne også begynner å innse.

Og hvordan kan vi øke kravene til å komme inn på lærerutdanningen? Det er skrikende mangel på kvalifiserte lærere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sikkert ikke på enkelt-lærer nivå.

Men hun i organisasjonen snakker i store ord. Og det blir mye i mediene hvert år hvor ille det er. Selv rett etter god lønnsvekst. Kanskje lærere blir dømt for å være "kravstor" pga dette?

Men når hadde lærerne god lønnsvekst? Jeg kan bare huske et år der vi fikk oppjustert lønna veldig bra! Jeg kan ikke huske annet enn at "kjerringa" var superfornøyd da? I år fikk heller ikke lærerne lønnsøkning, men lovnader om oppjustering til neste år dersom det ble bevist at de ikke mottar like mye som andre de kan sammenligne seg med - eller noe sånt....... *ikke alltid like oppdatert* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan vi øke kravene til å komme inn på lærerutdanningen? Det er skrikende mangel på kvalifiserte lærere...

Da må karaktersnittet være høyere uansett antall søkere. Skal dette bli et attrakivt yrke som ikke forbindes med skoletapere så vil det nok bli flere søkere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Da må karaktersnittet være høyere uansett antall søkere. Skal dette bli et attrakivt yrke som ikke forbindes med skoletapere så vil det nok bli flere søkere etter hvert.

Problemet er jo at man må ha alle de lærerne man kan få tak i og for å fylle opp studiet, så må man ta inn de som søker nesten uansett karakterer.

Jeg tror nesten det kun er økt lønn som vil fungere for å få opp lærerkompetansen som igjen påvirker elevenes kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn....

Fatter ikke hvor du har fått dette fra, er du misunnelig? Rart at noe så lite kan skape så sterke følelser.

Ja, det er mange fordeler ved å være lærer, men du skal vite at det er sant som de sier; det er knallhardt og krevende arbeid. Feriene blir oftest brukt til å prøverettinger etc og mye jobbing hjemme på kveldstid. I tillegg skal en stå til rette for elever, rektor, kollegaer, foreldre, PPT, BUP, m.fl ulike grupper som har interesser i elevene..

Så det er jammen ikke lett å være lærer. Har aldri hørt at lærere klager, aldri hatt inntrykk av det heller.

Det jeg hører om lærere er at de gjør et beundringsverdig arbeid og at folk anser det som veldig krevende - men bra at noen gjør en så viktig jobb.

Det å jobbe med elevers oppdragelse, sosialisering og faglige/psykiske utvikling er særs givende, men også særs krevende. En må ta hensyn til så mye og en må trø riktig. Det innebærer også at i tillegg til en gode faglige kunnskaper må en ha visse personlige egenskaper for å jobbe som lærer. Og det er ikke alle som har. Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall?

At du lar dette irritere deg så mye, synes jeg er intet mindre enn umodent og antakelig uttrykk for dypereliggende frustrasjon. Har du ikke større problemer å gruble på, så blir det vel kanskje sånn.

''Det å jobbe med elevers oppdragelse, sosialisering og faglige/psykiske utvikling er særs givende, men også særs krevende. En må ta hensyn til så mye og en må trø riktig. Det innebærer også at i tillegg til en gode faglige kunnskaper må en ha visse personlige egenskaper for å jobbe som lærer. Og det er ikke alle som har. Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall?''

For en idiotisk ting å si - ja, jeg er siviløkonom fordi jeg ikke ville taklet å være lærer, liksom? Til info så HAR jeg jobbet som lærer en periode, men da med videregående- elever. Fikset det strålende, og ville antagelig gått tilbake til det nå, dersom det hadde vært mulig. Arbeidsmessig var det faktisk peanøtter i forhold til det jeg gjør nå¨. Dessuten så jobber jeg ikke med økonomi og tall, men derimot med organisasjonsutvikling, så jeg må nok ha noen "sosiale antenner" ji jobben, jeg også.

''At du lar dette irritere deg så mye, synes jeg er intet mindre enn umodent og antakelig uttrykk for dypereliggende frustrasjon. Har du ikke større problemer å gruble på, så blir det vel kanskje sånn.''

For en fantastisk analyse! *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men når hadde lærerne god lønnsvekst? Jeg kan bare huske et år der vi fikk oppjustert lønna veldig bra! Jeg kan ikke huske annet enn at "kjerringa" var superfornøyd da? I år fikk heller ikke lærerne lønnsøkning, men lovnader om oppjustering til neste år dersom det ble bevist at de ikke mottar like mye som andre de kan sammenligne seg med - eller noe sånt....... *ikke alltid like oppdatert* ;)

Husker heller ikke detaljene. Går ikke å tenker på det her til daglig. Men i vår da det det ble streik var noen av mine lærer-venner flaue. De syntes selv lærere hadde lite å klage over.

da begynte jeg å tenke på den der "kjærringa" som kravstor- og at man ikke må ta alt som kommer fra den organisasjonen som "god fisk!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Når man har fordommer, så bunner det oftest i uvitenhet - så jeg tror nok vi kan snakke fordommer mot lærere her...

Fordommer, hm - la meg se:

Broren min er skolesjef (tidligere lærer), faren min var rektor, mora mi var lærer, bestevenninnen min er lærer...og jeg startet karrieren min som 6 mnd vikariat på videregående skole. Ingen av de klager eller klagde, sikkert fordi de ser min hverdag i forhold til sin egen hverdag, og faktisk skjønner noe som få andre lærere ser ut til å skjønne.

Min bror er forresten helt enig - han synes lærere er sytete, og ikke skjønner hvilken gren de sitter på. Men det kan han naturligvis ikke si høyt.

Jeg har ikke fordommer mot lærere, men jeg vet mye om lærerhverdagen i forhold til andre yrker, og jeg ser ingen som klager så mye som lærere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Det er jo bare fordommer dette her..selvfølgelig er det lettere å jobbe med tall enn med mennesker! ;=)

Du ryker i alle fall på en gedigen fordom, nemlig at alle siviløkonomer jobber med tall. Dessuten krever selv den mest infølkte talljobb stort sett masse interaksjon, samarbeid, forhandlinger osv med andre mennesker, så noen hverdag uten å jobbe med mennesker, kan man se langt etter. Derimot har du rett i at de som jobber med tall ikke har mennesker som "sluttprodukt": Jeg derimot, jobber ikke med tall, og jobber direkte med mennesker hele tiden.

Dessuten så er det bare tull at det ene er lettere enn det andre - det har med evner og anlegg å gjøre, først og fremst. En super lærer vil sannsynligvis være en elendig økonomimedarbeider, og omvendt. At du ikke ser at det skyldes evner og anlegg, og ikke at det ene er enklere enn det andre, er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er ikke lærer

''Det å jobbe med elevers oppdragelse, sosialisering og faglige/psykiske utvikling er særs givende, men også særs krevende. En må ta hensyn til så mye og en må trø riktig. Det innebærer også at i tillegg til en gode faglige kunnskaper må en ha visse personlige egenskaper for å jobbe som lærer. Og det er ikke alle som har. Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall?''

For en idiotisk ting å si - ja, jeg er siviløkonom fordi jeg ikke ville taklet å være lærer, liksom? Til info så HAR jeg jobbet som lærer en periode, men da med videregående- elever. Fikset det strålende, og ville antagelig gått tilbake til det nå, dersom det hadde vært mulig. Arbeidsmessig var det faktisk peanøtter i forhold til det jeg gjør nå¨. Dessuten så jobber jeg ikke med økonomi og tall, men derimot med organisasjonsutvikling, så jeg må nok ha noen "sosiale antenner" ji jobben, jeg også.

''At du lar dette irritere deg så mye, synes jeg er intet mindre enn umodent og antakelig uttrykk for dypereliggende frustrasjon. Har du ikke større problemer å gruble på, så blir det vel kanskje sånn.''

For en fantastisk analyse! *rister på hodet*

''Fikset det strålende, og ville antagelig gått tilbake til det nå, dersom det hadde vært mulig.''

Det er stor mangel på lærere, så vær så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Mener du virkelig at disse yrkesgruppene ikke klager? Og for all del, de klager med rette! Sykepleierne var innbefattet i samme lønnskamp som lærerne i vår, men hvem var det avisene skrev om? Jo, lærerne. Nettopp fordi de vet at alle har et eller annet forhold til lærere ;)

Jeg er møkka lei over all hetsen lærerne blir til del - og unnskyld meg...men noen ganger virker det som om klagingen over læreres klaging øker proporsjonalt med personens uvitenhet om det det blir snakket om ;)

Ser du virkelig ikke at sykepleierne kommer langt bedre ut på syte- og klage- statistikken enn lærerne gjør?

Jeg tror mye skyldes det bildet Helga Hjetland gir, skal innrømme det, , og den utrolige syte-kravmentaliteten hun klarer å levere hver vår, men dere har vel selv valgt henne!

(Forresten - dialekten plager meg ikke, men stemmen.... *grøss* :) )

Og sykepleiere har milevis mer grunn til å klage enn lærere! De tjener dårligere, jobber mye, har ikke en gang lange ferier, og kan bli beordret hvis de sier nei til å jobbe på fridagen sin!

De kommer mye mer sympatisk ut i mediene enn lærerne gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

''Fikset det strålende, og ville antagelig gått tilbake til det nå, dersom det hadde vært mulig.''

Det er stor mangel på lærere, så vær så god.

Nei, det er det ikke innenfor de fagene jeg kan undervise i, dessuten har jeg ikke ped. Så det er dessverre ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å....

De fleste lærere som er elevkontakter jobber mye mer enn det de får avspasert for, så jeg tror neppe det er så innmari store forskjeller å snakke om her. I år har jeg bare jobbet ca 30 timer jeg ikke får avspasere, men det er fordi jeg ikke er klassestyrer og det at jeg kun har noen få elever.

Og...hvis du mener at lærerne har det så utrolig mye bedre, så trenger vi sårt flere lærere i skoleverket :) Man tar også imot ufaglærte lærere i mangel på faglærte, så du kan jo prøve deg på et "friår" i skolen ;)

Onkelen min var en av de som kritiserte lærere høyest i mange år. Plutselig fikk han tilbud om deltidsjobb i skoleverket og han sier at han først nå skjønner at folk ikke har grunn til å misunne lærerne, for det er jo først og fremst misunnelsen som er et problem - ikke klager fra de lærerne som er slitne og leie av jobben ;)

Mener du at de fleste lærere jobber mer enn 40-50 timer i uken i de ukene de jobber?

Hvis du ikke mener det, så jobber lærere uansett ikke så mye som de som jobber 45 timer i uken i 10-12 flere uker i året enn dere. Selv om dere ikke får avspasert alt.

Det å ha detaljregnskap på hvor mange timer man skulle avspasert, er også noe eget for lærere, tror jeg. Jeg er vant med at man jobber til jobben er gjort, uten å telle timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Fordommer, hm - la meg se:

Broren min er skolesjef (tidligere lærer), faren min var rektor, mora mi var lærer, bestevenninnen min er lærer...og jeg startet karrieren min som 6 mnd vikariat på videregående skole. Ingen av de klager eller klagde, sikkert fordi de ser min hverdag i forhold til sin egen hverdag, og faktisk skjønner noe som få andre lærere ser ut til å skjønne.

Min bror er forresten helt enig - han synes lærere er sytete, og ikke skjønner hvilken gren de sitter på. Men det kan han naturligvis ikke si høyt.

Jeg har ikke fordommer mot lærere, men jeg vet mye om lærerhverdagen i forhold til andre yrker, og jeg ser ingen som klager så mye som lærere!

Ikke skjønner jeg hvilke lærere du kjenner? Jeg har til dags dato aldri hørt en eneste lærer som har klaga på jobben sin og jeg har jobba i skolen i 14 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å....

-jeg synes det er synd at lærerne ikke bruker friminuttene mere aktivt for å være sammen med elevene. Her på skolen er det bare to lærere ute mens resten sitter på lærerværelset, syter og drikker kaffe. Mye mobbing kunne vært unngått om lærerne kom seg ut i stede og var sammen med barna. Ta heller med en kaffekopp med lokk om dere er kaffetørste.

I min jobb har jeg som regel kun en matpause i løpet av dagen. Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.

Jeg savner mere fart i lærerne, mere aktiv jobbing i skoletiden. Når det gjelder forberedelser og retting så synes jeg dere kan ta det når skoledagen er ferdig. Barna har da ikke 7-8 timers arbeidsdag, altså så må det være noen timer dere har til slikt papriarbeid.

Nei, jeg synes lærere burde ha friminuttene for seg selv og til voksenprat osv - det trenger de etter 45 minutter eller mer med elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mener du at de fleste lærere jobber mer enn 40-50 timer i uken i de ukene de jobber?

Hvis du ikke mener det, så jobber lærere uansett ikke så mye som de som jobber 45 timer i uken i 10-12 flere uker i året enn dere. Selv om dere ikke får avspasert alt.

Det å ha detaljregnskap på hvor mange timer man skulle avspasert, er også noe eget for lærere, tror jeg. Jeg er vant med at man jobber til jobben er gjort, uten å telle timer.

Ja, mange lærere gjør det. Jeg kjenner lærere som sitter på jobb fra kvart over åtte til klokka 22 nesten hver eneste dag (minus helga). Dette er selvsagt lærere som ikke har små barn. For meg er det umulig å jobbe så mye, så av den grunn har jeg også deltidsstilling.

Vi har i perioder vært pålagt å føre regnskap for hvor mange timer overtid vi har hatt, men stort sett har jeg gitt opp etter en tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, jeg synes lærere burde ha friminuttene for seg selv og til voksenprat osv - det trenger de etter 45 minutter eller mer med elevene.

Men vi har stort sett ikke mulighet til det. Mye som skal forberedes til neste time osv. Greit nok egentlig, men da vil jeg ikke folk skal tro jeg gjør noe annet enn jeg egentlig gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å.....

Ikke skjønner jeg hvilke lærere du kjenner? Jeg har til dags dato aldri hørt en eneste lærer som har klaga på jobben sin og jeg har jobba i skolen i 14 år ;)

Jeg skal innrømme at jeg personlig ikke kjenner så mange lærere som klager - men noen.Derimot ser man stadig lærere i mediene som klager og "vurderer å bytte yrke"... Her inne, synes jeg stadig vekk det er kommentarer på hvor "sinnsykt mye jeg sliter og jobber hele året....". Det å i det hele tatt ta en sånn avspaseringsordning som en selvfølge uten å se at man kanskje da burde holde kjeft om en del andre ting, synes jeg er et stort tegn på manglende forståelse for egen vs. andres situasjon. OG det er et så gedigent frynsegode at det burde komme inn som element i lønnsforhandlinger, noe som også heldigvis blir gjort.

Og om våren er det altså ingen som slår lærerorganisasjonene i svartmaling og syting!

Poenget mitt var for så vidt heller ikke at så mange lærere klager over yrkesvalget, men at dere anser arbeidssituasjonen deres for å være så helt helt forskjellig og mye mer krevende enn andres arbeidssituasjon. Det tror jeg ikke stemmer, og det synes jeg flere lærere burde kunne klare å skjønne! Tror med fordel noen lærere kunne prøvd andres sko også, innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...