Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Fatter ikke hvor du har fått dette fra, er du misunnelig? Rart at noe så lite kan skape så sterke følelser.

Ja, det er mange fordeler ved å være lærer, men du skal vite at det er sant som de sier; det er knallhardt og krevende arbeid. Feriene blir oftest brukt til å prøverettinger etc og mye jobbing hjemme på kveldstid. I tillegg skal en stå til rette for elever, rektor, kollegaer, foreldre, PPT, BUP, m.fl ulike grupper som har interesser i elevene..

Så det er jammen ikke lett å være lærer. Har aldri hørt at lærere klager, aldri hatt inntrykk av det heller.

Det jeg hører om lærere er at de gjør et beundringsverdig arbeid og at folk anser det som veldig krevende - men bra at noen gjør en så viktig jobb.

Det å jobbe med elevers oppdragelse, sosialisering og faglige/psykiske utvikling er særs givende, men også særs krevende. En må ta hensyn til så mye og en må trø riktig. Det innebærer også at i tillegg til en gode faglige kunnskaper må en ha visse personlige egenskaper for å jobbe som lærer. Og det er ikke alle som har. Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall?

At du lar dette irritere deg så mye, synes jeg er intet mindre enn umodent og antakelig uttrykk for dypereliggende frustrasjon. Har du ikke større problemer å gruble på, så blir det vel kanskje sånn.

"Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall? " For en som hater matte? Som merkelig nok kan komme inn på lærerhøyskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • plommeblomst

    3

Gjest ChiengMai

-jeg synes det er synd at lærerne ikke bruker friminuttene mere aktivt for å være sammen med elevene. Her på skolen er det bare to lærere ute mens resten sitter på lærerværelset, syter og drikker kaffe. Mye mobbing kunne vært unngått om lærerne kom seg ut i stede og var sammen med barna. Ta heller med en kaffekopp med lokk om dere er kaffetørste.

I min jobb har jeg som regel kun en matpause i løpet av dagen. Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.

Jeg savner mere fart i lærerne, mere aktiv jobbing i skoletiden. Når det gjelder forberedelser og retting så synes jeg dere kan ta det når skoledagen er ferdig. Barna har da ikke 7-8 timers arbeidsdag, altså så må det være noen timer dere har til slikt papriarbeid.

''Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.''

Da jeg jobbet som lærer gikk friminuttene stort sett med til å gjøre de siste forberedelsene til neste undervisningstime, gjøre klart på klasserommet osv. Sånt kunne gjerne ikke gjøres før ettersom rommet da var i bruk av andre. Så det var neimen ikke mange småpauser i løpet av dagen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor det?

Skal lønna styre hva du vil gjøre i livet?

Nå snakker jeg ikke om deg- men skulle en "ikke-interessert i barn" person utdannet seg til lærer pga ok lønn og ferie?

Det finnes nok noen av dem også ;-)

Jeg vil tro de aller fleste innimellom angrer på yrkesvalget sitt?

Jeg angrer ikke på at jeg utdannet meg til lærer fordi jeg vet at lærerutdanningen kan brukes til mye. Akkurat nå tilsier min livssituasjon at det beste for meg er å jobbe som lærer. Når barna blir store kommer jeg nok til å søke andre og bedre betalte jobber slik de fleste av mine mannlige kollegaer gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

-jeg synes det er synd at lærerne ikke bruker friminuttene mere aktivt for å være sammen med elevene. Her på skolen er det bare to lærere ute mens resten sitter på lærerværelset, syter og drikker kaffe. Mye mobbing kunne vært unngått om lærerne kom seg ut i stede og var sammen med barna. Ta heller med en kaffekopp med lokk om dere er kaffetørste.

I min jobb har jeg som regel kun en matpause i løpet av dagen. Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.

Jeg savner mere fart i lærerne, mere aktiv jobbing i skoletiden. Når det gjelder forberedelser og retting så synes jeg dere kan ta det når skoledagen er ferdig. Barna har da ikke 7-8 timers arbeidsdag, altså så må det være noen timer dere har til slikt papriarbeid.

''-jeg synes det er synd at lærerne ikke bruker friminuttene mere aktivt for å være sammen med elevene. Her på skolen er det bare to lærere ute mens resten sitter på lærerværelset, syter og drikker kaffe.''

Vet du, dette kan jeg ikke annet enn le av. Det er utrolig uproft å uttale seg om noe man tilsynelatende ikke har peiling på!

Vi må jo bruke friminuttene til kopiering, samtaler med elever, planlegging, samtaler med inspektør osv. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke en eneste gang har sittet på lærerrommet og pratet om løst og fast i et vanlig friminutt - bortsett fra den siste skoleuka før ferien når alle eksamener var unnagjort. Som regel pleier jeg å få tid til å sitte på lærerværelset nesten hele matpausen. That's it!

Noen lærere tar seg nok tid til pauser i endel vanlige friminutter, men det er gjerne disse som sitter på jobb utover ettermiddagen istedet. Jeg må prøve å få unna alt det jeg ikke kan gjøre hjemme når jeg er på jobb (pga datasystemer som ikke funker utenfor skolens område, samtaler med rektor/sosiallærer/inspektør etc.)

Fra vår egen skolehverdag husker vi nok at lærerne satt på lærerværelset og drakk kaffi i alle pausene, men skolen har endret seg betydelig fra den gangen mht mengden arbeid osv. Før hadde man undervisning og planlegging. Noe særlig mer utover dette var det ikke. Nå har vi hundrevis av andre oppgaver også.

''Mye mobbing kunne vært unngått om lærerne kom seg ut i stede og var sammen med barna. Ta heller med en kaffekopp med lokk om dere er kaffetørste. I min jobb har jeg som regel kun en matpause i løpet av dagen. Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.''

På lærerværelset hos oss kokes det kaffi en gang pr dag og det er til matpausen, ikke ellers.

Ang. mobbing, så er det vel her vi lærerne klager mest. Vi ønsker oss flere ressursser i skolen for å få tid til å ta oss av alle de arbeidsoppgavene vi må ta oss av.

''Jeg savner mere fart i lærerne, mere aktiv jobbing i skoletiden. Når det gjelder forberedelser og retting så synes jeg dere kan ta det når skoledagen er ferdig. Barna har da ikke 7-8 timers arbeidsdag, altså så må det være noen timer dere har til slikt papriarbeid.''

Når jeg er på jobb går det i hundre hele dagen! Jeg har ikke sjans til å sette meg ned, annet enn deler av matpausen (ikke alltid da heller). Jeg blir oppgitt når utenforstående tror de vet hvordan lærerne jobber. Det finnes helt sikkert late lærere på samme måten som arbeidstakere andre steder, men disse tror jeg hører til sjeldenhetene. Dagene går i ett og jeg føler jeg rett og slett ikke rekker alt jeg bør rekke. Da måtte jeg jobba fram til klokka 22 hver eneste kveld :-(

Som sagt er det ikke slik at når elevene går hjem, så er skoledagen over for oss lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tror ikke det er så enkelt. Dessuten har hverken sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter eller sosionomer noe høyere lønn men høyere søkertall. Her hører man sjelden noe klaging. Dette er yrkesgrupper som må stå på hele dagen og som blir sett mere opp til i samfunnet.

Det lave søkertallet til lærerne er nok at dere klager så mye. Slik mange uttaler seg så høres det jo ut som at dette er det mest stressende og krevende yrke som finnes og at det er en jobb som er svært dårlig betalt.

Mener du virkelig at disse yrkesgruppene ikke klager? Og for all del, de klager med rette! Sykepleierne var innbefattet i samme lønnskamp som lærerne i vår, men hvem var det avisene skrev om? Jo, lærerne. Nettopp fordi de vet at alle har et eller annet forhold til lærere ;)

Jeg er møkka lei over all hetsen lærerne blir til del - og unnskyld meg...men noen ganger virker det som om klagingen over læreres klaging øker proporsjonalt med personens uvitenhet om det det blir snakket om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Fatter ikke hvor du har fått dette fra, er du misunnelig? Rart at noe så lite kan skape så sterke følelser.

Ja, det er mange fordeler ved å være lærer, men du skal vite at det er sant som de sier; det er knallhardt og krevende arbeid. Feriene blir oftest brukt til å prøverettinger etc og mye jobbing hjemme på kveldstid. I tillegg skal en stå til rette for elever, rektor, kollegaer, foreldre, PPT, BUP, m.fl ulike grupper som har interesser i elevene..

Så det er jammen ikke lett å være lærer. Har aldri hørt at lærere klager, aldri hatt inntrykk av det heller.

Det jeg hører om lærere er at de gjør et beundringsverdig arbeid og at folk anser det som veldig krevende - men bra at noen gjør en så viktig jobb.

Det å jobbe med elevers oppdragelse, sosialisering og faglige/psykiske utvikling er særs givende, men også særs krevende. En må ta hensyn til så mye og en må trø riktig. Det innebærer også at i tillegg til en gode faglige kunnskaper må en ha visse personlige egenskaper for å jobbe som lærer. Og det er ikke alle som har. Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall?

At du lar dette irritere deg så mye, synes jeg er intet mindre enn umodent og antakelig uttrykk for dypereliggende frustrasjon. Har du ikke større problemer å gruble på, så blir det vel kanskje sånn.

Godt skrevet - takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.''

De ukene du jobber? Avspaserer du noen uker da? Hvis ikke så er det jo "din egen skyld" at du jobber gratis (at du verken får avspasering eller overtidsbetalt.

Og forresten så har lærere 8 uker sommerferie, ikke 6. ;-)

Næhei, vi har 7 ukers sommerferie/avspasering ;) En uke planlegging før elevene kommer i august ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Godt skrevet - takk :)

Du engasjerer deg skikkelig i saken?

;-)

Vet lærere jobber mye- som så mange andre arbeidstakere i andre yrkesgrupper. Det er ikke mulighet for avspasering/overtidsbetaling i alle typer yrker.

Trådstarter er vel lei av all medieoppslag og mas om "elendig lønn" for lærere.

Men lærere tjener jo ikke spesielt dårlig akkurat. Og de har lang ferie/avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja det er ikke det beste arbeidsmijøet blandt lærerne, men vi assistenter har et meget godt forhold.

Men det er noe vi assistener reagerer på er hvor nedlatende de er overfor oss. Vi har jo mange viktige oppgaver, deriblant passe på at en vannskligstilt unge skal få en best mulig skolegang.

Vi har barna i SFO, har mye med foreldrene og gjøre og det krever kunnskap, innsikt og forståelse for og gjøre den jobben vi assistenter gjør. Men dette ser de ikke rett og slett, vi er bare der.

Men vi blir sett "ned" på. Og dette preger arbeidet vårt med at vi ikke blir tatt på alvor og ikke får bestandig gjort det beste for de svakeste, for som lærerne hos oss sier "Vi er pedagoger,vi vet best"

Opplever du dette på din arbeidsplass?

Og til nytt tema,lurer litt på om syns du foreldrene krever mer og mer av oss som jobber med barna deres (assistenter og lærere)?

Nå er det ingen assistenter i den gruppen elever jeg har, så jeg har kanskje ikke helt sett hvordan assistentene har det? Iallefall oppfatter jeg at ledelsen på min skole, samt mine lærerkollegaer lovpriser assistentene. Vi kunne ikke klart oss uten dem, så de gjør en utrolig viktig jobb!

Ja, foreldrene krever mer nå enn før og det tror jeg kommer av at de opplever at deres egne barn kanskje ikke klarer å oppføre seg slik de bør. Da er det gjerne skolen som får skylda. Noe som er ganske typisk er at dersom en elev har sosiale problemer, så er foreldrene likedan.... (dette skjer selvsagt ikke alltid!)

I slike tilfeller kan det være tøft å samarbeide til elevens beste. Noen foreldre gjør f.eks. ingenting _sammen_ med barna sine (svømming, tur i skogen etc.), men klager samtidig på at skolen ikke gjør nok for barna deres (selv om vi virkelig står på pinne for at barna skal klare seg bra!).

Det høres ikke ut som du jobber i et særlig sunt arbeidsmiljø og det er synd... Jeg har jobbet på flere skoler og det har utrolig mye å si hvordan ledelsen jobber. Deres handlemåter påvirker arbeidsmiljøet mye mer enn man skulle tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer

"Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall? " For en som hater matte? Som merkelig nok kan komme inn på lærerhøyskole?

Det er jo bare fordommer dette her..selvfølgelig er det lettere å jobbe med tall enn med mennesker! ;=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Godt skrevet - takk :)

Takk :) Blir så oppgitt av lærerhetsen. Min mor er lærer og det er jammen ikke mange påskeferier hun har fått skikkelig ferie, all den tid hun satt og rettet og rettet ... for å ikke snakke om på kveldene...Og å skrive sånt som det her, blir jo bare smålig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Du engasjerer deg skikkelig i saken?

;-)

Vet lærere jobber mye- som så mange andre arbeidstakere i andre yrkesgrupper. Det er ikke mulighet for avspasering/overtidsbetaling i alle typer yrker.

Trådstarter er vel lei av all medieoppslag og mas om "elendig lønn" for lærere.

Men lærere tjener jo ikke spesielt dårlig akkurat. Og de har lang ferie/avspasering.

Jeg engasjerer meg fordi det er så utrolig mye uvitenhet omkring det å jobbe som lærer ;)

Jeg har aldri klaga på lønna mi. Er igrunnen fornøyd, men ser at man må gjøre noe drastisk for å få flere gode folk til å utdanne seg til lærere. Min erfaring er at svært mange av de dyktigste lærerne kjapt får jobber andre steder enn i skolen, nettopp fordi de kan doble lønna si på den måten.

Det bør være i alles interesse at læreryrket blir attraktivt. Først da vil vi kunne få en god nok skole :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det er jo bare fordommer dette her..selvfølgelig er det lettere å jobbe med tall enn med mennesker! ;=)

Kommer ann på hvem man er, og hvilke styrker/svakheter en har.

Hvorfor skulle de ha med fordommer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Takk :) Blir så oppgitt av lærerhetsen. Min mor er lærer og det er jammen ikke mange påskeferier hun har fått skikkelig ferie, all den tid hun satt og rettet og rettet ... for å ikke snakke om på kveldene...Og å skrive sånt som det her, blir jo bare smålig..

Jeg begynner nesten å tro at vi er den mest forhatte yrkesgruppen i landet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.''

Da jeg jobbet som lærer gikk friminuttene stort sett med til å gjøre de siste forberedelsene til neste undervisningstime, gjøre klart på klasserommet osv. Sånt kunne gjerne ikke gjøres før ettersom rommet da var i bruk av andre. Så det var neimen ikke mange småpauser i løpet av dagen, nei.

Jeg har prøvd flere ganger å få tak i læreren på telefon. Det har vært i 14-tida, rett etter skoledagen er slutt for elevene. Da får jeg de samme svar hver gang at hun har gått hjem for dagen. Greit om gjør papirabreidet hjemme men hun gjør det også slik at det nesten er håpløst å få tak i henne. Hun har altså tre timer til papirarbeid. Det burde da være rikelig med tid til forberedelser, prat med barn, foreldre og inspektør i desse timene utenom friminuttene.

Min arbeidsadag starter kl. 07.30 og jeg er ferdig kl. 15.30. Går sjelden før 16.00 og skriver som regel ikke det opp en gang som hverken avspasering eller overtid.

Ettersom en lærer får full lønn så er det en selfølge at de bør jobbe til minst kl. 16.30 ettersom de begynner dagen kl. 09.00. Greier de ikke der bør de kunne lære seg å jobbe mere effektivt eller jobbe uten avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg engasjerer meg fordi det er så utrolig mye uvitenhet omkring det å jobbe som lærer ;)

Jeg har aldri klaga på lønna mi. Er igrunnen fornøyd, men ser at man må gjøre noe drastisk for å få flere gode folk til å utdanne seg til lærere. Min erfaring er at svært mange av de dyktigste lærerne kjapt får jobber andre steder enn i skolen, nettopp fordi de kan doble lønna si på den måten.

Det bør være i alles interesse at læreryrket blir attraktivt. Først da vil vi kunne få en god nok skole :)

Ja, skole er utrolig viktig.

Der er barna våre, og det er meget viktig at de får en solid grunn-blokk med basiskunnskaper på alle nivå (fag/sosialt etc).

Ser får meg den kjærringa som preiker lærersak hver vår i lønnsoppgjørstid. Og ser for meg masse skriveri- negativt- i medie vedr hvor ille ting er for lærere.

Dessverre så virker det mot sin hensikt dersom de beste skal få lyst til å utdanne seg til lærer, tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Kommer ann på hvem man er, og hvilke styrker/svakheter en har.

Hvorfor skulle de ha med fordommer å gjøre?

Fordommer mot lærere....det er vel tydelig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer mot lærere....det er vel tydelig her?

Jeg har ikke fordommer men snakker ut fra egne erfaringer med svært arrogante og dårlige lærere. Det er en erfaring jeg vet jeg deler med flere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Jeg har ikke fordommer men snakker ut fra egne erfaringer med svært arrogante og dårlige lærere. Det er en erfaring jeg vet jeg deler med flere andre.

Og ut i fra egne erfaringer danner en ikke fordommer? Kan det hende at du har litt i overkant dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..........

Godt skrevet - takk :)

Folk hater lærere, fordi de har så stor makt. Slik er det også med leger, advokater og andre yrkesgrupper med stor makt. Folk liker å legge hatet sitt oppover, fordi de føler seg maktesløse. Lærere har blitt syndebukker for både det ene og det andre. Det er jammen ikke lett å være lærer når jeg leser mye av den skittkastingen av lærere her på DOL...Og noen vil vel aldri bli fornøyde heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...