Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg tror det er en illusjon å tro at "viktigheten av jobbene" ikke er med og påvirker lønnsutviklingen, og at alle jobber er "like viktige". Det er jo virkelig ikke sånn at en butikk- eller økonomiansatt anses som like viktig som feks en lege, heldigvis, vil jeg nesten si. Dessuten er det jo også sånn at jobber betales bedre jo færre som kan ta dem, og mens hvem som helst kan jobbe i butikk (om enn ikke nødvendigvis være flink til det), så kan ikke alle jobbe som lege.

Antall år med utdanning bør heller ikke telle så veldig isolert sett - det viktige er jo om samfunnet har bruk for kompetansen. Har man 6 års utdanning i bokbinderi (nokså vilt eksempel....), kan man ikke forvente å få samme lønn som leger, selv om utdanningen er like lang. Men dersom man har relevant utdanning og kompetanse som samfunnet etterspør, skal naturligvis kvalifikasjonen belønnes.

Joda, du har et poeng, men jeg synes det er viktig å vite at alle mennesker bør ha lik status, enten de er bosstømmere eller leger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • plommeblomst

    3

Gjest ChiengMai

Jeg er imponert over jobben til enkelte lærere, andre er jeg slett ikke imponert over. Lærere er som alle andre yrkesgrupper sånn sett, synes jeg.

At folk gjør jobben sin er vel strengt tatt lite å være "imponert" over, synes jeg.

Jeg er flink i jobben min, jeg også - skal jeg ha ekstra gullstjerner for det, mener du?

''Jeg er flink i jobben min, jeg også - skal jeg ha ekstra gullstjerner for det, mener du?''

Vi lever i et samfunn der vi er alt for lite flinke til å rose hverandre, så ja, jeg syns de som gjør en god jobb skal roses, selv en siviløkonom. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn....

Har jeg klaga? Jeg er fornøyd med denne ordningen og trodde jeg klarte å formidle det også?

Jeg bare prøver å fortelle at vi ikke jobber mindre enn andre totalt sett :)

''Jeg bare prøver å fortelle at vi ikke jobber mindre enn andre totalt sett :)''

Jo, dere jobber faktisk mindre enn andre - totalt sett. For dere får avspasert de fleste av timene dere jobber overtid i løpet av året, det gjør ikke andre.

Altså: Lærere har vel 6 uker sommerferie/avspasering pluss vinter, påske, høst og juleferie?

Og i de ukene dere jobber, jobber dere kanskje mellom 40 og 50 timer, eller? Det varierer sikkert enormt fra lærer til lærer.

Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.

Ser du ikke at jeg da jobber betraktelig mer gjennom året enn enn de fleste lærere gjør? Lærere "avspaserer seg" ned til et normalt årsverk, 1900 timer eller hva det utgjør, mens jeg, og mange med meg, jobber like mye som lærere de ukene jeg jobber, uten anledning til å avspasere meg ned til et normalt årsverk.

Skjønner hva jeg mener?

Derfor jobber mange lærere mindre enn andre, men de jobber ikke mindre enn et årsverk. Det er riktig,

Som sagt - jeg tror ikke lærere skjønner hvilken gren de sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er ikke lærer

''Jeg bare prøver å fortelle at vi ikke jobber mindre enn andre totalt sett :)''

Jo, dere jobber faktisk mindre enn andre - totalt sett. For dere får avspasert de fleste av timene dere jobber overtid i løpet av året, det gjør ikke andre.

Altså: Lærere har vel 6 uker sommerferie/avspasering pluss vinter, påske, høst og juleferie?

Og i de ukene dere jobber, jobber dere kanskje mellom 40 og 50 timer, eller? Det varierer sikkert enormt fra lærer til lærer.

Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.

Ser du ikke at jeg da jobber betraktelig mer gjennom året enn enn de fleste lærere gjør? Lærere "avspaserer seg" ned til et normalt årsverk, 1900 timer eller hva det utgjør, mens jeg, og mange med meg, jobber like mye som lærere de ukene jeg jobber, uten anledning til å avspasere meg ned til et normalt årsverk.

Skjønner hva jeg mener?

Derfor jobber mange lærere mindre enn andre, men de jobber ikke mindre enn et årsverk. Det er riktig,

Som sagt - jeg tror ikke lærere skjønner hvilken gren de sitter på.

''Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.''

De ukene du jobber? Avspaserer du noen uker da? Hvis ikke så er det jo "din egen skyld" at du jobber gratis (at du verken får avspasering eller overtidsbetalt.

Og forresten så har lærere 8 uker sommerferie, ikke 6. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

''Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.''

De ukene du jobber? Avspaserer du noen uker da? Hvis ikke så er det jo "din egen skyld" at du jobber gratis (at du verken får avspasering eller overtidsbetalt.

Og forresten så har lærere 8 uker sommerferie, ikke 6. ;-)

''De ukene du jobber? Avspaserer du noen uker da? Hvis ikke så er det jo "din egen skyld" at du jobber gratis (at du verken får avspasering eller overtidsbetalt. Og forresten så har lærere 8 uker sommerferie, ikke 6. ;-)''

Nei, jeg avspaserer ikke. Og den arbeidstidsordningen jeg skisserer er helt vanlig i privat sektor. I teorien skal lønnen kompensere for ulempene, men i praksis slutter overtidbetalingen på rundt 400000 de fleste steder. Dette er tilsynelatende helt umulig å skjønne for andre enn de som jobber privat.

Ja, det er min egen "feil" at jeg aksepterer dette, men alternativet er å ikke ha jobb - eventuelt ta en jobb i det offentlige og gå ned enda mer i lønn. Det er ikke noe bedre, vel? Det er ikke sånn at jobbene blir kastet etter oss, selv om det virker sånn i mediene. Jeg har snust litt på jobbmarkedet etter jul, og det er mellom 50 og 100 søkere til stillingene, så det sier seg selv at det ikke akkurat er kjempelett å bytte beite - og siden nærmer meg 40- årene satses det heller på "yngre hester" enn på meg. Også en ulempe lærere slipper å forholde seg til, forresten - at man blir mindre attraktiv i så ung alder.

Siviløkonomer utgjør ikke noen stor pressgruppe i samfunnet, og har ingen stor organisasjon som forhandler for oss. Derfor er det ikke lett å få gjort noe med sånt. Også er det jo en del som tjener sinnsykt bra, sånn at alle vi med helt vanlige lønninger blir overskygget.

Det er atskillig flere siviløkonomer av min type enn det er av de som tjener store summer.

Jeg er vant med at det er sånn, og synes i grunnen det er helt greit. Det jeg ikke synes er greit, er at en gruppe som har så store privilegier som lærerne faktisk har, fortsetter å klage og svartmale situasjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

''Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.''

De ukene du jobber? Avspaserer du noen uker da? Hvis ikke så er det jo "din egen skyld" at du jobber gratis (at du verken får avspasering eller overtidsbetalt.

Og forresten så har lærere 8 uker sommerferie, ikke 6. ;-)

Jeg trodde forresten at de fleste lærere jobbet 2 uker av barnas ferie nå, jeg - vet ikke hvor jeg har fått det fra. Hvis det virkelig har 8 uker fri om sommeren, så er det jo enda mindre grunn til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få de dårlige lærerne ut av skolen, så må nok desverre også lærerlønna heves. Det er altfor lett å komme inn på lærerskolen, så da må man bare regne med å få middelmådige lærere inn i skolen. Hadde lønna vært mye høyere, hadde også kravene til inntak på lærerutdanninga vært mye høyere og vi hadde fått meget godt kompetente lærere. Dette henger sammen vet du....

Jeg tenkte ikke på lønn i det hele tatt da jeg valgte utdaninning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg tenkte ikke på lønn i det hele tatt da jeg valgte utdaninning.

Ikke jeg heller.

Interesse fikk styre mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg bare prøver å fortelle at vi ikke jobber mindre enn andre totalt sett :)''

Jo, dere jobber faktisk mindre enn andre - totalt sett. For dere får avspasert de fleste av timene dere jobber overtid i løpet av året, det gjør ikke andre.

Altså: Lærere har vel 6 uker sommerferie/avspasering pluss vinter, påske, høst og juleferie?

Og i de ukene dere jobber, jobber dere kanskje mellom 40 og 50 timer, eller? Det varierer sikkert enormt fra lærer til lærer.

Jeg jobber ca 40-50 timer de ukene jeg jobber, har ikke rett på avspasering, og har 5 uker ferie. Ikke 6 uker sommer pluss annen ferie.

Ser du ikke at jeg da jobber betraktelig mer gjennom året enn enn de fleste lærere gjør? Lærere "avspaserer seg" ned til et normalt årsverk, 1900 timer eller hva det utgjør, mens jeg, og mange med meg, jobber like mye som lærere de ukene jeg jobber, uten anledning til å avspasere meg ned til et normalt årsverk.

Skjønner hva jeg mener?

Derfor jobber mange lærere mindre enn andre, men de jobber ikke mindre enn et årsverk. Det er riktig,

Som sagt - jeg tror ikke lærere skjønner hvilken gren de sitter på.

De fleste lærere som er elevkontakter jobber mye mer enn det de får avspasert for, så jeg tror neppe det er så innmari store forskjeller å snakke om her. I år har jeg bare jobbet ca 30 timer jeg ikke får avspasere, men det er fordi jeg ikke er klassestyrer og det at jeg kun har noen få elever.

Og...hvis du mener at lærerne har det så utrolig mye bedre, så trenger vi sårt flere lærere i skoleverket :) Man tar også imot ufaglærte lærere i mangel på faglærte, så du kan jo prøve deg på et "friår" i skolen ;)

Onkelen min var en av de som kritiserte lærere høyest i mange år. Plutselig fikk han tilbud om deltidsjobb i skoleverket og han sier at han først nå skjønner at folk ikke har grunn til å misunne lærerne, for det er jo først og fremst misunnelsen som er et problem - ikke klager fra de lærerne som er slitne og leie av jobben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg vet om lærer som er glad for den ferien de har.

Det tror jeg faktisk alle lærere er - og noe annet hadde jo vært rart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg vet om lærer som er glad for den ferien de har.

Det tror jeg faktisk alle lærere er - og noe annet hadde jo vært rart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tenkte på klaging generelt sett.

Man klager vel først og fremst fordi man føler behov for å markere at det å jobbe som lærer er en jobb som alle andre jobber og at det ikke er mindre slitsomt å være lærer enn elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg er imponert over jobben til enkelte lærere, andre er jeg slett ikke imponert over. Lærere er som alle andre yrkesgrupper sånn sett, synes jeg.

At folk gjør jobben sin er vel strengt tatt lite å være "imponert" over, synes jeg.

Jeg er flink i jobben min, jeg også - skal jeg ha ekstra gullstjerner for det, mener du?

Klart man skal få ros for å gjøre en god jobb. Det skulle bare mangle :) Det er jo rosen som gjør det lettere å bli motivert til å gjøre en god jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg tenkte ikke på lønn i det hele tatt da jeg valgte utdaninning.

Det gjorde ikke jeg heller, selv om jeg nok burde tenkt på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det gjorde ikke jeg heller, selv om jeg nok burde tenkt på det ;)

Hvorfor det?

Skal lønna styre hva du vil gjøre i livet?

Nå snakker jeg ikke om deg- men skulle en "ikke-interessert i barn" person utdannet seg til lærer pga ok lønn og ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murri

Ja, jeg tror nok du jobber på en skole der det er et negativt arbeidsmiljø. Jeg har en venninne som jobber på en slik skole og hun er også ram på å klage. Selv har jeg jobbet på mange skoler, men har aldri opplevd at lærere har klaget. Det eneste jeg har opplevd er at lærere har klaget fordi de må rettferdiggjøre de lange "feriene" sine ;-)

Ja det er ikke det beste arbeidsmijøet blandt lærerne, men vi assistenter har et meget godt forhold.

Men det er noe vi assistener reagerer på er hvor nedlatende de er overfor oss. Vi har jo mange viktige oppgaver, deriblant passe på at en vannskligstilt unge skal få en best mulig skolegang.

Vi har barna i SFO, har mye med foreldrene og gjøre og det krever kunnskap, innsikt og forståelse for og gjøre den jobben vi assistenter gjør. Men dette ser de ikke rett og slett, vi er bare der.

Men vi blir sett "ned" på. Og dette preger arbeidet vårt med at vi ikke blir tatt på alvor og ikke får bestandig gjort det beste for de svakeste, for som lærerne hos oss sier "Vi er pedagoger,vi vet best"

Opplever du dette på din arbeidsplass?

Og til nytt tema,lurer litt på om syns du foreldrene krever mer og mer av oss som jobber med barna deres (assistenter og lærere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klager vel først og fremst fordi man føler behov for å markere at det å jobbe som lærer er en jobb som alle andre jobber og at det ikke er mindre slitsomt å være lærer enn elektriker.

-jeg synes det er synd at lærerne ikke bruker friminuttene mere aktivt for å være sammen med elevene. Her på skolen er det bare to lærere ute mens resten sitter på lærerværelset, syter og drikker kaffe. Mye mobbing kunne vært unngått om lærerne kom seg ut i stede og var sammen med barna. Ta heller med en kaffekopp med lokk om dere er kaffetørste.

I min jobb har jeg som regel kun en matpause i løpet av dagen. Jeg tar aldri småpauser og noen dager rekker jeg ikke lunch i det hel tatt en gang.

Jeg savner mere fart i lærerne, mere aktiv jobbing i skoletiden. Når det gjelder forberedelser og retting så synes jeg dere kan ta det når skoledagen er ferdig. Barna har da ikke 7-8 timers arbeidsdag, altså så må det være noen timer dere har til slikt papriarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men studielånet er det samme enten du er lærer eller lege (om du da har ekstrautdanning som lege). Det var derfor jeg brukte dette som eksempel. Ellers er det klart det er himmelvid forskjell på kompetansekrav for å komme inn på lærerskolen og legestudiet - og det er jo også derfor vi har endel dårlige lærere ;)

Høyere lønn gir flinkere lærere....

Jeg tror ikke det er så enkelt. Dessuten har hverken sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter eller sosionomer noe høyere lønn men høyere søkertall. Her hører man sjelden noe klaging. Dette er yrkesgrupper som må stå på hele dagen og som blir sett mere opp til i samfunnet.

Det lave søkertallet til lærerne er nok at dere klager så mye. Slik mange uttaler seg så høres det jo ut som at dette er det mest stressende og krevende yrke som finnes og at det er en jobb som er svært dårlig betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murri

Jeg tror ikke det er så enkelt. Dessuten har hverken sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter eller sosionomer noe høyere lønn men høyere søkertall. Her hører man sjelden noe klaging. Dette er yrkesgrupper som må stå på hele dagen og som blir sett mere opp til i samfunnet.

Det lave søkertallet til lærerne er nok at dere klager så mye. Slik mange uttaler seg så høres det jo ut som at dette er det mest stressende og krevende yrke som finnes og at det er en jobb som er svært dårlig betalt.

Ja så sant,så sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer......

Fatter ikke hvor du har fått dette fra, er du misunnelig? Rart at noe så lite kan skape så sterke følelser.

Ja, det er mange fordeler ved å være lærer, men du skal vite at det er sant som de sier; det er knallhardt og krevende arbeid. Feriene blir oftest brukt til å prøverettinger etc og mye jobbing hjemme på kveldstid. I tillegg skal en stå til rette for elever, rektor, kollegaer, foreldre, PPT, BUP, m.fl ulike grupper som har interesser i elevene..

Så det er jammen ikke lett å være lærer. Har aldri hørt at lærere klager, aldri hatt inntrykk av det heller.

Det jeg hører om lærere er at de gjør et beundringsverdig arbeid og at folk anser det som veldig krevende - men bra at noen gjør en så viktig jobb.

Det å jobbe med elevers oppdragelse, sosialisering og faglige/psykiske utvikling er særs givende, men også særs krevende. En må ta hensyn til så mye og en må trø riktig. Det innebærer også at i tillegg til en gode faglige kunnskaper må en ha visse personlige egenskaper for å jobbe som lærer. Og det er ikke alle som har. Kanskje det er da lettere å jobbe med økonomi og tall?

At du lar dette irritere deg så mye, synes jeg er intet mindre enn umodent og antakelig uttrykk for dypereliggende frustrasjon. Har du ikke større problemer å gruble på, så blir det vel kanskje sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...