Gå til innhold

Lærere!


Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Skal vi nøye oss med mindre fordi det også finnes andre yrkesgrupper som får altfor lite?

Og dessuten har jo lærere lengre utdanningsløp enn sykepleiere - og dertil høyere studielån.

Akkurat som hun lederen av sosialforundet tror jeg det var, som sto frem og mente at lærerne skulle ikke klage, fordi sosionomene (som har kortere utdanningsløp) hadde dårligere lønn.

Hva skal en med fagforeninger om en ikke kjemper for å komme seg opp og frem?

Vet ikke sosionomer eller sykepleiere, men flere som arbeider som avdelingsingeniører har minst 5 år univ.utdanning.

Hva tjener de i offentlig sektor forhold til en nyutdannet lærer?

Lærernes organisasjon har brølt og klagd år etter år etter år etter år over hvor "ille" det er.

Er det rart at andre yrkesgrupper da blir lei gnålet? særlig dersom de i tillegg har lengre utdanning og lavere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 210
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    5

  • Lillemus

    4

  • sola60

    4

  • Janna

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest har man ikke større problemer...

Hehe, jeg har ikke så veldig ulik dialekt fra henne jeg heller, så måtte bare prøve meg ;)

Hehe ;o)

Skal jeg være ærlig synes jeg den ikke er så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

Vet ikke sosionomer eller sykepleiere, men flere som arbeider som avdelingsingeniører har minst 5 år univ.utdanning.

Hva tjener de i offentlig sektor forhold til en nyutdannet lærer?

Lærernes organisasjon har brølt og klagd år etter år etter år etter år over hvor "ille" det er.

Er det rart at andre yrkesgrupper da blir lei gnålet? særlig dersom de i tillegg har lengre utdanning og lavere lønn.

Da kan jeg bare svare at de får brøle like høyt, i stedet for å klage på at en sterk yrkesgruppe faktisk gjør noe med dårlige lønnsvilkår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Da kan jeg bare svare at de får brøle like høyt, i stedet for å klage på at en sterk yrkesgruppe faktisk gjør noe med dårlige lønnsvilkår ;)

Ja, organisasjonene til de andre kan sikkert lære å brøle høyere.

Kanksje ikke lærer-brølet/maset blir så tydelig da?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Og hvordan kan vi øke kravene til å komme inn på lærerutdanningen? Det er skrikende mangel på kvalifiserte lærere...

Ved å begrense antall studieplasser? Sånn som de gjør med lege- og psykologstudiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Problemet er jo at man må ha alle de lærerne man kan få tak i og for å fylle opp studiet, så må man ta inn de som søker nesten uansett karakterer.

Jeg tror nesten det kun er økt lønn som vil fungere for å få opp lærerkompetansen som igjen påvirker elevenes kompetanse.

Ja og økt lønn vil jo også påvirke statusen til yrkesgruppen. På den måten forteller myndighetene at dette er en viktig jobb. Å gi lærere og sykepleiere dårlig lønn er nesten som å si det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ved å begrense antall studieplasser? Sånn som de gjør med lege- og psykologstudiet?

Tror ikke det er bevisst begrenset plass på medisin. Det er antall søkere som er altfor stort i forhold til plasser.

Dermed slipper bare de aller beste inn på studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja og økt lønn vil jo også påvirke statusen til yrkesgruppen. På den måten forteller myndighetene at dette er en viktig jobb. Å gi lærere og sykepleiere dårlig lønn er nesten som å si det motsatte.

har lærer dårlig lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja.

Jeg valgte den utdannelsen fordi jeg vil bidra med noe positivt og hjelpe elever som trenger det og fordi jeg synes det er interessant. Og jeg vil fortsette med dette selv om jeg ikke får den lønna jeg ønsker.

Lønna er heller ikke det viktigste for meg og jeg tror faktisk ikke det er noen lærere som først og fremst tenker på lønna, for da hadde de vel neppe valgt det yrket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ved å begrense antall studieplasser? Sånn som de gjør med lege- og psykologstudiet?

Da vil vi jo få altfor få lærere i skoleverket om noen år. Gjennomsnittsalderen på lærere er jo veldig høy :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke at sykepleierne kommer langt bedre ut på syte- og klage- statistikken enn lærerne gjør?

Jeg tror mye skyldes det bildet Helga Hjetland gir, skal innrømme det, , og den utrolige syte-kravmentaliteten hun klarer å levere hver vår, men dere har vel selv valgt henne!

(Forresten - dialekten plager meg ikke, men stemmen.... *grøss* :) )

Og sykepleiere har milevis mer grunn til å klage enn lærere! De tjener dårligere, jobber mye, har ikke en gang lange ferier, og kan bli beordret hvis de sier nei til å jobbe på fridagen sin!

De kommer mye mer sympatisk ut i mediene enn lærerne gjør!

Unio som er hovedorganisasjonen, har både lærere og sykepleiere som medlemmer, også barnehagepersonale og mange andre høyere utdannede grupper. (med dårligere lønn enn lærerne). Kanskje er det klagene til disse gruppene også som blir tillagt lærerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Unio som er hovedorganisasjonen, har både lærere og sykepleiere som medlemmer, også barnehagepersonale og mange andre høyere utdannede grupper. (med dårligere lønn enn lærerne). Kanskje er det klagene til disse gruppene også som blir tillagt lærerne?

Ja, det stemmer. Ved lønnsoppgjøret i vår var alle disse gruppene involverte i samme sak, men det var lærerne som fikk størst publisitet i media.

Det er en stor skam at sykepleiere osv også har såpass lav lønn! Alle disse yrkene er typiske "kvinneyrker" og av den grunn er lønna også forholdsvis lav. Det er helt utrolig at folk som er for likestilling kan protestere på at folk i typiske kvinneyrker krever mer lønn. Jeg tviler på at noen hadde reagert om det samme hadde skjedd i et mannsdominert yrke.

Vi får ikke likestilling i arbeidslivet før manns- og kvinnedominerte yrker blir verdsatt like høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Det stemmer det, ja! Jeg ble litt usikker her, for kan bare huske at jeg har fått god lønnsøkning en gang i løpet av mine 14 år som lærer og det var det året jeg hadde svangerskapsperm og ikke fulgte videre godt med ;) Plutselig ble lønnsposen endel tyngre enn før og jeg trodde nesten det hadde skjedd en feil. Skylder på ammetåka ;)

Andre ganger lønna mi øker (så lite at jeg ikke merker det ;)), er det fordi jeg får høyere årsansiennitet....

Grunnen til at jeg husker når det var, var at jeg våren i 2000 fikk 10 lønnstrinn mer enn jeg hadde fra før. Fire av dem var pga mer utdannelse, resten fikk jeg pga lønnsforhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer..

har lærer dårlig lønn?

I forhold til utdanningslengde og arbeidsmengde/ansvar sammenlignet med lignende grupper; Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Tror ikke det er bevisst begrenset plass på medisin. Det er antall søkere som er altfor stort i forhold til plasser.

Dermed slipper bare de aller beste inn på studiet.

Okei om det er bevisst vet jeg ikke. Men at det funker, det tror jeg.;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer....

Lønna er heller ikke det viktigste for meg og jeg tror faktisk ikke det er noen lærere som først og fremst tenker på lønna, for da hadde de vel neppe valgt det yrket ;)

Enig :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har man ikke større problemer...

Da vil vi jo få altfor få lærere i skoleverket om noen år. Gjennomsnittsalderen på lærere er jo veldig høy :-(

Jepp, det er bakdelen. Synes det med økt lønn var et godt forslag til å øke statusen osv.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med å se lenger enn sin egen nese?

Nei, jeg vil ikke bytte. Jeg er lærer i videregående med ti års ansennitet og tilsammen 8 års utdannelse (Svennebrev i fag + høyskole og ped.) og tjener kr.50 000 MINDRE enn deg. Jeg skal ha 43 1/2 arbeidstime i uka etter siste store Skolpakke" der vi gikk med på å jobbe to timer mer i uka mot å få 20 000 mer i lønn...Realiteten blir nærmere 45 timer i uka - uten overtid. Men jeg fortsetter som lærer, tross mangel på penger til utstyr og materialer til mine elever, lite betalt kurstid for å henge med i utviklingen i yrket. Hvorfor? Jo - det er så mange ungdommer der ute som trenger en person med kunnskap om hvordan best utvikle evner og egenskaper, med dårlig selvtillit og usikker framtid, ingen å snakke med fordi foreldrene enten har gitt opp eller ikke har tid. Så får mine unger nyte tiden i høst, vinter og sommerferie med mamma. Hvis hun ikke retter prøver, da...

Jeg hadde glatt gått 50000 ned i lønn for å få så mye ferier, ja. Alternativet mitt er å gå ned i lønn uten å få lengre ferier, og det vil jeg naturligvis ikke.

Lange ferier er faktisk et så stort frynsegode at jeg glatt ville "betalt" 50000 for det. Hadde gjort det også, dersom arbeidsgiver hadde kunnet gi meg fri uten lønn, men det er visst helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...