Gå til innhold

Hjelp til enslig sønn vs. enslig datter?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Slike holdninger håper jeg forsvinner snarest!!

Jeg husker min mor syntes det var ganske på kanten at gubben tok sin del av husvasken når jeg var hjemme i svangerskapspermisjon. Da spurte jeg henne om hun hadde syntes det var "på kanten" at jeg hjalp til med husvask når gubben hadde pappaperm og var hjemme med babyen hele dagen? Tror hun fikk seg en tankevekker da, ja ;-)

Og moren min har ikke avlegse meninger, men er ganske så moderne og oppdatert på samfunnsutviklingen, men allikevel...

Gubben pleier å bake sjokoladekake når vi skal ha noe "kakestyr". Det er helt pinlig hvor mye skryt han får for den kaka (han ler av det selv også;-)). Kaka er god den, men ikke bedre enn ei vanlig sjokoladekake. Hadde jeg sagt at det var jeg som hadde bakt denne kaka, så hadde nok ikke folk skrytt den opp i skyene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    34

  • mrxx

    29

  • Aliza1365380759

    20

  • tonie

    19

Mest aktive i denne tråden

Slike holdninger håper jeg forsvinner snarest!!

Jeg husker min mor syntes det var ganske på kanten at gubben tok sin del av husvasken når jeg var hjemme i svangerskapspermisjon. Da spurte jeg henne om hun hadde syntes det var "på kanten" at jeg hjalp til med husvask når gubben hadde pappaperm og var hjemme med babyen hele dagen? Tror hun fikk seg en tankevekker da, ja ;-)

Og moren min har ikke avlegse meninger, men er ganske så moderne og oppdatert på samfunnsutviklingen, men allikevel...

Gubben pleier å bake sjokoladekake når vi skal ha noe "kakestyr". Det er helt pinlig hvor mye skryt han får for den kaka (han ler av det selv også;-)). Kaka er god den, men ikke bedre enn ei vanlig sjokoladekake. Hadde jeg sagt at det var jeg som hadde bakt denne kaka, så hadde nok ikke folk skrytt den opp i skyene ;-)

Sånn er det nå engang.Det tar tid å snu på gamle kjønnsroller. Skal vedde på at du får ganske mye skryt når du fikser noe på bilen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er forskjell mellom kjønnene - er det ikke heller forskjell på personlighetene?

Altså: Jeg har kun ei søster - og vi har sjelden hjulpet hverandre med husarbeid - men jeg husker jeg _betalte_ henne for å ta en megaoppvask for meg en gang for 10-12 år siden :-D

Vår mor er ikke så fryktelig huslig, men hvis hun er hos os, kan hun gjerne lage middag, eller stryke tøy eller henge opp tøy for oss - og passe barn da.

Min svigermor derimot, er ekstremt huslig, og et arbeidsjern uten like. Hun holder huset vårt skinnende rent og ryddig når hun er på besøk hos oss - og jeg synes faktisk det er ganske OK - så lenge hun holder seg unna de indre skapene på soverommet vårt :-)

Hun skifter ikke på senga vår, men gjør veldig mye annet praktisk for oss - og vet at vi blir glade for det. Hun har ikke flere barn, og jeg vet jo ikke hvordan det hadde vært om min mann hadde hatt ei søster - men jeg tror nok hun hadde hjulpet henne like mye.

''Min svigermor derimot, er ekstremt huslig, og et arbeidsjern uten like. Hun holder huset vårt skinnende rent og ryddig når hun er på besøk hos oss - og jeg synes faktisk det er ganske OK - så lenge hun holder seg unna de indre skapene på soverommet vårt :-)''

Slik er min mor. Jeg synes også det er greit, men kan bli litt irriterende i lengden. Da ingenting vi gjør er godt nok for henne.

Vi har det aldri rent nok, ryddig nok ovs ovs..

Nå skal det sies at min mor er psykisk ustabil, og hun bruker vaskingen som en slags terapi..Hjelp til selvhjelp ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*smile*

Var på feriebesøk hos ein av mine stesønner i forrige veke. Det var veldig fristande å ta fram vaskebøtta (det såg ut som det var lenge sidan den hadde vore framme), og unskylde meg med at eg skulle vaske etter meg.

Vaska badet til min 21 åring i går, og tok med noko greier som hadde ligge i badekaret ei lang stund. Håper på at han ser kor mykje kjekkare det er med eit reint bad.

Jentene har det strøkent, så der er ikkje noko å vaske :-)

Hos eldstemann på 28 vasker eg aldri lenger.

Eg kan ikkje tenke meg å ha vaskehjelp. Har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har alltid gjort ditt, og jeg har alltid gjort datt.." Bla bla bla, jada, vi har skjønt det nå at du er et fornuftig menneske med sunne interesser og bla bla bla. Uff sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at denne damen var nooooget spesiell... Hun jobbet 4 timer pr. dag 4 dager i uken. Da sto hun alltid nede i resepsjonen og snakket med damene der en god stund før hun kom opp, da hun kom opp pleide hun å ringe rundt til sine venninner, tok så en lang lunsjpause, slikket professorene oppetter ryggen, lot studentene seile sin egen sjø og gikk så hjem sånn litt før tiden.

Og da hun skulle ta influensavaksine presterte hun forsyne meg å lure på om hun ikke måtte ta seg fri fra jobben for å rekke det...!!! Og sannelig tror jeg ikke hun klarte å snike med dåpsgaven til barnebarnet sitt på en faktura på en gave til ei på jobben som hadde fått barn også! Frekkheten lenge leve...

Du er faen ikke god i hue du. Du tar ikke fem øre for å legge ut om folk fra jobb, familie, privatliv, absolutt alt. At du i det hele tatt får lov å ha en jobb, er meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest comsicomsa

Er det ofte sånn? Har ikke jeg inntrykk av - men jeg har et klart inntrykk av at de fleste foreldre gjerne bidrar til at barna deres skal ha det godt og som alle andre kan trenge litt hjelp av til, være seg om det er sønn eller datter eller evnt begge deler de har.

De fleste jeg kjenner bidrar for å hjelpe barna sine, både når de bor hjemme og når de flytter. Det være seg økonomisk om de skulle trenge det en periode, med flytting, kanskje innkjøp til ny leilighet, gjøre ting hyggelig, barnepass når den tid kommer etcetc.

Jeg har selv en sønn på 17 som jeg gladelig rer opp senga for og plukker klær etter i hytt og pine som min mor gjorde for meg. Jeg har lyst, ork og tid. Og jeg vet at selv om jeg gjør dette betyr det ikke at han ikke klarer det (det beviser han jo de gangene han selv fjør det) og at han kommer til å gjøre alt jeg gjør for han selv når han flytter hjemmefra. Men kommer han til å trenge min hjelp når han flytter stiller jeg jaggu gladelig opp da også. Likedann om jeg hadde en hatt ei datter. Folk gjør ting av ulike grunner, ikke nødvendigvis for at mottaker ikke KAN gjøre det selv, men fordi det gleder både giver og mottaker.

At din kjære fikk hjelp til ett og annet når han bodde alene forstår jeg heller ikke at vedrører deg på noen som helst måte. Jeg er sikker på at han hadde latt det skje igjen hvis ikke du lengre var på banen, selv etter at du har sagt ditt om hva du synes om det hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Håper ungene greier seg selv når de flytter en dag, jeg kommer neppe til å tilby meg heller. Jeg er IKKE glad i å vaske!''

Ikke jeg heller! :o) Kommer til å gjøre som min mor pleide om de kom på besøk til oss og det så bomba ut og jeg pleide å si at de ikke måtte se på rotet. Da svarte hun bare blidt:"Neida, jeg skal ikke rydde uansett jeg!" :o)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike holdninger håper jeg forsvinner snarest!!

Jeg husker min mor syntes det var ganske på kanten at gubben tok sin del av husvasken når jeg var hjemme i svangerskapspermisjon. Da spurte jeg henne om hun hadde syntes det var "på kanten" at jeg hjalp til med husvask når gubben hadde pappaperm og var hjemme med babyen hele dagen? Tror hun fikk seg en tankevekker da, ja ;-)

Og moren min har ikke avlegse meninger, men er ganske så moderne og oppdatert på samfunnsutviklingen, men allikevel...

Gubben pleier å bake sjokoladekake når vi skal ha noe "kakestyr". Det er helt pinlig hvor mye skryt han får for den kaka (han ler av det selv også;-)). Kaka er god den, men ikke bedre enn ei vanlig sjokoladekake. Hadde jeg sagt at det var jeg som hadde bakt denne kaka, så hadde nok ikke folk skrytt den opp i skyene ;-)

Minte meg om en hendelse da eksen var hjemme med lilesnuppa. Hun var 10-11 mnd gammel og de var ute og trillet i byen, han var knallstolt pappa og var mer enn gjerne ute på trilletur.

Her ble han stoppet av en gammel dame som fortalte ham at hun slettes ikke syntes noe om dette at fedre skulle ut og trille tur, det var mødrenes jobb, fedre skulle være på jobb og nødrene hjemme! Dette var en villt fremmed kvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ofte sånn? Har ikke jeg inntrykk av - men jeg har et klart inntrykk av at de fleste foreldre gjerne bidrar til at barna deres skal ha det godt og som alle andre kan trenge litt hjelp av til, være seg om det er sønn eller datter eller evnt begge deler de har.

De fleste jeg kjenner bidrar for å hjelpe barna sine, både når de bor hjemme og når de flytter. Det være seg økonomisk om de skulle trenge det en periode, med flytting, kanskje innkjøp til ny leilighet, gjøre ting hyggelig, barnepass når den tid kommer etcetc.

Jeg har selv en sønn på 17 som jeg gladelig rer opp senga for og plukker klær etter i hytt og pine som min mor gjorde for meg. Jeg har lyst, ork og tid. Og jeg vet at selv om jeg gjør dette betyr det ikke at han ikke klarer det (det beviser han jo de gangene han selv fjør det) og at han kommer til å gjøre alt jeg gjør for han selv når han flytter hjemmefra. Men kommer han til å trenge min hjelp når han flytter stiller jeg jaggu gladelig opp da også. Likedann om jeg hadde en hatt ei datter. Folk gjør ting av ulike grunner, ikke nødvendigvis for at mottaker ikke KAN gjøre det selv, men fordi det gleder både giver og mottaker.

At din kjære fikk hjelp til ett og annet når han bodde alene forstår jeg heller ikke at vedrører deg på noen som helst måte. Jeg er sikker på at han hadde latt det skje igjen hvis ikke du lengre var på banen, selv etter at du har sagt ditt om hva du synes om det hehehe.

Er ikkje du redd for at di komande svigerdatter skal bli sur på deg? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faen ikke god i hue du. Du tar ikke fem øre for å legge ut om folk fra jobb, familie, privatliv, absolutt alt. At du i det hele tatt får lov å ha en jobb, er meg en gåte.

Du fikk det sikkert ikke med deg, men dette gjelder selvfølgelig ikke min nåværende arbeidsplass, men et sted jeg jobbet for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de tingene jeg stadig snakker med guttene mine om. De skal lære seg det meste når det gjelder huslige ting. Det er ikke lenger som det en gang var, mannen jobber og tar alt utearbeide og kvinnen er hjemmeværende og styrer innendørs. Jeg vil ikke ha svigerdøtre som klager til meg fordi han (min sønn) ikke kan ditt og datt. ;)

Din kjære synes sikkert det var greit å slippe vettu...men det var litt drøyt ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de tingene jeg stadig snakker med guttene mine om. De skal lære seg det meste når det gjelder huslige ting. Det er ikke lenger som det en gang var, mannen jobber og tar alt utearbeide og kvinnen er hjemmeværende og styrer innendørs. Jeg vil ikke ha svigerdøtre som klager til meg fordi han (min sønn) ikke kan ditt og datt. ;)

Din kjære synes sikkert det var greit å slippe vettu...men det var litt drøyt ja ;)

''Din kjære synes sikkert det var greit å slippe vettu...men det var litt drøyt ja ;)''

_Litt_ drøyt?! Helt på trynet spør du meg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ingen enslig bror, så jeg vet ikke om min mor ville ha vasket for ham, men jeg er en enslig datter og min far hjelper meg ofte med å skifte dekk på bilen, sette opp en list, reparere forskjellige ting osv. Ting som jeg sikkert kunne klart selv, men synes det er kjempegreit å få hjelp til. Sånn til sammenligning....

Jeg er forøvrig HELT for at voksne menn vasker skifter på senga sjøl. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit så har dette med tradisjon og kultur å gjøre, verre er det faktisk ikke.

Vi skal ikke lenger tilbake i tid enn til våre foreldre og besteforeldre, før det var slik at kona var hjemme og passet hus og hjem, mens mannen jobbet og det var ikke noen 9 til 4 jobb heller. I en slik setting så var det helt naturlig at det var slik og faktisk nødvendig for at tingene skulle gå rundt.

Alle ble jo oppdratt til det samme.

Det tar generasjoner å snu noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike holdninger håper jeg forsvinner snarest!!

Jeg husker min mor syntes det var ganske på kanten at gubben tok sin del av husvasken når jeg var hjemme i svangerskapspermisjon. Da spurte jeg henne om hun hadde syntes det var "på kanten" at jeg hjalp til med husvask når gubben hadde pappaperm og var hjemme med babyen hele dagen? Tror hun fikk seg en tankevekker da, ja ;-)

Og moren min har ikke avlegse meninger, men er ganske så moderne og oppdatert på samfunnsutviklingen, men allikevel...

Gubben pleier å bake sjokoladekake når vi skal ha noe "kakestyr". Det er helt pinlig hvor mye skryt han får for den kaka (han ler av det selv også;-)). Kaka er god den, men ikke bedre enn ei vanlig sjokoladekake. Hadde jeg sagt at det var jeg som hadde bakt denne kaka, så hadde nok ikke folk skrytt den opp i skyene ;-)

Men synes du egentlig det er så rart at folk reagerer slik? Jeg synes ikke det, enkelt og greit fordi det er ikke så veldig vanlig tross alt.

Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Synes ikke det er så overraskende, i hvertfall ikke i et historisk perspektiv. Det er vel kjent at kvinner i alle aldre gjorde _alt_ av husarbeid for et par generasjoner siden.

Litt overraskende at din forholdsvis unge kjæreste også ble oppdratt slik, men dem om det. Synes det er utrolig at kvinner gjør sine sønner slike bjørnetjenester; fremtidige samboere og koner må jo fortsette oppdragelsen der mor slapp. Godt at din kjære var oppegående nok til å forstå at det ikke nødvendigvis skulle være slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig vanlig at enslige menn får mer hjelp fra mamma enn de noengang bør innrømme for noen...!

Litt søtt at han fikk hjelp av søster for å imponere deg da ;) Men det er ikke akkurat noe man skryter av - kjekt å vite at mannen en skal bo sammen med klarer å holde orden uten mamma's hjelp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Men synes du egentlig det er så rart at folk reagerer slik? Jeg synes ikke det, enkelt og greit fordi det er ikke så veldig vanlig tross alt.

Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)

''Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)''

Eh... nei!

Jeg gjorde alt av enkelt vedlikehold på bilen min selv da jeg var enslig. Min fars reaksjon var å gå over bilen hver gang han kom på besøk for å sjekke at det var ordentlig gjort. Hadde jeg dratt til hjulmutterne nok siste jeg skiftet hjul for eksempel? Var det nok og riktig olje på motoren? Aldri noen som skrøt av det, de bare tvilte på at jeg hadde greid det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

*smile*

Var på feriebesøk hos ein av mine stesønner i forrige veke. Det var veldig fristande å ta fram vaskebøtta (det såg ut som det var lenge sidan den hadde vore framme), og unskylde meg med at eg skulle vaske etter meg.

Vaska badet til min 21 åring i går, og tok med noko greier som hadde ligge i badekaret ei lang stund. Håper på at han ser kor mykje kjekkare det er med eit reint bad.

Jentene har det strøkent, så der er ikkje noko å vaske :-)

Hos eldstemann på 28 vasker eg aldri lenger.

Eg kan ikkje tenke meg å ha vaskehjelp. Har prøvd.

''Eg kan ikkje tenke meg å ha vaskehjelp. Har prøvd.''

Jeg kan ikke tenke meg å være uten vaskehjelp. Har prøvd.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...