Gå til innhold

Hjelp til enslig sønn vs. enslig datter?


Lillemus

Anbefalte innlegg

''Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)''

Eh... nei!

Jeg gjorde alt av enkelt vedlikehold på bilen min selv da jeg var enslig. Min fars reaksjon var å gå over bilen hver gang han kom på besøk for å sjekke at det var ordentlig gjort. Hadde jeg dratt til hjulmutterne nok siste jeg skiftet hjul for eksempel? Var det nok og riktig olje på motoren? Aldri noen som skrøt av det, de bare tvilte på at jeg hadde greid det...

Da må du ha spesiell omgangskrest, de aller fleste hadde synes dette var ekstra artig.

Nå er det ikke sikkert at din far ikke hadde sjekket dette om det var en sønn. Jeg har lært mine sønner å skru bil og det er klart at jeg sjekket mye av det de gjorde i starten fordi de kunne jo ikke alt. Men etter hvert som jeg vet hva de kan så sjekker jeg mindre og mindre.

Generelt er det jo slik og ikke gjør noe forsøk på få oss til å tro at dette er så veldig forskjellig fra menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    34

  • mrxx

    29

  • Aliza1365380759

    20

  • tonie

    19

Mest aktive i denne tråden

Vel, min kjære får endel hjelp av sine foreldre ja... Vi bor ikke sammen ennå, dessuten jobber han borte i 14 dager i strekk. Da er det foreldrene som bor like i nærheten som har oppsyn med huset, henter post og steller blomster. Og da legger hun sammen klær for ham, vasker oppvasktuene (de er jo svarte etter 4 uker hjemme... !) Han levere skjortene sine hos henne når han skal på fest/ julebord. Og han har innrømt at hun skifter på senga hvis han ber henne om det... Men jeg har fortalt ham hva jeg synes om det da. Så tror ikke han spør henne om det nå lenger. Dessuten bruker jeg nå å være der frem til han reiser på jobb, og sørger for at han tømmer tørketrommelen for klær og at huset ser bra ut, slik at hun ikke finner arbeid selv iallefall. Dessuten har han fått opplæring i stryking av skjorter, for jeg tar ikke over rollen til hans mor, han får lære seg selv sier jeg :-)

Forstår egentlig ikke dette, for han er veldig huslig av seg egentlig, liker å ha det rent å ryddig og er flink. Men selvfølgelig er det deilig å ha noen andre til å gjøre det for seg.

Og hvis faren vet at vi har vært på hytta ei helg, så drar han bort til oss og tenner opp i ovnen, så huset er varmt til vi kommer hjem. Er jo veldig snilt og godt da. Men tror ikke jeg ville likt det den dagen jeg bor der selv. Da vil jeg ha kontrollen over huset mitt selv.

Han sier de ikke har vært slik når han har hatt samboer tidligere da, så regner med det vil bli annerledes da.

Men må si at jeg har en snill far som tar seg av bilen min også da, og ei mor som vasker gulv på kjøkken og stue når hun er barnevakt for meg:-) Men hun holder seg unna soverom og bad. Men det er mest fordi hun ikke liker å sitte stille når jr er sovnet. Men jeg innrømmer at jeg synes det er godt, så lenge hun ikke går lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 16 årige steson fekk ilddåpen i helga. Innkvartert på internatrom, med begge foreldrepara som fulgte spent med om han greide ha på sengetøyet sitt sjølv. Det var veldig vanskeleg med stretchlakenet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke min sønn trenger slik hjelp når han en gang flytter, jeg håper jeg har oppdradd ham til å klare seg selv! Men jeg ser jo at datteren min er mer praktisk enn han er, senest i går hadde hun flekket av sengetøyet og hevet det i vaskemaskinen. Når han trenger nytt sengetøy, må jeg som regel minne ham på det noen ganger før jeg finner det i skittetøyskurven! Hun stiller på en måte større krav til å ha det rent og ryddig rundt seg enn han gjør! Men på andre måter er han flinkest: flinkere til å lage mat og rydde på kjøkkenet f.eks.

Angående svigerdøtre: hver gang jeg synes sønnen min er doven eventuelt noe bortskjemt gjør jeg henne oppmerksom på det: Sånn er han, jeg har gjort så godt jeg kan og jeg tar ikke i mot klager senere! :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Han gjør det selv nå, ikke sant? ;)

''Han gjør det selv nå, ikke sant? ;)''

He he, nei jeg vasker klærne hans ;) Det er noen år siden han fikk forbud mot å vaske klær. Det eneste han setter på nå og da er sengtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke min sønn trenger slik hjelp når han en gang flytter, jeg håper jeg har oppdradd ham til å klare seg selv! Men jeg ser jo at datteren min er mer praktisk enn han er, senest i går hadde hun flekket av sengetøyet og hevet det i vaskemaskinen. Når han trenger nytt sengetøy, må jeg som regel minne ham på det noen ganger før jeg finner det i skittetøyskurven! Hun stiller på en måte større krav til å ha det rent og ryddig rundt seg enn han gjør! Men på andre måter er han flinkest: flinkere til å lage mat og rydde på kjøkkenet f.eks.

Angående svigerdøtre: hver gang jeg synes sønnen min er doven eventuelt noe bortskjemt gjør jeg henne oppmerksom på det: Sånn er han, jeg har gjort så godt jeg kan og jeg tar ikke i mot klager senere! :-)

mvh

''Angående svigerdøtre: hver gang jeg synes sønnen min er doven eventuelt noe bortskjemt gjør jeg henne oppmerksom på det: Sånn er han, jeg har gjort så godt jeg kan og jeg tar ikke i mot klager senere! :-)''

*LOL* Ja det er sikkert like lurt å si det tidlig i forholdet hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....så det at sengetøyskift og vindusvask ikke lenger blir utført av mor/søster betyr at dette nå er _din_ jobb? ;-)

Kjenner forresten en kar som da han var singel fikk ukesmeny av mor levert på døra - ferdig middag i bokser, klar til å varmes opp.

Men de fleste er da ikke slik, heldigvis:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det nå engang.Det tar tid å snu på gamle kjønnsroller. Skal vedde på at du får ganske mye skryt når du fikser noe på bilen;)

Det vet jeg ikke, for det har jeg ikke prøvd ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eg kan ikkje tenke meg å ha vaskehjelp. Har prøvd.''

Jeg kan ikke tenke meg å være uten vaskehjelp. Har prøvd.

;)

Tiltredes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minte meg om en hendelse da eksen var hjemme med lilesnuppa. Hun var 10-11 mnd gammel og de var ute og trillet i byen, han var knallstolt pappa og var mer enn gjerne ute på trilletur.

Her ble han stoppet av en gammel dame som fortalte ham at hun slettes ikke syntes noe om dette at fedre skulle ut og trille tur, det var mødrenes jobb, fedre skulle være på jobb og nødrene hjemme! Dette var en villt fremmed kvinne...

Helt utrolig!!

Morfaren min ble alltid sett rart på når han trillet barna sine på 50-tallet. Jeg tror nok han var den eneste mannen i byen som trillet barnevogn og dermed var han garantert den tøffeste mannen i byen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du egentlig det er så rart at folk reagerer slik? Jeg synes ikke det, enkelt og greit fordi det er ikke så veldig vanlig tross alt.

Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)

Er det så uvanlig at mannfolk baker kake da? Jeg kjenner iallefall flere familier der pappaen baker oftere kake enn mammaen (jeg hater å bake kake!).

Hadde jeg fått skryt for å gjøre noe med bilen, så hadde jeg jaggu satt dem på plass ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du egentlig det er så rart at folk reagerer slik? Jeg synes ikke det, enkelt og greit fordi det er ikke så veldig vanlig tross alt.

Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)

Det er nok mye i det, ja, at man får mer skryt for det som ikke er "kjønnstypisk".

Når det gjelder hjelp til "daglig renhold" i hjemmet, synes vel de fleste at det er naturlig at man som voksen - mann eller kvinne - klarer seg uten hjelp fra foreldrene.

Men det er ikke noe verre at en voksen sønn får hjelp med mer "ekstraordinært" arbeid som f eks vindusvask eller å sy i en knapp, enn at en voksen datter får hjelp av pappa til å skifte dekk på bilen eller spikre noe! ;-)

Men det er i mange folks øyne noe utrolig mer stakkarslig over menn som får hjelp fra mor enn døtre som får hjelp av far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så uvanlig at mannfolk baker kake da? Jeg kjenner iallefall flere familier der pappaen baker oftere kake enn mammaen (jeg hater å bake kake!).

Hadde jeg fått skryt for å gjøre noe med bilen, så hadde jeg jaggu satt dem på plass ;-)

''Hadde jeg fått skryt for å gjøre noe med bilen, ''

Da hadde jeg takket pent! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest comsicomsa

Er ikkje du redd for at di komande svigerdatter skal bli sur på deg? ;-)

Hehehe nei så langt derifra ;) Men jeg håper at jeg får ta del i livet deres og bidra hvis det er noe jeg kan bidra med til glede for dem og meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor er det ofte sånn en voksne sønner som har flyttet hjemmefra mye oftere får hjelp med klesvask, mat, husvask og slike ting enn enslige døtre som ikke bor hjemme lenger???''

Det er sannsynligvis fordi disse mødrene sogner til et gammeldags kjønnsrollemønster der husarbeid er forbeholdt kvinner. En mann uten kone må følgelig få hjelp av sin mor eller sin søster.

Jeg er selv oppvokst i et slikt hjem, og dessverre er det fortsatt slik at det ikke forventes noen innendørs innsats av brødrene mine når de besøker vår gamle mor. Tvert i mot er hun opptatt av å varte dem opp etter alle kunstnens regler. Det er utenkelig for henne å be en mann om hjelp til oppvasken.

Men jeg kjenner også mange kvinner fra 40 år og oppover som hjelper sine døtre m/ fam. med alt mulig - matlaging og baking, husvask, stryking og klesvask. Og disse døtrene har altså både mann og barn. Mødrene deres vasker rundt, og fedrene bygger garasje og pusser opp. Og det er like gjerne besteforeldrene som foreldrene som følger opp (barne)barna i allslags fritidsaktivitet.

''Mødrene deres vasker rundt, og fedrene bygger garasje og pusser opp. ''

Det er liksom mye mer "greit" at døtre får hjelp av far med karslige sysler enn at sønner får hjelp med "kvinnesysler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang mine foreldre kommer til Oslo, vasker hun leiligheten til min ene bror. Han har det stor sett ryddig har jeg sett, men ikke veldig rent antagelig. Så hun vasker , kjøper nips, duker, blomster og pynter opp hos han. Hun gjør aldri sånt for meg, men så sørger jeg også for at huset er skinnende rent når de kommer.

En gang de var her i flere dager, vasket hun foressten klærne våre mens vi var på jobb og ryddet av frokostbordet etter oss. Vi kom også hjem til middag. Det var ren luxus.

Nå flytter de snart hit og hun har tilbudt seg å være vaskehjelp en gang i uka. Har skrevet eget innlegg om det, men jeg bestemte meg for og si nei. Det er jeg glad jeg gjorde. Føler meg mest konfortabel med det, selv om det ikke akkurat har plaget meg å ha henne i hus. Eldstejenta har fått jobben, da hun har et stort pengebehov og kan likegodt gjøre noe for det hun får.

Håper du ikke er lei deg for at moren din ikke kjøper nips til deg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme inntrykket som du.

De fleste av mine kamerater (da vi var i 20-åra) bodde hjemme, fikk servert mat, vasket klær og ren seng samt at de ikke betalte noe for godene. Ingen av mine venninner hadde samme servicen.

De samme kameratene flyttet da etter hvert for seg selv, noen via et samboerskap riktignok, men da de var single hadde de sin mor til å både vaske klær og gulv og gardiner og slikt.

Nå er alle i forhold for tiden (utrolig nok, men vi var i grunnen utrolig treige hele gjengen - det kan være forklaringen), men jeg er villig til å vedde skjorta på at i alle fall 3-4 av dem vil falle tilbake på mor om ekteskap/samboerskap skulle oppløses.

Av alle de kvinner jeg kjenner personlig, er det ei som har sin mor til å gjøre husarbeid for seg.

Så - jeg er enig med deg - en skummel trend!

''De fleste av mine kamerater (da vi var i 20-åra) bodde hjemme, fikk servert mat, vasket klær og ren seng samt at de ikke betalte noe for godene. Ingen av mine venninner hadde samme servicen''

Men bodde disse venninne fortsatt hjemme da de var i 20-årene, da? Mitt inntrykk er at flere kvinner flytter hjemmefra tidligere enn menn. Jeg selv flyttet før jeg fylte 19, rett og slett fordi jeg måtte av hensyn til studier. Jeg hadde tilnærmet "full service" så lenge jeg bodde hjemme, inklusive alle sommerferiene jeg var hjemme, bortsett fra at jeg "hjalp til" i heimen uten å ha totalansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du egentlig det er så rart at folk reagerer slik? Jeg synes ikke det, enkelt og greit fordi det er ikke så veldig vanlig tross alt.

Du som jente hadde også fått like mye skryt og mer til hvis du hadde tatt en motoroverhaling på bilen din. Ikke nok med at du hadde fått mye skryt av dine venninner og andre, men du hadde selv vært stolt som en hane......ehhh...høne:-)

Jeg er ikke så sikker på det. Hos oss er det _alltid_ jeg som maler både ute og inne. Det er jeg som _alltid_ klipper plen. Det er jeg som _alltid_ rydder og vasker (bortsett fra når jeg får hjelp av ungene)

Men det er som oftest han som baker kaker og det får han veldig skryt av. Ihvertfall av moren sin:-) Dessuten krever han skryt også. Hvis han ikke får det, sørger han for å skryte seg selv opp i skyene.

Det er jeg som rydder et bomba kjøkken etter han, men det telles ikke:-)

Egentlig driter jeg i det. Jeg er ikke avhengig av ros på samme måte som det han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...