Gå til innhold

Induksjonsovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen her inne som har induksjonskomfyr - hvordan er den å koke grøt på?

Jeg stekte pannekaker og flesk på en i helga og det var den suveren til! Min kjære som av en eller annen grunn er negativ til alt annet enn gamle plate-komfyrer har selvfølgelig ikke noe positivt å si om induksjon og påstår at de er umulige å koke grøt på. Stemmer det?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er helt ypperlig å koke grøt på den, man får akkurat så lav varme man vil når man vil.

Induksjon er helt supert!

Skrevet

Det er helt ypperlig å koke grøt på den, man får akkurat så lav varme man vil når man vil.

Induksjon er helt supert!

Min kjære påstår at kjelene man bruker på må induksjon blir varme i bunnen, men ikke i sidene sånn at varmen ikke spres oppover via kjelen, men kun via maten og derfor lettere blir brent.

På den annen side mente han da også at kermisk topp var bare tull da jeg kjøpte ny komfyr for to år siden... Jeg kjøpte selvfølgelig keramisk topp alikevel. ;o)

Skrevet

Si meg en ting: Er ikkje ovn med keramisk topp og induksjonsovn det samme?

Skrevet

Nei, jeg har keramisk, men ikke induksjon.

Skrevet

Nei, jeg har keramisk, men ikke induksjon.

Men kan du se forskjell på de?

Eg må sikkert snart skifte ut min, ser du.

Annonse

Gjest Løveføtter
Skrevet

Min kjære påstår at kjelene man bruker på må induksjon blir varme i bunnen, men ikke i sidene sånn at varmen ikke spres oppover via kjelen, men kun via maten og derfor lettere blir brent.

På den annen side mente han da også at kermisk topp var bare tull da jeg kjøpte ny komfyr for to år siden... Jeg kjøpte selvfølgelig keramisk topp alikevel. ;o)

Jeg har kokt grøt mange ganger på vår induksjon. Men induksjon blir veldig mye fortere varm, så man må passe på at grøten ikke brenner seg på den måten. Jeg bruker faktisk en liten kjele med vann til en tekopp, i stede for vannkoker, det er minst like raskt. Jeg er kjempe fornøyd, og ville aldri byttet tilbake.

Gjest Løveføtter
Skrevet

De ser like ut. Induksjonstopp kan bare bruke kjeler med mangnet i bunnen. Andre kjeler fungerer ikke.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vet du ikke hva induksjon er? Da har du i alle fall ikke lekt med barn som er elsker geomag. :-)

Induksjon er når magnetisme går i bane mellom to elementer, altså en fysisk metode å generere spenning ved hjelp av et variabelt magnetfelt. Derfor må bunnen i kasserollen være magnetisk, ellers vil det ikke virke.

Vanlig keramisk topp har et varmeelement, dette slår seg av og på for å regulere varmen.

Skrevet

Jeg har koketopp hvor kun 2 av 4 plater er induksjonsplater. Ser helt lik ut som en vanlig keramisk ja.

Skrevet

Jeg skulle varme opp en kjele med grøt, da vi akkurat hadde fått induksjonsovn og den ble kraftig brent i bunnen. Men etter at jeg lært meg å ikke ha plata på fullt, blir grøten veldig fin og meget god. :)

Skrevet

Vet du ikke hva induksjon er? Da har du i alle fall ikke lekt med barn som er elsker geomag. :-)

Induksjon er når magnetisme går i bane mellom to elementer, altså en fysisk metode å generere spenning ved hjelp av et variabelt magnetfelt. Derfor må bunnen i kasserollen være magnetisk, ellers vil det ikke virke.

Vanlig keramisk topp har et varmeelement, dette slår seg av og på for å regulere varmen.

*kremt* Eg er utdanna elektromontør. he.he..

Men nå er det "husmorartikler" vi snakker om. :-O

Gjest ChiengMai
Skrevet

*kremt* Eg er utdanna elektromontør. he.he..

Men nå er det "husmorartikler" vi snakker om. :-O

''Men nå er det "husmorartikler" vi snakker om.''

Hørr! Hørr! Og hvorfor er verdens beste kokker menn da?

Annonse

Skrevet

''Men nå er det "husmorartikler" vi snakker om.''

Hørr! Hørr! Og hvorfor er verdens beste kokker menn da?

''''Og hvorfor er verdens beste kokker menn da?''''

Tja...Ett godt spørsmål det der gitt, kvinnfolka tar seg av hverdagsmaten (fiskeboller o.l.) og mannfolka tar seg av festmåltidene (Italiensk Perlehøne o.l.).

Kvantitet kontra kvalitet! :)

Skrevet

Jeg har og om jeg skulle kjøpt ny i dag hadde det helt klart blitt induksjon en gang til. Koking av melkemat går fint det, men det kan fort bli brent om en setter plata på fullt. Full guffe på mine plater er 9. Koker jeg melkemat så setter jeg ikke plata på mer enn 7. Går så fint atte....

Skrevet

Jeg har og om jeg skulle kjøpt ny i dag hadde det helt klart blitt induksjon en gang til. Koking av melkemat går fint det, men det kan fort bli brent om en setter plata på fullt. Full guffe på mine plater er 9. Koker jeg melkemat så setter jeg ikke plata på mer enn 7. Går så fint atte....

Nå lever min kjæres komfyr fremdeles, men når den en gang dør så må han jo ha ny....

Noen som vet levetiden på en komfyr forresten? De pleier vel ikke å bli noe særlig eldre enn 20 år? Dessverre viser den ingen tegn til svakhet.... *Liker den IKKE*

Skrevet

Nå lever min kjæres komfyr fremdeles, men når den en gang dør så må han jo ha ny....

Noen som vet levetiden på en komfyr forresten? De pleier vel ikke å bli noe særlig eldre enn 20 år? Dessverre viser den ingen tegn til svakhet.... *Liker den IKKE*

''Noen som vet levetiden på en komfyr forresten?''

Nei, for min nekter å dø!

''De pleier vel ikke å bli noe særlig eldre enn 20 år?''

Jo det gjør de, på bruksanvisningen til min Electrolux komfyr så står hovedkontoret i Oslo oppført med retningsnummer 02, og det er ei god stund siden det blei endra om eg ikkje husker feil.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg koker grøt på min induksjonsovn. Ikke så ofte, men det har ingenting med ovnen og gjøre. Er ikke noe problem.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220821432' post='3952269]

Jeg koker grøt på min induksjonsovn. Ikke så ofte, men det har ingenting med ovnen og gjøre. Er ikke noe problem.

Gjett om han skal få høre dette ved neste passende anledning! Gamle stapeisen!

Skrevet

Min gode, brune, Elektra (eller kanskje det var Elektrolux) var ca 20 år og absolutt like god da den ble byttet ut. Jeg flyttet og kjøpte ny da kjøkkenet ble pusset opp.

Det er en ekkel regel for utstyr i heimen; det du VIL bli kvitt, det funker og funker og funker. Det du gjerne vil beholde trenger reparasjoner eller må byttes ut. Den komfyren du snakker om kommer til å vare evig! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...