Gå til innhold

Gran eller furu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gran eller furu - herrejemini for et spørsmål!! Det er da ikke engang noe å tenke på - man MÅ selvsagt ha GRAN! Furu er bare helt feil som juletre!

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• cathlin

9

• Lillemus

7

• Lotte :o)

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi har kjøpt edelgran de siste 5-6 årene. Kommer nok til å fortsette med det. Vi bor IKKE i asker eller bærum.

Men furu - det er da ikke juletre. Det ville jeg aldri hatt, stygt.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228988150' post='4036560]

Alltid edelgran. Jeg spekulerer på å bli miljovennlig, og gå over til plasttre. Gjerne en paraply-tre-versjon, om med finnes, for da blir det enkelt å rydde bort jula med pynten fortsatt hengende på treet ;D

Det er da ikke miljøvennlig å gå over til plast.

Skrevet

"Vi har "alltid" kjøpt det med de korteste nålene på (det som drysser mest) og som eg aldri klarer å huske på om det er gran eller furu."

Tuller du?? Har du vokst opp i Norge uten å vite forskjell på gran og furu??

Trodde dette var basic allmennkunnskap i botanik for oss som har vokst opp i et skogskledd land.... De ligner jo ikke på hverandre engang!

Forøvrig har gran korte, spisse nåler. Mens furu har lange, myke nåler.

Det er GRAN som er "ordentlig" juletre, spør du meg. Edelgran er en foredlet utgave av gran, som har litt tykkere lengre nåler, og en dypere grønn farge. Den drysser ikke like lett, for nålene blir sittende på selvom treet tørker.

Treet med sølvfargede nåler heter sølvgran, og selges ikke som juletre, såvidt jeg har sett.

Jeg kjøper edelgran, men bor IKKE i Asker og Bærum...

Skrevet

Det er da ikke miljøvennlig å gå over til plast.

Hvorfor ikke? Et plastre har man på årsvis.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228995313' post='4036701]

Hvorfor ikke? Et plastre har man på årsvis.

Og så må det ikke transporteres gang på gang til kunden, det krever ikke ressurser for å dyrkes år etter år, og opptar ikke verdifull dyrkamark.

Men plast har jo sine miljømessige sider det også, da...

Skulle ha vært interessant å se miljøregnskapet på begge deler.

Skrevet

Og så må det ikke transporteres gang på gang til kunden, det krever ikke ressurser for å dyrkes år etter år, og opptar ikke verdifull dyrkamark.

Men plast har jo sine miljømessige sider det også, da...

Skulle ha vært interessant å se miljøregnskapet på begge deler.

Det kan sikkert bli et forskningsfelt, det også ;-)

Skrevet

Vi pleier ha gran. Edelgranen er så dyr..Men veldig fin da!

:0)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228996347' post='4036718]

Det kan sikkert bli et forskningsfelt, det også ;-)

Det mest miljøvennlige må vel bli at du finner fram en tørrkvist, maler den grønn med miljøvennlig maling, og henger på litt pynt;-)

Jeg har forresten vurdert å ta et tre i hagen, men det skal få vokse seg litt større et par år til. Deilig å bli kvitt trærne før de blir så store at man må leie inn trefellingseksperter;-) Men ulempen er selvsagt at de aller fleste trærne som kommer opp i (naturdelen av) hagen vår er _furu_....

Skrevet

Og hvilken beskyttet verden lever du i?

"Halve Norge" bruker furu som juletre. I hvert fall er det mange i nord som gjør/har gjort det fordi tilgangen på gran har vært dårlig. Ingen kjøpetrær gir så god julelukt i huset som furua. Dessverre er den så fersk og levende at den ofte springer ut og gir allergiproblemer.

Jeg har ikke fått med meg at det er dårligere tilgang på gran nordpå, men jeg skjønner jo at man derfor blir vant med furu og synes det er fint. Det man vokser opp med, har man jo en tendens til å synes er det eneste riktige:-)

Men på de stedene jeg har bodd, forbinder jeg bruk av furu som juletre mest med overordentlige kvinnfolk som akker seg over alle barnålene fra grana, og derfor synes furu er mer "praktisk" og "renslig"...;-) Det er gjerne de samme damene som har duk og potteplante oppå TV'en samt ett stort bilde over sofaen med én lampett på hver side...;-)

*ikke fordomsfull i det hele tatt*;-)

Skrevet

Det mest miljøvennlige må vel bli at du finner fram en tørrkvist, maler den grønn med miljøvennlig maling, og henger på litt pynt;-)

Jeg har forresten vurdert å ta et tre i hagen, men det skal få vokse seg litt større et par år til. Deilig å bli kvitt trærne før de blir så store at man må leie inn trefellingseksperter;-) Men ulempen er selvsagt at de aller fleste trærne som kommer opp i (naturdelen av) hagen vår er _furu_....

Vær glad du har furu i hagen og ikke gran, i hvertfall - synes ikke gran hører hjemme i vanlige villahager (med mindre dere har en liten teig, da). De blir fort altfor store, og hverken gress eller annet kan vokse rundt dem fordi der er så tette og har så kraftige røtter. Dessuten tar de for mye lys og utsikt *skuler til naboene*

Skrevet

Vær glad du har furu i hagen og ikke gran, i hvertfall - synes ikke gran hører hjemme i vanlige villahager (med mindre dere har en liten teig, da). De blir fort altfor store, og hverken gress eller annet kan vokse rundt dem fordi der er så tette og har så kraftige røtter. Dessuten tar de for mye lys og utsikt *skuler til naboene*

Ja, jeg er helt enig i det:-) Men for et par år siden hadde vi trefellere her som felte to kjempefuruer pluss to-tre temmelig store og ørten små, og det kosta flesk;-)

Men det er altså ei lita gran som står innimellom lyngen der, da, og den skal bli juletre etterhvert:-) Det tror jeg naboen på andre sida vil sette pris på også:-)

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg at det er dårligere tilgang på gran nordpå, men jeg skjønner jo at man derfor blir vant med furu og synes det er fint. Det man vokser opp med, har man jo en tendens til å synes er det eneste riktige:-)

Men på de stedene jeg har bodd, forbinder jeg bruk av furu som juletre mest med overordentlige kvinnfolk som akker seg over alle barnålene fra grana, og derfor synes furu er mer "praktisk" og "renslig"...;-) Det er gjerne de samme damene som har duk og potteplante oppå TV'en samt ett stort bilde over sofaen med én lampett på hver side...;-)

*ikke fordomsfull i det hele tatt*;-)

Ikke mye duk på flatskjermen her, nei! Og støvet gror i krokene. Men furu er likevel barndomstreet.

De siste 10-15 årene har vi hatt lettere tilgang på gran enn furu, også i nord. Men tidligere kom det bare et fåtall grantrær nordover. Her snakker vi _helt_ nord. Ikke søringer fra Bodø og sånt. Så da var det sagbruket som formidlet lokal furu fra skogene innafor. "Grana går til Rana", og nord for det er vi heldige om det er furu eller trær i det hele tatt ;)

Langs finnmarkskysten var det i hvert fall på åttitallet ingen selvfølge at det var nok juletrær tilgjengelig til at alle som ville skulle få seg et. Så landet er langt, det meste er nord. Men det bor jo ikke så mye folk i nord, så mesteparten av juletrærne er nok gran likevel.

Skrevet

Ikke mye duk på flatskjermen her, nei! Og støvet gror i krokene. Men furu er likevel barndomstreet.

De siste 10-15 årene har vi hatt lettere tilgang på gran enn furu, også i nord. Men tidligere kom det bare et fåtall grantrær nordover. Her snakker vi _helt_ nord. Ikke søringer fra Bodø og sånt. Så da var det sagbruket som formidlet lokal furu fra skogene innafor. "Grana går til Rana", og nord for det er vi heldige om det er furu eller trær i det hele tatt ;)

Langs finnmarkskysten var det i hvert fall på åttitallet ingen selvfølge at det var nok juletrær tilgjengelig til at alle som ville skulle få seg et. Så landet er langt, det meste er nord. Men det bor jo ikke så mye folk i nord, så mesteparten av juletrærne er nok gran likevel.

Interessant! Så lærte jeg noe i dag også:-)

Skrevet

*hehe*

''Men ulempen er selvsagt at de aller fleste trærne som kommer opp i (naturdelen av) hagen vår er _furu_....''

Da får du sende Geir på tokt i hagen din ;-) Evt. gå for furujultre selv, pga miljøhensyn *hihi*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228998001' post='4036758]

*hehe*

''Men ulempen er selvsagt at de aller fleste trærne som kommer opp i (naturdelen av) hagen vår er _furu_....''

Da får du sende Geir på tokt i hagen din ;-) Evt. gå for furujultre selv, pga miljøhensyn *hihi*

Nei, huff, furujuletre er helt uaktuelt her i gården:-)

Skrevet

Nei, huff, furujuletre er helt uaktuelt her i gården:-)

Jåle! ;-) Slutt å værra så nøye, dah! *hihi*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228998180' post='4036763]

Jåle! ;-) Slutt å værra så nøye, dah! *hihi*

;-)

Jeg synes egentlig det var en stor overgang å måtte _kjøpe_ juletre - vi som alltid hogde juletre i farfars skog. Men det blir litt langt å dra til den skogen nå, så da blir det å handle fra noen tilreisende fjellbønder.

Skrevet

;-)

Jeg synes egentlig det var en stor overgang å måtte _kjøpe_ juletre - vi som alltid hogde juletre i farfars skog. Men det blir litt langt å dra til den skogen nå, så da blir det å handle fra noen tilreisende fjellbønder.

*s*

Vi drar med kjelke til nærmeste bensinstasjon. Det er jo logisk at de selger juletrær på en bensinstasjon, hehe. ;-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228998527' post='4036770]

*s*

Vi drar med kjelke til nærmeste bensinstasjon. Det er jo logisk at de selger juletrær på en bensinstasjon, hehe. ;-)

Ja, det blir vel til bensinstasjonen vi drar også. Der bruker det å stå noen som kommer fra oppi fjellom et sted, med fjellgran. Synes de ofte er penere enn grantrær fra steder med litt hurtigere vekstvilkår - de kan bli så langte og strantete mellom "kransene".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...