ekte nick Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg kjøper alltid edelgran. Ikke først og fremst fordi det er pent (det også) men fordi jeg da slipper så mye dryssing. Det sparer meg for veldig mye bry. Dessuten holder det seg pent lenger, siden det ikke mister så mange nåler. Det er vel verdt en hundrelapp ekstra. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Og hvilken beskyttet verden lever du i? "Halve Norge" bruker furu som juletre. I hvert fall er det mange i nord som gjør/har gjort det fordi tilgangen på gran har vært dårlig. Ingen kjøpetrær gir så god julelukt i huset som furua. Dessverre er den så fersk og levende at den ofte springer ut og gir allergiproblemer. Tja, ikke vet jeg om det stemmer at "halve Norge" bruker furu som juletre! Men utifra at 80% av trærne som selges her i sør er gran, så synes jeg det virker rart.. Uansett er det GRAN som er det virkelige juletreet! ( Har du f.eks. noengang sett et julekort med bilde av en pyntet furu? Og bare tenk på hva det heter på svensk? nemlig: JULGRAN. ) Tidligere var det nok mange som brukte furu av praktiske hensyn fordi den ikke drysser så mye. Nå finnes derimot edelgran med de samme egenskapene. Men dette har vel med tradisjon å gjøre, akkurat som hva man spiser... 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Tja, ikke vet jeg om det stemmer at "halve Norge" bruker furu som juletre! Men utifra at 80% av trærne som selges her i sør er gran, så synes jeg det virker rart.. Uansett er det GRAN som er det virkelige juletreet! ( Har du f.eks. noengang sett et julekort med bilde av en pyntet furu? Og bare tenk på hva det heter på svensk? nemlig: JULGRAN. ) Tidligere var det nok mange som brukte furu av praktiske hensyn fordi den ikke drysser så mye. Nå finnes derimot edelgran med de samme egenskapene. Men dette har vel med tradisjon å gjøre, akkurat som hva man spiser... Ikke heng deg så hardt oppi matematikken - særlig ikke når det står i anførselstegn Siden du står så hardt på at det er gran som er det opprinnelige juletreet, så må jeg dessverre skuffe deg. Det er en palme som er det opprinnelige juletreet. I vår snevre, vestlige verden er vi vant til å lære at det er en skikk som skriver seg fra Tyskland og middelalderen. Men hvis du leser Koranen og kapitlene om Jesu fødsel, så vil du se at det er en palme, og hva symbolikken med juletreet egentlig er. Nå er det engang sånn at vi lukker øynene for det meste fra andre kulturer, og særlig for det som berører våre trosoppfatninger. Derfor er det få som kjenner til den beretningen - som absolutt bør hentes fram i vår flerkulturelle verden. Og i fhd til julekort og lignende, så er heller ikke det et sterkt argument. For oss som bor i periferien, så er det veldig tydelig at det meste av illustrasjoner lages i sentrale strøk, og ikke akkurat avspeiler den virkeligheta alle lever i. Men om man bor slik til at det er representativt, så kan man sikkert komme i fare for å tro det. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Ikke heng deg så hardt oppi matematikken - særlig ikke når det står i anførselstegn Siden du står så hardt på at det er gran som er det opprinnelige juletreet, så må jeg dessverre skuffe deg. Det er en palme som er det opprinnelige juletreet. I vår snevre, vestlige verden er vi vant til å lære at det er en skikk som skriver seg fra Tyskland og middelalderen. Men hvis du leser Koranen og kapitlene om Jesu fødsel, så vil du se at det er en palme, og hva symbolikken med juletreet egentlig er. Nå er det engang sånn at vi lukker øynene for det meste fra andre kulturer, og særlig for det som berører våre trosoppfatninger. Derfor er det få som kjenner til den beretningen - som absolutt bør hentes fram i vår flerkulturelle verden. Og i fhd til julekort og lignende, så er heller ikke det et sterkt argument. For oss som bor i periferien, så er det veldig tydelig at det meste av illustrasjoner lages i sentrale strøk, og ikke akkurat avspeiler den virkeligheta alle lever i. Men om man bor slik til at det er representativt, så kan man sikkert komme i fare for å tro det. Jeg sier ikke at gran er det OPPRINNELIGE juletreet. Men det treet som oppfattes som mest "riktig" og som oftest er fremstillt som juletre på denne delen av kloden. Det sier seg selv at tilgangen på palmer tradisjonelt sett har vært dårlig for oss nordboere. Og tilsvarende har nok grantrær vært mangelvare i julefeiringens opprinnelsessted. Spørsmålet blir jo hva man foretrekker utifra det man har tilgang på... 0 Siter
Gjest Tidligere ekte-tre-entusiast Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Kunstig tre er best Her får du et perfekt tre - perfekt formet, perfekt tetthet mellom greinene, de holder på pynten, treet drysser ikke, det holder seg like fint hele jula, og når jula er over pakker du det bare ned - og tar det frem neste jul Du slipper dessuten å få udyr i hus, og allergikere slipper å bli tette i nese og hals når de er på besøk hos deg. Så hos meg blir det kunstig fremover. 0 Siter
BMS! Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Edel gran er kjempestygt. Du har forøvrig selv gran. Jeg bruker enten fjellfuru (med kongler) eller fjellgran (med kongler). Ikke så lett å få tak i, men jeg har en super juletrepusher, og han har fikset treet i år også. (Lurer på om det ble sølvgran med kongler i år, men for meg lignet det på fjellgran.) MVH 0 Siter
BMS! Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Tror aldri jeg har sett et furu-juletre!? Stusser over at du ikke ser forskjell! Det er ganske vanlig på vestlandet faktisk. Jeg er selv oppvkst med det. Men jeg har fjellfuru evnt. Kortere nåler en vanlig furu. I år blir det fjellgran 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi bruker edelgran - ikke pga utseendet, men pga allergi. Plasttre neste. PS: Det er grana som har de korteste nålene, med mindre du har hatt furua til en real omgang hos frisøren først. ''PS: Det er grana som har de korteste nålene, med mindre du har hatt furua til en real omgang hos frisøren først.'' Ok. Takk for det, men eg _vet_ eg vil begynne å surre med det der igjen ganske snart. Ps! Eg kan ikkje ta borti treet uten hansker pga. allergi, eg får store blemmer på hendene. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Er vel ingen som bruker furu som juletre, vel?? http://www.skoleskogen.no/idebank/article.asp?Data_ID_Article=145&Data_ID_Channel=1 Det der var alt for avansert! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Furu er for meg ekte juletre, har hatt gran et par år da furu ikke har vært å få tak i, men definitivt furu som er å foretrekke! Altså LANGE nåler og lite dryss? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vet du ikke forskjell på gran og furu? *sjokkert* Nei det gjør eg faktisk ikkje, og det tror eg ikkje du vet heller... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi har alltid edelgran,- men de finnes i flere varianter. Ikke alle er sølv-aktige, jeg pleier å finne noen som er friskt grønne. Og de drysser ikke, stikker ikke, og har ikke kvae. Men de er litt sossete det må du innrømme!? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Man kan få grantrær med edelgran-egenskaper når det gjelder dryssing, uten at de har sølvfargede nåler. Det kjøper vi. Disse har nok litt lengre nåler enn vanlig gran, til gjengjeld holder de (altså nålene) seg på treet. I pyntet tilstand ser man ikke at treet er spesielt "edelt". Norske eller danske? 0 Siter
cathlin Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Hvorfor skal man drasse dette treet med seg inn i stua egentlig? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Gran eller edelgran. Furu er _ikke_ juletre! Den diskusjonen har vi hvert år, men jeg tror min kjære gjør det bare for å prøve å trekke meg opp for han kjøper gran alikevel, selv om han sier hver gang at han skal kjøpe furu. ) Nå blei eg forvirra igjen! Gran og edelgran har LANGE nåler og furu KORTE? I såfall så pleier eg som oftest kjøpe furu (KORTE nåler). 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Hvorfor skal man drasse dette treet med seg inn i stua egentlig? hvorfor ikke? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 '' ''Vi har "alltid" kjøpt det med de korteste nålene på (det som drysser mest) og som eg aldri klarer å huske på om det er gran eller furu.'' '' Det er gran Vi har gran og noen ganger edelgran, men grønn, ikke sølvgrå. Det lukter best av vanlig gran. Overtro sier at hvis en skal hugge juletre selv så er det best å gjøre det når det er fullmåne, og det er i dag! Da kan du om du setter treet kaldt, ha det i flere år sier historien. Men det har jeg aldri testet Ok, da har eg som oftest Gran. Eg har hatt treet i flere år, vel og merke i hagen og det har holdt seg bra. 0 Siter
cathlin Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 hvorfor ikke? Sage ned et tre, putte det i en vase og pynte det. Jaja, hvorfor ikke. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Nå blei eg forvirra igjen! Gran og edelgran har LANGE nåler og furu KORTE? I såfall så pleier eg som oftest kjøpe furu (KORTE nåler). ''Gran og edelgran har LANGE nåler og furu KORTE?'' Nei. Omvendt. Gran: http://www.rogaland-f.kommune.no/~oksnevad/Planter/Tre/Gran/images/Gran..jpg Furu: http://ingeranne.sprayblogg.no/images/furu_1159088096.jpg Det finnes dog furuer med adskillig mer opprettstående fasong enn denne. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.