Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Tror aldri jeg har sett et furu-juletre!? Stusser over at du ikke ser forskjell! ''Stusser over at du ikke ser forskjell! :)'' Du kan da ikkje stusse over det du som aldri har sett ett furujuletre en gang? Eg ser selvfølgelig forskjell (er ikkje blind akkurat) men eg husker aldri hva som er gran og hva som er furu, edelgran har eg/vi hatt èn gang (tror eg) og det hadde lange sølvfarga nåler. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 ''Stusser over at du ikke ser forskjell! :)'' Du kan da ikkje stusse over det du som aldri har sett ett furujuletre en gang? Eg ser selvfølgelig forskjell (er ikkje blind akkurat) men eg husker aldri hva som er gran og hva som er furu, edelgran har eg/vi hatt èn gang (tror eg) og det hadde lange sølvfarga nåler. Gran vokser mest i lavlandet i tette skoger. Furu finner du oftere i fjellet helt opp mot tregrensa sammen med bjørkeskog. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228988150' post='4036560] Alltid edelgran. Jeg spekulerer på å bli miljovennlig, og gå over til plasttre. Gjerne en paraply-tre-versjon, om med finnes, for da blir det enkelt å rydde bort jula med pynten fortsatt hengende på treet ;D Uff...Ikkje kjøp plasttre! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Gran eller furu - herrejemini for et spørsmål!! Det er da ikke engang noe å tenke på - man MÅ selvsagt ha GRAN! Furu er bare helt feil som juletre! Ok! Eg tar poenget, men ka er gran og ka er furu. Det ser det ut til å herske stor uenighet om her inne på Dol, kanskje du har fasiten? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi har kjøpt edelgran de siste 5-6 årene. Kommer nok til å fortsette med det. Vi bor IKKE i asker eller bærum. Men furu - det er da ikke juletre. Det ville jeg aldri hatt, stygt. Tja...litt bobbobb det der edelgran valget syns eg, men men...:-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 "Vi har "alltid" kjøpt det med de korteste nålene på (det som drysser mest) og som eg aldri klarer å huske på om det er gran eller furu." Tuller du?? Har du vokst opp i Norge uten å vite forskjell på gran og furu?? Trodde dette var basic allmennkunnskap i botanik for oss som har vokst opp i et skogskledd land.... De ligner jo ikke på hverandre engang! Forøvrig har gran korte, spisse nåler. Mens furu har lange, myke nåler. Det er GRAN som er "ordentlig" juletre, spør du meg. Edelgran er en foredlet utgave av gran, som har litt tykkere lengre nåler, og en dypere grønn farge. Den drysser ikke like lett, for nålene blir sittende på selvom treet tørker. Treet med sølvfargede nåler heter sølvgran, og selges ikke som juletre, såvidt jeg har sett. Jeg kjøper edelgran, men bor IKKE i Asker og Bærum... Jada, om en er spesiellt opptatt av botanikk o.l. så vet en sikkert det, men problemet er at eg blander og surrer, det samme gjør eg med babord og styrbord. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Ok! Eg tar poenget, men ka er gran og ka er furu. Det ser det ut til å herske stor uenighet om her inne på Dol, kanskje du har fasiten? Jeg har jo lagt ut lenker til bilder til deg jo! ) Jeg har inntrykk av at gran er absolutt mest vanlig her i landet, men i en del fjellområder er det lite gran å få tak i og der var furu mest vanlig. Husker min mor hadde furu en gang, jeg likte den slett ikke, den har overhodet ikke juletrefasong! Ikke har den grener som er lette å henge pynt på heller, nålene er ofte i store dusker, ikke i små som på grana. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Vi pleier ha gran. Edelgranen er så dyr..Men veldig fin da! :0) Det gjør tydeligvis eg og, vanlig gran er finere enn edelgran. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jada, om en er spesiellt opptatt av botanikk o.l. så vet en sikkert det, men problemet er at eg blander og surrer, det samme gjør eg med babord og styrbord. Når det gjelder babord og styrbord har jeg omsider lært meg at det er en s på hver side: Høyre = styrbord Venstre = babord ) Det er også såpass logisk at babord lanterne er rød (som i sosialistisk venstreparti) og da må høyre være grønn selv om den da skulle vært blå. ;o) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg kjøper alltid edelgran. Ikke først og fremst fordi det er pent (det også) men fordi jeg da slipper så mye dryssing. Det sparer meg for veldig mye bry. Dessuten holder det seg pent lenger, siden det ikke mister så mange nåler. Det er vel verdt en hundrelapp ekstra. Akkurat det med dryssinga er ett helvete, spesiellt når en skal presse treet ut gjennom døra etter bruk. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Kunstig tre er best Her får du et perfekt tre - perfekt formet, perfekt tetthet mellom greinene, de holder på pynten, treet drysser ikke, det holder seg like fint hele jula, og når jula er over pakker du det bare ned - og tar det frem neste jul Du slipper dessuten å få udyr i hus, og allergikere slipper å bli tette i nese og hals når de er på besøk hos deg. Så hos meg blir det kunstig fremover. Nei fyttirakkern ALDRI i verden om eg skal ha plasttre, ett sted går grensen...*grøsser ved tanken* 0 Siter
cathlin Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Nei fyttirakkern ALDRI i verden om eg skal ha plasttre, ett sted går grensen...*grøsser ved tanken* Enig. Plast-tre er noe av det mest latterlige som fins i verden. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Edel gran er kjempestygt. Du har forøvrig selv gran. Jeg bruker enten fjellfuru (med kongler) eller fjellgran (med kongler). Ikke så lett å få tak i, men jeg har en super juletrepusher, og han har fikset treet i år også. (Lurer på om det ble sølvgran med kongler i år, men for meg lignet det på fjellgran.) MVH ''Edel gran er kjempestygt.'' Helt enig! Når det gjelder konglene og juletrevalget ditt så er du helt tydelig en virkelig juletrefeinschmekker, bra! )) 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Akkurat det med dryssinga er ett helvete, spesiellt når en skal presse treet ut gjennom døra etter bruk. *Flirer* Vi har det rett ved verandadøra og skviser det ut den veien - dessuten har man da støvsuger! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg bruker Bjørk eller Osp. Ok, det bruker eg og (i gitarene mine). Kor bruker du de henne? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Hvorfor skal man drasse dette treet med seg inn i stua egentlig? Forde en skal ha noe å gå rundt når en synger julesanger selvfølgelig, ærlig talt er du født i går eller? 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Uff...Ikkje kjøp plasttre! Hvorfor ikke? Det er et jævla herk med dryssende trær i stua. Bakseres inn, og for ikke å snakk om styret når det skal hives ut! Det aner meg at min mann kjøper edelgran og pynter det før han drar. Han blir jo borte til langt inn i 2009 = slipper å se treet drysse... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 ''Gran og edelgran har LANGE nåler og furu KORTE?'' Nei. Omvendt. Gran: http://www.rogaland-f.kommune.no/~oksnevad/Planter/Tre/Gran/images/Gran..jpg Furu: http://ingeranne.sprayblogg.no/images/furu_1159088096.jpg Det finnes dog furuer med adskillig mer opprettstående fasong enn denne. ) For det første så er det ingen (bortsett fra Røkke & Co) som ville fått noen av de trea inn i stua, og dessuten valge du ut det styggeste treet du fant under link nr. 2 (furu). Det var ikkje fint gjort! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Gran vokser mest i lavlandet i tette skoger. Furu finner du oftere i fjellet helt opp mot tregrensa sammen med bjørkeskog. Kor de vokser er eg ikje så opptatt av (men de MÅ være norske) for eg kjøper de ved bussholdeplassen. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har jo lagt ut lenker til bilder til deg jo! ) Jeg har inntrykk av at gran er absolutt mest vanlig her i landet, men i en del fjellområder er det lite gran å få tak i og der var furu mest vanlig. Husker min mor hadde furu en gang, jeg likte den slett ikke, den har overhodet ikke juletrefasong! Ikke har den grener som er lette å henge pynt på heller, nålene er ofte i store dusker, ikke i små som på grana. ''Husker min mor hadde furu en gang, jeg likte den slett ikke, den har overhodet ikke juletrefasong! Ikke har den grener som er lette å henge pynt på heller, nålene er ofte i store dusker, ikke i små som på grana.'' Nå må du pinadeg skjerpe deg, ikkje juletrefasong???? Det er det verste eg har hørt, fasongen (eg/vi har hatt begge deler) er helt lik, bortsett fra når det gjelder nålene. Uff...Du blir nok neppe noen kvalifisert juletreselger med det første.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.