Gå til innhold

Gran eller furu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg at det er dårligere tilgang på gran nordpå, men jeg skjønner jo at man derfor blir vant med furu og synes det er fint. Det man vokser opp med, har man jo en tendens til å synes er det eneste riktige:-)

Men på de stedene jeg har bodd, forbinder jeg bruk av furu som juletre mest med overordentlige kvinnfolk som akker seg over alle barnålene fra grana, og derfor synes furu er mer "praktisk" og "renslig"...;-) Det er gjerne de samme damene som har duk og potteplante oppå TV'en samt ett stort bilde over sofaen med én lampett på hver side...;-)

*ikke fordomsfull i det hele tatt*;-)

''Det er gjerne de samme damene som har duk og potteplante oppå TV'en samt ett stort bilde over sofaen med én lampett på hver side...;-)''

Er det gale og nå da?

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• cathlin

9

• Lillemus

7

• Lotte :o)

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Norske eller danske?

Vel, selgeren er en svært helnorsk bonde som camper på stedet i adventstiden. Men jeg har aldri spurt hvor han får trærne sine fra. Generelt er det vel mye dansk på markedet.

Skrevet

Altså LANGE nåler og lite dryss?

Korrekt, gjerne også delvis flatt på den ene siden så det kan settes inn mot en vegg : )

Skrevet

Men de er litt sossete det må du innrømme!?

Sossete? Nei,- det kan jeg ikke skjønne... Fordi de er dyrere?

Skrevet

Altså LANGE nåler og lite dryss?

Furu har også dobbeltnåler, altså at det sitter to og to nåler på samme "punkt", mens på graba sitter nålene enkeltvis.

Skrevet

Det er jo hele vitsen.

Hele veden er jo full av billige plastdingser!

Nei, takke meg til ekte vare! :)

Helt enig! :-)

Det er ikke jula som varer helt til påske, men alle barnålene spom dukker frem i alle sprekker, bak ovner osv..:-) Men det er likevel verdt det for å ha et ekte tre:-D

Skrevet

''Husker min mor hadde furu en gang, jeg likte den slett ikke, den har overhodet ikke juletrefasong! Ikke har den grener som er lette å henge pynt på heller, nålene er ofte i store dusker, ikke i små som på grana.''

Nå må du pinadeg skjerpe deg, ikkje juletrefasong????

Det er det verste eg har hørt, fasongen (eg/vi har hatt begge deler) er helt lik, bortsett fra når det gjelder nålene.

Uff...Du blir nok neppe noen kvalifisert juletreselger med det første..

Gran - close up:

http://www.kjemi.uio.no/publikum/popularkjemi/studerer-grantrar-med-nmr/bilder/rise_gran_nmr.jpg

Furu close up:

http://www.vulkaner.no/n/trees/pics/furu-spring-770.jpg

Lite furutre som juletre:

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/41/418/418211/furu.jpg

Skrevet

Akkurat det med dryssinga er ett helvete, spesiellt når en skal presse treet ut gjennom døra etter bruk.

Skaff deg en grensaks og klipp av greinene "på stedet", så slipper du å presse ut ei diger tørr gran gjennom døra.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228995313' post='4036701]

Hvorfor ikke? Et plastre har man på årsvis.

Om et juletre dør i skogen eller i stuen har det samme innvirkning på CO2 regnskapet.

Om man kjøper dansk juletre så er jeg enig med deg at det er en del miljømessige kostnader.

Selv har vi valgt å hente tre i skogen i nærområdet. Treet skal finnes nå i helgen, men vi tar det ned lille julaften.

Skrevet

Nei det er ikke greit. Poteito, potato...

Ok. Samma det vel?

Skrevet

Vel, selgeren er en svært helnorsk bonde som camper på stedet i adventstiden. Men jeg har aldri spurt hvor han får trærne sine fra. Generelt er det vel mye dansk på markedet.

Og tror ikkje de selger danske juletrær her på vestlandet.

Skrevet

Furu har også dobbeltnåler, altså at det sitter to og to nåler på samme "punkt", mens på graba sitter nålene enkeltvis.

''på graba sitter nålene enkeltvis.''

Mmja, kjekt å vite at de sitter enkeltvis på graba.

Skrevet

Korrekt, gjerne også delvis flatt på den ene siden så det kan settes inn mot en vegg : )

Nei flatpakka juletre er ikkje noe for meg.

Skrevet

''på graba sitter nålene enkeltvis.''

Mmja, kjekt å vite at de sitter enkeltvis på graba.

Ikke sant? ;-)

Skrevet

Helt enig! :-)

Det er ikke jula som varer helt til påske, men alle barnålene spom dukker frem i alle sprekker, bak ovner osv..:-) Men det er likevel verdt det for å ha et ekte tre:-D

Det er det verdt ja, eg har problemer med barnenåler mellom og overalt i nærheten av verandadøra ute og inne.

Skrevet

Nydelig tre det siste der ja, du ser det med en gang at DET treet er ikkje kjøpt på Nille; Europris eller IKEA!

Trør eg går for furu i år!

Skrevet

Skaff deg en grensaks og klipp av greinene "på stedet", så slipper du å presse ut ei diger tørr gran gjennom døra.

Det blir for mye dilling.

Skrevet

Eg måtte svare JA på seks av spørsmåla så eg er visst i faresonen.

Men eg vet ikkje om dette spørsmålet teller som "kjerring" for meg:

''Du snakker heller med kvinner på fest'

Her måtte eg jo svare JA.

Nei, det teller ikke for deg! :-) Men du er jo uansett "i faresonen" med 5 ja-svar, da.

Ellers er jeg ikke enig i alle spørsmålene som stilles. F eks "Du har brettede plastposer i vesken i tilfelle du skal handle noe." dette var nok et skikkelig kjerring-tegn for ikke så lenge siden, men i vår mer miljøbevisste tid stiller dette seg annerledes. Selv har jeg siden september hatt et Kiwi handlenett i veska...;-)

Og så synes jeg det er urettferdig at man skal "straffes" for andres handlinger, ref spørsmålet " Du får såpe i julegave." Det har vel hendt noen ganger at jeg har fått dusjsåpe av noen, men det gjorde jeg da jammen meg allerede som tenåring også (fra venninner etc).

Ellers kan jeg vel være litt "guilty as charged" på følgende punkter:

''Du snakker heller med kvinner på fest'' Absolutt ikke alltid, og mye sjeldnere i private sammenkomster enn jobbmessige, men i sistnevnte tilfelle må jeg bare si at mange menn på jobben er skikkelig kjedelige typer!

''Du begynner å bruke de broderte dukene som du har fått av svigermor.''

Litt usikker på hva jeg skal svare her, da jeg har én brodert duk, som min manns bestemor har brodert, og den brukes kun i jula (har nissemønster).

''Du plukker bort støv og hår fra andres klær uten baktanker.''

Ikke at jeg plukker så mye, men de gangene jeg gjør det, er det helt uten baktanker.

''Du bruker samme tepose to ganger.''

Nok et vanskelig spørsmål å svare på. Det er svært sjelden jeg drikker te, så som oftest blir teposen brukt bare én gang. Men skulle jeg hatt to kopper te rett etterhverandre, ville jeg brukt teposen om igjen. Ikke av økonomiske hensyn, men fordi jeg liker teen svak, og bare dypper posen lynrask første gangen.

''Du kjøper “gode” sko.''

De aller fleste skoene er ikke i denne kategorien, men jeg har da noen jeg også. Har ikke alle? Eller skal man bare svare "ja" dersom dette er hovedkravet ved ethvert skokjøp?

Så dersom alle ovennevnte, inklusive handlenettet og såpa, tolkes i "verste mening", så kan det være så mange som 7 x "ja" på meg, så da er jeg i faresonen jeg også;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...