laban Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 André Bjerke er jo et skattekammer av dikt! Jeg har faktisk ikke sett det "på jorden et sted" før, men det var veldig bra. Han er jo ellers en unikum på morsomme dikt med masse bokstavrim etc. "Søren Sørpå" er ett av dem (eller hva det heter). Enig. Jeg liker forøvrig også Rudolf Nilsen. Konkret nok til at jeg forstår innholdet, men likevel "dyp" mening. 0 Siter
....AV Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg hadde en gang en flott diktopplevelse i bilen. Det var et program om sønnen til Einar Skjæraasen på radioen og mot slutten av programmet ble det lest et dikt han hadde skrevet om sønnen sin og som traff meg midt i hjertet. http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/pa_livet_laus/2690715.html ca. 24 minutter ut i programmet. 0 Siter
fresja Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Som Elextra likelikar eg godt Ord over Grind av Haldis Moren Vesaas, og også andre av henne. Aller best er dei når ho sjølv les. Likar og dette av Edgar Allen Poe: http://www.poemhunter.com/poem/annabel-lee/ 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Det er vanskelig, men før eg rekker å få tenkt for mye svarer eg "Til Jorden" (med vennlig hilsen), "Mere Fjell" av og med Rolf Jacobsen, og "Tidlig i december" (under den brune kransen) av Rolf Jacobsen lest av Lise Fjellstad. Og ett nydelig dikt av Pablo Neruda som eg ikkje vet navnet på på norsk, men i teksten er det noe med "The smell off barbershop, sob out loud" el.l Og noe med "I`m tired off beeing a man" :-)...osv. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg er så glad i rekken med dikt i en av de siste samlingene til Rolf Jakobsen, fra tiden før og etter kona hans dør. Jeg gråter alltid når jeg leser dem. Her er ett av dem: ROM 301 - Ja, nå kan De få komme inn. De har kledd deg i hvitt. Jeg tok den unge hånden din i min en stund. Den svarte ikke. Aldri mer. Den som strøk meg så ofte over håret, nå siden sommeren. Helt fra pannen ned i nakken. Som om du søkte efter noe eller visste noe. Visste du? (Hånden din, lille hånden din) Den andre har de lagt på brystet ditt bøyet om en rose. Rose mot hvitt. En brud men ikke min. Så er tiden ute. Noen venter. (Ansiktet, pannen, hendene) Jeg går mot døren, nordlyset, stjernevrimmelen, ta imot. Hånden på dørhåndtaket. Det lille kneppet tilslutt. Skrittene i korridoren. Klipp - klapp klipp - klapp. Slik ender et liv. Rolf Jacobsen er min dikter. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Rolf Jacobsen er min dikter. Helt enig! Ser du nevner Under Den Brune Kransen neddi her - til å grine av det og! Og så liker jeg Plutselig. I Desember og Kjente jeg deg? Husker ennå nekrologen i Morgenbladet da han døde. Plutselig I Februar var tittelen, beste tittelen han kunne valgt. 0 Siter
Babette Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg har mange. "Fra en annen virkelighet" av Gunvor Hofmo, nesten alle av Rudolf Nilsen og Haldis Moren Vesaas, "Visst gör det ont" av Karin Boye, "Anabel Lee" og "The Raven" av Edgar Allan Poe, gjerne i utmerket gjendiktning av André Bjercke - for å nevne noen. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Helt enig! Ser du nevner Under Den Brune Kransen neddi her - til å grine av det og! Og så liker jeg Plutselig. I Desember og Kjente jeg deg? Husker ennå nekrologen i Morgenbladet da han døde. Plutselig I Februar var tittelen, beste tittelen han kunne valgt. Plutselig i december og Under den brune kransen er samme dikt, tror originaltittelen er "Plutselig i December", til sin avdøde kone. "Stillheten efterpå" er også nydelig, han har masse flotte dikt. 0 Siter
Gregga Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 For noen år tilbake hadde jeg kreft, og var skikkelig dårlig. I en sånn situasjon opplever man at livet har med - og motbakker. Dette fikk jeg av min venninne, og jeg må si jeg syns dette er noe av det jeg har lest som virkelig har satt seg. Stien til verdens ende Vi syns vi kunne se te verdens ende Og visste åssen åra ville bli Da livet plutselig svinga av fra veien Og tok en kronglete og ulendt sti. Der stengte fjellet steilt på alle kanter Da sa du stille: vi kan klatre vi. Vi føllte kronglestien langs bratte stupet Og ingen a oss torde se i djupet Nå har vi føllt den bratte trange stien Med stup på siene i mange år Det kan nok hende vi misunner andre Den strake landeveien der de går Det ser så lett ut, men en veit jo aldri Og kronglestien vår er blitt veldig vår. Det var den stien vi fikk, det hjelper ikke Å følge andres glatte vei med blikket Og vi har lært å ikke sture over Den rette veiens blomsterflor For det gror blomster også langs med stien vår Og gleden over dem er like stor Ja kanskje større, for de er så sjeldne En må se nøye for å se de gror. De ligger ofte skjult blant visne blaer Men dufter ekstra sterrt på fine daer. La gå at det kan komme vonde tier, Da stien kjennes vanskelig og bratt, Men den har lært oss at det vokser blomster på både slåpetorn og nypekratt. Og ingenting i verden er så vakkert Som nyperoser i ei sankthansnatt. Og når vi sitter sammen kan vi kjenne At også vår sti når til verdens ende. -Margaret Skjelbred 0 Siter
Gjest mitt yndlingsdikt er Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Draumen av Olav H.Hauge 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Jeg er også veldig glad i Halldis Moren Vesaas, og vil trekke frem "Har vandra så langt". http://home.online.no/~iris-r-h/dikt/vandralangt.htm Også liker jeg veldig godt Fredssang av Bertholt Brecht: Fredssang Fred over alle på jorden. Fred over arbeidet vårt. Måtte det alltid ernære dem som arbeider hårdt Fred over alle i landet. Fred over oss i vår by. Måtte den alltid gi hus til dem som gir andre ly. Fred over oss her i hjemmet. Fred over naboen vår. Måtte en fredelig nabo være i fred hvor han går. Fred over Krasnaja-plassen og Lincolns monument og Brandenburger-porten og fanen som der er tent. Fred over barn i Korea og arbeidsfolket i Ruhr. Fred over New Yorks sjåfører og kulier i Singapore. Fred over nordiske bønder og bønder på Trinidad. Fred over gode og lærde i Oxford og Leningrad. Fred over barnet i vuggen og over den som skal dø. Måtte vår jord bli oss vennlig og gi oss det daglige brød. Bertolt Brecht 0 Siter
miia Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Øyeblikket, av Inger Hagerup. http://www.aystein.com/web/norsk/Min%20diktsamling.htm#Øyeblikket Åh, det diktet er et av de få jeg kan utenat - det sitter klistret den dag i dag, ca 20 år etter at jeg første gang så det... 0 Siter
muskath Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Jeg er veldig glad i Andrè Bjerke. Amor Fati og Berceuse er mine favoritter. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Åh, det diktet er et av de få jeg kan utenat - det sitter klistret den dag i dag, ca 20 år etter at jeg første gang så det... Ja, samme her! Kan det på rams, men det er ikke så rart siden jeg har det skrevet på veggen i stua :-P 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.