Gå til innhold

Litt for mye svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem jeg rett og slett har problemer med å løse. Saken er den at søsteren til samboeren min tidvis har besøkt oss altfor altfor ofte. Før vi ble samboere bodde søskenparet vegg i vegg, og søsteren kom på besøk absolutt hele tiden. Hun kom til frokost, lunsj og middag, og var gjerne sammen med oss hele dagen. Ofte måtte vi stå opp tidligere i helgene fordi hun ringte og inviterte seg selv på frokost. Hun har også blitt med på fester som hun i utgangspunktet ikke har blitt invitert på, hun har endt opp som en tredjepart på våre parmiddager osv. Nå er det jo samboeren min, hennes bror, som burde sagt i fra og laget litt avstand, men han liker følelsen av et eneste stort "Friends-kollektiv". Selv om hun nå bor på den andre siden av byen og er på besøk ca. hver 10. dag, får jeg flashbacks til tiden da hun var innom tre ganger daglig. Hun er ingen vanlig gjest, og er gjerne med på alt. Hvis vi møter henne til en kaffe ender det som regel opp med at hun blir med oss hjem og lager mat. Samboeren og jeg har snakket om dette mange ganger, men han sier rett ut at han ikke forstår meg. Nå er saken den at jeg liker søsteren hans godt, men jeg blir muggen nesten hver gang hun kommer. Dette er jo selvsagt et problem for meg, for jeg merker at det går utover forholdet til kjæresten min og. Noen som har noen idé om hvordan jeg kan løse denne floka? Tror det er temmelig uaktuelt for kjæresten å si noe til søsteren, da de nok ønsker å møtes 3-4 ganger i uka.

Skrevet

Hvis det har endret seg til å være kun hver 10. dag nå, syns jeg du skal glede deg over at det er mye sjeldnere enn før og slutte å være muggen. Dersom de er gode venner er det ikke overdrevent ofte å treffes hver 10. dag.

Skrevet

Jeg kan skjønne at det kunne bli litt mye i den perioden du snakker om først. Selv om jeg tenker at dere ikke kan ha vært svært tydelige mot henne. Det går fint å si at du må gjerne komme på besøk litt senere. Her i huset har vi ikke frokost før klokka da og da. Når folk biter i seg ting, er det ofte slik at vi blir lukket i våre signaler ut.

Nå synes jeg besøksfrekvensen høres normal ut for en bror og søster som har et godt forhold. Det er jo kjempefint at de har det da! Familie er kjempeviktig og mange sliter med søskenforhold. Liker du henne virkelig, eller er det mer slik at du føleler du burde like henne, fordi du egentlig ikke har en god grunn til ikke å like henne? Hadde jeg som nå nysingle bodd nær min søster, ville jeg nok kunne vært der en del. Ikke i ett sett da. Jeg ville latt dem få plenty privatliv, men jeg har et godt forhold til dem begge. Uansett er det nå ikke meg min svoger har giftet seg med, så jeg skjønner at mitt selskap måtte begrenses. Nå ville ikke min søster heller ha likt at jeg kom daglig på besøk, men er det en spesielt vanskelig tid for noen, av ulike grunner, synes jeg en burde strekke seg et hakk lenger. Jeg vet jo ikke om det var tilfellet her den tiden hun kom så ofte.

Akkurat nå synes jeg ikke det ytre du beskriver er noe å forandre på. De treffes en tre ganger i måneden? Her er det noe du da må jobbe med deg selv med.

Skal dette fungere må du vise imøtekommenhet, men tydelighet. Skal dere ha en romantisk middag for to, må det ymtes frempå om, særlig hvis antennene hos den andre på det området ikke er så utviklet. Humor kan være en avvepnende måte å bruke i slike sammenhenger.

Skrevet

Jeg synes du skal glede deg over at de nå kun møtes hver 10.dag :)

Ellers synes jeg også du skal glede deg over at søskenene har så god kontakt :)

Forøvrig forstår jeg at du ikke vil tilbake til den tiden da hun hang med dere overalt, men slik er det jo ikke nå. Dessuten liker du søsteren hans, så da skjønner jeg igrunnen ikke problemet :)

Skrevet

Du sier til samboeren din at du liker det slik det er nå, og at du gjerne vil unngå at det sklir ut og blir like ofte som det var før. Prøv å få ham med på at det begrenses til dagens løsning. De kan vel evt. møtes andre steder enn bare hjemme hos dere hvis de vil ha hyppigere kontakt.

Til gjengjeld jobber du med å være hyggelig når hun er der.

Skrevet

Hvis det har endret seg til å være kun hver 10. dag nå, syns jeg du skal glede deg over at det er mye sjeldnere enn før og slutte å være muggen. Dersom de er gode venner er det ikke overdrevent ofte å treffes hver 10. dag.

Altså, jeg vet at jeg må jobbe med meg selv. Jeg skulle bare ønske at jeg visste hvordan jeg skulle gjort det.

Skrevet

Du sier til samboeren din at du liker det slik det er nå, og at du gjerne vil unngå at det sklir ut og blir like ofte som det var før. Prøv å få ham med på at det begrenses til dagens løsning. De kan vel evt. møtes andre steder enn bare hjemme hos dere hvis de vil ha hyppigere kontakt.

Til gjengjeld jobber du med å være hyggelig når hun er der.

Jeg har sagt nøyaktig dette til ham. Saken er vel den at han ønsker at de skal møtes mye oftere. Han liker en open-door-policy, og det er langt mer enn jeg ønsker.

Skrevet

Jeg er enig med deg at det var for mye slik det var tidligere.

Men hver 10-ende dag er da vel ikke mye? Jeg har like mye kontakt med mine søsken.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har sagt nøyaktig dette til ham. Saken er vel den at han ønsker at de skal møtes mye oftere. Han liker en open-door-policy, og det er langt mer enn jeg ønsker.

''Han liker en open-door-policy''

Fint for ham. ;-) Men du kan jo si at heretter kan den være hos søsteren hans om de må treffes oftere enn det du syns er OK. Det er jo han du er samboer med, og man skal slippe å få resten av familien på kjøpet _hele_ tida.

Skrevet

Gjør hun noe fornuftig når hun er hos dere da?

Hun vet jo hvordan rutinene er etter mange år...

Da tenker jeg på slike ting som å dekke bord, rydde inn i oppvaskmaskinen, hente ved.

Hvis det mangler noe, som f.eks.salt eller en skje, er hun i stand til å hente dette selv?

Min svigerinne og familien har vært mye på hytta vår. Hun gjør aldri noe hvis vi ikke spør, og knapt nok da. Jeg glemmer aldri den gangen gubben antydet at søsteren kunne vaske i annekset etter at de hadde brukt det en helg. Svaret var: Det var skittent da vi kom.

Da hadde de ikke gjort noe hele helga, og jeg som sliten 3-barnsmor med full jobb hadde kokkelert og stelt for dem hele helga. LAT, det er det min svigerinne er!

Det er koselig å ha besøk, men noen innser bare ikke at vertskapet ikke får slappet av på samme måte, når de har besøk.

Skrevet

Siden du og din samboer har såpass ulikt syn på dette med besøk og privatliv, regner jeg med at dette er et litt "betent" tema for dere. Og det kan virke som denne søsteren hans, i dine øyne, har blitt selve symbolet på ubedte og uvelkomne gjester som "invanderer" ditt privatliv.

Den omgangen de har nå, høres helt normal ut, og er egentlig ikke noe å irritere seg over.

Men det er fullt forståelig at du holder litt avstand mens du ennå har friske minner om hvordan det var tidligere. Denne jenta har jo "uforskyldt" forårsaket mye ubehag og irritasjon for deg.

Du kan nok ikke gjøre annet enn å prøve og være blid og positiv ovenfor henne de gangene dere møtes. Ellers må du bare ta tiden til hjelp til du får de negative erfaringene mere på avstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...