Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Det er noe med å gjøre seg til politi over andre når man ikke har myndighet til det. Kjører du sånn som man skal kjøre og andre ikke gjør det, er det beste du kan gjøre å slippe den bak deg forbi... Du taper lite tid på det. Er jo bare å hive på litt musikk og kose deg. Så kan helle buss-sjåføren selv kjøre på rådyret, eller bli stoppet i kontroll..... Og blir han/hun stoppet, kan du jo vinke og smile når du kjører forbi... ;-) ''Kjører du sånn som man skal kjøre og andre ikke gjør det, er det beste du kan gjøre å slippe den bak deg forbi...'' Det er ikke overalt det er mulig å slippe andre forbi da serru.... Her er det ny vei i flere mil, men den er så idiotisk bygd at det er bare en vei den ene veien og to den andre at det faktisk er lov å kjøre fordi - og den ene veien fordrer det at den som ligger foran og lager kø peller seg over i høyre felt så fort som mulig og det gjør de jo sjeldent... Og når de da ligger og fiser i 65 i 80-sonen på tørt og fint føre i fullt dagslys, som faktisk forekommer temmelig ofte!, er det ikke rart man blir forbanna! 0 Siter
mrxx Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Kan bare si: Hold fartsgrensa og lag kø, kos deg med følelsen av å irritere en gjeng med idioter. Du snakker om egoisme?? Jeg skjønner ikke at du ikke ser hva du skriver selv i denne tråden. Har det heller aldri slått deg at du mener du er den eneste som skjønner noe i køa du lager, men at alle bak deg er idioter?......hehe....jaja... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Du snakker om egoisme?? Jeg skjønner ikke at du ikke ser hva du skriver selv i denne tråden. Har det heller aldri slått deg at du mener du er den eneste som skjønner noe i køa du lager, men at alle bak deg er idioter?......hehe....jaja... Litt sånn som: Han kjørte mot enveiskjøring, og tenkte surt for seg selv, makan til så mange idioter som er ute å kjører i dag! 0 Siter
mrxx Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Litt sånn som: Han kjørte mot enveiskjøring, og tenkte surt for seg selv, makan til så mange idioter som er ute å kjører i dag! Hehe, ja ikke sant? 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Hvis det er 60 km/t så er det maks hastighet du kan holde. Kjører du 5 km/t under så er du innenfor hva som er ok. ''Kjører du 5 km/t under så er du innenfor hva som er ok.'' Hvor har du det fra? Her er det motorvei B og av en eller annen merkelig grunn er det en del som ser til å mene at siden de har så god tid at de kan ligge og sulle i 75 i 80-sonen på tørr og fin vei midt på lyse dagen så skal alle andre finne seg i å ligge bak dem. Ikke har de vett til å slippe andre forbi heller, men tviholder på venstrefeltet sitt så lenge som mulig slik at ingen andre kommer forbi. Ja, jeg har kjørt forbi i høyrefeltet noen ganger og det er jeg definitivt ikke alene om, det ser jeg jo! Og det er en ting å ligge i en kø som går i 70 i 80-sonen når du ikke ser frem-enden på den, noe helt annet er det å ligge bak en bil som ligger laaangt under fartsgrensa og har 20 biler bak seg og ikke gjør noe som helst for å slippe forbi - da blir man pisse sur... 0 Siter
Gjest bare oppgitt Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Hvis du til stadighet opplever dette, så bør du vurdere din egen kjøring. Bortsett fra at det er alltid noen som vil oppføre seg slik du beskriver, så tror jeg at det likevel er fåtallet. De fleste oppfører seg ikke slik hvis du ikke oppfører deg rart i trafikken. Det kan være at speedometeret ditt vise feil også, så hvis du hele tiden har en hale av biler bak deg, så bør du kanskje tenke litt på om det kjøringen din som er årsaken. Husk også at de aller fleste speedometer viser 5 til 10 % for lite. Enten kjører du for sakte, eller så kjører du på en slik måte at du likevel lager kø. Det er mange sånne sjåfører. Sånn generelt er det jævlig irriterende å ligge etter de som er trege på en eller annen måte. Jeg kan ikke fatte de som kjører langt under fartsgrensen og ikke klarer å koble det de ser på speedometeret og køen de ser i speilet. Hvor vanskelig er det å skjønner at de enten bør speede opp litt eller helst kjøre til side, det tar kun noen få sekunder. Ikke kan det være behagelig å ha en lang rekke med biler bak heller. Dette er totalt mangel på trafikkforståelse og vurderingsevne. Jeg kjører ikke for tregt. Men det er de som sikkert ønsker å kjøre OVER fartsgrensa som legger seg bak meg. Og det er en del av dem. Det opplever jeg også når jeg sitter på med andre. Jeg har god kontroll på speedometeret mitt og vet at det ikke er feil. Jeg er heller ikek blant de som bremser og gir gass om igjen og om igjen. At noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensa kan da umulig være mitt problem?? 0 Siter
Gjest bare oppgitt Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Nå må du sette deg ned og virkelig lese svarene dine og forsøke å se hvem det er som leker det ene og det andre og hvem som er egoist. Du er av en type som mener du har rett til å lage køer fordi du hele tiden tror at du er sikker og god i trafikken. Har tanken slått deg at du er farlig? Lager du køer så blir det svært irriterende for andre bilister. Jeg ser sjeldent så mange og farlige forbikjøringer som når jeg ligger i kø hvor alle andre enn den første bilisten, som tror han kjører sikkert og godt forstår at han lager kø og at det er en grunn til det. Hvilken rett mener du at du har for å lage køer? Har du aldri lært at du skal ta hensyn til andre trafikanter? Da burde du forstå at du skal kjøre til side også. Er det ikke et poeng at det er forskjell på om en kjører for tregt og DERFOR lager køer (da er jeg enig i at en skal slippe forbi såfremt en KAN, er ikke alle plasser det er mulig) og at en får en parasitt bak selv om en kjører akkkurat fartsgrensa? 0 Siter
mrxx Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Jeg kjører ikke for tregt. Men det er de som sikkert ønsker å kjøre OVER fartsgrensa som legger seg bak meg. Og det er en del av dem. Det opplever jeg også når jeg sitter på med andre. Jeg har god kontroll på speedometeret mitt og vet at det ikke er feil. Jeg er heller ikek blant de som bremser og gir gass om igjen og om igjen. At noen ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensa kan da umulig være mitt problem?? Poenget er at du nødvendigvis ikke vet hva som er årsaken til at du lager kø. Det er så mye biler nå at det skal svært lite til før det dunker på med biler bak. Mange som tror at de kjører veldig bra, men det er ikke sikkert at det er slik. Jeg har diskutert med mange om bruk av blinklys f.eks. og det er de som hardnakket sier at de bruker blinklys og de mener selv de er flinke. Når jeg har sittet på med dem, så bruker de blinklys, men de setter det på akkurat i det de svinger. Da har de egentlig ikke brukt blinklys godt nok, langt i fra også. Så det som er poenget mitt er at hvis det blir køer bak deg, så er det en grunn til det, verre er det ikke, uansett om du mener at du kjører riktig selv. For å løse dette så alle blir fornøyd, så kjøres det til side i to sekunder og slipper dem forbi. Nå er det ikke alle steder det er mulig, men da går det stort sett fint å sette på blinklyset til høyre, senke farten, kjøre så langt ut på siden som mulig, så den eller de bak kan slippe forbi. I Sverige er de faktisk veldig slinke til dette og du kan med stor sikkerhet nesten se på lang avstand om det er en norsk en som ligger først, fordi de forstår ikke dette. 0 Siter
Gjest Pinkboy Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Nå må du sette deg ned og virkelig lese svarene dine og forsøke å se hvem det er som leker det ene og det andre og hvem som er egoist. Du er av en type som mener du har rett til å lage køer fordi du hele tiden tror at du er sikker og god i trafikken. Har tanken slått deg at du er farlig? Lager du køer så blir det svært irriterende for andre bilister. Jeg ser sjeldent så mange og farlige forbikjøringer som når jeg ligger i kø hvor alle andre enn den første bilisten, som tror han kjører sikkert og godt forstår at han lager kø og at det er en grunn til det. Hvilken rett mener du at du har for å lage køer? Har du aldri lært at du skal ta hensyn til andre trafikanter? Da burde du forstå at du skal kjøre til side også. Tror du glemmer en detalj her. Jeg holder fartsgrensa, hva andre velger å gjøre er opp til dem, men ikke faen om jeg skal måtte innrette meg etter de. 0 Siter
Gjest Pinkboy Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 ''Da du tok sertifikatet lærte du at hvis en bil bak deg kjørte nærme ja da må du kjøre til siden for å slippe forbi? Nei det gjorde du ikke.'' Det vanlige er vel å lære at man skal kjøre hensiktsmessig og ta hensyn til trafikken. Kjører du under fartsgrensa på gode veier tror jeg mange ville være uenig i at du kjører hensiktsmessig og hensynsfullt. Dermed har du lov til å tenke selv, noe som gjerne i dette tilfellet betyr at du slipper folk forbi. Irriterer du andre sjåfører kan du fort bli skyld i farlige situasjoner, og da hjelper det lite at du etterpå sier du kjørte sånn i tilfelle et rådyr skulle finne det for godt å krysse veien. Helt enig, men her har saken vært at man skal slippe forbi selv om man holder fartsgrensa. Det er jeg uenig i. 0 Siter
Gjest Pinkboy Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 ''Greit nok. Da skal jeg ikke si noe på kjørestilen din. :-)'' Min bror som kjørte utrykning (UP) for en del år sida kom med en påstand jeg ikke umiddelbart var enig med ham i, men som jeg senere har tenkt over og funnet ut stemmer. Kjørestilen til den foran deg har mer å si enn farta vedkommende kjører i. Jo mer kjørestilen ligner din egen, jo mindre merker du at vedkommende kjører litt for sakte, og dess villigere er du til å bli liggende bak. Noen sjåfører oser på der det er rette strekninger, men bremser ned og sniker seg rundt svingene. I stedet for å prøve å kjøre mest mulig jevnt og bare lette på gassen før svingene, og dermed kjøre"planlagt" blir det hakkete og skaper mer frustrasjon hos andre med en jevnere kjørestil. Så det er mer enn fart som spiller inn når du er ute og kjører. Her er jeg enig. En slik kjørestil er litt frustrerende. Jeg forsøker heller å se det komiske i det hvis jeg opplever en slik sjåfør, og godter meg over alle som ligger bak og irriterer seg. 0 Siter
Gjest Pinkboy Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Hvor jeg bor har da ikke nødvendigvis noe å si for opplevelsen av andre bilister og deres kjørestil? Kan vel si at eneste byen jeg ikke har kjørt i her i landet er Oslo, ellers har jeg kjørt både i Trondheim, Bergen og Stavanger og på massevis av mindre steder. Oslo er i særklasse tror jeg. Du finner ikke mer irriterte sjåfører andre plasser enn du gjør i Oslo. Det slenger nok innom en og annen i de byene du kjører, men i Oslo finner du de i horder. 0 Siter
Gjest Pinkboy Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 ''Kjører du 5 km/t under så er du innenfor hva som er ok.'' Hvor har du det fra? Her er det motorvei B og av en eller annen merkelig grunn er det en del som ser til å mene at siden de har så god tid at de kan ligge og sulle i 75 i 80-sonen på tørr og fin vei midt på lyse dagen så skal alle andre finne seg i å ligge bak dem. Ikke har de vett til å slippe andre forbi heller, men tviholder på venstrefeltet sitt så lenge som mulig slik at ingen andre kommer forbi. Ja, jeg har kjørt forbi i høyrefeltet noen ganger og det er jeg definitivt ikke alene om, det ser jeg jo! Og det er en ting å ligge i en kø som går i 70 i 80-sonen når du ikke ser frem-enden på den, noe helt annet er det å ligge bak en bil som ligger laaangt under fartsgrensa og har 20 biler bak seg og ikke gjør noe som helst for å slippe forbi - da blir man pisse sur... Ja, men her bryter jo sjåføren loven. Venstre felt er kun til forbikjøring. Om noen ligger og "duller" i 75-80 på en typisk Norsk riksvei eller europavei så skal man være ganske forstyrret om man blir irritert av det. 0 Siter
mrxx Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Tror du glemmer en detalj her. Jeg holder fartsgrensa, hva andre velger å gjøre er opp til dem, men ikke faen om jeg skal måtte innrette meg etter de. Du har like mye krav på deg til å rette deg etter andre som andre skal rette seg etter deg. Lager du kø så skal du også være oppmerksom på at i en lengre kø så får køa trekkspillvirkning, det betyr at selv om du som ligger først kjører i fartsegrensen, så kan bilene i køen variere hastigheten svært mye. De kan faktisk i verste fall, hvis køen blir lang nok, nesten stoppe. Dette har du ansvaret for så lenge du ligger først og sperre alle andre. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke forsår dette, som sagt, det kan like mye være kjørestilen din som selve farten. Senest for under en time siden kjørte jeg etter en på E6 som ligger to kilometer under fartsgrensen, i alle fall etter mitt speedometer, etter å ha kjørt under 10 kilometer, så ser jeg ikke enden på køa bak meg. Han mener helt sikkert som deg, at han kjører i fartsgrensen og har dermed ikke noe mer ansvar. Hvorfor da ikke svinge innom første rasteplass i to sekunder og løse opp? Men neida, dere fortsetter å kjøre slik i milevis, uten å skjønne en dritt. Dere viser med all oppførsel at dere ikke eier trafikkforståelse. Svenskene skjønner dette stort sett, de kjører ut til siden og slipper andre forbi, men nordmenn skjønner ikke dette i det hele tatt. Du oppfører deg jo like ille som de du selv kritiserer. 0 Siter
mrxx Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Her er jeg enig. En slik kjørestil er litt frustrerende. Jeg forsøker heller å se det komiske i det hvis jeg opplever en slik sjåfør, og godter meg over alle som ligger bak og irriterer seg. En god sjåfør er du ikke, det viser du med all tydelighet i innelggene dine. 0 Siter
mrxx Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Helt enig, men her har saken vært at man skal slippe forbi selv om man holder fartsgrensa. Det er jeg uenig i. Hvorfor skal du ikke det da?? Det er jo ikke du som skal bestemme hvor fort andre skal kjøre og som sagt enda en gang, det kan være kjørestilen din som gjør at du lager kø. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Tror du glemmer en detalj her. Jeg holder fartsgrensa, hva andre velger å gjøre er opp til dem, men ikke faen om jeg skal måtte innrette meg etter de. Du plikter å sette ned farten når du ser medtraffikanter som vil forbi deg! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Helt enig, men her har saken vært at man skal slippe forbi selv om man holder fartsgrensa. Det er jeg uenig i. Du plikter tilogmed å sette ned farten for å slippe andre forbi! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Her er jeg enig. En slik kjørestil er litt frustrerende. Jeg forsøker heller å se det komiske i det hvis jeg opplever en slik sjåfør, og godter meg over alle som ligger bak og irriterer seg. Og noen skulle aldri hatt lappen...;( 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Hvorfor skal du ikke det da?? Det er jo ikke du som skal bestemme hvor fort andre skal kjøre og som sagt enda en gang, det kan være kjørestilen din som gjør at du lager kø. Man plikter tom å sette ned farten når andre vil forbi! Noen skulle aldri hatt lappen, sier jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.