AneM1365380603 Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Dere har nok overreagert litt begge to. Men du som voksen burde tatt ansvar for å ta denne samtalen i en skikkelig tone, og ikke over SMS. Du har selv bestemt prisen forrytterne må betale, og jeg synes ikke det blir riktig av deg å sutre over at du egentlig gjør henne en tjeneste. Du har selv valgt å ha hest med de utgiftene det innebærer, og man kan like gjerne si at forrytterne gjør *deg* en tjeneste ved å ta seg av stallarbeid og bidra til å dekke utgiftene. Er du voksen, så synes jeg du bør ringe henne opp igjen og forklare at du ikke ønsket at det skulle bli på denne måten. Forklar at du ikke hadde tenkt å ta over ridedagen hennes ved å ta ut hesten, og spør om dere kan være enige om at dere begge to i fremtiden gir beskjed et par dager i forveien dersom det blir endringer i planene, hvis det er mulig. Enig med deg! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Dere har nok overreagert litt begge to. Men du som voksen burde tatt ansvar for å ta denne samtalen i en skikkelig tone, og ikke over SMS. Du har selv bestemt prisen forrytterne må betale, og jeg synes ikke det blir riktig av deg å sutre over at du egentlig gjør henne en tjeneste. Du har selv valgt å ha hest med de utgiftene det innebærer, og man kan like gjerne si at forrytterne gjør *deg* en tjeneste ved å ta seg av stallarbeid og bidra til å dekke utgiftene. Er du voksen, så synes jeg du bør ringe henne opp igjen og forklare at du ikke ønsket at det skulle bli på denne måten. Forklar at du ikke hadde tenkt å ta over ridedagen hennes ved å ta ut hesten, og spør om dere kan være enige om at dere begge to i fremtiden gir beskjed et par dager i forveien dersom det blir endringer i planene, hvis det er mulig. Jeg er enig i at "samtalen" ikke burde foregått på sms. Men det ble nå slik siden jeg satt på jobben. Passet dårlig å ringe henne opp. Jeg beklager meg ikke over prisen hun betaler, eller at det er dyrt å ha hest! Det har jeg selvsagt valgt selv. Men jeg synes hun burde bli klar over at hun faktisk har "et gode" i prisen hun betaler meg! Hvem som gjør hvem en tjeneste, er en annen diskusjon. Men i bunn og grunn er det jo heste-eierne som stiller hestene sine til disposisjon for at de som ikke har hest selv allikevel skal få drive med sin hobby! Dermed er det også opp til eieren å sette betingelsene. Dette er en "gylden regel" i hestemiljøet. Jeg har hele tiden vært fleksibel og prøvd å tilrettelegge hvis det ikke har passet. Og synes derfor hun gikk langt over grensen for hva som er hennes "rettigheter", ved å reagere surt og svare spydig. Jeg har 3 andre forryttere. Og ingen av dem ville reagert på en slik måte i samme situasjon. Er enig i at jeg kanskje burde ringe henne og forklare dette på en ordentlig måte. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Jeg syns du reagerte urimelig, ja. Jeg mener at dere begge burde si i fra minst 1-2 dager før hvis hun ikke kan ta seg av hesten, eller du skal bruke den på "hennes" dag. Jeg forstår godt hennes reaksjon på at du ikke hadde gitt beskjed, da hun kom for å ta seg av hesten. Var jeg deg, ville jeg beklaget din reaksjon, og sagt at dere hadde nok ikke avklart ting på forhånd, og at du gjerne vil hun skal fortsette hesten og lage en god avtale som er bra for begge. Selvsagt skal begge gi be. skjed tidligst mulig hvis endringene medfører at den andre må forandre sine planer! Det var ikke tilfellet i denne situasjonen. Hesten var til hennes diposisjon som avtalt, Eneste forskjellen var at hun slapp å ta den inn og gjøre rent i boksen selv! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Enig med deg! Se svaret mitt til "mallet" 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1229530079' post='4042171] Jeg er enig med Ulvinnen. Dette taklet du svært dårlig til å være en voksen dame. Du har ikke forklart ting godt nok ang denne dagen, ikke gitt beskjed, og inntar en arrogant holdning. Jeg er glad jeg ikke var den 17-åringen... Jeg hadde nok blitt veldig lei meg, siden ting ikke ble som jeg hadde håpet på, i samarbeid med hesteeieren. Ryktet ditt går også fort i dette miljøet. Det skal 10 positive ting til, for å rette opp èn negativ ting. Jeg er enig i at det var ugunstig at dette skjedde på SMS. Og at jeg kanskje burde taklet dette på en annen måte. Men det er ganske provoserende når en person som du lar får lov å ri hesten din, og som du prøver å tilrettelegge for, tydeligvis ikke forstår betingelsene, og dermed tillater seg å bli sur og spydig hvis noe ikke blir akkurat som det passer henne! Når det gjelder ryktet, så tror jeg dette går mest i hennes disfavør for å si det sånn... 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Men hun tok jo ikke tiden fra ungjenta,- hun var jo i nærheten så jenta kunne overta hesten når hun kom? Sånn som jeg forstår det i alle fall. Hvorfor skulle hun kunne bli sur for det? Fordi hun slapp å stelle hesten først? Men jeg har ikke greie på hester og stall-forordninger, altså,- det skal jeg innrømme. Det er riktig! Vi var rett ved siden av stallen, og hesten kunne overtas når som helst! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1229530816' post='4042179] Ja, men hadde hun forklart akkurat det da? Eller tok løvinnen det for gitt, at 17-åringen oppfattet situasjonen slik den var ment? Løvinnen var sikkert irritert fra før, pga noen avlyste forrytterdager, og 17-åringen skjønner kanskje ikke dette? Slik dette har blitt, taper begge på at saken ble sånn. Da må den voksne vise seg voksen. Hvis hun misoppfattet situasjonen i utgangspunktet, så ble den ihvertfall raskt avklart! Nei, jeg var ikke irritert på forhånd! Men jeg ble irritert på hennes reaksjon dr og da, siden jeg ikke syntes hun hadde hverken grunn, eller rett, til å bli sur! Derfor ble jeg ganske forbanna når hun så tillater seg å nevne dette på en spydig måte, en uke senere! Det er en gylden regel og gjengs praksis i hestemiljøet at den som eier hesten, også setter betingelsene for bruken av den. 0 Siter
Gjest skjønner det ikke Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg er enig i at det var ugunstig at dette skjedde på SMS. Og at jeg kanskje burde taklet dette på en annen måte. Men det er ganske provoserende når en person som du lar får lov å ri hesten din, og som du prøver å tilrettelegge for, tydeligvis ikke forstår betingelsene, og dermed tillater seg å bli sur og spydig hvis noe ikke blir akkurat som det passer henne! Når det gjelder ryktet, så tror jeg dette går mest i hennes disfavør for å si det sånn... Men det er da en tenåringsjente vi snakker om her. Du snakker som om dere er likestilt. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Jeg hadde sikkert stusset litt om jeg kom og skulle ri og hesteeier alt hadde salt på hesten, men hadde nok ikke reagert som denne jenta nei. På den annen side tror jeg ikke dette er så uvanlig for en del jenter i den alderen, særlig hestejenter dessverre. Nei, du var ikke urimelig synes jeg. Ja, du kjenner jo hestemiljøet og vet hvilken "regler" som gjelder i slike forhold. Vi var forresten omtrent ferdige da hun kom. Og hun hadde ikke tenkt å ri før et par timer senere. Så hesten fikk en fin "pause" til å spise høy og kose seg før neste økt. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Syns du virker urimelig ja. Syns det er litt rart at en betaler for å få lov til å spa møkk etter en hest, men det er sikkert vanlig? Jeg hadde ikke hatt lyst til å ri hesten etter det som skjedde. Du kunna ha sagt fra at du skulle bruke hesten selv slik at hun kunne vurdert å droppe å komme. Når hun i neste omgang spør om du kan være fleksibel så serverer du i steden spydigheter. Ikke rart hun slutta. Du er den voksne i forholdet, men her virket dere like fjortis begge to. Dette har du tydeligvis ikk greie på! Folk som liker hester og liker å ri, vet at det å spa møkk er noe som følger med! Jeg må jo også regne med at de som leier hest, faktisk ØNSKER å komme i stallen og ri hesten. Ikke at de vil ha beskjed hvis de kan "slippe" å komme.! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Syns ikke du gjorde noe feil jeg, bortsett fra at dere kunne tatt det over tlf istedenfor melding. Ja. det synes jeg vogså var dumt! Jeg tilhører jo den generasjonen som er oppdratt til å si ting face to face. Men jeg satt på jobb med litt begrensede muligheter for telefonsamtaler av den typen.. Tror kanskje jeg skal ringe henne uansett for å forklare hvorfor jeg ble så provosert av oppførselen hennes.. Hun er tydeligvis litt for ung til å se dette fra en voksen synsvinkel. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg syns det var barnslig av deg å skrive at hesten din er så verdifull at hun er heldig som får ri på den. Respekt skal gå begge veier. Det er ikke bare hun som skal respektere deg fordi du er dobbelt så gammel, du skal også respektere henne. Så jeg syns du taklet dette på en dårlig måte. Det samme tenkte jeg. Respekt er noe man fortjener ut fra væremåte, ikke ut fra alder alene. 0 Siter
frosken Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Jeg synes du var urimelig. Du skriver flere steder i tråden, at det er hesteeieren som setter premissene for hvordan ting skal fungere. Det har jeg forståelse for, men i såfall må premissene tydeliggjøres på forhånd og ikke være noe som du ensidig kan diktere i etterkant. Mener at du burde gitt henne beskjed om at du kom til å ta ut hestene etc. før hun kom. Selv om du mener at hesten var tilgjengelig for henne, så hadde hun jo ikke trengt å tilbringe så mange timer i stallen hvis hun hadde visst hva du hadde gjort. Du er opptatt av respekt, men respekt må gå begge veier. Synes også det er rimelig om hun evt. har oppfattet deg som ganske nedlatende og belærende i dag; de færreste trives med å bli satt på plass på den måten du prøvde på. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Men det er da en tenåringsjente vi snakker om her. Du snakker som om dere er likestilt. Nei vi er ikke likestillt. Det er det som er problemet når hun oppfører seg som om vi skulle vært det! Det er en gylden regel og vanlig praksis, at eieren bestemmer over bruken av hesten sin, og at forrytteren innretter seg etter det eieren bestemmer. Av den grunn er heller ikke "frekke" for-ryttere som tar seg tilrette, særlig ettertraktet. Og hvis de får et dårlig rykte blant hesteeiere, så blir det vanskelig å skaffe seg en hest å ri.. Derfor er det nok hun som har mest å tape på "ryktebørsen" dessverre.. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Dette har du tydeligvis ikk greie på! Folk som liker hester og liker å ri, vet at det å spa møkk er noe som følger med! Jeg må jo også regne med at de som leier hest, faktisk ØNSKER å komme i stallen og ri hesten. Ikke at de vil ha beskjed hvis de kan "slippe" å komme.! men... hadde ikke du tatt stellet hun har betalt for å få lov å ta allerede, da? 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Jeg synes du var urimelig. Du skriver flere steder i tråden, at det er hesteeieren som setter premissene for hvordan ting skal fungere. Det har jeg forståelse for, men i såfall må premissene tydeliggjøres på forhånd og ikke være noe som du ensidig kan diktere i etterkant. Mener at du burde gitt henne beskjed om at du kom til å ta ut hestene etc. før hun kom. Selv om du mener at hesten var tilgjengelig for henne, så hadde hun jo ikke trengt å tilbringe så mange timer i stallen hvis hun hadde visst hva du hadde gjort. Du er opptatt av respekt, men respekt må gå begge veier. Synes også det er rimelig om hun evt. har oppfattet deg som ganske nedlatende og belærende i dag; de færreste trives med å bli satt på plass på den måten du prøvde på. Ja hun oppfattet meg nok kanskje som nedlatende og belærende. Men helt ærlig syntes jeg hun fortjente det, selvom det selvfølgelig ikke var noe artig for henne. Når det gjelder respekt ved å gi beskjed, så forstår jeg selvsagt dette dersom det medførte endringer i hennes planer. Det gjorde det IKKE i dette tilfellet! Vi var mer eller mindre ferdige da hun kom, og hun hadde planlagt å ri med noen andre litt senere på kvelden! M.a.o. var det ingenting som tilsa at hun ikke kunne gjennomføre det hun hadde planlagt. Forskjellen var at hun faktisk SLAPP å gjøre rent, men det er en jobb som tar 10 min, og burde ikke utgjøre betydelig forskjell på tiden hun bruker i stallen. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 men... hadde ikke du tatt stellet hun har betalt for å få lov å ta allerede, da? "Stellet" består i å møkke ut av boksen, og det er vel ikke akkurat "rettigheten" til dette hun betaler meg for! Hun betaler for å kunne bruke /ri hesten, men møkkejobben følger med som en del av pakka. Stelle og kose kan hun uansett gjøre så mye hun vil.. 0 Siter
Gjest slogfunk Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Ja hun oppfattet meg nok kanskje som nedlatende og belærende. Men helt ærlig syntes jeg hun fortjente det, selvom det selvfølgelig ikke var noe artig for henne. Når det gjelder respekt ved å gi beskjed, så forstår jeg selvsagt dette dersom det medførte endringer i hennes planer. Det gjorde det IKKE i dette tilfellet! Vi var mer eller mindre ferdige da hun kom, og hun hadde planlagt å ri med noen andre litt senere på kvelden! M.a.o. var det ingenting som tilsa at hun ikke kunne gjennomføre det hun hadde planlagt. Forskjellen var at hun faktisk SLAPP å gjøre rent, men det er en jobb som tar 10 min, og burde ikke utgjøre betydelig forskjell på tiden hun bruker i stallen. Hvorfor stilte du egentlig spørsmålet her, når du er så sikker på at du håndterte det riktig? 0 Siter
frosken Skrevet 17. desember 2008 Skrevet 17. desember 2008 Ja hun oppfattet meg nok kanskje som nedlatende og belærende. Men helt ærlig syntes jeg hun fortjente det, selvom det selvfølgelig ikke var noe artig for henne. Når det gjelder respekt ved å gi beskjed, så forstår jeg selvsagt dette dersom det medførte endringer i hennes planer. Det gjorde det IKKE i dette tilfellet! Vi var mer eller mindre ferdige da hun kom, og hun hadde planlagt å ri med noen andre litt senere på kvelden! M.a.o. var det ingenting som tilsa at hun ikke kunne gjennomføre det hun hadde planlagt. Forskjellen var at hun faktisk SLAPP å gjøre rent, men det er en jobb som tar 10 min, og burde ikke utgjøre betydelig forskjell på tiden hun bruker i stallen. Jeg kan ikke komme på sist gang jeg ønsket at noen skulle oppleve meg nedlatende eller belærende. (Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan ha glippet kraftig fra tid til annen...*s*) Synes at det er færre ting som fungerer dårligere i forhold til andre enn at man har til hensikt å "disiplinere" dem. Vet du hva det var hun reagerte på den dagen du hadde tatt ut hestene? For ut i fra din beskrivelse, så virker det rart at hun reagerte. Kunne hun ha planlagt å ri også noe på forhånd, eller hadde hun bare en dårlig dag? 0 Siter
løvinne71 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Skrevet 17. desember 2008 Jeg syns det var barnslig av deg å skrive at hesten din er så verdifull at hun er heldig som får ri på den. Respekt skal gå begge veier. Det er ikke bare hun som skal respektere deg fordi du er dobbelt så gammel, du skal også respektere henne. Så jeg syns du taklet dette på en dårlig måte. At hesten er verdifull, er faktisk av en viss betydning siden det egentlig er en tillitserklæring at jeg anser henne som flink og dyktig nok til at jeg overlater den til henne..! Poenget mitt var at hun burde vise litt respekt for at hun ble gitt denne annerkjennelsen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.