Gå til innhold

Var jeg helt urimelig, eller??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor stilte du egentlig spørsmålet her, når du er så sikker på at du håndterte det riktig?

Det lurte jeg også akkurat på.

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• løvinne71

40

• Katt-ja

7

• Lotte :o)

6

• Lillemus

4

Skrevet

Jeg kan ikke komme på sist gang jeg ønsket at noen skulle oppleve meg nedlatende eller belærende. (Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan ha glippet kraftig fra tid til annen...*s*) Synes at det er færre ting som fungerer dårligere i forhold til andre enn at man har til hensikt å "disiplinere" dem.

Vet du hva det var hun reagerte på den dagen du hadde tatt ut hestene? For ut i fra din beskrivelse, så virker det rart at hun reagerte. Kunne hun ha planlagt å ri også noe på forhånd, eller hadde hun bare en dårlig dag?

Jeg ØNSKET selvsagt ikke å bli oppfattet som nedlatende og belærende, men må man, så må man.!

Hun gikk langt over streken i måten hun respondere på da jeg påpekte at hun gav beskjed i seneste laget, og at dette hadde skjedd før.

Kanskje problemet heller er at jeg har vært litt "for snill" tidligere så hun har tillatt seg å ta seg tilrette og tøye grensene utover hva hun burde?

Men da dette skjedde kom det til et punkt hvor jeg måtte si ifra til henne, - dessverre med et kjedelig uftall.

Nei, jeg ser ingen god grunn til at hun skulle reagere som hun gjorde den dagen, annet enn at ting ikke var akkurat som hun hadde forestillt seg. Hun hadde planlagt å ri lmed noen andre litt senere.

Hun har riktignok vist litt "primadonna-nykker" tidligere, vært litt sytete og negativ av og til fordi hesten har gjort noe uforutsett eller ikke har prestert etter hennes forventninger. Av den grunn fikk hun til og med bytte hest fra den "gamle traveren" min, til den "verdifulle unghesten" som er under opplæring fordi denne kanskje kunne passe bedre til hennes forventninger.

Som sagt har jeg prøvd å være grei og tilrettelegge. Men det virker som hun har misforstått og trodd at jeg og hestene er der for henne, og at det er hun som kan stille betingelsene..

Skrevet

Det eneste jeg reagerer på, er at det hadde kosta deg lite å sende henne en sms i utgangspunktet om at stallen var fiksa og hesten ute når hun kom, så hadde hun kunnet omprioritere tida si ut fra det.

Dette har ingenting med tidsbruken å gjøre, annet enn at hun sparte 10 min på å slippe møkke-jobben.

Grunnen til at jeg ikke gav beskjed, var fordi det hadde så godt som ingen praktisk betydning for henne.

Dessuten kunne hun likegjerne kommet 30 min senere, og da ville vi allerede ha vært ferdige og reist hjem. Hadde hun kommet før vi begynte, hadde vi ikke tatt hesten. Og hvis hun kom mens vi holdt på, ville hun hatt mulighet til å få hesten når som helst...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei vi er ikke likestillt. Det er det som er problemet når hun oppfører seg som om vi skulle vært det!

Det er en gylden regel og vanlig praksis, at eieren bestemmer over bruken av hesten sin, og at forrytteren innretter seg etter det eieren bestemmer.

Av den grunn er heller ikke "frekke" for-ryttere som tar seg tilrette, særlig ettertraktet. Og hvis de får et dårlig rykte blant hesteeiere, så blir det vanskelig å skaffe seg en hest å ri..

Derfor er det nok hun som har mest å tape på "ryktebørsen" dessverre..

''Nei vi er ikke likestillt. Det er det som er problemet når hun oppfører seg som om vi skulle vært det!''

Her er det da du som har satt deg ned på nivå med en 17-åring? Du forlanger av henne noe du syns er opplagt at du kan slippe fordi du eier hesten (si ifra i god tid). Du setter premissene, og får tilbakemelding på samme måte som de premissene du har satt. Og jenta har ikke lov til å reagere fordi ho skal være _takknemlig_ og respektere deg?

Vet du, respekt er noe man gjør seg fortjent til!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis hun misoppfattet situasjonen i utgangspunktet, så ble den ihvertfall raskt avklart!

Nei, jeg var ikke irritert på forhånd!

Men jeg ble irritert på hennes reaksjon dr og da, siden jeg ikke syntes hun hadde hverken grunn, eller rett, til å bli sur!

Derfor ble jeg ganske forbanna når hun så tillater seg å nevne dette på en spydig måte, en uke senere!

Det er en gylden regel og gjengs praksis i hestemiljøet at den som eier hesten, også setter betingelsene for bruken av den.

''Derfor ble jeg ganske forbanna når hun så tillater seg å nevne dette på en spydig måte, en uke senere! ''

Det er fascinerende at enkelte greier lese sinnsstemninger ut fra SMS!

Skrevet

''Derfor ble jeg ganske forbanna når hun så tillater seg å nevne dette på en spydig måte, en uke senere! ''

Mange utropstegn sier faktisk mye om tonen i en sms ;)

Skrevet

Som mor til hestejenter, er du et tydelig eksempel på hvorfor jeg stiller spørsmål til hele for ordningen og i stedet har funnet andre løsninger når det gjelder muligheten til å kunne ri.

Hadde du gitt henne beskjed om at du dro i stallen med jetene dine, kunne hun faktisk brukt sin tid til helt andre ting. Hun hadde visst at hesten hadde fått stell og om hun kunne enten kommet senere, eller latt vær å komme. Hun kunne til og med fått unna noe som kanskje hindret henne i å komme uka etter.

SMS'ene uka etter var like barnslig av dere begge. Og siden du er den voksne, kan man faktisk forvente mer av deg. Hadde du ikke tid til å ringe der og da, kunne du tatt opp telefonen eller snakket med henne face to face senre. Kanskje dere begge hadde rukket å tenke gjennom saken og kommet frem til helt andre ting enn der gjorde over meldinger.

Med tanke på rykte, så kan du jo gå ut og snakke slemt om henne i stallmiljøet, men helt ærlig, håper er jeg glad jentene mine aldri har hatt hester på for, med tanke på hva de unne blitt utsatt for.....

Gjest Har god kjennskap til hest
Skrevet

Vet du, jeg er faktisk ikke enig med deg her.

Så lenge hesten er på for så skal den være "eid" av forrytter de dagene dette gjelder. Og med det menes at du ikke har rett til å bare forsyne deg slik du gjorde.

Da burde du hatt ringt henne og spurt om å få låne hesten litt og om du i gjengjeld til det kunne måke f.eks.

Det har ikke noe å si at du er hesteeier, så lenge du har leid ut hesten så mister du slik råderett du tok deg.

Når det gjelder den som leier, så lenge disse ikke kan møte så er det demmes sak å finne erstattere. De kan ikke ta for gitt at du kan stille.

Synes det kanskje var greit at jenta finner seg en annen hest å ha på for.

Og når du leier ut hesten din neste gang så bør du nok kanskje sette litt klarer og greiere grenser, også for deg selv.

Sånn sett kan du unngå slike episoder du nå skriver om her.

Skrevet

Hvorfor stilte du egentlig spørsmålet her, når du er så sikker på at du håndterte det riktig?

Tanken har også slått meg...

Gjest Milde måne
Skrevet

Ja. det synes jeg vogså var dumt! Jeg tilhører jo den generasjonen som er oppdratt til å si ting face to face. Men jeg satt på jobb med litt begrensede muligheter for telefonsamtaler av den typen..

Tror kanskje jeg skal ringe henne uansett for å forklare hvorfor jeg ble så provosert av oppførselen hennes.. Hun er tydeligvis litt for ung til å se dette fra en voksen synsvinkel.

Ja ta å ring henne du,det var jo en god ide så kanskje dere får ordnet opp,var jo synd at det skulle ende sånn.

Lykke til : )

Skrevet

Hvis hun misoppfattet situasjonen i utgangspunktet, så ble den ihvertfall raskt avklart!

Nei, jeg var ikke irritert på forhånd!

Men jeg ble irritert på hennes reaksjon dr og da, siden jeg ikke syntes hun hadde hverken grunn, eller rett, til å bli sur!

Derfor ble jeg ganske forbanna når hun så tillater seg å nevne dette på en spydig måte, en uke senere!

Det er en gylden regel og gjengs praksis i hestemiljøet at den som eier hesten, også setter betingelsene for bruken av den.

Du virker temmelig arrogant. Jeg er glad mine unger ikke er forrryttere hos deg. Jeg fatter ikke at du stiller spørsmålet engang. Du er ikke moden nok til å se at du håndterte saken feil i andres øyne - selv om det er du som i utgangspunktet stiller spørsmålet om "Var jeg helt urimelig, eller??"

Svaret er JA. Jeg synes det. Idiotisk nedlatende. Du framstiller hele forrytteropplegget som en tjeneste/at du er "snill" som "låner" bort hesten. I tillegg trekker du ned forrytteren ved å trekke kortet med at hensten er så mye verdt, blablabla? Hun betaler deg faktisk for å stelle hesten din.

Respekt må gå begge veier.

Skrevet

Synes du burde sagt i fra til henne den dagen du brukte hesten i hennes tid, skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare sendte en sms og hørte om det var greit, det koster jo ikke mye.

Siden du ikke gjorde det burde du vært litt ydmyk i ettertid på akkurat den synes jeg, beklaget deg på en skikkelig måte.

Når hun ringte for å få flyttet dagen sin burde du gitt et svar uten å føye til at det ble på nåde og bare denne gangen etc, enten passer det eller så passer det ikke, det enkle er ofte best!

Det overrrasker meg ikke at hun sa det om dagen sin da du begynte å snakke moral, hun syntes ikke det var greit at du brukte hesten i hennes tid, og endelig passet det å få sagt det.

Men etter det ble det jo bare usaklig spør du meg, dette med hestens verdi, goder, pris osv hører ikke hjemme i det hele tatt i denne samtalen spør du meg, det er sånn du evnt snakker om ved andre anledninger.

Jeg håper 17-åringen ikke får ødelagt ryktet sitt pga dette, det fortjener hun ikke etter mitt skjønn, og er det noen som skal komme med en beklagelse her så er det nok du, så ja, jeg synes du var urimelig. Skal du omgås ungdommer må du ha litt peiling på hvordan å kommunisere med dem og respekt går begge veier,og siden du er den voksne her burde du gått foran med et godt eksempel, ikke svart som en trassig tenåring selv!

Skrevet

Dette har ingenting med tidsbruken å gjøre, annet enn at hun sparte 10 min på å slippe møkke-jobben.

Grunnen til at jeg ikke gav beskjed, var fordi det hadde så godt som ingen praktisk betydning for henne.

Dessuten kunne hun likegjerne kommet 30 min senere, og da ville vi allerede ha vært ferdige og reist hjem. Hadde hun kommet før vi begynte, hadde vi ikke tatt hesten. Og hvis hun kom mens vi holdt på, ville hun hatt mulighet til å få hesten når som helst...

Jeg synes uansett du burde sendt en sms og sagt ifra, det hadde ikke kosta deg en kalori.

Igjen virker det som om du mener du håndterte saken på en helt streit måte, så jeg skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål om hvorvidt du var urimelig eller ikke. Du er jo uansett ikke interessert i å høre andres mening om saken.

Og når store deler av den gemene hop her mener du ikke håndterte saken spesielt bra, er det kanskje på tide å gå litt i seg sjøl?

Skrevet

*hehe* Tenkte det samme.

Det er temmelig enkelt å bli misoppfattet ja. Det er ikke bare sinnsstemningen til sms-skriveren dette kommer an på, nei. Mottakeren kan jo være i et heeelt annet lune...

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja - jeg synes du oppførte deg urimelig mot denne 17-åringen.

Respekt skal man gjøre seg fortjent til - og respekt går begge veier.

Og håper da virkelig ikke at denne unge jenta får et dårlig rykte pga dette slik at hun ikke får være forrytter noe annet sted. Det fortjener hun da virkelig ikke etter dette.

Men virker nå egentlig ikke som du er interessert i andres meninger, så sant de ikke er enige med deg. For du virker veldig bastant på at du håndterte det hele riktig.

Skrevet

Jeg ØNSKET selvsagt ikke å bli oppfattet som nedlatende og belærende, men må man, så må man.!

Hun gikk langt over streken i måten hun respondere på da jeg påpekte at hun gav beskjed i seneste laget, og at dette hadde skjedd før.

Kanskje problemet heller er at jeg har vært litt "for snill" tidligere så hun har tillatt seg å ta seg tilrette og tøye grensene utover hva hun burde?

Men da dette skjedde kom det til et punkt hvor jeg måtte si ifra til henne, - dessverre med et kjedelig uftall.

Nei, jeg ser ingen god grunn til at hun skulle reagere som hun gjorde den dagen, annet enn at ting ikke var akkurat som hun hadde forestillt seg. Hun hadde planlagt å ri lmed noen andre litt senere.

Hun har riktignok vist litt "primadonna-nykker" tidligere, vært litt sytete og negativ av og til fordi hesten har gjort noe uforutsett eller ikke har prestert etter hennes forventninger. Av den grunn fikk hun til og med bytte hest fra den "gamle traveren" min, til den "verdifulle unghesten" som er under opplæring fordi denne kanskje kunne passe bedre til hennes forventninger.

Som sagt har jeg prøvd å være grei og tilrettelegge. Men det virker som hun har misforstått og trodd at jeg og hestene er der for henne, og at det er hun som kan stille betingelsene..

Kanskje like greit at dere avslutter samarbeidet, siden det har vært en del irritasjonsmomenter også tidligere.

¨

Jeg blir litt stuss over måten du beskriver dette miljøet på. Det vil jo vanligvis være "ta og gi" i de fleste samarbeidsforhold, og jeg tenker at dersom hestemiljøet er slik du beskriver, så gis hesteeierne kanskje litt vel mye makt. Dere er jo avhengige av hverandre; antar at du ikke har tid til å selv stå for all den trening og stimulering som hestene trenger. Etter min oppfatning blir det også feil om hesteeierne kan utnytte unge jenters ønske om å disponere hest - akkurat som unge jenter heller ikke skal få spille ut det de måtte ha av "primadonnanykker".

Skrevet

Enig med frosken nedenfor her.

Synes også du burde være moden nok til ikke å diskutere såpass viktige ting pr. SMS. SMS er ikke egnet for diskusjoner overhodet - bare til korte beskjeder. Du burde tatt opp telefonen og ringt så snart det var noen uklarheter.

Skrevet

Jeg er enig i at "samtalen" ikke burde foregått på sms. Men det ble nå slik siden jeg satt på jobben. Passet dårlig å ringe henne opp.

Jeg beklager meg ikke over prisen hun betaler, eller at det er dyrt å ha hest! Det har jeg selvsagt valgt selv.

Men jeg synes hun burde bli klar over at hun faktisk har "et gode" i prisen hun betaler meg!

Hvem som gjør hvem en tjeneste, er en annen diskusjon. Men i bunn og grunn er det jo heste-eierne som stiller hestene sine til disposisjon for at de som ikke har hest selv allikevel skal få drive med sin hobby!

Dermed er det også opp til eieren å sette betingelsene. Dette er en "gylden regel" i hestemiljøet.

Jeg har hele tiden vært fleksibel og prøvd å tilrettelegge hvis det ikke har passet. Og synes derfor hun gikk langt over grensen for hva som er hennes "rettigheter", ved å reagere surt og svare spydig.

Jeg har 3 andre forryttere. Og ingen av dem ville reagert på en slik måte i samme situasjon.

Er enig i at jeg kanskje burde ringe henne og forklare dette på en ordentlig måte.

''Hvem som gjør hvem en tjeneste, er en annen diskusjon. Men i bunn og grunn er det jo heste-eierne som stiller hestene sine til disposisjon for at de som ikke har hest selv allikevel skal få drive med sin hobby!''

Er det virkelig derfor du har hester - for at de som ikke har hest selv også skal få tilgang på hest?

Edelt, i så fall.

Skrevet

Som mor til hestejenter, er du et tydelig eksempel på hvorfor jeg stiller spørsmål til hele for ordningen og i stedet har funnet andre løsninger når det gjelder muligheten til å kunne ri.

Hadde du gitt henne beskjed om at du dro i stallen med jetene dine, kunne hun faktisk brukt sin tid til helt andre ting. Hun hadde visst at hesten hadde fått stell og om hun kunne enten kommet senere, eller latt vær å komme. Hun kunne til og med fått unna noe som kanskje hindret henne i å komme uka etter.

SMS'ene uka etter var like barnslig av dere begge. Og siden du er den voksne, kan man faktisk forvente mer av deg. Hadde du ikke tid til å ringe der og da, kunne du tatt opp telefonen eller snakket med henne face to face senre. Kanskje dere begge hadde rukket å tenke gjennom saken og kommet frem til helt andre ting enn der gjorde over meldinger.

Med tanke på rykte, så kan du jo gå ut og snakke slemt om henne i stallmiljøet, men helt ærlig, håper er jeg glad jentene mine aldri har hatt hester på for, med tanke på hva de unne blitt utsatt for.....

For det første: Jeg har alltid hatt et veldig godt forhold til mine forryttere, og de har hatt meget stor frihet i forhold til å gjøre som de vil, i forhold til hva som er vanlig i forholdet mellom eier og forrytter.

Jeg har behandlet dem med respekt og vist at jeg verdsetter dem, og har alltid vært felksibel med bytting av dager og latt dem ri hestene oftere enn de bataler for etc..

Jenta det gjelder i dette tilfellet har også fått lov til å bytte for-hest fordi hun ikke var helt fornøyd med å ri "den-gamle-traveren" min, og jeg lot henne dermed få ri den andre "verdifulle unghesten" istedet.

Kort sagt har jeg ALLTID vært imøtekommende og hyggelig mot både henne og de andre. Og jeg har også inntrykk av at de oppfatter meg sånn.

Og dette er også en av grunnene til at jeg ble så irritert på hennes reaksjon.

Jeg synes nemlig det ville være på sin plass å vise litt mere respekt og ydmykhet ovenfor en person som faktisk har vært veldig grei mot henne.

Jeg må jo gå ut ifra at den som leier hesten faktisk ØNSKER å komme, og ikke vil ha beskjed fordi å slippe.

Poenget for henne er vel at hesten er disponibel når hun kommer, noe den var, og at hun slapp å bruke 10 min på å møkke boksen, burde bare være et pluss.

Jeg står derfor for alt jeg har sagt, men jeg er enig i at metoden på SMS var dum og barnslig.

Nei, jeg har ingen planer om å spre et dårlig rykte om henne. Jeg hater den type baksnakking.( Derfor diskuterer jeg det heller med dere på DOL for å få ut litt frustrasjon, enn med folk i miljøet som kjenner henne.)

Har bestemt meg for å ringe henne i ettermiddag for å ta en ordentlig prat, og forklare hvorfor jeg ikke aksepterte oppførselen hennes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...