Gå til innhold

Var jeg helt urimelig, eller??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det høres ut som hun er 17 år.... Med alt det medfører.

På den annen side var du kanskje litt krass, dro inn ganske mange elementer (verdifull hest, hva det egentlig koster etc.) når du kunne holdt deg til én sak - det om å gi beskjed på forhånd. :-)

Ja, du har rett.

Alderen hennes kom nok til uttrykk her!

Å nevne at hesten var "verdifull" var faktisk ment som en tillitserklæring ved at jeg dermed anser henne som flink og pålitelig nok til at jeg overlater den til henne. Poenget mitt var at hun burde sette litt pris på at hun ble vist denne annerkjennelsen..

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• løvinne71

40

• Katt-ja

7

• Lotte :o)

6

• Lillemus

4

hidi, the scorpion
Skrevet

Enig i det!

Jeg er for "gammel" til å synes det er ok å sende sms fordi man ikke "tør" si ting face to face.

Men det var tydelig at hun hadde en annen oppfatning av dette..

Dessverre lot jeg meg provosere såpass der og da, at jeg svarte i samme tone..

Har bestemt meg for å ringe henne i ettermiddag og forklare hvorfor jeg synes oppførselen hennes var så upassende. Og at jeg derfor ble provosert.

Bare for å sparke henne èn gang til, likssom...

Skrevet

Ja, du har rett.

Alderen hennes kom nok til uttrykk her!

Å nevne at hesten var "verdifull" var faktisk ment som en tillitserklæring ved at jeg dermed anser henne som flink og pålitelig nok til at jeg overlater den til henne. Poenget mitt var at hun burde sette litt pris på at hun ble vist denne annerkjennelsen..

Jep, lit ros underveis, og e beklager for at jeg ikke ga deg beskjed, ille nok gjort det lettere for henne å være ydmyd også.

Men men... selv om vi ikke er 17 lenger så gjør vi også feil, og lærer av det....Kanskje sende en sms og unnskylde deg, for å få i gang dialogen igjen? Om du er interessert i å få henne tilbake da. Du vet hva du har, men ikke hva du får, sant, og du var jo fornøyd med henne?

Skrevet

Jeg har bare lest hovedinnlegget.

Jeg synes ikke du var urimelig nei. Hesten er din og den var klar til overlevering pluss at du hadde ordnet stallen for henne (om ikke jeg leste feil). Kjipt når det blir slike situasjoner. Kanskje du skal gå for ei mer voksen jente når du skaffer ny?

Men, jeg må også si at jeg aner ikke hvilke regler som gjelder når noen har den slik halvt på for.

Skrevet

Bare for å sparke henne èn gang til, likssom...

Nei. for å ta en skikkelig prat med henne så vi får avsluttet dette på en "ordentlig" måte.

Og det innebærer også at jeg forklarer henne hvorfor jeg plutselig ble så skarp i tonen når hun sendte meg et spydig svar.

Skrevet

Vet du, jeg er faktisk ikke enig med deg her.

Så lenge hesten er på for så skal den være "eid" av forrytter de dagene dette gjelder. Og med det menes at du ikke har rett til å bare forsyne deg slik du gjorde.

Da burde du hatt ringt henne og spurt om å få låne hesten litt og om du i gjengjeld til det kunne måke f.eks.

Det har ikke noe å si at du er hesteeier, så lenge du har leid ut hesten så mister du slik råderett du tok deg.

Når det gjelder den som leier, så lenge disse ikke kan møte så er det demmes sak å finne erstattere. De kan ikke ta for gitt at du kan stille.

Synes det kanskje var greit at jenta finner seg en annen hest å ha på for.

Og når du leier ut hesten din neste gang så bør du nok kanskje sette litt klarer og greiere grenser, også for deg selv.

Sånn sett kan du unngå slike episoder du nå skriver om her.

Helt enig i alt du sier.

Skrevet

Jep, lit ros underveis, og e beklager for at jeg ikke ga deg beskjed, ille nok gjort det lettere for henne å være ydmyd også.

Men men... selv om vi ikke er 17 lenger så gjør vi også feil, og lærer av det....Kanskje sende en sms og unnskylde deg, for å få i gang dialogen igjen? Om du er interessert i å få henne tilbake da. Du vet hva du har, men ikke hva du får, sant, og du var jo fornøyd med henne?

Ja, jeg likte henne godt og vi har alltid hatt en god tone.

Men jeg har noen ganger reagert litt på at holdningen hennes har vært litt for "primadonna" som om hun forventer at omgivelsene skal innrette seg etter henne. Sålenge alt går hennes vei var det tydeligvis greit. Men hun taklet visst ikke å få litt (berettiget) kritikk.

Gjest Har god kjennskap til hest
Skrevet

Lillemus - som vel er den eneste (uten engangs-nick) som har god greie på hest her (i alle fall har ikke de andre påberopt seg erfaring i så måte såvidt jeg kan se), var jo også enig med deg... :-)

Jeg er selv et hestemenneske, har hatt hest, har leid ut hesten på for etc.

Jeg har innlegg lenger ned. Er ikke enig med trådstarter.

Skrevet

Selvsagt skal begge gi be. skjed tidligst mulig hvis endringene medfører at den andre må forandre sine planer!

Det var ikke tilfellet i denne situasjonen.

Hesten var til hennes diposisjon som avtalt, Eneste forskjellen var at hun slapp å ta den inn og gjøre rent i boksen selv!

Det er tydelig at det bør avklarees hvorvidt du har rett til å bruke hesten de dagene du har "leid den bort", uansett i hvilken grad jenta har tilgang til hesten denne dagen. Det er tydelig at dere er uenige om dette. Dersom det nå blir til at du skaffer en ny forvert bør også slikt avklares på forhånd.

Skrevet

Ja, jeg likte henne godt og vi har alltid hatt en god tone.

Men jeg har noen ganger reagert litt på at holdningen hennes har vært litt for "primadonna" som om hun forventer at omgivelsene skal innrette seg etter henne. Sålenge alt går hennes vei var det tydeligvis greit. Men hun taklet visst ikke å få litt (berettiget) kritikk.

Definitivt 17 år ja. På godt og vondt.

Manglet mange bokstaver i det forrige svaret mitt, gitt, her går det visst litt for fort unna på tastene.. ;-)

Skrevet

Jeg er selv et hestemenneske, har hatt hest, har leid ut hesten på for etc.

Jeg har innlegg lenger ned. Er ikke enig med trådstarter.

Jeg vet :) Jeg sa, utenom engangsnick...

hidi, the scorpion
Skrevet

Definitivt 17 år ja. På godt og vondt.

Manglet mange bokstaver i det forrige svaret mitt, gitt, her går det visst litt for fort unna på tastene.. ;-)

Når man blir ivrig, vet du:))

Skrevet

Vet du, jeg er faktisk ikke enig med deg her.

Så lenge hesten er på for så skal den være "eid" av forrytter de dagene dette gjelder. Og med det menes at du ikke har rett til å bare forsyne deg slik du gjorde.

Da burde du hatt ringt henne og spurt om å få låne hesten litt og om du i gjengjeld til det kunne måke f.eks.

Det har ikke noe å si at du er hesteeier, så lenge du har leid ut hesten så mister du slik råderett du tok deg.

Når det gjelder den som leier, så lenge disse ikke kan møte så er det demmes sak å finne erstattere. De kan ikke ta for gitt at du kan stille.

Synes det kanskje var greit at jenta finner seg en annen hest å ha på for.

Og når du leier ut hesten din neste gang så bør du nok kanskje sette litt klarer og greiere grenser, også for deg selv.

Sånn sett kan du unngå slike episoder du nå skriver om her.

"Så lenge hesten er på for så skal den være "eid" av forrytter de dagene dette gjelder. Og med det menes at du ikke har rett til å bare forsyne deg slik du gjorde."

Totalt uenig!

En forrytter betaler ikke for "EIER-retten" til hesten, men for DISPOSISJONS RETT!

Som eier har man i realiteten forpliktelser og ansvar for hesten 24/7.

Og det å eie en hest innebærer så mye mere enn bare å ri og stelle.

Altså er det helt urealistisk å si at en forrytter "eier" hesten på sine dager. Man bytter ikke roller av den grunn.

Hvis det f.eks skjer noe med hesten på forrytterens dag, kan man ikke som eier fraskrive seg ansvaret og jobben dette medfører med å henvise til at forrytteren "eier" hesten den dagen!

Man kan heller ikke forvente / forlange at en forrytter stiller opp eller betaler for seg, hvis hesten av ulike grunner ikke kan ris i en periode. Da må kanskje eieren overta alt ansvaret og forpliktelsene selv, siden forrytteren hovedsakelig betaler for muligheten til å ri.

Og når man som eier har ansvaret og forpliktelser 24/7, bør man også ha rett til godene tilsvarende.

Ergo er det rett og rimelig at eieren også til enhver tid beholder sin rett til å BENYTTE hesten.

Ved en forrytter-avtale plikter eieren selvsagt å stille hesten til DISPOSISJON til avtalt tid. Men så lenge det ikke går på forrytterens bekostning, er det ikke hennes sak når og hvordan eieren bruker hesten forøvrig.

Skrevet

''Nei vi er ikke likestillt. Det er det som er problemet når hun oppfører seg som om vi skulle vært det!''

Her er det da du som har satt deg ned på nivå med en 17-åring? Du forlanger av henne noe du syns er opplagt at du kan slippe fordi du eier hesten (si ifra i god tid). Du setter premissene, og får tilbakemelding på samme måte som de premissene du har satt. Og jenta har ikke lov til å reagere fordi ho skal være _takknemlig_ og respektere deg?

Vet du, respekt er noe man gjør seg fortjent til!

Du har misforstått mange punkter her!

Det er ikke snakk om at vi forlanger DET SAMME av hverandre.

Det er nemlig temmelig stor forskjell på at jeg vil ha beskjed hvis hun IKKE kan komme, og det at hun forventer beskjed om at jeg OGSÅ har vært der!

For meg innebærer en slik beskjed at jeg kanskje må tilpasse eller avlyse andre planer, fordi hun ikke kan oppfylle sine forpliktelser! (dette er jo "fri"-dagen min)

For henne har derimot ikke en beskjed særlig andre konsekvenser enn at hun sparer noen minutter på å slippe møkke-jobben som jeg har tatt i forkant.

Og siden hun antagelig allerede er innstillt på at hun skal i stallen den dagen, trenger hun heller ikke endre noen planer.

Dette er to vidt forskjellige ting.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du har misforstått mange punkter her!

Det er ikke snakk om at vi forlanger DET SAMME av hverandre.

Det er nemlig temmelig stor forskjell på at jeg vil ha beskjed hvis hun IKKE kan komme, og det at hun forventer beskjed om at jeg OGSÅ har vært der!

For meg innebærer en slik beskjed at jeg kanskje må tilpasse eller avlyse andre planer, fordi hun ikke kan oppfylle sine forpliktelser! (dette er jo "fri"-dagen min)

For henne har derimot ikke en beskjed særlig andre konsekvenser enn at hun sparer noen minutter på å slippe møkke-jobben som jeg har tatt i forkant.

Og siden hun antagelig allerede er innstillt på at hun skal i stallen den dagen, trenger hun heller ikke endre noen planer.

Dette er to vidt forskjellige ting.

Det er slik du ser det, og slik du tolker rett og galt. Jeg ser jeg ikke er den eneste her som ikke er enig med deg.

Gjest Har god kjennskap til hest
Skrevet

"Så lenge hesten er på for så skal den være "eid" av forrytter de dagene dette gjelder. Og med det menes at du ikke har rett til å bare forsyne deg slik du gjorde."

Totalt uenig!

En forrytter betaler ikke for "EIER-retten" til hesten, men for DISPOSISJONS RETT!

Som eier har man i realiteten forpliktelser og ansvar for hesten 24/7.

Og det å eie en hest innebærer så mye mere enn bare å ri og stelle.

Altså er det helt urealistisk å si at en forrytter "eier" hesten på sine dager. Man bytter ikke roller av den grunn.

Hvis det f.eks skjer noe med hesten på forrytterens dag, kan man ikke som eier fraskrive seg ansvaret og jobben dette medfører med å henvise til at forrytteren "eier" hesten den dagen!

Man kan heller ikke forvente / forlange at en forrytter stiller opp eller betaler for seg, hvis hesten av ulike grunner ikke kan ris i en periode. Da må kanskje eieren overta alt ansvaret og forpliktelsene selv, siden forrytteren hovedsakelig betaler for muligheten til å ri.

Og når man som eier har ansvaret og forpliktelser 24/7, bør man også ha rett til godene tilsvarende.

Ergo er det rett og rimelig at eieren også til enhver tid beholder sin rett til å BENYTTE hesten.

Ved en forrytter-avtale plikter eieren selvsagt å stille hesten til DISPOSISJON til avtalt tid. Men så lenge det ikke går på forrytterens bekostning, er det ikke hennes sak når og hvordan eieren bruker hesten forøvrig.

Nå har jeg jo lest innlegget ditt da, så jeg har skjønt at du er veldig uenig ;)

Men jeg mener altså noe annet enn deg.

Selvsakt så er hesten ens egen, og hovedansvaret er ens eget. Det menes jo at vi alltid bør være parat til å stille opp, om ikke annet så helt enkelt fordi det er et levende dyr vi har ansvar for.

Men jeg mener det ikke skal være en selvfølge å "vrake ansvaret sitt" fordi vi bare leier, eller en selvfølge at vi kan forsyne oss som vi vil når vi faktisk tar penger fra andre som leier noe av oss.

Men når vi har hest på for, så skal vi vite at vi disponerer hesten de dagene det gjelder, og jeg mener altså at det var galt av deg å bare ta ut hesten uten å høre med hun som leier først.

Jeg har selv hatt hesten min på for og praktiserte ting som jeg skriver. Det er viktig at de som leier også får en følelse av kontroll og "eie". Det er en del av å ha hest på for det også for mange.

Hvis du ønsker å ha full mulighet for din egen hest så kan du vel bare la være å leie den ut og prøve å skaffe deg stalljenter som kan ri og måke og ordne med den. Da har du muligheten til å styre som du vil.

Så samme hva du sier så er du i "min hesteverden" urimelig ang. dette.

At hun kunne svart annerledes og du gjort ditt eller datt er andre diskusjoner.

Skrevet

Jeg syns det er litt vanskelig å vurdere om du har vært urimelig eller ikke jeg, men vil gjerne komme med en kommentar til hestemiljøet.

Jeg var en hestejente i mine unge år, men jeg holdt rett og slett opp, for jeg syns jeg møtte så mange merkelige holdninger hos folk som eide hester.

Jeg jobbet i en stall fordi jeg syns det var morsomt, jeg elsket hester, og meg og en venninne tok oss av disse hestene, som ville ha stått med møkk opp til knærne hver uke hvis det ikke var for oss.

Nå i ettertid kan jeg godt se at vi gjorde hesteeierne, (som jeg også nå kan se, var noen dyreplagere uten like), en kjempetjeneste. En gang tok jeg en av hestene med ut i innhegningen og ridde et par runder på den. Hestene kom aldri ut, og jeg merket at hesten syns det var morsomt og godt å bli brukt.

Så kommer eieren og skjeller meg ut og ber om at jeg får hesten i stallen igjen fortere en f..en.

Etter denne opplevelsen ga jeg dem lov til å ta de timene med arbeide i stallen selv.

Dette er ikke den eneste stallen jeg har hatt merkelige opplevelser i. Jeg syns mange hesteeire er ekstremt redd for at andre skal komme borti dyrene deres.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Lillemus - som vel er den eneste (uten engangs-nick) som har god greie på hest her (i alle fall har ikke de andre påberopt seg erfaring i så måte såvidt jeg kan se), var jo også enig med deg... :-)

Forrytteren betaler for å styre med hesten den dagen. Det er utrolig arrogant av eier å ta seg til rette slik.

Er forøvring mor til ei som har vært forrytter i 4-5 år.

Skrevet

Takk til alle som har svart meg og engasjert seg!

Kan nå fortelle at jeg ringte til henne igår, fordi jeg følte at det var altfor barnslig og dumt å ende opp som "uvenner" pga en "uheldig" dialog på sms.

Vi har som sagt alltid hatt en god dialog og et godt samarbeid tidligere.

Jeg sa at jeg syntes det som hadde skjedd dagen før ikke var noe hyggelig, og at vi kanskje burde ta en prat. Det var hun helt enig i. Hun syntes også dette var leit, og hadde ikke ment at det skulle bli på den måten.

Jeg forklarte hvorfor jeg var blitt litt irritert på henne, og det forstod hun.

Hun på sin side hadde, som jeg trodde, blitt litt overrasket over at, (snille meg) plutselig hadde vært litt skarpere i tonen, og dermed hadde hun reagert på dette igjen..

Vi ble enige om at vi hadde reagert litt for dumt begge to, og at det i bunn og grunn var pga dårlig dialog og misforståelser, og at vi derfor skulle glemme dette, og fortsatt være venner.

Hun slutter forøvrig å ri hesten min. Men det er ikke pga dette. Dette hadde hun tenkt på en stund allerede, fordi hun har følt at det ikke klaffet helt mellom henne og hesten, noe jeg hadde en viss anelse om allerede..

Kort sagt: Happy ending! Og et bevis på at ting ofte løser seg bare man snakker ordentilg sammen.

(Og hvis noe ønsker en flott, svart hest på for, er det bare å si ifra! )

Skrevet

Takk til alle som har svart meg og engasjert seg!

Kan nå fortelle at jeg ringte til henne igår, fordi jeg følte at det var altfor barnslig og dumt å ende opp som "uvenner" pga en "uheldig" dialog på sms.

Vi har som sagt alltid hatt en god dialog og et godt samarbeid tidligere.

Jeg sa at jeg syntes det som hadde skjedd dagen før ikke var noe hyggelig, og at vi kanskje burde ta en prat. Det var hun helt enig i. Hun syntes også dette var leit, og hadde ikke ment at det skulle bli på den måten.

Jeg forklarte hvorfor jeg var blitt litt irritert på henne, og det forstod hun.

Hun på sin side hadde, som jeg trodde, blitt litt overrasket over at, (snille meg) plutselig hadde vært litt skarpere i tonen, og dermed hadde hun reagert på dette igjen..

Vi ble enige om at vi hadde reagert litt for dumt begge to, og at det i bunn og grunn var pga dårlig dialog og misforståelser, og at vi derfor skulle glemme dette, og fortsatt være venner.

Hun slutter forøvrig å ri hesten min. Men det er ikke pga dette. Dette hadde hun tenkt på en stund allerede, fordi hun har følt at det ikke klaffet helt mellom henne og hesten, noe jeg hadde en viss anelse om allerede..

Kort sagt: Happy ending! Og et bevis på at ting ofte løser seg bare man snakker ordentilg sammen.

(Og hvis noe ønsker en flott, svart hest på for, er det bare å si ifra! )

''(Og hvis noe ønsker en flott, svart hest på for, er det bare å si ifra! )''

Du bor på feil plass... :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...