Gå til innhold

Barnevakt nyttårsaften, forferdelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg sender ungene i barnehagen hele jula selv om vi har fri. De syns det er toppers i barenhagen, og syns dagene uten barnehage kan bli lange og kjedelige''

Er det mer enn et par, tre unger i barnehagen i romjula altså? Det er det ikke i vår barnehage selv om det er en relativt stor en. Her har man ungene hjemme når det er ferier. Det hadde blitt ensomt for stakkaren hvis jeg skulle sendt ham dit, gitt.

''Er det mer enn et par, tre unger i barnehagen i romjula altså? Det er det ikke i vår barnehage''

I vår barnehage er det vanligvis flere barn i romjulen. Det er tross alt ikke alle foreldre som har fri alle disse dagene. For første gang på flere (mange?) år har jeg helt fri - herlig! *S*

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• laban

7

• Åsemor

7

• Faure

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nyttårsaften er ikke som enhver lørdagskveld mener nå jeg.

''Nyttårsaften er ikke som enhver lørdagskveld mener nå jeg.''

Nei, kanskje ikke for deg, men tror ikke en 2-3 åring merker særlig forskjell. Antakelig sovner h*n i god tid før midnatt uansett.

hidi, the scorpion
Skrevet

Sånn er det faktisk ikke for alle. Hos oss er julekvelden en familiekveld og nyttårsaften feires sammen med familie og/eller venner (med barna). Jeg sier ikke at dette er den eneste rette måten å gjøre det på, men at folk har ulike forventninger til hva som skal skje. Alle jeg kjenner feirer nyttårsaften sammen med barna sine (i noen tilfeller ikke når de har svært små barn).

Jeg har også alltid feiret nyttår med barna mine;) Men synes ikke det er noe problem om barna er hos besteforeldre den kvelden, når det passer slik...

Skrevet

''Er det mer enn et par, tre unger i barnehagen i romjula altså? Det er det ikke i vår barnehage''

I vår barnehage er det vanligvis flere barn i romjulen. Det er tross alt ikke alle foreldre som har fri alle disse dagene. For første gang på flere (mange?) år har jeg helt fri - herlig! *S*

''Det er tross alt ikke alle foreldre som har fri alle disse dagene. For første gang på flere (mange?) år har jeg helt fri - herlig! *S*''

Det er i grunnen litt rart, men barna til de som jobber i romjula skal ha fri. Det er barna til de som har ferie som er i barnehagen her. Det er nesten så jeg mistenker at noen dager hjemme med egne barn blir for mye for enkelte, men de har sikkert andre og mer godtagbare forklaringer hvis jeg spør dem. Jeg har en tendens til å tro det verste om folk. *s*

Ønsker deg en riktig god ferie! :) Jeg skal også ha fri en hel uke. Deilig ja! :)

Skrevet

''Det er tross alt ikke alle foreldre som har fri alle disse dagene. For første gang på flere (mange?) år har jeg helt fri - herlig! *S*''

Det er i grunnen litt rart, men barna til de som jobber i romjula skal ha fri. Det er barna til de som har ferie som er i barnehagen her. Det er nesten så jeg mistenker at noen dager hjemme med egne barn blir for mye for enkelte, men de har sikkert andre og mer godtagbare forklaringer hvis jeg spør dem. Jeg har en tendens til å tro det verste om folk. *s*

Ønsker deg en riktig god ferie! :) Jeg skal også ha fri en hel uke. Deilig ja! :)

Det kan finnes mange gode grunner til at barna er i barnehage selv om en har fri. Og om grunnen er at mor og far for en gangs skyld skal gjøre noe sammen som det ikke passer å ta med barna på, synes jeg ikke det er så galt heller, så lenge barna har det bra i barnehagen.

God jul til deg også! *S*

Skrevet

Det kan finnes mange gode grunner til at barna er i barnehage selv om en har fri. Og om grunnen er at mor og far for en gangs skyld skal gjøre noe sammen som det ikke passer å ta med barna på, synes jeg ikke det er så galt heller, så lenge barna har det bra i barnehagen.

Det kan jeg ha forståelse for, at foreldre en gang iblant gjør sånt. Jeg bor på et lite sted skjønner du. Her er det ganske gjennomsiktig, så man får jo med seg det meste for å si det sånn. De barna som er i barnehagen hver dag den er åpen fra sju til fem pluss i alle ferier er de som reker fulle gatelangs om noen år. Trur eg.

Skrevet

Det kan jeg ha forståelse for, at foreldre en gang iblant gjør sånt. Jeg bor på et lite sted skjønner du. Her er det ganske gjennomsiktig, så man får jo med seg det meste for å si det sånn. De barna som er i barnehagen hver dag den er åpen fra sju til fem pluss i alle ferier er de som reker fulle gatelangs om noen år. Trur eg.

Erfaring fra her jeg bor er at de barna som er i barnehagen en eller flere dager i romjula ikke er de barna som er mest i barnehagen totalt sett.

Skrevet

Haha, jeg vet om enkelte praktiske ting som det hadde vært omtrent dødelig for parforholdt vårt å forsøke å gjøre sammen...

*he he* Ja, tanken har slått meg flere ganger også...:-)

Skrevet

Nesten som hos oss :)

Vi blir 8-10 voksne (Jeg og mine to søstre med menn, mamma (pappa er på jobb i Nordsjøen :-(), en enslig venninne av søsteren min og muligens et nabopar. I tillegg blir det da hele ungeskokken :) (åtte av dem er søskenbarn og resten er venners barn).

Denne festen har blitt fast tradisjon og ungene gleder seg like mye som oss voksne:) Vi pleier å si vi skal på gallafest, så ungene kler seg i sine lekreste kreasjoner ;-) Et år spilte ungene teater (Gullhår og de tre bjørnene) og onkel tok opptak på video. Dødsmoro å se opptaket på nytt hver nyttårsaften. Vi ler så vi griner hver gang :)))

Å, så gøy!

Jeg skulle gjerne hatt fast nyttårstradisjon, men hvert år er det alltid litt styr med hvor vi skal & med hvem. Søstrene sisters bor litt spredt og har litt ymse vaner, så dette er første gangen på mer enn 20 år at vi alle er samlet på nyttårsaften:-)

Skrevet

Jeg har også alltid feiret nyttår med barna mine;) Men synes ikke det er noe problem om barna er hos besteforeldre den kvelden, når det passer slik...

Det kommer sikkert an på hva barna selv er vant til og hvor gamle barna er. Mine barn er vant til å feire sammen med oss, og de er så store at de husker godt de foregående nyttårsaftenene ;-)

Skrevet

Å, så gøy!

Jeg skulle gjerne hatt fast nyttårstradisjon, men hvert år er det alltid litt styr med hvor vi skal & med hvem. Søstrene sisters bor litt spredt og har litt ymse vaner, så dette er første gangen på mer enn 20 år at vi alle er samlet på nyttårsaften:-)

Vi bor bare fire km unna hverandre og barna tilhører samme skolekrets, så det er heldigvis ikke noe problem mht hvordan vi skal feire :)

Kjekt at dere samles allesammen i år da :)

Skrevet

''Jeg sender ungene i barnehagen hele jula selv om vi har fri. De syns det er toppers i barenhagen, og syns dagene uten barnehage kan bli lange og kjedelige''

Er det mer enn et par, tre unger i barnehagen i romjula altså? Det er det ikke i vår barnehage selv om det er en relativt stor en. Her har man ungene hjemme når det er ferier. Det hadde blitt ensomt for stakkaren hvis jeg skulle sendt ham dit, gitt.

Ja, det er trist å sende barn i bhg hvis det ikke er noen venner der. Jeg husker en julidag for mange år siden, tror han var 5, så leverte jeg først etter kl 9 mandag morgen fordi vi hadde kommet hjem fra ferie dagen før. Da var han _første mann_ som kom! :-(

Ikke særlig moro å levere han der, da. Jeg hadde alskens kvaler da jeg reistre fra han for å dra på jobb, men heldigvis ringte de og sa at to til ble levert like etterpå...;-)

Skrevet

Når barna er såpass små så er de jo neppe våken kl tolv uansett, syns det høres ut som en utmerket ide å la de kose seg med besteforeldre på en slik dag.

Husker da vi var litt eldre at vi var med på selskap til det var over midnatt, og så dro vi hjem til besteforeldrene våre og la oss.

Syns dere skal nyte og kose dere, og ikke bry dere så mye om hva andre mener¨, så lenge dere og barnevaktene er enige. ;-)

Skrevet

Enig med deg i det - barna får jo uansett mye fri i julen.

Selv har jeg alltid hatt julefri - sist gang jeg jobbet en romjul var i 1992;-)

Men jeg har kun én gang sendt han i bhg i romjula; det var én dag da han var 2,5 eller var det 3,5 år (?) - rett og slett fordi jeg tror han ville ha flydd på veggen dersom han skulle vært hjemme uten lekekamerater hele jula. En kort dag fra 10-15 gjør ingen skade. Dessuten hadde jeg forsikret meg om at mange venner var der den dagen.

Da han ble eldre syntes jeg at levering og henting ble for mye styr i forhold til 'gevinsten' ved å ha han i bhg, og dessuten var han da i full gang med å ha og å være på vennebesøk! :-)

Skrevet

2-3-åringer ser ikke på kalenderen, er som regel ikke oppe til midnatt og husker ikke hva de gjorde forrige nyttårsaften.

Hvor i all verden er problemet med at er sammen med besteforeldrene sine på nyttårsaften?

Sikkert greit for noen foreldre å prioritere sine egne ønsker fremfor å ta seg av barna på en så viktig dag.

Skrevet

Sikkert greit for noen foreldre å prioritere sine egne ønsker fremfor å ta seg av barna på en så viktig dag.

Men skjønner du ikke hva det er mange her prøver å fortelle deg? Nemlig at for veldig små barn ER ikke dette en "viktig dag".

hidi, the scorpion
Skrevet

Er du komplett idiot eller bare later du som?

Skrevet

Jeg har selv aldri hatt barnevakt nyttårskvelden for å gå på fest, men kan ikke se hvorfor du ikke skulle gjøre det.

Jeg ser ikke på nyttårskvelden som en stor kveld for barna. Våre er 4 og 7 og ingen av dem har mulighet til å holde seg våkne til klokka ti engang. Derfor blir nyttårskvelden en fin kveld med god mat men ikke noe utover andre romjulskvelder egentlig. Helt annerledes blir det selvfølgelig når barna er så store at de klarer å holde seg våkne til midnatt.

Og det å få feire sammen med besteforeldre som har veldig lyst på selskap av barnebarna er jo noe helt annerledes enn å ha en innleid barnepike for kvelden.

MEN å sende barna i barnehagen i romjula når man selv er hjemme og nyter feriedager, den kan jeg aldri forstå. Tror ikke jeg vil prøve engang....

Skrevet

''Og det er mye bedre at dere velger å sette dem bort, fremfor å ta festen hjemme eller ta dem med på fest.''

Hvorfor det?

Det kommer da helt an på type fest! Vi har hatt nyttårsselskap hjemme med sovende barn, og vi har tatt han med bort til venner og lagt han ned før selskapet har begynt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi burde ha plassert han bort hos f eks besteforeldre istedet.

Kommer så klart an på festen, men jeg har aldri drukket når jeg hadde mindre barn hjemme. Mye kan skje og jeg vil helst ha muligheten til å kunne sette meg i bilen og eventuelt kjøre av sted til legevakta, eller noe.

Og om man er måteholden selv, er det ikke alltid man vet hvordan oppfører seg.

Synes det er vanskelig å kose meg med vin eller liknende når jeg er på besøk hos andre som har barna hjemme og alle drikker.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hæ?

Nyttårsaften er da ikke en viktig dag for barn.

Den er ikke så viktig for mange voksne, heller. Vi bruker å være sammen med barna våre, men det er mest fordi vi ikke markerer dagen noe særlig.

Det hadde ikke plaget meg å ha barnevakt om vi ble bedt bort den dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...